اتصال بی‌سیم تلفن‌های همراه به شبکه اینترنت حجم بالایی از توان دستگاه را به خود اختصاص می‌دهد. مایکروسافت قصد دارد با نپ‌من در کنار کاهش بار ترافیکی شبکه، عمر باتری تلفن‌های همراه را نیز افزایش دهد.

محبوبه عمیدی: تحقیق مشترکی که توسط شرکت مایکروسافت و تعدادی از محققان دانشگاه تگزاس انجام‌شده نشان می‌دهد علت اصلی مصرف بالای باتری تلفن‌های همراه و سایر ابزار‌های الکترونیک قابل‌حمل حین اتصال بی‌سیم آنها به شبکه اینترنت، اشکالاتی است که در پروتکل Power Saving Mode آنها وجود دارد. این مشکلات نرم‌افزاری می‌تواند مصرف باتری تلفن‌های همراه را حین استفاده از اتصال بی‌سیم تا 60 درصد و گاهی دوبرابر افزایش دهد.

به گزارش تکنولوژی‌ریویو، این تیم تحقیقاتی کار را با بررسی مصرف باتری در مدل‌ها و تلفن‌های همراه ساخت شرکت‌های گوناگون آغاز کرده است. به عنوان مثال اتصال بی‌سیم، مصرف باتری در بعضی از گوشی‌های همراه اچ.تی.سی را تا سه‌برابر افزایش خواهد داد.

رانزر که از محققان همکار این پروژه است می‌گوید: «با وجود نرم‌افزارهای کاهش مصرف انرژی حین اتصال بی‌سیم، مصرف بی‌رویه انرژی کمی عجیب به نظر می‌رسد. پروتکل کنونی در هنگام اجرا با مشکلات متعددی مواجه است که از میان آنها می‌شود به اتلاف انرژی در هنگام ست‌آپ دستگاه اشاره کرد. از طرف تنظیم زمان‌های استراحت دستگاه توسط این پروتکل در هنگام انتظار دریافت اطلاعات بی‌سیم تنها زمانی کارایی دارد که تلفن همراه فرد تنها دستگاه استفاده‌کننده از این اتصال باشد».

«بعضی تلفن‌های همراه مانند سری آی‌فون زمان انتظار بسیارکوتاهی دارند و همین باعث می‌شود زمانی که داده قابلیت انتقال پیدا کرد، دستگاه در حالت استراحت باشد. بارها و بارها نیازمند انتظار برای دانلود شود و علاوه بر باتری دستگاه، منابع شبکه را نیز هدر دهد. پوشش اتصال بی‌سیم دارد فراگیر می‌شود و مطمئنا کاربردهای متعددی پیدا خواهد کرد. ما به کاهش مصرف باتری‌ها، استفاده بهتر از منابع شبکه و بهبود شرایط دریافت فایل‌ها حین اتصال بی‌سیم نیاز داریم».

این تیم برای بهبود شرایط فعلی سیستمی را طراحی کرده که NAPman نامیده می‌شود. این سیستم فارغ از وجود یا عدم‌وجود پروتکل «حالت ذخیره انرژی» در تلفن‌های همراه نه‌تنها به آنها اجازه می‌دهد تا زمان آمادگی کامل داده‌ها برای دریافت استراحت کنند بلکه با کنترل این ابزارها پس از یک بازه زمانی مشخص از عدم ارسال اطلاعات حین استراحت گوشی مطمئن خواهد شد.

از طرف دیگر این سیستم امکان دسترسی مجازی گوشی را به سرویس‌دهندگان متعدد اتصال بی‌سیم فراهم خواهد کرد و در نتیجه مانع از هدر‌شدن توان دستگاه حین ترافیک بالای انتقال اطلاعات خواهد شد.

رایزر و همکارانش که هفته گذشته به معرفی نپ‌من در کنفرانس MobiSys پرداخته‌اند، امیدوارند این سیستم بخشی از آینده اتصال بی‌سیم باشد. آنها مذاکره بر سر نپ‌من را با چندین سرویس‌دهنده خدمات بی‌سیم به زودی آغاز خواهند کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 71431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =