۰ نفر
۲۶ تیر ۱۳۸۹ - ۰۷:۰۲

به نظر می‌رسد که اجداد ما با کشف آتش و به دنبال آن پختن، در مقایسه با سایر موجودات زمان کم‌تری را صرف خوردن می‌کردند و علاوه بر زمان بیشتر، انرژی بیشتری هم کسب می‌کردند که صرف رشد مغزشان کردند

بهنوش خرم‌روز: امروزه انسان‌های سراسر دنیا به شیوه‌های مختلف و با ذائقه‌های بسیار متفاوت آشپزی می‌کنند. اما میمون‌ها و شامپانزه‌ها حتی یک ذره هم رو به غذا پختن نیاورده‌اند. در حالی که بر اساس یک نظریه تحولی، انسان‌ها برای اولین بار حدود دو میلیون سال پیش مزه غذای پخته شده را چشیدند، به نظر می‌رسد این اقدام نقش بسیار مهمی در تحول انسان داشته است.

به گزارش نیوساینتیست، مطالعات جدید نه تنها این نظریه را تایید می‌کنند،‌ بلکه نشان می‌دهند که در این بین، جویدن سهم بسیار زیادی داشته است.

محققین دانشگاه هاروارد، اندازه بدن موجودات مختلف را در ارتباط با میزان زمانی که صرف جویدن غذای خود می‌کنند،‌ مقایسه کردند و به این نتیجه رسیدند که ارتباط مشخصی بین این دو مولفه وجود دارد. بر این اساس،‌ ما انسان‌ها به نسبت اندازه بدنمان باید 48 درصد زمان بیداری خود را صرف جویدن کنیم،‌ در حالی که به لطف پختن،‌ در کم‌تر از ده درصد از زمان بیداری خود مشغول جویدن هستیم.

به گفته محققین، وقتی انسان آتش و به دنبال آن پختن را کشف کرد،‌ جویدن غذا برایش بسیار ساده‌تر شد و بدین ترتیب  زمان کم‌تری را صرف جویدن غذای بیشتری می‌کرد. از آن‌جا که شواهد تاریخی نشان می‌دهند که در همین زمان مغز انسان‌ها رشد چشمگیری داشته،‌ برخی معتقدند که زمان اضافه و مقدار انرژی کسب شده بیشتر، ‌باعث شده که مغز انسان‌ها در آن زمان سریع رشد کند و انسان‌ها بتوانند تعاملات اجتماعی پیچیده برقرار کنند. در واقع این نظریه می‌گوید که ما انسان بودنمان را مدیون جویدن غذاهای پخته شده هستیم!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 75926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =