بعد از مدت ها بی خبری از طرح امنیت اجتماعی و پس از آنکه وزیر کشور از اجرای دوباره این طرح خبر داد، مسئولان کشوری در مورد اجرای دوباره این طرح سخنرانی می کنند.

الناز محمدی: بعد از آنکه از چندوقت قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دهم تا به حال، دیگر از طرح امنیت اجتماعی و فازهای مختلفش در خیابان های شهرهای بزرگ خبری نبود، این روزها مسئله حجاب و لزوم گسترش آن درمیان فرهنگ مردم، دوباره به دغدغه های مسئولان دولت دهم و برخی نمایندگان مجلس راه یافته است. بعد از مدت ها بی خبری از طرح امنیت اجتماعی و پس از آنکه وزیر کشور از اجرای دوباره این طرح خبر داد، هرروز تعداد زیادی از مسئولان کشوری در مورد چگونگی اجرای دوباره این طرح سخنانی به میان می آورند. بعد از آنکه تعداد زیادی از مسئولان در همایش های مختلف از لزوم اجرا کردن طرح هایی برای کنترل بیشتر حجاب سخن گفتند وحتی رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، اعلام کرد که در صورتیکه کارفرهنگی در زمینه اشاعه عفاف‌وحجاب در جامعه جواب نگرفت برای حفظ ارزش‌ها باید از ابزار دیگری استفاده کرد، از جند روز پیش تا کنون گذشته، تعدادی از مردم به خیابان ها آمده اند و اعتراضشان را به بدحجابی نشان داده اند، به طوری که بعد از راهپیمایی دانش آموزان خردسال در خیابان ها  و در اعتراض به وضعیت بدِ حجاب، در روز گذشته، تعدادی از بازدید کنندگان از نمایشگاه بین المللی کتاب در اعتراض به بدحجابی تجمع کردند.

از سوی دیگر بعد از آنکه تعدادی از مسئولان انتظامی از اجرا شدن آرام این طرح خبر داده بودند و گفته بودند که اجرای این طرح در حد دادن تذکر به افراد است، سردار روزبهانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اجرای طرح امنیت اخلاقی از سوی نیروی انتظامی ، گفته است که طرحی که در رابطه با امنیت اخلاقی داشتیم متوقف نشده و همچنان ادامه دارد و در خصوص بحث طرح «عفاف و حجاب» مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری می‌کردیم که در این رابطه صحبت از آن است که وزارتخانه‌ها اقدامات فرهنگی در این خصوص را انجام دهند.

رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا در خاتمه خاطرنشان کرد: با توجه به اغتشاشات و فتنه‌های به وجود آمده در سال 88 بحث پیگیری‌ طرح‌های امنیت اخلاقی کمرنگ شد که در سال جاری این موضوع با همان قدرت گذشته پیگیری می‌شود و نیروی انتظامی در این راستا قانون را اجرا خواهد کرد.

اجرا می کنیم؛ بی کم و کاست
قبل از آن، در مناظره پنج شنبه شب برنامه «فردا دیروز امروز» که میان دکتر فرهمندپور، استاد دانشگاه و دکتر بهرام بیات، مدیر کل مطالعات اجتماعی معاونت اجتماعی نیروی انتظامی برگزار شد، بیات اعلام کرد که نیروی انتظامی، این طرح را بی کم و کاست اجرا می کند.

از طرف دیگر وزارت کشور در گزارشی عجیب اعلام کرده است که سال 88 بهترین سال در حوزه عفاف و حجاب بوده است.

به گزارش جهان ، گفته می شود این گزارش پس از آن به نمایندگان مجلس ارائه شد که در ماه های اخیر نمایندگان به صورت جدی خواهان اجرای قانون عفاف و حجاب شده بودند و نسبت به اجرا نشدن چهار ساله این قانون از وزارت کشور به عنوان متصدی و مجری اصلی انتقاد کرده بودند.

بنابراین گزارش در پی اصرار نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی یکی از معاونین وزیر کشور در گزارشی که تاکنون شاخص های آن برای نمایندگان مشخص نشده تاکید کرده است که سال 88 به رغم گزارش و اخبار موجود در رسانه ها، نسبت به سالهای پس از انقلاب بهترین سال در حوزه عفاف و حجاب بوده است.

طرح امنیت اجتماعی، از ابتدا تا کنون
سال 84 و پس از روی کار آمدن دولت نهم که اولین دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد بود، شهروندان تهرانی و بعد از آن شهرستانی‌ها، شاهد اضافه شدن تعداد زیادی ون سبز رنگ به خیابان‌های شهرشان بودند که تعداد زیادی از پلیس‌های زن و مرد را همراه خود آورده بودند تا به گفته فرماندهان نیروهای انتظامی، «امنیت را به آن‌ها هدیه کند.»

طرحی که «اسماعیل احمدی‌مقدم» فرماندهی نیروی انتظامی، در ابتدای اجرای آن از آن با نام «امنیت ناموسی» یاد کرد و مدتی بعد نام این طرح به «امنیت ‏اجتماعی و اخلاقی» تغییر یافت. طرحی که در سال‌های 85 و86 هر روز وارد فازهای جدیدی شد و گستره وسیعی را در بر می‌گرفت: از برخورد با زنان بدحجاب تا اعدام «اراذل و اوباشی» که از سوی نیروی انتظامی و مراجع قضایی به عنوان مخلان امنیت و نظم اجتماعی شناخته می‌شدند. این طرح بودجه زیادی را نیز به خود اختصاص داد به طوری که پس از آغاز دور تازه طرح نیروی انتظامی، معاون حقوقی و مجلس ناجا اعلام کرد که در سال جاری در راستای ‏دائمی کردن این طرح، بودجه‌ای بیش از ۱۰۳ میلیارد تومان به طرح ارتقای امنیت اجتماعی اختصاص خواهد ‏یافت. ‏

اما با اینکه حالا و بعد از گذشتن روزهای پرالتهاب پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، هنوز هم خبری از حضور گشت‌های ارشاد در خیابان‌ها نیست، فرماندهان نیروی انتظامی، همچنان بر اجرای تمام و کمال طرح امنیت اجتماعی، سخن می‌گویند. به طوری که چندی پیش، جانشین فرماندهی نیروی انتظامی‌ با بیان اینکه «طرح ارتقای امنیت اجتماعی تعطیل‌بردار نیست» گفت: «اجازه نمی‌دهیم جایی از کشورمان حیاط خلوت افراد بیگانه و فرصت‌طلب شود.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 60403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ارش IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۹
    0 0
    اجرا کنین بعد هم بگین چرا 1 میلیون ایرانی میرن ترکیه و فقط 10000 ترک میان ایران . بهتر نیست یکم فکر کنیم ؟
  • بدون نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۹
    0 0
    جرا صورت اون خانم چادري را شطرنجي كرديد؟
  • امیر IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۹
    0 0
    یه جوری میگن بد حجابی بد حجابی انگار که بنده خدا زنای ایران چه جوري میان بیرون!!! انقدر نا شکری نکنید همین حجابی هم که الان هست از بین میره !
  • بدون نام IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۴
    0 0
    در قرآن بر آزادي عقيده ي ديني بسيار تاکيد شده (لا اکراه في الدين) با زور چیزی حل نمی شود زوری که نیست با چوب و چماق راه بیفتید تو خیابون حجاب بگیرن !