مناسبات ایران و اندونزی به ویژه روابط اقتصادی پس از یک دوره رکود بدنبال رایزنی های مقامات دو کشور پس از برجام و سفر هفته جاری 'جوکو ویدودو' رئیس جمهوری اندونزی به تهران روندی رو به توسعه را شاهد است و کارشناسان معتقدند قطار در حال شتاب روابط دو کشور ظرفیت مبادله 5 میلیارد تبادل تجاری را دارد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا، کلید توسعه روابط اقتصادی ایران و اندونزی پس از یک دوره رکود از اردیبهشت ماه سال گذشته با سفر دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان به جاکارتا زده شد و بدنبال رایزنی های روسای جمهوری دو کشور 'جوکو ویدودو' وزیر ارشد امور هماهنگی اقتصادی دولتش را مامور مستقیم توسعه همکاری ها کرد.


اکنون پس از گذشت بیش از یکسال و رایزنی های مختلف در امور بانکی و مالی، انرژی و گاز، حضور شرکت های فنی – مهندسی ایرانی در طرح های توسعه ای اندونزی، افزایش واردات و صادرات و بخش های مردمی و کنسولی و انجام دو دور اجلاس مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور در تهران و جاکارتا پس از 7 سال برگزار نشدن اجلاس، 'جوکو ویدودو' رئیس جمهوری اندونزی که دیدگاه های توسعه اقتصادی در اولویت برنامه های دولتش است، به تهران سفر می کند تا اسناد جدیدی برای افزایش همکاری های بین دو کشور امضا شود.


وی اخیرا گفت: کشورش مصمم است روابط جاکارتا – تهران در تمامی سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ارتقا یابد.
ارزش مناسبات اقتصادی ایران و اندونزی سال 2011 بیش از 2 میلیارد دلار بود که با اعمال تحریم ها علیه ایران این میزان سال به سال کاهش یافت و به چند صد میلیون دلار رسید.
هر چند 'ولی الله محمدی' سفیر ایران در جاکارتا از روند افزایشی همکارها سخن گفت و اعلام کرد که توسعه مناسبات را در آمار 6 ماهه نخست سال جاری خورشیدی به نسبت سال گذشته می توان مشاهده کرد.
وی گفت صادرات غیرنفتی ایران به اندونزی در این مدت به نسبت سال گذشته 39 درصد افزایش داشته و واردات ایران از اندونزی نیز 25 درصد افزایش نشان می دهد.
توان و ظرفیت ایران و اندونزی برای توسعه مناسبات به عنوان دو کشور بزرگ اسلامی در غرب و شرق آسیا بسیار بیش از این آمار و ارقام و حتی تا سقف دو میلیارد دلار است.

مناسبات بانکی – مالی:

مقام های دو کشور بر این نکته مهم تاکید دارند که روابط بانکی – مالی در دوره جدید تسهیل کننده گسترش بیشتر روابط اقتصادی در تمامی بخش ها خواهد بود.
هیاتی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اخیرا با سفر به جاکارتا پایتخت اندونزی با مقام های بانکی، سازمان نظارت مالی و وزارت هماهنگی امور اقتصادی این کشور جنوب شرق آسیا برای تسهیل روابط بانکی دو کشور و گسترش مناسبات اقتصادی مذاکره کرد.
پیش از این نیز دو بانک خصوصی ایران برای سرمایه گذاری در اندونزی و تاسیس بانک جدید در این کشور و یا خرید سهام یک بانک اندونزی اعلام کرده بودند.
به نظر می رسد یکی از محورهای مهم مذاکرات مقام های عالیرتبه دو کشور در این سفر شکستن سد مبادلات پولی و مالی بین دو کشور برای تسهیل در روند تجارت و همکاری اقتصادی دو کشور باشد.

 همکاری در بخش انرژی:

اندونزی که زمانی از صادرکنندگان نفت در اوپک بود اکنون از کمبود انرژی رنج می برد و امنیت انرژی از اصولی است که 'جوکو ویدودو' رئیس جمهوری این کشور از نخستین روزهای ریاست جمهوری اش بر آن تاکید داشت.
وی که اکنون راهی تهران است یکی از اهداف سفرش را تامین امن انرژی و تنوع در بازار تامین نفت کشورش اعلام کرده است.
شبکه مترو اندونزی نیز هفته گذشته اعلام کرد دیدار رئیس جمهوری اندونزی از ایران برای افزایش همکاری در زمینه های نفت و گاز، همکاری در بخش مدیریت حوزه نفتی و سرمایه گذاری ایران در بخش پالایشگاه اندونزی صورت می گیرد.
این تارنما نوشت: ایران کشوری با ذخایر انرژی بالا است و تنوع شرکای تجاری اندونزی در بخش انرژی برای امنیت ملی بخش انرژی بسیار با اهمیت است.
مقام های بلندپایه نفتی ایران و انرژی اندونزی طی یکسال گذشته چندین نشست برگزار کرده اند و دو طرف برای فروش گاز کشورمان به جاکارتا به توافق دست یافتند و شرکت 'پرتامینا' نخستین کشتی با محوله گاز را به اندونزی منتقل کرد و این روند ادامه دارد.
خرید نفت از ایران، مشارکت در ساخت پالایشگاه و پالایش نفت خریداری شده، تولید برق و همکاری در ساخت نیروگاه در اندونزی و مشارکت در پروژه تولید 35 گیگاوات برق که از اولویت های وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی است، در مذاکرات دو کشور گنجانده شده و طی یکسال گذشته نیز مذاکراتی در خصوص آن صورت گرفت.
برخی آمارها نشان می دهد حدود 35 درصد از مردم اندونزی هم اکنون فاقد برق برای زندگی هستند.
اندونزی برای رسیدن به رشد اقتصادی هفت درصدی که دولت تا سال 2018 هدف گذاری کرده است ، نیازمند رشد 9 درصدی بخش تولید انرژی است و در این مسیر شرکت های جمهوری اسلامی ایران از جمله مپنا می توانند مشارکت گسترده ای داشته باشند.
اندونزی اکنون قصد دارد در حوزه میدان های نفتی ایران نیز مشارکت کند و شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفت اندونزی (پرتامینا) مرداد ماه امسال به منظور انجام مطالعات دو میدان نفتی منصوری و آب تیمور در جنوب کشور تفاهم نامه همکاری امضا کردند.
این مطالعه اندونزی تا چندی دیگر پایان می یابد و سپس پیشنهاد اولیه توسعه در هر دو بخش که دارای ذخایر بیش از 5 میلیارد بشکه است، ارائه می شود.
مصرف داخلی سوخت در اندونزی اکنون به یک میلیون و 600 هزار بشکه در روز رسیده است، در حالی که پرتامینا تنها توان پالایش روزانه ٣٠٠ هزار بشکه نفت را دارد.
مناسبات اندونزی با ایران برای تامین انرژی اندونزی از آنجا برای جاکارتا اهمیت می یابد که براساس پیش بینی ها، تولید نفت اندونزی به کاهش خود طی پنجسال آینده ادامه خواهد داد . تولید نفت این کشور در سال 2010 میلادی حدود 942 هزار بشکه در روز بود. پیش بینی تولید برای سال جاری 835 هزار بشکه بوده که تا سال 2020 میلادی تنها به 550 هزار بشکه می رسد.

