«خبرجنوب» نوشت: حل مشکلات بر زمین مانده معلولان فارس همچنان در حد شعار باقی مانده و هنوز هم از سوی بیشتر افراد، تنها ارگان مسئول برای رفع این مسایل، بهزیستی قلمداد می شود.

همكاري هاي بين بخشي هم آن قدر كم رنگ است كه نه رنگ و بوي شهر همسان با رفت وآمد معلولان بوده و نه برخورد شهروندان درخصوص رعايت حقوق معلولان و بالابردن اعتماد به نفس آن ها چندان نقشي داشته است.
اين بي سروساماني آنچنان مشهود است كه حتي در گفت وگو با مسئولان بهزيستي هم به اين مسأله مي رسيم كه ارگان هاي دولتي و خصوصي گام چنداني به منظور رفع مشكلات معلولان برنمي دارند و بهزيستي فارس تك و تنها با امكانات و بودجه هاي محدود بايد پاسخگوي بيش از 100 هزار معلول باشد. اگرچه مددجويان معلول چندان دل خوشي از بهزيستي هم ندارند، اما به نظر مي رسد همكاري هاي بين بخشي مي تواند زمينه رفع مسايل معلولان و افزايش رضايت آن ها را بيش از پيش فراهم كند.
به گزارش «خبرجنوب»، مديركل بهزيستي فارس در همين خصوص با اشاره به فرارسيدن روز جهاني معلولين، مي گويد: به طور كلي بيش از 50 درصد معلولين تحت پوشش بهزيستي و 35 درصد معلولان ليسانس به بالا در استان بيكارند.
دكتر موسوي مي افزايد: متأسفانه نه بخش دولتي و نه بخش خصوصي توجهي به سهميه 5 درصدي معلولان از ميزان نيروهاي استخدامي ندارند و همچنان اين موضوع خلاء بزرگي در زمينه رفع مشكلات معلولان محسوب مي شود.
وي يادآور مي شود: با وجود اين كه برابر آمارها 10 درصد جوامع را معلولين تشكيل مي دهند اما سهم آن ها براي جذب در مراكز و اشتغال تنها 5 درصد است كه همين 5 درصد هم از سوي سازمان ها رعايت نمي شود. مديركل بهزيستي فارس مي گويد: به دليل عدم همكاري دستگاه ها، همچنان بسياري از مشكلات معلولان بر زمين مانده و برابر قانون جامع حمايت از حقوق معلولان كه سال 84 تصويب شد، قرار بود طي مدت 3 سال همه دستگاه هاي دولتي و غيردولتي نسبت به مناسب سازي ساختمان هاي خود اقدام كنند، در حالي كه با گذشت بيش از 10 سال از آن تاريخ همچنان اقدام محسوسي صورت نگرفته و برخي نيز تنها به صورت نمادين اين كار را انجام داده اند و بيشتر مناسب سازي ها فاقد استانداردهاي لازم براي استفاده معلولين است.
دكتر موسوي مي افزايد: سال گذشته دولت قرار بود براي خانواده هاي داراي 2 معلول و بيشتر طي تفاهم نامه اي بين بهزيستي، بنياد مسكن، مجمع خيرين مسكن ساز، بنياد مستضعفان و راه و شهرسازي، خانه بسازد كه اين پروژه نيز تاكنون تنها 30 درصد مراحل اداري را طي كرده و انتظار بيشتري از سازمان هاي مربوطه براي تأمين زمين و مشاركت خيرين براي احداث داريم.
مديركل بهزيستي فارس مي گويد: اولويت بهزيستي، پيشگيري از بروز معلوليت هاست و در همين خصوص مراكز مشاوره ژنتيك را گسترش داده ايم و بايد زمينه مشاوره اجباري ژنتيك زوج ها قبل از ازدواج به ويژه براي خانواده هايي كه داراي سابقه معلوليت هستند و ازدواج هاي فاميلي در فارس فراهم شود. همچنين بيمه ها نيز بايد حمايت مالي از انجام مشاوره و آزمايش هاي ژنتيك را با توجه به هزينه هاي سنگين، متقبل شوند.
دكتر موسوي مي افزايد: در حال حاضر 105 هزار معلول تحت پوشش بهزيستي استان هستند و متأسفانه بسياري از دستگاه هاي اجرايي و مديران به دليل اين كه از زير بار مسئوليت شانه خالي كنند تمامي مشكلات را به بهزيستي ارجاع مي دهند و حتي اشتغال آن ها را در حالي كه همه آحاد جامعه و به ويژه مسئولين بايد به مسئوليت اجتماعي خود در مورد آن ها عمل كنند، به گردن بهزيستي مي اندازند.
وي عنوان مي كند: معلولان نيازي به ترحم و دلسوزي ندارند و بزرگ ترين ظلم، ناتوان ديدن آن هاست در حالي كه توانمندي هاي معلولان بايد تقويت شود و زمينه حضورشان در جامعه فراهم گردد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 607422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =