حکایت ترافیک‌بی‌پایان تهران؛ پلیس‌وشهرداری عاجز، مردم کلافه

ترافیک و تهران با هم دوستی دیرینه‌ای دارند. دوستی دیرینه‌ای که همیشه یکی سعی دارد آن دیگری را دور بزند و طرف دیگر هم دست از سر او بر نمی‌دارد. هرچند که بیشتر اوقات مسئولان به دنبال راه حلی بوده‌اند برای بر هم زدن این پیوند ناهمگون تا شاید اندکی از دل مشغولی‌های این شهر پرمشغله و پرترافیک بکاهند. با این حال ترافیک تهران روز به روز قفل‌تر می‌شود.

زهرا داستانی: براساس آماری که در سال ۲۰۱۵ منتشر شده تهران در میان ۳۰ کشور رتبه تهران در رده هشتم پرترافیک ترین شهرها را به خود اختصاص داده است. گرچه ترافیک مشکل همیشگی کلانشهرهایی همچون تهران بوده اما این‌ روزها گره ترافیک شبانه کورتر شده و مردم بیش از پیش از شهرداری به خطار ناکارآمدی راه‌حله‌ایش گلایه‌مندند.

اوج گره ترافیکی شبانه تهران

خط‌های قرمز روی نقشه نشان می‌دهد که خانه نشینی یا ماندن در اداره بهتر از مواجه با ترافیک سنگین خیابان‌های تهران است. عقربه‌ها روی ساعت ۵ عصر نشانه رفته‌اند و حوالی آن می‌چرخند. هفتم آذر ماه است، روز نحص ترافیک تهران در سال ۹۵. گرچه ترافیک در تهران سابقه بسیار دارد اما این اولین ترافیک سنگین عصرگاهی در تهران است که تا پیش از این بی سابقه بوده است. اما علت این ترافیک سنگین و بی سابقه چه بوده؟ سرهنگ محسن ترابیان، معاون ترافیکی پلیس راهور تهران بزرگ، تعطیلات چند روزه پیش را علت آن دانسته و گفته است: با توجه به خروج بسیاری از شهروندان برای مسافرت در تعطیلات پایان ماه صفر شاهد ترافیک سنگین و پرحجم در بیشتر معابر اصلی و بزرگرایی تهران به ویژه مسیرهای خروجی شهر بوده ایم.

تقریبا یک ساعت به پایان روز هفتم آذر ۹۵ باقی‌مانده و به رغم اینکه پلیس راهور پیش بینی کرده بود از حجم ترافیک سنگین کم کم کاسته می‌شود، اما نقشه آنلاین ترافیک تهران حکایت دیگری دارد و ترافیک شدید شبانه در بزرگراه‌ها و برخی معابر اصلی تهران ادامه دارد. ساعت ۱۱ نیمه شب است و عده‌ای از تهرانیان به جای استراحت در خانه همچنان پشت فرمان در حال شکستن صف‌های عریض و طویل خوردوها هستند و تنها شانسی که آورده‌اند این است که فردا می‌توانند در خانه بمانند و به لطف تعطیلی در تقویم از خوابیدن تا لنگ ظهر لذت ببرند.

بالاخره خیابان‌ها آرام گرفت و خطوط روی نقشه ترافیک رنگ سبز را دو ساعت پس از نیمه شب به خود دید و همه خیابان‌ها و بزرگراه‌های اصلی شهر چون خیابان های پاسداران، کامرانیه، فرمانیه، قیطریه و بزرگراه های همت شرق و غرب، چمران، حکیم و صدر که تا ساعت‌ها مسدود شده بود نفسی کشید و بالاخره شهر به خواب فرو رفت.

اولین واکنش ها

ترافیک شدید شبانه پایتخت صدای مسئولان را هم درآورد و یک روز پس از این حادثه، پرویز سروری، عضو شورای اسلامی شهر تهران در سیصد و هشتمین جلسه شورای شهر تهران کلید انتقادات به ترافیک را زد و بخشی از آن را به گردن تعطیل نکردن روز سه شنبه توسط دولت انداخت و گفت: علت اصلی ترافیک در بزرگراه های شمال پایتخت به دلیل برگزاری اختتامیه نمایشگاه لوازم خانگی در محل نمایشگاه های تهران بود.

تهران دوباره ترافیک شبانه را تجربه کرد

روز شنبه ۱۳ آذر ۹۵، هفتاد و سومین روز پاییز و اولین روز هفته درست پس از چند روز یکی درمیان تعطیلی بازهم خیابان‌های تهران قفل شد. نقشه آنلاین ترافیک معابر پایتخت نشان می‌داد خیابان ها و بزرگراه‌های شمالی شهر قفل هستند.

دلیل ترافیک شبانه از زبان مسئولان

قفل جدید ترافیک در تهران اما سبب شد تا مسئولان در رابطه با آن توضیحاتی دهند و دلیل آن را بیان کنند. سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ دو دلیل را علت این اتفاق بیان کرد و گفت: افزایش حجم ترافیک در روزهای اخیر چند دلیل دارد که یکی از این دلایل، تغییر در ساعت و محدوده طرح ترافیک به دلیل افزایش آلودگی هوا بود که خود طبیعی است تا چند روز پس از بازگشت این ساعت به حالت اولیه حجم ترافیک افزایش پیدا کند تا شهروندانی که موفق به انجام یک سری از کارهای خود در محدوده مرکزی پایتخت نشده بودند آن را انجام دهد. وی تعطیلات پایانی ماه صفر را عامل دیگری برای افزایش ترافیک در معابر پایتخت بیان کرد و افزود: در روزهای قبل و بعد از این تعطیلات شاهد حجم بالای ترافیک در معابر تهران بودیم چراکه بسیاری از شهروندان مشغول انجام کارهای خود بودند تا از تهران خارج شده و پس از آن نیز موج بازگشت آنان سبب افزایش حجم ترافیک در معابر شد.

همت رسانه‌ها برای پیدا کردن راه حلی برای ترافیک

اعصاب را خط خطی می‌کند؛ این را کسی نه می‌تواند کتمان کند و نه کسی هست که آن را تجربه نکرده باشد. چه ناسزاهایی که از دهان مردم بیرون نمی‌آید و چه دست به یخه شدن‌هایی که دیده نمی‌شود. مسئولان همیشه سعی کرده‌اند تا با پروژه‌های کلانی چون ساخت اتوبان‌های عریض و طویل و زیر گذرها و روگذرها فکری به حال این مشکل کنند که اکثرا راهی به جایی نبرده است. در این میان رسانه‌ها نیز سعی می‌کنند فکرشان را روی هم بگذراند و راه حلی بیابند. روزنامه اطلاعات در واکنش به ترافیک‌های اخیر تهران نوشته است: راه واقعی و عملی حل مشکل ترافیک و به تبع آن آلودگی هوای تهران نه اجرای طرح زوج و فرد است و نه گسترش اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها . تنها راه ‌اخذ عوارض از خودروهای تک سرنشین و هزینه کرد آن در طرح‌های مهمی مانند مقابله با آلودگی هوا و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و گسترش حمل و نقل همگانی و ...‌ است.

اما روزنامه اعتماد نیز سعی کرده تا به این سوال پاسخ دهد که آیا ترافيك تهران حل شدني است؟ در پاسخ به این سوال گفته است آری، به شرط اينكه واقعا و به دور از حركت‌هاي شعاري و نمادين تمامي سازمان‌هاي مرتبط پاي كاربيايند و با تشكيل كميته‌اي، هركدام وظيفه‌اي را برعهده بگيرند تا بتوانيم از اين بحران خارج شويم وگرنه دور از انتظار نخواهد بود كه اين قفل امروزي ترافيك، روز به روز محكم و سفت‌تر شود و حركت در خيابان‌هاي تهران هر روز سخت‌تر و زمان برتر.

ترافیک درد مشترک

ترافیک درد مشترک است. مسئول و غیر مسئول را نمی‌شناسد. گریبان همه را می‌گیرد و این بار نیز ترافیک شبانه تهران داد ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران را در آورده و از پلیس راهور خواسته تا چاره ای برای حل این مشکل بیندیشد. او گفته است: حجم ترافیک به حدی است که موجبات اعتراضات گسترده مردم را فراهم کرده و زندگی شهروندان بخصوص سکنه این مناطق را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. او اما دلیل این ترافیک را مبهم دانسته و راه حل آن را در گماشتن پلیس و مامور در محل معابر پرترافیک دانسته است. پلیسی که اقدام به باز کردن معابر کند و حتی در صورت لزوم به تغییر شکل هندسی معابر اقدام کند.

پلیس دست به دامان مردم شد

روزهاست که تهران درگیر ترافیک سنگین است اما در روز یازدهم این پلیس است که پیش از ترافیک وارد عمل می‌شود. سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران در روز پنجشنبه ۱۸ آذر از پیش بینی ترافیک سنگین اغلب معابر تهران در عصر آن روز خبر داد و از شهروندان خواست که زمان سفر خود را مدیریت کرده و تا حد امکان از ناوگان حمل و نقل عمومی برای تردد استفاده کنند. او درباره افزایش حجم ترافیک در معابر پایتخت گفت: هر معبر دارای یک ظرفیت خاصی است و بنابراین بدیهی است که ورود بیش از ظرفیت خودرو به داخل معابر سبب ترافیک سنگین در آنها خواهد شد و کاهش طول روز، سرمای هوا و ... نیز سبب افزایش تعداد خودروها در معابر شده است.

کلاف سر در گم خیابان های تهران پلیس را عاجز کرد

این برای بار چندم است که مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران در جریان چند روزه ترافیک تهران نشست برگزار کرده اما این بار با بارهای دیگر متفاوت است. او اعتراف کرده که ترافیک پایتخت به نقطه غیرقابل‌تحمل رسیده است. ترافیک تهران مشابه یک بیمار که حال وخیمی دارد، است و کوچکترین تلنگر به این بیمار باعث می‌شود که به کما برود، بنابراین کوچکترین مداخله ترافیک تهران را دچار اختلال می‌کند چه بسا که با کمترین بارش باران یا برف یا برگزاری نمایشگاه در تهران وضعیت ترافیک تهران وخیم‌تر می‌شود و تهران به طور کلی قفل می‌شود؛ در چنین شرایطی است که شهروندان مسیر 1.5 ساعته را 3.5 ساعت طی می‌کنند. او دلایل بی‌نظمی در ترافیک پایتخت را تشریح کرد و عدم سازماندهی تردد در شهر تهران، برگزاری نمایشگاه‌ها، افزایش بی‌رویه خودروها، اشباع حجم ترافیک و ... را از جمله دلایل آن شمرد.