روابط تجاری:

روابط ایران و اندونزی از نظر تاریخی به قرن ها پیش باز می گردد، اما روابط دیپلماتیک دو کشور از سال 1330 خورشیدی به صورت رسمی آغاز شد و طی سال های گذشته به استثنای سال های تحریم از نظر تجاری روابط خوبی با یکدیگر داشته اند.
حجم تجارت دوجانبه اندونزی و ایران در سال 2011 به حدود دو میلیارد دلار رسید که در تاریخ روابط اقتصادی یک رکورد محسوب می شد و بخشی مهمی از روابط به حوزه انرژی اختصاص داشت. ایران در همان سال 880 میلیون دلار صادرات نفت و گاز به اندونزی داشت.
تحریم های یکجانبه غرب علیه ایران باعث شد از سال 2012 روابط تجاری دوجانبه بین ایران و اندونزی با مشکلاتی مواجه شود و رو به کاهش گذاشت.
مبادلات تجاری ایران و اندونزی در سال 1392 به 400 میلیون دلار صادرات و 128 میلیون واردات رسید که تراز تجاری این سال 252 میلیون دلار گزارش شد.
صادرات ایران به اندونزی در سال های 1392 و 1393 به ترتیب 55 و 68.5 میلیون دلار و در 6 ماهه نخست سال 94 نیز 36.2 میلیون دلار گزارش شد که واردات ایران از اندونزی در این سه دوره به ترتیب 104، 116 و 51 میلیون دلار گزارش شد.
این میزان حجم مناسبات اقتصادی دو جانبه در حالی ثبت شده است که 'علی طیب نیا' وزیر اقتصاد کشورمان معتقد است در شرایط پس از برجام و با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور، حجم مبادلات ایران و اندونزی می تواند به 2 تا 5 میلیارد دلار برسد.

 تبادل هیات ها و همکاری های منطقه ای:

دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری دولت تدبیر و امید اردیبهشت ماه سال گذشته در صدر یک هیات عالی رتبه جهت شرکت در اجلاس سران آسیا – آفریقا به اندونزی سفر و علاوه بر شرکت در اجلاس، با 'جوکو ویدودو' رئیس جمهوری اندونزی و سران سایر کشورهای شرکت کننده در اجلاس دیدار و گفت وگو کرد.
وی با سفر به اندونزی و مذاکره با 'جوکو ویدودو' برای توسعه هرچه بیشتر همکاری های دو جانبه به توافق رسید و طی یکسال و چند ماه گذشته هیات های زیادی بین دو کشور در سطح وزیر و پایین تر مبادله شده است.
'جوکو ویدودو' نیز روز چهارشنبه در صدر هیاتی بلندپایه با سفر به تهران با مقام های ایران دیدار و گفت وگو می کند.
این در حالی است 'ذولفیکی حسن' رئیس شورای مشورتی خلق اندونزی هفته گذشته با سفر به تهران با مقام های بلندپایه کشورمان مذاکره کرد.


طی سال های گذشته نیز روسای جمهوری دو کشور رایزنی هایی داشته اند. رئیس جمهوری سابق ایران در اردیبهشت ماه سال 1385 به اندونزی سفر کرد. در این سفر 6 سند همکاری در زمینه های مختلف سیاسی و اقتصادی به امضاء رسید.
در پاسخ به سفر رئیس جمهور سابق کشورمان به اندونزی، 'یودیونو' رئیس جمهور وقت اندونزی اسفند ماه سال 1386 در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به ایران سفر کرد. ر این سفر موافقتنامه های مهمی بین دو کشور به امضا رسید.
با توجه به برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد درتهران در شهریورماه سال 1391، 'بودیونو' معاون اول رئیس جمهور اندونزی نیز در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی در این اجلاس در تهران شرکت کرد.


رئیس جمهوری سابق ایران نیز آبان ماه سال 1391 به منظور شرکت و سخنرانی در پنجمین نشست مجمع دمکراسی بالی به اندونزی سفر و با 'یودیونو' رئیس جمهوری وقت اندونزی ملاقات و مذاکره کرد.
از سوی دیگر همکاری بین ایران و اندونزی در مجامع و سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل، جنبش عدم تعهد، سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه همکاری‌ های منطقه‌ ای حاشیه اقیانوس هند و 'دی 8' همواره دوستانه و نزدیک بوده و دو کشور در ارتباط با موضوعات مختلف بین المللی همکاری بسیار نزدیکی داشته اند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 611421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =