لاریجانی: امام دریچه جدیدی به روی دنیای سیاست گشود

رئیس مجلس گفت: امام ریشه انحراف مسلمان را در عدم توجه به حقیقت قرآن و عترت می دانست و فرمود خودخواهان و طاغوتیان قرآن را وسیله خود کردند.

به گزارش خبرآنلاين، علي لاريجاني رئيس مجلس در جلسه علني امروز، در نطق پيش از دستور خود به سالگرد رحلت امام خمينی اشاره كرد و گفت: سالروز رحلت بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام را به ملت عزيزو نمايندگان محترم تسليت عرض ميكنم.يكي از نعمت هاي بزرگ عصر حاضر براي ملت ما زندگي در زمانه اي است كه با رهبري استثنايي بزرگ مردي همراه شد كه جهان را به شگفتي واداشت،‌عالمي وارسته و پاكباخته، مجاهدي نستوه كه در احياي تفكر اسلامي بي نظير انديشيد و عمل نمود.

او ادامه داد: به خلاف جريان متعارف سياست ورزي زمانه كه با قدرت طلبي و سلطه گرايي همراه است،‌ اين آزاد مرد دريچه جديدي به روي دنياي سياست گشود كه آزادي واقعي انسان ها درتحول روحي و اعتلاي نفساني تحقق ميابد. لذا در اكثر سخنان ايشان فهم حقيقت توحيدي و توجه به مبدأ هستي، موج مي زند،‌به نحوي كه در پيام تاريخي ايشان به گورباچف در شرايطي كه جهان دو قطبي به حاي ادبيات متعارف سياسي،‌ثقل مطالب خويش را به روشنگري راه نو در مسير بشريت اختصاص داد تا جهان غفلت زده سياست را به سوي مباني نوراني توحيد سوق دهد.

لاريجاني معتقد است:«بي شك مكتبي كه امام بنا نهاد از آراستگي خاصي برخوردار است و عجيب نيست كه در زمانه خود اذهان سياستمداران گنجايش درك مفاهيم اين مكتب را نداشته باشند. نكاتي چند در اين زمينه قابل توجه است،يك؛ ‌امام ريشه انحراف مسلمان را در عدم توجه به حقيقت قرآن و عترت مي دانست و فرمود خودخواهان و  طاغوتيان قرآن را وسيله اي كردند براي حكومت هاي ضد قرآني و مفسران حقيقي قرآن و آشنايان به حقايق را كه سراسر قرآن را از پيامبر دريافت كرده بودند،‌با بهانه هاي مختلف و توطئه هاي از پيش تعيين شده عقب زدند و هر چه اين بناي كج به جلو امد كجي ها و انحرافات افزون شد.»

رئيس مجلس تأكيد كرد: در اين بيان نوراني، امام  مبدا سوء استفاده دشمنان را در عدم توجه به عهدي ميدانست كه نداي پيامبر در مورد ثقلين اعلام نمود. لذا مبدأ هر اصلاحي را توحيد كلمه حول ثقلين مي دانست كه البته در روايت همه فرق اسلامي بر آن تاكيد شده است.

او در بيان نكته دوم، گفت: امام،‌انقلاب را پديده اي نو با ماهيتي روحاني و اسلامي ميدانست، و فرمود شك نبايد كرد كه انقلاب اسلامي ايران از همه انقلاب ها جداست،‌هم در پيدايش و هم در كيفيت مبارزه و هم در انگيزه انقلاب و قيام و ترديد نيست كه اين يك تحفه الهي و هديه غيبي بود كه از جانب خداوند به اين ملت مظلوم و غارت زده هديه شده است،‌ امام به همين دليل نكته اي را به نسل هاي آينده گوشزده مي كنند و به صراحت بيان داشتند كه بي ترديد رمز بقاي انقلاب اسلامي همان رمز پيروزي آن است و رمز پيروزي را ملت ميدانستند، دو ركن اصلي آن عبارت است يك انگيزه الهي و مقصد عالي حكومت اسلامي و دومين مورد اجتماع ملت در سراسر كشور با وحدت كلمه براي همان انگيزه و مقصد.

لاریجانی ادامه داد: ویژگی روحی انقلاب ما چیزی نیست که از چشم صاحب‌نظران غربی پنهان بوده باشد. فوکو فیلسوف معاصر گفت انقلاب ایران متفاوت از سایر انقلاب‌ها است و بر مبنای حرکتی روحی استوار است. امام (ره) نیز تداوم حرکت انقلاب را بر میزان پایبندی به علت محدثه آن که گرایش معنوی اسلام است منوط کردند. امام (ره) شاخصه اسلامیت را همان اسلام جواهری فقهای عظام می‌دانست و نه گرایش‌هایی که از مبدأ اصلی اسلام برداشت‌های نارس دارند. به همین جهت به ملت توجه می‌دادند که هیچ‌گاه از مشی مرجعیت و روحانیت اصیل جدا نشوید.

لاریجانی گفت: امام خمینی(ره) که احیاگر تفکر اصیل اسلامی در عصر حاضر است، به روحانیون نیز توصیه می کردند که قدر نظام و جمهوری اسلامی را بدانند و حامی آن باشند و به طایفه ای از روحانیون فرمودند که با انگیزه های مختلف با جمهوری اسلامی ایران و نهادهای آن مخالفت می کردند، نصیحت متواضعانه ای می کنند که آقایان محترم تحت تاثیر شایعه سازی ها قرار نگیرند و برای خدا و حفظ اسلام این جمهوری را تقویت نمایند و باید بدانند اگر این جمهوری اسلامی شکست بخورد به جای آن رژیم اسلامی دلخواه بقیه الله روحی فدا یا مطیع امر شما محقق نخواهد پیدا کرد، یک رژیم دلخواه یکی از دو قطب قدرت به حکومت می رسند و محرومان جهان محروم می شود و اسلام برای همیشه منزوی خواهد شد و شماها روزی از کردار خود پشیمان می شوید که کار گذشته و دیگر پشیمانی سودی ندارد.شما آقایان اگر توقع دارید یک شبه همه امور بر طبق اسلام و احکام خداوند تعالی متحول شود یک اشتباه است و در تمام طول تاریخ بشر چنین حادثه ای روی نداده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نکته ای که امام (ره) بر آن تاکید فرمودند برای مجریان و سیاستگذاران فوق العاده پر اهمیت است که تحولات جهانی تدریجی است و متناسب با شرایط و استعدادها مسیر تکاملی را طی می کند و اقدامات شتاب زده در شرایطی که آمادگی فراهم نباشد عملی انقلابی تلقی نمی گردد.
وی افزود: اعتقاد راسخ امام (ره) به جمهوریت و اراده ملت نکته بزرگ شخصیت ایشان است که از قبل از پیروزی انقلاب این تفکر نقطه ممتاز اندیشه ایشان است. شهید بزرگوار مطهری پس از سفر به پاریس فرمود امام به ملت و به راه و صراط ایمان دارند و این ویژگی را جزء چهار ویژگی شخصیت امام برشمردند.
وی با بیان اینکه مکتب امام (ره) راهی متفاوت از سکولاریسم را در پیش می گیرد، بیان کرد: ایشان تفکر سکولار را توطئه مهم در قرن اخیر می داند که قصد اصلی آن مایوس نمودن ملت ها به خصوص ملت فداکار ایران از اسلام است و می فرمایند، آن قدر که قرآن کریم و سنت رسول الله در زمینه حکومت به سیاست احکام دارند در سایر چیزها ندارند و بلکه بسیاری از احکام عبادی اسلام، عبادی سیاسی است که غفلت از آن ها مصیبت ها به بار آورده است.
رئیس قوه مقننه بیان کرد: تاکید امام به این معنا که اقامه حکومت بر مبنای تفکر اسلامی از بزرگترین واجبات است و اقامه آن از والاترین عبادات محسوب می شود سخن بسیار ارزشمندی است.
لاریجانی با بیان اینکه امام (ره) در نظام اقتصادی حضور ملت را در تولید، اصل قرار دادند و به همان معنایی که رهبر معظم انقلاب بارها بر آن تکرار کرده اند و تاکید دارند که اقتصاد کشور باید مردمی باشد، گفت: امام خمینی (ره) در وصیتنامه خود می فرمایند اسلام نه با سرمایه داری ظالمانه و بی حساب و محروم کننده موافق است بلکه آن را به طور جدی در کتاب و سنت محکوم می کند و مخالف عدالت اجتماعی می داند و نه موافق رژیمی مانند رژیم کمونیسم و مارکسیسم لنینیسم است که مخالف مالکیت فردی و قائل به اشتراک باشد.
وی افزود: اسلام یک رژیم معتدل با شناخت مالکیت و احترام به آن نحو مطلوب در پیدا شدن مالکیت است که اگر به حق به آن عمل شود چرخ های اقتصاد سالم به راه می افتد و عدالت اجتماعی که لازمه یک رژیم سالم است تحقق می یابد.
لاریجانی ادامه داد: امام خمینی در وصیتنامه خود می فرمایند وصیت من به مجلس، شورای نگهبان، دولت، رئیس جمهور و شورای عالی قضائی آن است که در مقابل احکام خداوند متعال خاضع بوده و تحت تاثیر تبلیغات بی محتوای قطب لازم چپاول، سرمایه داری و قطب ملحد اشتراکی کمونیستی واقع نشوند به مالکیت و سرمایه های مشروع با حدود اسلامی احترام بگذارند و به ملت اطمینان دهند تا سرمایه ها و فعالیت های سازنده به کار افتد و دولت و کشور به خودکفایی و صنایع سبک و سنگین برسانند.
وی افزود: امام (ره) در وصیتنامه خود می فرمایند به سرمایه داران و پولداران وصیت می کنم که ثروت های عادلانه خود را به کار اندازند و به فعالیت های سازنده در مزارع، روستاها و کارخانه ها برخیزند که این خود نکته ای ارزشمند است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: توجه امام (ره) ضمن سفارش به حاکمان در قوای مختلف برای ایجاد بستر مناسب برای اقتصاد مردمی به ملت نیز سفارش می کنند که سرمایه خود را در راه سرمایه گذاری کشاورزی و صنعتی جهت خودکفایی مصروف دارند و بعد می فرمایند این امر عبادتی ارزشمند است.
رئیس قوه مقننه بیان کرد: به خاطر داریم که رهبری معظم نیز در این سال ها تاکید داشتند که تولیدگری نوعی مجاهدت محسوب می شود.
لاریجانی اظهار داشت: قبول کنیم که هنوز وضع موجود با این نگاه عمیق فاصله زیادی دارد، بسترهای سرمایه گذاری آنقدر با سنگلاخ امور دیوانی مواجه است که رغبت به سرمایه گذاری را کاهش می دهد.

29217

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 671550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =