معاون وزیر راه: مشکلات خط آهن تهران-تبریز به خاطر تصمیم غیرکارشناسی احمدی‌نژاد بود

معاون وزیر راه معتقد است مشکلاتی که در مناطق 17 و 18 تهران به خاطر گذر راه آهن برای مردم پیش آمده مربوط به زمانی است که احمدی‌نژاد قول غیرکارشناسی داد و مجبور شد آن را اجرا کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هفته گذشته، مشکلات مردم در ارتباط با حریم راه آهن تهران-تبریز در مناطقه 17 و 18 تهران در خبرگزاری خبرآنلاین بررسی و پاسخ شهرداری به مطالبات مردم در خصوص حریم قطار تهران-تبریز هم منتشر شد.

در این رابطه محمدسعیدنژاد، مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی نیز در یادداشتی ماجرای چالش وجود ایستگاه های راه آهن در شهرها را مطرح کرده.

او در این یادداشت نوشته: اینجانب به دلیل مسئولیت قبلی در سابقه این تفکر بوده‌ام و در ارتباط با این اندیشه سالها گفتگوی کارشناسی داشته ام که در مواری به مجادله می‌انجامید بی‌فایده ندیدم که به برخی از آنها اشاره داشته باشم.

اساسا اندیشه خروج خطوط و ایستگاه راه آهن از دیدگاه و تفکر سنتی شهری در تهران شروع شد بویژه در دوره شهردار سابق تهران آقای احمدی نژاد این موضوع بصورت جدی تری مطرح و پیگیری می‌شد تا  ایستگاه و خطوط راه آهن از شهر تهران خارج شود.

سالها راه آهن زیر فشار بود. لکن تمام بررسی ها و مقایسه شهر تهران با شهرهای بزرگ دنیا چنین حکمی را باطل و خلاف منافع و مصالح شهروندان تهرانی نشان می داد که  دسترسی سریع و آسان آنها به راه آهن ضروری بود و می‌توانست ضامن بهبود سطح زندگی و ایمنی آنها در حمل و نقل باشد.

مذاکرات مکرری که در آن دوران با شهردار تهران و شورای شهر سابق بعمل آمد موثر واقع نشد. به نظر می رسید عوامل غیرفنی و کارشناسی در تصمیم گیری آنان تاثیر دارد. پس از استقرار دولت نهم و استقرار شهردار تهران به عنوان رییس جمهور دولت وقت از یکسو نمی‌توانست به قول هایی که به مردم در کسوت شهرداری تا چندی قبل داده شده بود بی‌توجه باشد و از سوی دیگر به عنوان دولت مستقر مسئول تامین خدمات ریلی شهر بزرگ تهران بود و امکان اجرای تعهدات قبلی را نداشت. لذا بدون اخذ نظر دستگاه ذیربط  راه دیگری انتخاب کرد و  تصمیم به انتقال خطوط راه آهن در منطقه ۱۷ شهر تهران به زیر زمین گرفته شد که در زمان اجرا بالاجبار این محدوه به منطقه ۱۸ هم تسری پیدا کرد.

این اقدام درخواست خروج ایستگاههای دیگر شهرها یا انتقال به زیر مین  را بدنبال خود داشت هرچند امکان اجرای آنها وجود نداشت از سوی دیگر مکانیابی در خطوط و ایستگاههای جدید راه آهن در شهرها دچار تغییر رویه شد و برخی از ایستگاهها از جمله ایستگاه همدان در خارج شهر طراحی گردید که البته بسیار غیر فنی و کارشناسی است. در برخی از سفرهای استانی نیز این خواسته بصورت مصوبه درآمد که به دنبال خود مشکلاتی بوجود آورد از جمله آنها مصوبه خروج ریل از شهر قم بود که البته عملی نشد.

46231

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 665024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =