همه از جلال طالبانی در جامه رئیس‌جمهوری تا نوری مالکی در قامت نخست وزیری دور یک سفره نشستند و در کنار هم ناهار صرف کردند

استیو لی مایرز
رهبران سیاسی روز پنجشنبه در عراق دور هم جمع شدند. همه از جلال طالبانی در جامه رئیس‌جمهوری تا نوری مالکی در قامت نخست وزیری دور یک سفره نشستند و در کنار هم ناهار صرف کردند. وزرای کابینه ، شیوخ ، روحانیون در حالی که حتی یک خانم نیز در این جمع حضور نداشت با هم برنج و مرغ خوردند و البته از چاشنی بحث‌های سیاسی استفاده کردند. قرار بود دستاورد این مهمانی ناهار، آشتی ملی پس از گذشت چندین ماه از برگزاری انتخابات در عراق و حاشیه های آن باشد، در نهایت اما نتیجه آنچنانی دست سیاستمداران را نگرفت .

غیبت ایاد علاوی در این جمع اما بیش از همگان به چشم آمد. مردی که همچنان تشکیل دولت را حق مسلم خود می‌داند و البته در رسیدن به این هدف بسیار تا بسیار کند و ضعیف عمل می‌کند. ایاد علاوی روز چهارشنبه عراق را به مقصد اردن ترک کرد و یک روز پس از این تاریخ در نامه‌ای مکتوب نسبت به عدم حضور در این مهمانی هم قطاران ابراز ناراحتی و تاسف کرد . علاوی در این نامه ادعا کرد که تا‌کنون دو بار دیدار با رهبران کشورهای عربی را به تعویق انداخته و امکان کنسل کردن آن برای سومین بار نیز وجود ندارد .

این دور هم جمع شدن که برخی روزنامه‌ها از آن با عنوان پرطمطراق " ضیافت سیاسی" نام می‌برند، 74 روز پس از حضور عراقی‌ها در پای صندوق‌های رای و به دست آوردن نتیجه‌ای جنجالی برگزار شد . با وجود برخی پیشرفت‌های سیاسی مانند دوستی ائتلاف ملی با ائتلاف قانون و اتمام بازشماری آرا و تایید نتیجه پیشین، باز هم به نظر می‌رسد که تا تشکیل دولت نهایی در عراق چندین ماه فاصله باشد . این در حالی‌ست که سایه عقب‌نشینی نیروهای امریکایی از عراق در سال آتی میلادی نیز همچنان بر عراق سنگینی می‌کند .

درخواست‌های عمومی برای برادری میان عراقی‌ها و زنده کردن روحیه اتحاد ملی تحت تاثیر مهمانی پنجشنبه و افزایش گمانه‌زنی‌ها برای تعیین نخست وزیر آتی قرار گرفته است .
طارق الهاشمی در این خصوص می‌گوید: این برای عراق خجالت‌آور است . بربیتانیا در پنج روز دولت ائتلافی تشکیل داد . در سودان هم اختلاف‌های سیاسی بیداد می‌کند اما حتی تشکیل دولت در این کشور هم کمتر به درازا انجامید .

هاشمی که در جریان انتخابات با ایاد علاوی وارد ائتلاف شده بود وظیفه توجیه غیبت رهبر العراقیه را نیز عهده دار بود . العراقیه در انتخابات هفتم مارس با آرای خود 91 کرسی را به خود اختصاص داد و سهم ائتلاف دولت قانون هم 89 کرسی بود . علاوی اما تا‌کنون موفق به جلب حمایت هیچ‌کدام از گروه‌های سیاسی برای ائتلاف نشده است . علاوی و مالکی سالهاست که از رویارویی با هم حذر می‌کنند.

این ضیافت ناهار در حالی برگزار شد که عراق همچنان گرفتار ناآرامی‌های داخلی است . انفجار حداقل 6 بمب در این کشور ده‌ها نفر را زخمی کرد . همزمان جنگنده‌های ترکیه نیز به شمال عراق حمله کردند تا دست کردهای شورشی مامن گرفته در این مکان را کوتاه کنند.
اما ابتکار این مهمانی نتیجه زحمت‌های جلال طالبانی رئیس جمهوری و رهبر کردهای عراق بود . مردی که همچنان به بقای در قدرت امید دارد . البته نقش عمار حکیم هم قابل انکار نیست. هرچند بسیاری از تحلیل گران اعتقاد دارند که عمار حکیم چندان به نخست وزیری آقای مالکی راضی نیست .

شاید این دور هم جمع شدن سیاسی بر برون رفت عراق از بحران سیاسی تاثیری نداشته باشد اما به خوبی بازی‌های سیاسی این روزهای عراق را به تصویر کشید . سیاستمدارن عراقی در کاخ ریاست جمهوری رهبر کردها و در نقطه‌ای که نه صدای بمبی شنیده می‌شد و نه بوی گوشت سوخته فضا را پر می‌کرد، با هم ناهار میل کردند، غافل از آنچه که بر عموم مردم این کشور در این روزهای سخت می‌رود .با رسیدن مقام‌های عراقی ، پارکینگ کاخ ریاست جمهوری مملو از لندکروزهای مشکی ضدگلوله‌ای شد که پشت سر هم پارک کردند . هیچ خانم سیاستمداری بر فرش‌های قرمز پا نگذاشت . این در حالی‌ست که بر اساس قانون از هر چهار کرسی پارلمان یک کرسی را زنان باید اشغال کنند.

علاوی در این محفل حضور نداشت اما معاون رئیس‌جمهوری عادل عبدل المهدی و ابرهیم جهفری نخست وزیری سابق در زمره حاضرانی بودند که برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال نخست وزیری آنها سخن می‌گوید . مالکی پس از این ضیافت ناهار با هیچ رسانه‌ای گفتگو نکرد و تنها در یک مصاحبه از پیش تعیین شده ، ائتلاف العراقیه را مقصر تعلل در تشکیل دولت خواند .
نیویورک تایمز بیستم می / ترجمه : سارا معصومی

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 63182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =