۰ نفر
۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی صبح امروز (چهارشنبه) و به دعوت رسمی سلطان قابوس پادشاه عمان به مسقط پایتخت این کشور عربی سفر کرد؛ ناظران منطقه ای بر این باورند که این سفر تاثیری زیادی بر روند نقش آفرینی سازنده دو کشور در منطقه به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا، سفر رئیس جمهور کشورمان به عمان در حالی صورت پذیرفته است که استقبال رسمی سلطان قابوس از رئیس جمهوری کشورمان و ملاقات خصوصی و مذاکرات هیات های عالیرتبه دو کشور از مهمترین برنامه های سفر رسمی و کوتاه دکتر روحانی به عمان است.
سفر امروز رئیس جمهوری کشورمان به عمان در حالی است که 'سلطان قابوس' پادشاه عمان تنها 20 روز پس از روی کار آمدن دولت یازدهم در راس هیات بلند پایه سیاسی – اقتصادی، متشکل از وزیر امور خارجه، مشاور عالی فرهنگی و همچنین وزیر نفت این کشور به تهران سفر کرد و به این ترتیب پادشاه عمان نخستین مهمان عالی رتبه خارجی دولت ایران بود.


روابط دو کشور ایران و عمان به عنوان یکی از کشورهای مهم منطقه و نزدیک ترین همسایه جنوبی ایران در حاشیه خلیج فارس همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است به گونه ای که موقعیت ژئوپلتیک برجسته دو کشور و وجود ظرفیت های اقتصادی و سیاسی مشترک به عنوان بستری مهم و ثبات آفرین در منطقه، مورد تاکید مقامات دو کشور قرار داشته است.
وجود تنگه هرمز، به عنوان شاهراه حیاتی انرژی جهان، در ناحیه خلیج فارس و نقش آن در افزایش تبادلات اقتصادی و تجاری در سطح منطقه و جهان، وجود جزایر و بنادر متعدد که نقشی مهم در صادرات و واردات کالاهای استراتژیک دارد و نیز نقش سازنده این کشور در تحولات منطقه ای از جمله دلایلی است که اهمیت استحکام بیش از پیش روابط دو کشور را دوچندان کرده است.
عمان کشوری است که در دوران تحریم های ظالمانه غرب علیه ملت ایران، بدون توجه به تهدید کشورهای تحریم کننده، روابط صمیمانه تجاری و سیاسی خود را با ایران حفظ کرد و همچنین نقشی سازنده و بسیار تاثیرگذار در مذاکرات و توافقات هسته ای ایفا کرد.


این کشور یکی از امن ترین و باثبات ترین کشورهای منطقه است که همواره پس از پیروزی انقلاب اسلامی روابط حسنه خود را با ایران حفظ کرده و در طول سال های متمادی پس از انقلاب اسلامی، نقشی سازنده و ثبات آفرین در منطقه داشته است.
از سوی دیگر، حجم بالایی از تجارت خلیج فارس و دریای عمان در بندرهای مهم «سیراف» و «صحار» تمرکز داشته و این دو بندر در طول سالیان متوالی، محور مهم اقتصادی و تجاری منطقه به شمار می آمده اند به همین دلیل، این کشور یکی از بهترین گزینه های سرمایه گذاری مشترک و افزایش مناسبات تجاری به شمار می آید.


افزون بر آن، عمان همچنین به اتکای زیرساخت های حمل و نقل، گمرکی و بندری و حضور شرکت های بازرگانی در آن، می تواند به عنوان بستری مناسب برای تسهیل صادرات و واردات کالا مورد توجه جدی قرار گیرد.
عزم دو کشور برای توسعه بیش از پیش مناسبات تهران- مسقط در حالی است که عمان را می توان دروازه حضور سازنده و ثبات آفرین ایران به بازار تجاری حاشیه خلیج فارس به شمار آورد که با توجه به رابطه دیرینه عمانی ها با کشورهای آفریقایی، این کشور همچنین می تواند بستری مناسب برای صدور کالاهای ایرانی از طریق پایانه های صادراتی به کشورهای مختلف آفریقایی باشد.
روابط جمهوری اسلامی ایران و عمان به دلایل پیشینه تاریخی و اشتراکات فرهنگی و دینی و نیز وجود ظرفیت های بسیار زیاد تجاری، زیرساخت های ارتباطی و صادرات و واردات کالا و نیز روابط صمیمی و دوستانه میان دو کشور، همواره از چشم اندازی مثبت برخوردار بوده است.


این در حالی است که عمان همواره بر نقش و جایگاه رو به رشد جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان تاکید کرده و توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی با ایران در زمینه های گوناگون منطقه ای را به نفع استقرار صلح و امنیت در منطقه و حراست از تمامیت ارضی خود دانسته و بدان تاکید کرده است.
حقیقت آن است که جمهوری اسلامی ایران نیز عمان را کشوری مهم و تاثیرگذار در منطقه تلقی می کند و همواره علاقه مند به توسعه روزافزون مناسبات اقتصادی و سیاسی با این کشور دوست و نزدیک خود، بوده است.
به هر روی، سفر امروز رئیس جمهور کشورمان به عمان به روشنی نشان دهنده جایگاه ویژه و راهبردی این کشور در سیاست خارجی ایران و نیز تاکید مجدد بر استحکام بیش از پیش روابط تهران- مسقط به عنوان بستری مهم و تاثیرگذار در جهت برقراری صلح، ثبات و امنیت منطقه است.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 636704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =