|محمدرضا نوروزپور|اتحاد دو ائتلاف دولت قانون و ائتلاف ملی به رهبری دو شخصیت سیاسی بزرگ شیعه عراق شاید تبدیل به یک خوشحالی زود هنگام و گذرا شود چرا که حال و هوای جدیدی که در اثر تاخیر در تشکیل دولت حتی پس از این اتحاد پدید آمده به شدت نگران کننده است.

اخبار ناخوشایندی از رسانه های غربی به گوش می رسد که نشان میدهد آمریکا برنامه تازه ای را برای نزدیک کردن علاوی و مالکی تدارک دیده است. اگرچه مالکی قول داده زیر قول اتحادی که به ائتلاف ملی داده نمی زند اما تاریخ سیاسی پراز تغییر نظرات و عهد شکنی هایی است که هزاران توجیه و بهانه می توان برای آنها پدید آورد.

یک شاهد برای بروز چنین نگرانی قابل اعتنایی، هشدار آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق در خصوص این تاخیر و تعلل است. این نگرانی در سخنرانی شیخ عبدالمهدی الکربلایی در نماز جمعه کربلا به وضوح نمایان شد و آن زمانی بود که این چهره بسیار نزدیک به آیت الله، تاخیر در شکل گیری دولت جدید را عامل مهمی در ناامیدی مردم عراق دانست.

این تاخیر و تعلل در تشکیل دولت، به گفته شیخ عبدالمهدی ، سوای از ناامید شدن مردم عراق، به درستی موجبات سوء استفاده گروه های تروریستی از این شرایط را فراهم می آورد. زبان گویای ایت الله در این مراسم به صراحت از جریان های سیاسی خواست پس از پایان بازشماری آرا و اعلام نتایج، به مذاکرات جدی در مسئله تشکیل دولت سرعت بخشند و تاخیر را روا ندارند.

نگرانی آیت الله و سایر دلسوزان عراقی شیعه از زاویه دیگری که همانا دخالت بیگانگان در بهم زدن بازی به نفع خود است، قابل تامل و تعمق است.  روز شنبه یک روزنامه قطری گزارش داد که تلاش‌های محرمانه آمریکا برای به شکست کشاندن ائتلاف شیعیان عراق از طریق نزدیک کردن علاوی ومالکی به یکدیگر آغاز شده است.

اگرچه در همان روز شنبه سخنگوی فهرست العراقیه‌ از لغو دیدار بین نخست ‌وزیر عراق با رئیس ائتلاف العراقیه خبر داد، تحلیل ها گواه این حقیقت هستند که حرکتی خزنده در عراق به سمت جدا سازی مجدد گروه های شیعه از یکدیگر آغاز شده ومسند همه این تحرکات برپایه خودخواهی ها، جاه طلبی ها و اختلافات شخصی زیادی است که متاسفانه میان رهبران گروه های شیعی همچنان پایدار و قابل رویت است.

سفر محرمانه علاوی به ترکیه در روز پنجشنبه و عدم حضورش در دعوت جلال طالبانی رئیس‌جمهور عراق از گروههای سیاسی، سفر جفری فلتمن،  معاون وزیر امور خارجه آمریکا به بغداد و دیگر تحرکات جانبی در عرصه عربی، بیانگر وجود متغیرهای جدید در معادله سیاسی عراق و روند تشکیل دولت آتی در این کشور در هفته جاری است. ضمن اینکه بر اساس اطلاعات موجود فلتمن در پشت پرده، مذاکراتی را برای همگرایی و نزدیک کردن مالکی و علاوی انجام می‌دهد تا حکومت را بین این دو نفر تقسیم کند.

آنچه هم اکنون برای نجات از این دو آفت نیاز است همگرایی وتوافق سریع گروه های شیعه عراق بر سرتشکیل دولت با نخست وزیری مالکی با بدون اوست. در غیر اینصورت و با افزایش اختلافات مجدد میان گروه های شیعی برد نهایی با بیگانگان و تروریست هایی است که همیشه از شرایط بی ثباتی نان خود را می خورند و البته صحنه گردان اصلی نمایش آنها همان بیگانگان هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 63447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =