رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به بودجه ۱۷۲۱۹ میلیارد تومانی شهرداری در سال ۹۴ گفت: ۷۲۴۵ میلیارد تومان از تراکم فروشی بدست آمده است که در سال ۹۵، ۴۴ درصد درآمد از تراکم فروشی و تغییر کاربری است. ۷۹۰۰ میلیارد تومان درآمد حاصل از تغییر کاربری و فروش تراکم است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رحمت الله حافظی در نشست خبری امروز خود گفت: سلامت مالی و‌ اداری یکی از ابعاد سلامت است و ریشه بسیاری از نارضایتی‌ها در ساختار بودجه شکل می‌گیرد.

او با بیان اینکه سقف افسارگسیخته بودجه یکی از مشکلات بودجه شهرداری است و عده‌ای سعی دارند آن را افزایش دهند، گفت: تلاش کردیم آن را در سال‌های گذشته مدیریت کنیم.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: تهران می‌تواند ۶ هزار میلیارد تومان از درآمدهای پایدار ایران را تامین کند که ۵۰ درصد آن از طریق ارزش افزوده تامین می‌شود و بقیه از درآمدهای شهرداری به دست می‌آید.

او گفت به اندازه همین درآمد، هزینه‌های ضروری شهرداری قابل تامین است اما می‌بینیم مازاد نیاز شهر بودجه ارائه و تصویب می‌شود.

به گفته حافظی شهر تهران می‌تواند از محل درآمدهای پایدار ۶هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند: اما در تبصره‌های بودجه هر سال اعداد و رقم‌های نجومی فراتر از سقف بودجه به تصویب می‌رسد که مازاد بر نیاز شهر است به گونه‌ای که در سال ۹۵ بودجه ۱۷هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی تصویب شد اما سرانجام در تبصره‌ها ۲۰ هزار میلیارد تومان دیگر مازاد بر بودجه تصویب شد که نهایتا بودجه سال 95 با 37 هزار و 800 میلیارد تومان بسته شد. این در حالی است که ظرفیت درآمد پایدار تهران ۶هزار میلیارد تومان است و بودجه 37 هزار میلیارد تومانی، شیره حیاتی شهر را می‌مکد و برای دریافت این بودجه ظرفیت‌های زیستی و ساختار سکونت شهر تخریب می‌شود.

حافظی با ارائه آماری درباره نقش عوارض و فروش تراکم در بودجه سنواتی شهرداری گفت: در سال 93 از بودجه 15 هزار و 845 میلیارد تومانی شهرداری، 48 درصد بر پایه تغییر کاربری، عوارض مازاد و فروش تراکم بوده و همچنین در بودجه 94 شهرداری از بودجه 17 هزار و 219 میلیارد تومانی 42 درصد بر پایه تغییر کاربری و فروش تراکم بوده است و در سال 95 نیز از بودجه 17 هزار و 800 میلیارد تومانی 44 درصد بر پایه تغییر کاربری و فروش تراکم بوده است که این اتفاقات ریشه در ناکارآمدی مدیریت شهری است که حیات شهر و ساختار آن را فرو می‌ریزد.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: با این نوع مدیریت است که فضای زیست شهری ناکارآمد می‌شود،‌ در سال‌های گذشته سهم عمده درآمدها به اتوبان سازی اختصاص پیدا کرده، اما آیا مشکلات ترافیکی ما برطرف شده است؟

او ادامه داد: بحث دیگر بحث تلفیق در بودجه سال ۹۳ است، که حسابرس داده و چیزی نیست که شهرداری بتواند در آن انقلت بیاورد. این گزارش ۴۰۰ صفحه بوده که بعد با دفاع شهرداری به ۱۶۰ صفحه و بعد با مذاکرات و دادن جوابیه، به ۶۹ صفحه کاهش پیدا می‌کند که دیگر هیچ جوابی برایش وجود ندارد. بند به بند این گزارش مشخص کرده چه نقطه ضعفی وجود دارد و کجا شهرداری پاسخ نداده است.

حافظی در ادامه افزود: شهرداری باید بند به بند این‌گزارش حسابرس را در یک رسانه توضیح دهد. آقایان پاسخ دهند و افکار عمومی را قانع کنند.

مستندات دخالت شهردار در تغییر رییس پلیس راهور

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در بخش دیگری از این نشست خبری درباره توئیتی که محتوای آن فشار قالیباف برای تغییر رییس پلیس راهور تهران بود گفت: قانون الحاق سه تبصره نیروی انتظامی مصوب سال ۶۹ است که براساس تبصره یک؛ نیروی انتظامی موظف است تمام مسائل راهنمایی و رانندگی را مطابق برنامه های شهرداری تهران اجرا کند و همه هزینه‌ها غیر از هزینه پرسنلی، سلاح و مخابراتی با شهرداری است.

