اعتراضات گسترده به رئیس‌جمهور از وقتی شروع شد که او در این مصاحبه در سخنانی ضمن انتقاد از دستگاه انتظامی، برخورد انتظامی با بدحجابی را تلویحا نفی کرد.

الناز محمدی: آن همان زمان که رئیس جمهور در یکشنبه شب گذشته به تلویزیون آمد و با صراحت اعلام کرد که با برخورد انتظامی با بد حجابان مخالف است، حدس زدنش خیلی سخت نبود که اعتراضات زیادی از سوی مسئولان در این مورد صورت بگیرد. بعد از انتقاد تعداد زیادی از مسئولان، اعم ائمه جمعه، مسئولان قوه قضاییه و تعدادی از نمایندگان مجلس، این اعتراضات به سخنان احمدی نژاد دارد رنگ و روی جدی تری به خود می گیرد؛ چرا که روز گذشته، 74 نفر از نمایندگان مجلس بعد از مصاحبه های متفرقی که در این مورد با رسانه ها داشته و به این سخنان رئیس جمهور اعتراض کرده اند، با نوشتن نامه ای به محمود احمدی نژاد، به طور رسمی به او در این مورد تذکر کرده اند.

این نمایندگان نسبت به اجرای مصوبات قانونی در خصوص بزهکاران اجتماعی و متعرضان به نوامیس تذکر داده و خواستار اجرای قانون شده اند. محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور در پایان جلسه روز یکشنبه قرائت کرد. این 74 نماینده در تذکر به رئیس جمهور خواستار اجرای مصوبات قانونی در مقابله با بزهکاران اجتماعی، باندهای فساد و فحشا، متعرضان به نوامیس مردم و مروجین فرهنگ ابتذال با هدف تامین امنیت و حفظ کیان خانواده شدند.

یک مصاحبه؛ چندین انتقاد
اعتراضات گسترده به رئیس جمهور از وقتی شروع شد که او در این مصاحبه در سخنانی ضمن انتقاد از دستگاه انتظامی، برخورد انتظامی با بدحجابی را تلویحا نفی کرد. او همچنین از نیروی انتظامی در موضوع مبارزه با بدحجابی، که تقریباً مجلس شورای اسلامی به همراه بسیاری دیگر از نهادها برای اصلاح آن به جمع‌بندی رسیده‌اند و قوه قضائیه، دستگاه‌های امنیتی و انتظامی برای مقابله با آن به صحنه آمدند، انتقاد کرد.

رئیس‌جمهور، در پاسخ به اظهارات مرتضی حیدری مجری این برنامه مبنی بر اینکه که در موضوعاتی نظیر حجاب و عفاف بعضاً زنان متهم ردیف اول هستند و اکنون شاهد مباحثی نظیر گشت نسبت یا برخورد با دو تار موی زنان در خیابان‌ها با جریمه‌های نقدی هستیم، گفت که «این موارد هیچ ربطی به دولت ندارد و دولت واقعاً در آنها هیچ دخالتی ندارد و ما این موارد را توهین می‌دانیم که از یک زن و مرد در خیابان سؤال شود که چه نسبتی با هم دارید.»

رئیس جمهور در حالی این سخنان را به زبان می آورد که از سال 84 تا کنون، طرح های مختلفی در رابطه با امنیت اجتماعی، مبارزه با اوباشان، فحش و ... در شهرهای مختلف اجرا شده است.

طرحی که اسماعیل احمدی‌مقدم فرماندهی نیروی انتظامی، در ابتدای اجرای آن از آن با نام «امنیت ناموسی» یاد کرد و مدتی بعد نام این طرح به «امنیت ‏اجتماعی و اخلاقی» تغییر یافت و در سال‌های 85 و86 هر روز وارد فازهای جدیدی شد.

این طرح گستره وسیعی را در بر می‌گرفت:« از برخورد با زنان بدحجاب تا اعدام «اراذل و اوباشی» که از سوی نیروی انتظامی و مراجع قضایی به عنوان مخلان امنیت و نظم اجتماعی شناخته می‌شدند و طرح بودجه زیادی را نیز به خود اختصاص داد به طوری که پس از آغاز دور تازه طرح نیروی انتظامی، معاون حقوقی و مجلس ناجا اعلام کرد که در راستای ‏دائمی کردن این طرح، بودجه‌ای بیش از ۱۰۳ میلیارد تومان به طرح ارتقای امنیت اجتماعی اختصاص خواهد ‏یافت. ‏

فشار بر رئیس جمهور برای عمل کردن به وظایف قانونی
با توجه به همین اقدامات گسترده نیروی انتظامی که زیر مجموعه وزارت کشور محسوب می شود، نمیاندگان مجلس تصمیم گرفته اند که اعتراض قانونی خود را در این مورد به محمود احمدی نژاد برسانند.

