ایرنا نوشت: آنگلا مرکل صدراعظم آلمان اعلام کرد که با سران ترکیه، روسیه و فرانسه ماه آینده جلسه ای درباره اوضاع سوریه برگزار می کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مرکل روز جمعه در کنفرانسی خبری با حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری آلمان اظهار داشت: ما خواهان جلسه ای چهارجانبه با حضور روسای جمهوری ترکیه، روسیه و فرانسه و خودم هستیم زیرا اوضاع سوریه هنوز شکننده است.

نشست خبری مرکل با اردوغان/صدراعظم آلمان:نشست چهارجانبه درباره سوریه برگزار می‌کنیم
وی افزود: قصد داریم این جلسه را در اکتبر (ماه آینده میلادی) برگزار کنیم.


مرکل اظهار داشت که با توجه به اوضاع ادلب برگزاری این گفت وگوها فوریت دارد.


روسیه و مرکل چندی پیش در جلسه ای در سوچی توافق کردند که در ادلب یک منطقه حائل ایجاد کنند.


اردوغان پیشتر گفته بود که مایل است در استانبول با حضور سران روسیه، فرانسه و آلمان جلسه ای درباره سوریه برگزار کند.


سفر اردوغان به آلمان و توافق وی و مرکل برای برگزاری نشستی در خصوص سوریه در حالی است که برلین و آنکارا به دلیل پاره ای مسائل روابط پرتنشی داشته اند.


«فرانک والتر اشتاین مایر» رئیس جمهوری آلمان گفت که سفر سه روزه اردوغان به مثابه «عادی سازی» روابط نخواهد بود اما «می تواند شروع» عادی سازی مناسبات باشد.


اختلافات دو طرف هنگامی به اوج رسید که اردوغان مقام های آلمانی را متهم کرد که مانند نازی ها عمل می کنند. مرکل این اظهارات اردوغان را محکوم کرد.

اردوغان که برای دیداری رسمی به آلمان سفر کرده، پس از مذاکره با مرکل در نشست خبری مشترک گفت: در این دیدار مبارزه موثر با گروه های تروریستی و مطالبات ما در این زمینه از آلمان را مورد گفت وگو قرار دادیم.

رییس جمهوری ترکیه بیان کرد: هزاران عضو گروه تروریستی پ.ک.ک به صورت پراکنده در نقاط مختلف آلمان حضور دارند.

وی تاکید کرد: ترکیه در بخش اقتصاد نیز همانند سایر زمینه ها آماده مقابله با تهدیدات احتمالی است و قدرت لازم برای دفع این تهدیدات را نیز دارد.

اردوغان در این نشست خبری همچنین از توافق برای فعال سازی مجدد برخی از شرایط همکاری دوجانبه خبر داد و گفت: در این زمینه 6 ماده اصلی لغو روادید برای شهروندان ترکیه به منظور سفر به کشورهای اتحادیه اروپا را در اسرع وقت اجرایی خواهیم کرد.

وی با بیان این که همکاری ترکیه با آلمان در روزهای آینده به طور روزافزون ادامه خواهد یافت، اظهار کرد: ترکیه و آلمان در دوره سخت بحران پناه جویان، مسئولیت هایی را به عهده گرفته و با فداکاری خدمات مهمی به پناه جویان ارائه کردند.

وی اضافه کرد: ترکیه مسئولیت های بسیار جدی درباره مسایل منطقه به خصوص بحران سوریه متقبل شده است و خواستار حمایت در این زمینه است.

رئیس جمهوری ترکیه با تاکید بر اهمیت روابط اقتصادی کشورش با آلمان گفت: رویکرد دولت آلمان و پیام عملی در این باره برای ترکیه ارزشمند است و این موضوع در دیدار شورای روابط تجاری دو کشور که قرار است فردا برگزار شود، توسعه مناسبات اقتصادی بین دو کشور در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی اجرای تعهدات مربوط به استرداد مجرمان برای آرامش و امنیت دو کشور را بسیار حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: درخواست استرداد 'جان دوندار' سردبیر روزنامه جمهوریت ترکیه از آلمان که به علت افشای اسناد محرمانه به پنج سال و 10 ماه حبس محکوم شده، حق مسلم ترکیه است.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز در این نشست بیان کرد: می خواهیم همکاری با ترکیه در زمینه مبارزه با تروریسم را افزایش دهیم.

وی با محکوم کردن دوباره کودتای 15 جولای 2016 ترکیه افزود: این اقدام به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

مرکل خواستار ارائه اطلاعات مستند از سوی دولت ترکیه برای تعقیب اعضای گولن به عنوان یک گروه تروریستی همانند پ.ک.ک شد.

 اردوغان امروز در جریان سفر رسمی خود به آلمان در شهر برلین از سوی فرانک والتر اشتاین مایر رییس جمهوری آلمان مورد استقبال قرار گرفت و دو طرف درخصوص روابط دوجانبه و موضوعات منطقه ای و بین المللی مذاکره کردند.

روابط دو کشور ترکیه و آلمان بر سر اختلاف در برخی امور از جمله حضور اعضای گروه گولن در آلمان، پناهنده شدن شمار زیادی از متهمان کودتای دو سال پیش ترکیه به آلمان، ادعای حمایت آلمان از گروه تروریستی پ.ک.ک، جلوگیری آلمان از برگزاری تجمع انتخاباتی ترک های مقیم آلمان با حضور اردوغان و وزیر خارجه ترکیه و چند موضوع دیگر تیره شده است.

سفر اخیر اردوغان به آلمان در اوج بحران اقتصادی ترکیه و افت ارزش پول ملی این کشور حایز اهمیت زیادی است و پیش بینی می شود با توجه به آغاز تنش در روابط آمریکا و ترکیه، مقامات آنکارا روابط سرد خود با کشورهای اروپا و به خصوص آلمان را ترمیم کنند.

2349311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 808061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    0 1
    اردوغان در چند سال چقدر از طلا و دلار هاي مارو گم كرد و اقتصاد تركيه با پول ما بدبخت ها شكوفا ما هم سماق بمكيم