مردم: مترو شلوغ و خیابان‌ها بسته‌است، چه کنیم؟

گرچه بارها و بارها مسئولان دلیل‌های مختلفی را برای ترافیک شبانه پایتخت اعلام کرده‌اند اما شاید مردم بهترین افرادی باشند که بدانند عامل ترافیک‌کشنده شبانه تهران چیست؟ در این رابطه خبرآنلاین از مردم نظر خواسته است که بسیاری از مخاطبان کمبود وسیله نقلیه عمومی، مدیریت نامناسب شهری و پلیس راهور، مهاجرت بی‌رویه به تهران و خودروهای تک‌سرنشین را عامل اصلی ترافیک پایتخت عنوان کرده اند. 

بسیاری از مردم از شلوغی مترو در شب‌های پر ترافیک تهران گلایه مند بوده‌اند؛ برخی می گویند ترافیک جاده های اطراف تهران و خیابانهای داخلی این کلانشهر، راه بندان شده. 

شهروندی در این باره نوشته: در حال حاضر بزرگترین مشکل شلوغی بیش از حد مترو در ساعات اولیه و انتهایی کار است. خط 3 متروی تهران شلوغ ترین خط است چون هر یک ربع به یک ربع می آید و اگر روزی 5 دقیقه هم تاخیر داشته باشد فاجعه می شود. هرروز با این اوضاع ما در رفت و آمد هستیم و این خیلی غیرقابل تحمل شده است متاسفانه هیچکس هم این مساله را پیگیری نمی کند. به جای اینکه هرروز خط جدید و ایستگاه جدید افتتاح کنند کاری برای دیر آمدن قطار ها بکنند و زمان معطلی را به حداقل برسانند. متاسفانه در مترو خیلی از زمان های مفید زندگی را از دست می دهیم. 

چراغ های چشمک زن راه حل ترافیک تهران است؟ 

تنها یک روز پس از غیر قابل تحمل خوانده شدن ترافیک تهران از زبان رئیس پلیس تهران و در نظر قرار دادن تدابیر ویژه برای حل آن، غروب روز ۲۴ آذر ۹۵، بازهم خیابان‌ها و اتوبان‌های اصلی شهر تهران قفل شد. روزی که درواقع روز پایانی هفته محسوب می‌شد و البته تا شنبه هفته بعد هم تعطیلات سه روزه در پیش بود. اما راهکار شهرداری برای حل این مشکل چه بود؟ شهرداری تهران برای کاستن از ترافیک فلج‌کننده خیابان‌های پایتخت به فکر تغییر در طراحی ترافیکی خیابان‌ها افتاد و  تغییر در طراحی ترافیکی و خاموش کردن چراغ های چشمک زن را به صورت آزمایشی از میدان فاطمی آغاز کرد. ولی مسگری نجاتی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه 6 درباره این طرح گفت: بر این اساس میدان فاطمی از مسیر غرب به شرق مسدود شده و بار ترافیکی وارد خیابان جویبار شده و از آنجا هدایت شده به خیابان زرتشت و در ادامه به ولیعصر شمال وارد می شود. شروع طرح همزمان با تعطیلی های آخر هفته بوده تا طرح جا بیفتد تا در ادامه، وضعیت را در روزهای عادی و پر ترافیک بررسی کنیم.

راه‌ حل های امیدوار کننده کمیته عمران شورای شهر

سه هفته ترافیک سنگین در تهران موجب شد تا کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز وارد عمل شود. اقبال شاکری رئیس این کمیته که ترافیک تهران را غیرعادی خوانده، درباره راه حل این مشکل گفته است: اصلاحات هندسی معابر سبب روان سازی ترافیک شهر تهران خواهد شد و شهرداران مناطق باید این اصلاحات هندسی را در دستور کار قرار دهند. او افزوده: دو اقدام می‌تواند سبب بهبود وضعیت ترافیک شهر تهران شود. ایجاد و ساخت معبر جدید نخستین راهکار و برداشتن برخی از موانع در شهر، راهکار دیگری برای روان سازی معابر شهر تهران است. رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به لزوم تخریب برخی پلاک‌های موجود در شهر تهران گفته که معابری در شهر تهران وجود دارد که با تخریب یک و یا دو پلاک موجود در آنها، قفل ترافیکی معبر به طور کلی برطرف می شود. او این راه حل را امیدوار کننده دانسته و گفته است که اصلاح رفتارهای ترافیکی شهروندان تهرانی سبب کاهش 30 تا 40 درصدی ترافیک در پایتخت خواهد شد.

در حالی که شورای شهر حرف از اصلاح رفتار برای کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی ترافیک پایتخت می زند اما شهرداری تقصیر را به گردن خیابان‌های شمالی قدیمی‌و ‌تنگ می‌اندازد. مازیار حسینی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در حالی که از تشکیل کارگروهی توسط شهرداری و پلیس راهور برای بازبینی گره‌های ترافیکی پایتخت خبر داده گفته است: خیابان‌های شمال شهر قدیمی هستند و از عرض لازم برای تردد این حجم خودروها برخوردار نیستند، با سرمای هوا نیز شاهد کاهش سرعت و افزایش ترافیک هستیم. او بیان کرده است: در حال حاضر 3.5 میلیون خودرو پلاک تهران ثبت شده و دو میلیون و 300هزار موتور سیکلت نیز با پلاک تهران در سامانه ثبت شده است البته با افزوده شدن تردد خودروهای پلاک شهرستان شاهد آن هستیم که روزانه 6 میلیون وسیله نقلیه در تهران وجود دارند.

پس از چندین هفته از رویارویی تهران با ترافیک های شبانه ساماندهی موتورسیکلت سواران متخلف، طرح مکانیزه پارک حاشیه ای، ساماندهی حمل بار، اصلاح هندسی معابر و رفع نواقص تابلویی، تشکیل کمیته اجرایی تسهیل عبور و مرور در روزهای بارندگی و لغزندگی معابر در اولویت مشارکت و همراهی پلیس راهور با شهرداری تهران قرار گرفت و با مشارکت شهرداری تهران کارگروهی با تمرکز و بررسی روی چند موضوع تشکیل شد که به بررسی و شناسایی نقاط مورد نیاز به اصلاحات هندسی در سطح معابر پرداخت که به گفته مهماندار، رئیس پلیس تهران توجه و تمرکز روی ترمیم و اصلاح آن می تواند به روانتر شدن ترافیک کمک کند.

ترافیک تهران تقریبا چهارمین هفته ترافیک شدید شبانگاهی خود را پشت سر گذاشته و در حالی که نه اصلاح رفتار ترافیکی و نه خاموش کردن چراغ های چشمک زن نتوانسته ترافیک را برطرف کند بلکه حتی نتوانسته کمی از آن کاهش دهد. با این حال در جلسه شورای ترافیک شهر تهران که به ریاست شهردار تهران و با حضور اعضای این شورا از جمله معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، رییس پلیس راهور پایتخت، دبیر شورای عالی ترافیک کشور و مدیر کل حمل و نقل و ترافیک استانداری تهران پس از ماه‌ها برگزار شد، هوشمندسازی پارک حاشیه‌ای و مسدود شدن دسترسی‌های پل‌صدر از جمله تصمیماتی بود که برای ترافیک تهران اتخاذ شد. 

تجهیز  15 هزار فضای پارک مجهز به سیستم پارکومتر و افزایش آن به 35 هزار فضای پارک مکانیزه تا نیمه اول سال آینده، روان سازی ترافیک پل صدر و تونل نیایش از طریق بستن دسترسی‌های اضطراری آن از جمله تصمیماتی بود که مسئولان ذی ربط برای راقع ترافیک تهران در نظر گرفتند که حال باید ببینیم که این راه کارها چقدر در کاهش ترافیک تهران موثر خواهند بود؟