او با اشاره به تبصره ۳ آیین نامه اجرایی گفت: آیین نامه اجرایی در سال ۷۹ مصوب شده است. که براساس ماده ۳؛ شهرداری مکلف است همه ساله سیاست‌ها و برنامه‌های خود را در خصوص انجام امور راهنمایی و رانندگی شهر تهران در چارچوب قوانین و‌ مقررات مصوب تهیه و به فرمانده نیروی انتظامی اعلام کند و راهنمایی و رانندگی موظف به اجرای آن است.

حافظی با اشاره به ماده ۴ این آیین نامه گفت: تأمین بودجه و کلیه امکانات اعم از تجهیزات، تأسیسات، اماکن مورد نیاز راهنمایی و رانندگی (‌به استثنای حقوق و مزایای پرسنل و‌تجهیزات مخابراتی و سلاح و مهمات) بر عهده شهرداری است. شهرداری موظف است نیازهای راهنمایی و رانندگی را متناسب با مأموریت‌های محول‌شده در برنامه‌های خود پیش بینی و به موقع تأمین کند.

او همچنین با استناد به تبصره ۲ این آیین نامه گفت: به منظور نظارت بر اجرای بودجه‌های مصوب شهرداری که در اجرای قانون در اختیار نیروی انتظامی قرار می‌گیرد، شهرداری می‌تواند‌ذی‌حسابان خود را در راهنمایی و رانندگی مستقر کند.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به ماده ۵ قانون الحاق سه تبصره نیروی انتظامی گفت: به منظور هماهنگی و تسریع در ارایه خدمات مربوط به امور راهنمایی و رانندگی به شهروندان، نیروی انتظامی‌ و شهرداری می‌توانند ضمن‌ایجاد هماهنگی و با موافقت وزارت کشور و رعایت حدود اختیارات، مناطق راهنمایی و رانندگی را به تعداد مناطق شهرداری افزایش دهند.

او همچنین با استناد به ماده ۱۰ این قانون گفت: این ماده مهمترین نقش را دارد؛ انتصاب یا عزل رییس راهنمایی و رانندگی توسط فرماندهی نیروی انتظامی با هماهنگی شهرداری صورت می‌گیرد و در صورت اختلاف‌نظر تصمیم جانشین فرماندهی کل قوا در نیروی انتظامی و وزیر کشور ملاک عمل خواهد بود. انتظار داشتیم‌ دوستان در دو هفته گذشته که موضوع  را انکار کردند، قانون را مرور می‌کردند و بجای واکنش تند، مذاکره می‌کردند.

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در مورد عزل رییس پلیس راهور تهران که ماه گذشته اتفاق افتاد گفت: ظاهرا تا پیش از آن اختلافی نبوده و پلیس نیز همراهی لازم را داشته. موضوع هم بر سر اجرای طرح ال‌ای‌زد بوده. اما انتظار داشتیم به جای قلع و قمع و برخورد قهری با برگزاری جلساتی، اختلافات رفع شود، چراکه بحث‌های کارشناسی با جلسات و صحبت مرتفع می‌شود نه با برخورد قهری و حرکات انتحاری!

حافظی با بیان اینکه باید با حرف مشکلات حل شود، گفت: با ابراز این رفتارهای قهری، ممکن است واکنش‌هایی در مورد ساختار و بدنه رخ بدهد که آسیب آن به مردم برمی‌گردد.

او در مورد انتقادات تند و تیزش به مدیریت شهری و فشارهایی که به وی وارد است نیز گفت: حتما حجت و دلیلی داشتم که این حرف را زده ام اگر نیازی بود، من ادله‌ام برای ارائه به دستگاه قضایی دارم. همانطور که حق پیگیری برای دوستان پلیس محفوظ است، حق دفاع هم برای من محفوظ است.

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر گفت: در یک ماه و نیم‌ گذشته ترافیک تشدید شده است. هیچ کجا نگفتم آقای شهردار ترافیک ایجاد کرده. گفتم با فشار شهردار رییس پلیس راهور تغییر کرده است.

ترافیک و آلودگی هوا سیاسی نیست

او با اشاره به گمانه‌زنی‌هایی درباره سیاسی بود معضلات شهری گفت: چند موضوع است که اگر برچسب سیاسی بچسبانند، خیانت به مردم می‌کنند؛ ترافیک و آلودگی هوا روزهایی که آلودگی هوا نیست،۱۶۰ نفر در تهران فوت می‌کنند. به این آمار در روزهای آلودگی هوا، ۳۰ نفر افزوده می‌شود. کسی که موضوع آلودگی هوا را سیاسی می کند، ظلم به مردم‌کرده است.

رئیس کمیسیون سلامت شهرداری درپاسخ به سوالی درباره تلاش‌های شورای شهر برای فرهنگسازی در مردم جهت استفاده از حمل و نقل عمومی گفت: فرهنگ مردم خیلی بالاست، اما در ساعت پیک، با آن وضع اتوبوس‌ و مترو به مردم توهین می‌کنیم. پول مردم را بجای توسعه حمل و نقل عمومی، اتوبان سازی کرده‌اند، آن هم بدون مصوبه شورا. شما بی‌جا کردید پول مردم را به جای توسعه مترو و اتوبوس و حمل و نقل عمومی، خرج اتوبان سازی کردید.

او در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر توییت وی در مورد عزل رییس پلیس راهور تهران و نقش فشار قالیباف گفت: کاملا مشخص است که براساس قانون باید اختلاف پلیس راهور و شهرداری از طریق جانشین فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی برطرف شود. ظاهرا در اجرای طرح LEZ که می‌توانست گامی در کاهش آلودگی‌ها باشد، اختلافی صورت گرفته که این مساله می‌توانست با تفاهم حل و فصل شود.

تراریخته ها باید مشخص باشند

حافظی درپاسخ به سوالی درباره توزیع محصولات تراریخته هم گفت: برخی کشورها به طور کل تولید محصولات تراریخته و دستکاری ژنتیکی محصولات را نمی‌پذیرند و برخی کشورها نیز تا حد 5 درصد این محصولات را تولید می‌کنند، در پیش‌نویس برنامه ششم توسعه فضایی در نظر گرفته شده بود که به یکدفعه حضور محصولات ترا ریخته در کشور زیاد می‌شد که این تهدید جدی است چراکه چشم‌انداز و اطمینانی در مورد محصولات تراریخته وجود ندارد و بهتر است گزارش علمی بدهند که تهدیدی برای سلامت مردم ندارد و خوشبختانه با درایت مجلس این بند پیش‌نویس حذف شد و ممنوعیت توضیح این مواد به جز در مواردی که لیبل گذاری شود ایجاد شد که البته این لیبل‌گذاری‌ها نیز بسیار ریز است که حتی در مواردی با میکروسکوپ قابل رویت است که باید تراریخته بودن روی لیبل‌ها شفاف، خوانا و درشت باشد.

زباله‌گردی و کارتن‌خواب‌ها

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر در بخشی از نشست خبری خود همچنین درباره موضوع ساماندهی کارتن‌خواب‌ها گفت: توانایی شهرداری برای ساماندهی به این موضوع بیش از آن چیزی است که انجام شده و نیازهای کارتن‌خواب‌ها نیز بیش از آن چیزی است که ارائه شده و شهرداری می‌تواند از ساختمان‌های بلااستفاده خود در این راستا استفاده کند.

حافظی درباره پدیده زباله‌گردی هم گفت: زباله‌گردی پدیده شومی است و به نظر می‌آید تعمدی درباره آن وجود دارد و باید دید چه کسانی پشت این پدیده بوده و اجازه نمی‌دهند شهرداری با موضوع مقابله کند.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه برخی اصرار دارند که وضع موجود زباله‌ها مطلوب است، گفت: جمع‌آوری زباله نباید به مناقصه گذاشته شود و ۵۰۰ میلیارد تومان از جیب مردم برای آنان هزینه شود بلکه باید این موضوع به مزایده گذاشته شده تا پیمانکار از طریق جمع‌آوری زباله کسب درآمد کند. لذاباید بررسی شود که پشت پرده چه خبر است؟ انتظار داریم ساختار مدیریت شهری نسبت به این موضوع حساسیت به خرج دهد اما تا وقتی که این آقایان هستند، بعید می‌دانم بحث جمع‌آوری زباله اصلاح شود.

۴۷۲۳۵

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 618126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۱
    1 0
    ان شاءالله که مطهری دومی در حال ظهوره.
  • بی نام A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۱
    1 0
    كاش تهران چند نماينده ديگر مثل ايشان در شوراي شهر داشت كه جلوي تخلفات شهرداري تهران گرفته مي شد