هادی مقدسی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و یکی از امضاکنندگان این نامه، دراین مورد به خبر می گوید: « آنچه که مشخص است این است که همه دستگاه ها برای ایجاد ثبات، آرامش و امنیت برای آحاد جامعه، وظیفه دارند از همه توان خود استفاده کنند؛ بنابراین نمی شود که به خاطر اختلاف سلیقه ها، این موضع مهم را روی زمین گذاشت.»

او ادامه می دهد: « امنیت کشور باید به صورتی باشد که درخورد شان و شخصیت کسانی که زیر پرچم جمهوری اسلامی زندگی می کنند، باشد. ما می داینم که نیروی انتظامی و دیگر دستگاهها ابزار لازم و کافی را برای هرچه بهتر برقرار کردن امنیت در کشور دارند ولی گاهی از سوی برخی از این دستگاهها اهمال صورت می گیرد.»

مقدسی این نامه را پیام روشنی به رئیس جمهور می داند و معتقد است که وقتی او رای بالایی را از مردم برای رئیس جمهور شدن کسب کرده، باید هرچه بیشتر و بهتر به خواست مردم و وکیلانشان توجه کند.

مقدسی می گوید: « اگر آقای احمدی نژاد مخالف برخورد انتظامی با بریخ مشکلات اجتماعی مانند بدحجابی است، جا دارد این سوال را از ایشان بپرسیم که چه راهکار جایگزینی را مد نظر دارد؟»

انتقاد نکنید، راهکار بدهید
اگرچه این روزها تعداد زیادی از نمیاندگان به رئیس جمهور نسبت به اظهاراتش در مورد حجاب، اعتراض کرده اند ولی تعدادی از نمایندگان نیز انتقاد گسترده به احمدی نژاد صحیح نمی دانند و از سخنانش دفاع می کنند.

یکی از این نمایندگان، محمد قیوم دهقانی، نماینده ایرانشهر است. او در گفتگو با خبر، در این مورد می گوید: « من با نظر آقای احمدی نژاد موافقم. برخوردهای فیزیکی و خشونت بار با افراد در سطح جامعه، هیچ نتیجه مثبتی ندارد و موفقیت آمیز نیست. بهتر است به جای این همه انتقاد بنشینیم و راهکارهای فرهنگی و اجرایی تری در این مورد پیدا کنیم که با اعتقادات مذهبی مردم همخوانی کامل داشته باشد.»

او ادامه می دهد: « البته نمی توان گفت که برخوردهای انتظامی به طور کامل حذف شود، اما نباید هم فقط به راهکارهای انتظامی و برخوردی معتقد بود و روش های نرم دیگر ار نادیده گرفت.»

اما سیروس برنا، عضو دیگر کمیسیون اجتماعی در گفت و گو با خبر در این مورد نظر دیگری دارد: « امضاکنندگان این نامه هدفشان فشار بر رئیس جمهور برای بهتر اجرا کردن قوانین است. از طرف دیگر در مورد راهکارهای اجرایی برای مبارزه با بدحجابی و دیگر مشکلات اجتماعی، میان ناجا و رئیس جمهور، اختلاف نظر وجود دارد و همین باعش شده این قضایا در روزهای اخیر مطرح شود.» 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 70203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۳۰
    0 0
    درود بر احمدی نژاد که با درایت خود به برخورد غیر منطقی نیروی انتظامی اعتراض کرد. ایشان پشتوانه 25 میلیون رای دارد و با تکیه بر آرای مردم مشکلات را پشت سر می گذارد.یا حق
  • سیامک GB ۲۱:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۳/۳۰
    0 0
    من هم موافق رییس جمهورهستم. وهمه باید پشت احمدی نژاد باشیم.
  • شاپور IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    0 0
    من هم بشدت با بدحجابی مخالفم ولی با حرفهای رییس جمهور موافقم چون وقتی یک خانم را بخاطر بدحجابی به زندان ببرنند زندگی خانواده ان خانم از می پاشد حجاب باید فرهنگ سازی بشود نه اینکه با زور و اعمال فیزیکی اجر شود مجلس قانون تصویب میکند بعد خودشو کنار میکشه و دولت را در مقابل مردم قرار میده تا مردم به دولت بدبین باشند