۴۷۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 616492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 52
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    261 8
    اگر شهرداری این همه مجوز ساخت و ساز خصوصا برج و مرکز خرید را نمی داد الان این مشکلات پیش نمیامد مقصر اصلی وضع موجود شهرداریه
    • بی نام A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
      تا وقتی مردم یاد نگرفتن که با خودروی تک سرنشین بیرون نیان همین شرایط ادامه خواهد داشت. مردم ما برای خریدن نون سر کوچه هم با خودروی شخصی میرن بعدش مینالن که چرا ترافیکه و چرا هوا آلودست بیشتر این خودروهای تک سرنشین هم برای وقت گذرونی و علکی به خیابون ها میان
    • بی نام A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
      احسنت فكر كنم فقط يك نابينا ميتونه فاجعه ترافيكي أطراف مجتمعهايي مثل كوروش رو نبينه بلايي كه جناب شهردار برأي كسب درآمد سر أين شهر أورد فراموش شدني نيست
    • مجید RO ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
      بی نام جان وقتی میشه با خودرو تک سرنشین بیرون نرفت که وسایل حمل و نقل عمومی درست باشه ، نه تهرانی که یه بارون میزنه مترو خراب میشه ، بی آر تی باز میشه برای ماشین های شخصی و... توی بی آر تی و مترو فقط مونده کلیه آدم هارو بدزدن
    • بهروز A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
      91 5
      آقا بارون میاد ترافیک میشه نمیاد تو آلودگی خفه میشیم کلا نقش شهرداری چیه؟ فقط میلیاردی برند خونه بخرند برای خودشون
    • یک ایرانی از آمریکا US ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
      57 9
      وقتی خیلی از نظرات مردم و مسئولین رو می خونم که تقصیر رو گردن همدیگه می اندازن واقعا حس می کنم همه حالشون خوب نیست. اگر اینجوری بود شهری مثل نیویورک که جمعیتش خیلی بیشتر از تهران هست تا حالا از شدت ترافیک نابود شده بود. بابا راه حل ترافیک و آلودگی هوا در شهرهای بزرگ مثل تهران مشخصه. در دراز مدت استفاده از اینترنت برای انجام تقریبا تمام کارهای اداری و بانکی که باعث میشه بیشتر سفرهای درون شهری حذف بشه و گسترش اساسی مترو به طوری که تقریبا تمام شهر رو پوشش بده. راه حل سریع هم ممنوع کردن ورود خودروهای شخصیبه غیر از باربری به تمام خیابانهای اصلی شهر و به جای آن استفاده گسترده از اتوبوسهای گازسوز در این خیابانهابا خرید سریع صدها دستگاه اتوبوس و استخدام ده ها راننده حتی بازنشسته ها و نظامیها.
    • بی نام EE ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
      35 1
      فرق پلیس ایران با پلیس های کشورهای دیگه در چیه؟تو همه دنیا هرجا ترافیک باشه پلیس هست تو ایران هرجا پلیس باشه ترافیک هست.شاید به نظر این مطلب طنر باشه اما متاسفانه واقعیت دارهنمونه عینیش اینه که پلیس میاد شاهراه و راه اصلیو می بنده برای این که راههای دیگه رو باز کنه مثال بارزش همت به غرب در تقاطع با مُدرسه. که هر روز تکرار می شه آقای راهور چرا یه راهو می بندی که راه دیگه رو باز کنی؟ این جریان ترافیک مانند جریان آب در رودخونه س که اگه سنگی و مانعی سر راهش باشه خود به خود آب راهشو پیدا می کنه هرچند حجم اب در اون پشت زیاد می شه خوب چرا میایی راهو می بندی؟ خود جریان ترافیک خود به خود راهشو پیدا می کنه من واقعا درک نمی کنم که فهم این موضوع این قدر سخته؟
    • بی نام A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۰
      14 1
      تبریز اوغلی،درباره تهران صحبت میکنیم شما تز نده
    • بی نام A1 ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۱
      1 0
      شهرداری هر کاری کرد غیر از شهرداری دنبال سود و بیزینس خودش بود این افراد باید محاکمه بشن
    • بی نام IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      0 0
      تا حالا شده مشکلی وجوددداشته باشه و شهرداری واقعا راه حلی به نظرش برسه خدایی این چیز عجیبی نیست واقعا
  • بی نام A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    93 3
    خروج از این بن بست ممکنه. راهکار داره. یک کم هم از بودجه هاواعتبارات در شهرها وروستاها دیگر کشور هزینه کنید با این کار خدمتی بزرگ به تهران وکشور کرده اید. والا پس از زمستان امسال منظر کوچ. مردم از استان هایی چون سیستان وووووووو
  • بهزادی A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    45 70
    تنها راه حل ترافیک تهران....ممنوع کردن پارک حاشیه ای در خیابانهاست ....والسلام ...من این طرح را سال 85 به شورای ترافیک دادم متاسفانه کارشناسان ترافیک نه خودشان میتوانند ونه نظر دیگران را قبول رارند
  • حمید A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    75 2
    یه را حل دارم اگه گوش شنوا باشه ؟ خیلی از سازمانها عملکردشون ربطی به حضور در پایتخت نداره با شعار نمیشه مشکل رو حل کرد شهرداری هم همش میگه پول بدین بعد این همه سال معلوم نیست پول ها چی شد چون ترافیک بهتر که نشد بدتر هم شد کسی هم نمیپرسه ..خدا رو شکر..تمرکز زدایی کنید برای مثال شرکت نفت کاری تو تهران نداره ولی تمام ساختمان هاش تو تهرانه حتی شرکت اکتشافاتش ...از اطراف تهران میان اینجا مسافرکشی اونم به خاطر ضعف تاکسی رانیه صدموردش رو همه دیدیم برخورد کنید با اعمال جریمه سنگین ..بخواهید میشود..مشکل اصلی همین نبود اراده در مسوولین یا اهمال کاری اونها و نبود سیستم نظارت قوی در این مملکت است
    • بی نام A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
      53 1
      ضمن تایید این طرح هیچ نیازی هم نیست یکروزه اینکار را انجام بدید خیلی با حوصله ظرف مدت ده سال میتونید نصف سازمانها را به خارج تهران ببرید البته اینکار هزینه داره ولی ثمره اش بیشتر از هزینه اش هست ضمن اینکه با کمک فناوری اطلاعات میتونید با کمترین آسیب اینکار را بکنید
  • بی نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    72 4
    اگر شرایط اشتغال بهتر بشه ومسافرکش های شخصی که بیکارن سرکار برن معضل ترافیک تهران حل میشه نصف ماشینهای تهران مسافرکش هستن که هم ساکن تهران هستن هم ازاطراف میان
  • بی نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    114 3
    جلوی مهاجرت به تهران رو با رسیدگی به حال و روز شهرستان ها بگیریییییییییییییییییییییییییییید. جلوی ساخت و ساز های بی رویه رو بگیریییییییییییییییییییییییییییییییید. چرا باید تهران بچسبه به کرج؟ چرا انقدر آپارتمان؟؟؟؟؟ و هزار تا چرای دیگه که مردم عادی جوابش رو می دونن ولی مسئولین خیر.
  • سیاوش A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    39 4
    من طرح هایی دارم که میتونه ترافیک رو حل کنه منتها ما رو حتی دم اتاق شهردار راه نمیدن.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    66 4
    تولید ماشین زیاد مهاجرت بی رویه به تهران ساخت و ساز بدون برنامه افزایش ساعت زوج و فرد ضعف در ناوگان حمل و نقل عمومی حذف سرویس اداره جات تغییر ندادن ساعت شروع و پایان مدارس و اداره جات از رده خارج نکردن خودرو های فرسوده
  • بی نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    60 2
    تهرانی که در روزگاران نه چندان دور به شهرسازی اصولی و مناظر بکر طبیعی خود شهره بود این روزها بدلیل کسب درآمد عده ای تبدیل به بی نظم ترین و بزرگترین کارگاه ساختمانی در سراسر ایران شده و عملا هم بافت فرهنگی اصیل و قابل دفاع خود را از دست داده و هم فرسنگ ها از اصول اصلی و الزامی در شهرسازی همچون رعایت حریم عوارض طبیعی یا حفظ خط افق شهری و از همه مهم تر تناسب مابین سرانه امکانات و خدمات شهری با میزان تراکم مسکن و نفوس فاصله گرفته لذا پایانی بر بحرانهای متعدد این مگاشهر متصور نیست مگر با خاتمه دادن به این روند شهرفروشی افسارگسیخته و احرای طرح های آمایش سرزمینی در راستای توزیع متاسب جمعیتی در جای جای مملکت
  • بی نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    36 4
    کشورهایی که به مراتب از ما ماشین دارند چه کرده اند؟ حرکت سلبی اصلا جواب نمی دهد. مردم باید بتوانند بی دردسر از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
  • عباس A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    43 2
    بودجه ای که باید صرف توسعه حمل و نقل عمومی طی 10 سال گذشته میشد در بازی قدرت بین جناب شهردار و رئیس جمهور فعلی و قبلی به هدر رفت.هم زمان را از دست دادیم و هم بودجه اش را
  • بی نام A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    15 8
    لطفا در روزهایی که بالا رفتن الاینده ها رو داریم ; مجوز ورود به طرح ممنوع طرح ذوج وفرد از درب منزل طرحی برای عدم ورود موتور سیکلت های دو زبانه ای به طرح اصلی ورود خودرو بالای عمر ده سال به منطقه طرح اصلی ممنوع خودروهای کاربراتوری که سال ساخت مشخص است از تردد در تهران ممنوع
    • بی نام GB ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      0 0
      باشه
  • ناشناس A1 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    19 21
    راه جل مساله برداشتن محدودیت سرعت در اتوبانها وتونلها وهمچنین برداشتن طرح زوج و فرد است. ولی چون متاسفانه لارمه اش این است که از هزاران میلیارد تومان حریمه باید بگذرند این کار را نمی کنند.
  • بی نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    23 1
    معلوم نیست چرا؟ چشاتو وا کن یه کمی هم سرچ کن ،تهران یکی از بیشترین تراکم های جمعیت رو توی شهر های بزرگ جهان داره.
  • بی نام IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    48 3
    شهرداری چه حرکتی کرده که عاجز هستش ؟؟؟ فقط مجوز ساخت و ساز میده حالا هر جا که باشه به جای احداث پارکینگ خصوصا در معابر و مراکز خرید پرتردد هی برج ساخته میشه یه مرکز خرید و تفریحی اول باید جانمایی آن مورد بررسی دقیق قرار بگیره بعد مجوز ساخت بده پلیس هم که فقط میگه مردم از ناوگان عمومی استفاده کنن خوب ظرفیت اتوبوس و مترو در صبح و عصر تکمیله دیگه جا نداره برای مسافر چه جوری مردم سوار بشن ؟؟؟ وقتی به نصب دوربین برای جریمه اهمیت داده میشه به بقیه مسائل ترافیک هم اهمیت داده بشه این نمیشه که فقط مردم ماشین نیارن بیرون جمعیت شهر تهران هم جوابگوی این همه ماشین نیست چون خودرو اضافه شده ولی از رده خارج نشده
  • بی نام A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    27 1
    اگر ازدادن مجوز احداث بلند مرتبه سازی و تاسیس واحد های اداری تجاری در مناطق با گذر کمتر از 15متر خودداری شود اگر تعریض معابر با خرید املاک معارض و اصلاحیه زمینهای مربوطه انجام بگیرد اگرساختمانهای فروش نرفته در شهر جدیدالتاسیس اطراف تهران نظیر پردیس و پرند پاکدشت که بدون مشتری مانده است بعنوان بخشی از خدمات دولت و دستگاههاوخروج انها استفاده شود اگر احداث پارکینگ های طبقاتی درکنار مراکز خرید و پر رفت و امد به کمک بخش خصوصی در دستور کار قرار بگیرد اگراز طریق سایت و همچنین از طریق محل عوارضی درمدخل های ورودی شهر تهران از خودروهای پلاک شهرستان عوارض تردد درشهر اخذ شودو چنانچه بصورت برنامه کوتاه مدت در ایام زمستان تردد زوج و فرد بصورت روزانه در کل مناطق شهراجراشود میشه امیدوار به بهبود ترافیک بود
  • مهرداد A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    24 25
    سلام در هیچ شهر مهم جهان اینقدر پارکینگ زیاد و مجانی که ما در تهران داریم وجود ندارد هر کس زودتر برسد می تواند تا هر وقت که بخواهد یک تکه از خیابان کوچه و یا گذر را مال خود کرده و ماشین خود را پارک کند هزینه پارکینگ باید آنقدر زیاد شود که قابل قیاس با دیگر هزینه های خودرو شود که این در آمد خوب و پایدار صرف حمل و نقل عمومی شود اینجانب با توجه به اقامت در تورنتو لندن وین بارسلونا دوبی پیشنهاد می کنم از تجربیات آنها کمک بگیریم و بحث مدیریت ایرانی شرایط خاص و ... کنار بگذاریم خودم تجربه کار در precise park linkتورنتو که یک شرکت مدیریت پارکینگ عمومی است را دارم ممنون
    • بی نام EU ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
      16 14
      این نظر عالی بود. خیلی خوبه که یکم هزینه مسافرت با خودروی شخصی بالا بره که مردم برای هر کار کوچکی ماشینشون رو از پارکینگ نیارن بیرون. در عوض هزینه های دریافت شده هم روی حمل و نقل عمومی سرمایه گذاری بشه. اگر هم می بینید نظر ایشون منفی خورده، به خاطر اینه که بعضیا دوست دارن کوچکترین فشاری بهشون وارد نشه ولی ایران یه شبه بشه مثل سوئیس. لطفا یکم منطقی باشید.
    • بی نام A1 ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
      14 2
      اتفاقا کلا برعکس متوجه شدید قضیه رو الانش هم شهرداری یا راهنمایی رانندگینمیدونم کدومشون گرفتن کل خیابونا رو خط کشی کردن و پارکبان گذاشتن خدا تومن از مردم پول میگیرن برعکس آنچه گفتید آنقدر معل جای پارک در این شهر هست که همه دوبله و سوبله پارک میکند باید بجای ایجاد برجهای تجاری و سودجویی پارکینگهای طبقاتی ایجاد شود
  • بی نام A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    38 5
    جالب است اكثر مردم علت اصلي ترافيك را عملكرد بسيار بد سهرداري تهران به خصوص تراكم فروشي غير قانوني و غير اصولي و بسيار زياد در اين ده سال اخير مي دانند، ولي مسئولين به خصوص مديران شهرداري حتي اشاره اي به اين عامل مهم نمي كنند، دولت روحاني بايد به شدت با شهردار و شهرداري تهران برخورد كند
  • بی نام IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    34 2
    موقع جريمه كردن و عوارض گرفتن بسيار با استعداد هستن ، موقع مجوز ساخت و ساز صادر كردن و پلاك كردن خودرو ها بسيار حاذق و دانا هستن
  • بی نام A1 ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    10 0
    افزایش خطوط مترو و افزایش اتوبوسهای بی آرتی تعطیلی دو روز در هفته مثل تمام کره زمین که باعث مسافرتهای آخر هفته و خلوت شدن شهر می شود مجهزکردن کلیه مراکز تجاری به سیستمهای خرید اینترنتی و افزایش تخفیف خریدهای اینترنتی و ایجاد پیک رایگان مراکز تجاری
  • بی نام A1 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    14 2
    چرا علت اصلی را پنهان میکنید علتی را که بسیاری از مردم میدانند ولی پنهان میکنند مسئولین هم از خدا خاسته راضی هستند چون مسئولیت این موضوع با خودشان هست وخودشان هم جزء همین معضل هستند وحالا علت: مهاجرت شهرستانی ها به تهران بیش از نیمی از این مهاجر ها مسافرکش با خودرو وموتور سیکلت هستند سوا از معضل های دیگر مهاجرت . تهران را همین علت بیچارهاش کرده حالا چرا به این موضوع نمی پردازند مردم ومسئولین علتش را باید در خود جستجو کنند ولی پنهان کاری میکنند اگر لب به سخن وا کنند شروع میکنند به مطالبتشون از مردم تران وشهر تهران و بخصوص تهرانی ها که به این عده بده کارند
  • بی نام A1 ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    13 0
    معادله ترافیک تهران یک راه حل ندارد ولی مهمترینش افزایش وسایل حمل و نقل عمومی مثل مترو و بی ارتی هست ولی متاسفانه در تهران بجای گسترش و بیشتر شدن ان شاهدیم که کمتر شده مثل اتوبوسهای بی ار تی که چند سال پیش 3 تا 3 تا می امدند ولی الان قطره چکانی شده من دیروز بعد از مدتها در وسط روز منتظر اتوبوس راه اهن تجریش شدم و حدود 30 دقیقه منتظر شده و ناچار شدم به زور سوار یکی از انها شدم.هر 10دقیقه یکی می امد و انهم پر مسافر؟؟ مترو هم در 2 یا 3 سال قبل اقلآ وسط روز خلوتمیتوانستی راحت سر پا وایستی بود ولی الان وسط روز هم باید به زور سوار بشی ایا در این وضعیت مردم میتوانند ماشین هایشان را بیرون نیاورده و به امید مترو و اتوبوس باشند تا ترافیک روان بشه؟؟؟
  • بی نام IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    10 0
    جالبه که نه در مقاله نه در کامنت ها هیچ اشاره ای به گفته یکی از اعضای شورای شهر که ماجرای ترافیک را بودار توصیف کرده بود نشده.عدم انتشار آن جمله ذهن من یکی را که درگیر صحت احتمالی اش کرده.
  • hamid A1 ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    8 30
    کم کم به جایی می رسید که دم انتخابات بگید مسئول وضع بد اقتصادی و بی کاری و فقر و گورخوابی و آلودگی هوا و تمام مشکلات جامعه قالیباف هست.
    • بی نام A1 ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
      11 8
      پس از نظر شما این بیکاری و گرونی تقصیر دولته؟ داری با چشم های خودت میبنی که دولت داره تمام تلاشش رو میکنه ولی شهرداری داره مانع برای دولت به وجود میاره
    • بی نام A1 ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
      24 6
      البته تقریبا نصف مواردی که نوشتید واقعا مسببش قالیبافه بقیش هم مقصرش طرز فکر قالیبافیست.
    • بی نام A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۰
      17 4
      یعنی بازم میخواد شرکت کنه تو انتخابات؟ عجب پشتکاری
  • حسن A1 ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    2 6
    راهنمایی رانندگی باید با جرایم رانندگی سنگین کنترل بیشری در طرحهای ترافیک داشته باشد.که افراد وارد طرح ترافیک نشوند.
  • بی نام A1 ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    13 0
    اين هفته سه شنبه و شب يلدارو چرا نگفتى؟ راستى اضافه كردن يك قطار به خط سه مگر چه قدر هزينه دارد؟
  • بی نام A1 ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    16 0
    علی رغم تمام مشکلات، توجه به مترو علاج درد تهران است
  • بی نام A1 ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    5 4
    اقا چرا سانسور میکنی ؟ صرف نمیکنه برات یا خودت هم جزءٔهمون مهاجرت کرده ها به تهران هستی که به تیتیش قبات برخورده چرا کامنتهارو دلبخواه تایید میکنید
  • بی نام A1 ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    17 13
    آقای قالیباف با فروش تراکم و ویران کردن ساختمانهای دو طبقه و باغها تهرانو نابود کرد. دریغ از اعتراف به اشتباه با بلند مرتبه سازی در چهار طرف تهران ملت تهرانو اسیر کرد. باد نمی وزد حال می خواهد سکان کشور را بر عهده گیرد برای دهات هم خطر سازی اما یک چاره به جای زوج و فرد و طرح ترافیکو یکی کردن تا هفت شب و ریختن ملت از هفت به بعد. باید جلوی ورود ماشینها از کرج به تهران گرفته شود استان جدا شده ما مسئول مردم شهر دیگر نیستیم. حق ورود با ماشین شخصی بهتهران را ندارند در هیچ ساعت شبانه روز. با دوربین ماشینهای کرج باید آنچنان جریمه ای شوند که جز روز تعطیل حق ورود به تهران را نداشته باشند. ما گناه نکردیم تاوان کرجیها را بدهیم.
    • بی نام EU ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۰
      14 2
      معلومه وقتی تند تند تراکم میفروشن و خونه با یک خانواده تبدیل میشه به ساختمان چند طبقه چندین واحدی با چندین خانواده، انتظار دارین شلوغ نشه و ترافیک پیش نیاد؟ مسبب مشکل ترافیک شهردار محترم هست که هیچی هم به روی خودش نمیاره
  • بی نام IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۰
    9 0
    روز نحص؟ يا نحس
  • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۰
    6 0
    خطوط مترو تکمیل بشه و هدوی خطوط بهره برداری شده هم به زیر 2 دقیقه کاهش پیدا کنه
  • بی نام A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۰
    0 0
    پلیس و شهرداری: به من عاجز کمک کنید
  • بی نام A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۰
    5 0
    تا زماني كه سيستم شهري تعريفي نداشته باشه وضع همين خواهد بود٠ چرا ايراني ها خارج از كشور بافرهنگ و نظم دارن؟ چون سيستم ،جامعه را هدايت ميكنه. اگر شهرداري طرحي ندارد، كارشناس بفرسته چند شهر بزرگ جهان الگو برداري كنه حداقل.
  • بی نام GB ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    0 2
    خیلی ها ماشین میارن بیرون تا فقط با خیابان گردی تفریح کنن،چون تفریح دیگه ای ندارن. اگر مراکز تفریحی درست و حسابی و در دسترس مردم وجود داشته باشه که بشه با مترو و اتوبوس راحت بهش رسید، خیلی از ترافیک کم میشه.
  • یک شهروند A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    0 2
    این حقیقت که ماشین های تک سرنشین مهمترین عامل ترافیک هستند یک واقعیته بزرگه . اما کاش یکبار هم اقایان به یاد می آوردند که یکی از دلایل ازدیاد ماشین تک سرنشین حذف سرویس شرکت ها و نهادها بود چون هر کارمندی برای رسیدن به محل کار خودش مجبور شد یک ماشین شخصی تهیه کنه تا هم به کارش برسه و هم از ازدحام مترو و اتوبوس جان سالم به در ببره. سرویس ها می توانند بار ترافیک و آلودگی رو خیلی کم کنند . به جای 60000 تومان هزینه رفت و آمد که تو فیش زده میشه و بعد جای مالیات و بیمه کسر میشه ، همین مبلغ رو برای سرویسی هزینه کنید که می تونه 10 تا 20 نفر رو به راحتی جابه جا کنه. اینطوری اعصاب کارمندان هم اول صبح به خاطر ترافیک داغون نیست که سر ملت عقده هاشون خالی کنند