رئیس پلیس پایتخت روز دوشنبه خبر داد که پلیس دیگر طرحی برای برخورد با « بدپوششی و بدحجابی» ندارد. سردار رجب‌زاده درباره خودروهای گشت ارشاد گفت: نوشته گشت ارشاد را کنده‌ایم چون نیازی به بزرگ‌نمایی و فضاسازی برای این موضوعات نیست.

رئیس پلیس پایتخت روز دوشنبه خبر داد که پلیس دیگر طرحی برای برخورد با « بدپوششی و بدحجابی» ندارد.

سردار عزیزالله رجب‌زاده در این باره توضیح داد: زمانی که وضعیت جامعه از حالت عادی خارج شود، برای بازگرداندن آن وضعیت به حالت معمولی باید از نیروها و توان زیادی استفاده کرد تا به حد نرمال برسد. یک زمانی بدپوششی و موضوع اراذل و اوباش به این مرحله رسیده بود که طرحی انجام شد. در حال حاضر وضعیت به حالت عادی رسیده و نیاز به انجام این‌گونه طرح‌ها نیست.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ گفت: هر طرحی در یک مقطع زمانی انجام می‌شود در حالی که برنامه‌های پلیس به صورت مستمر است و برای نهادینه شدن فرهنگ اجرا می‌شود.

سردار رجب‌زاده همچنین درباره خودروهای گشت ارشاد که مدتی است خبری از آن‌ها نیست، گفت: خودروهای گشت ارشاد در معابر هستند اما نوشته گشت ارشاد را کنده‌ایم و به صورت عادی ماموریت خود را انجام می‌دهیم چون نیازی به بزرگ نمایی و فضاسازی برای این موضوعات نیست و پلیس ماموریتهای ذاتی خود را انجام می‌دهد.

معاون فرمانده پلیس تهران: برخورد با بدحجابی تغییر می‌کند
کمتر از یک هفته پیش، معاون عملیات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، با تاکید بر این که برخورد با بدپوششی از جمله برنامه‌های پلیس در راستای اجرای طرح انضباط اجتماعی طی شش ماهه دوم امسال است، گفته بود نوع برخورد پلیس در این باره نسبت به گذشته متفاوت خواهد بود.

سرهنگ محسن خانچرلی درباره این تفاوت‌ها گفته بود: مطالعاتی در این راستا صورت گرفته که بر اساس آن نوع برخورد پلیس متفاوت خواهد بود.

او در این باره توضیح داد: در برخورد با بدپوششی، با افرادی که بخواهند دهن کجی کنند و مشکلی را برای جامعه ایجاد کنند، برخورد پلیس هم شدت بیشتری پیدا می‌کند و اگر کسی به طور مثال روسریش عقب باشد، تذکری به آن‌ها داده خواهد شد و این میزان برخورد در همین حد کفایت می‌کند.

نزدیک به یک سال پیش و سه هفته پس از آن که صادق محصولی، وزیر کشور، از لزوم بازنگری در اجرای «طرح ارتقای امنیت اجتماعی» در راستای حقوق شهروندی سخن گفته بود، احمدی‌نژاد نیز در نامه‌ ای به او، خواستار بازنگری در نحوه اجرای این طرح شد. قبل از آن هم احمدی‌نژاد در گفت‌وگویش با شبکه اول سیما گفت که «از ابتدا قرار نبود، طرح این چنین اجرا شود و بنا بر این بود که یک وزارتخانه متولی آن باشد و بعد فرهنگی آن باید مورد توجه قرار می‌گرفت. ولی چون وزارت کشور وقت «تعلل کرده»، نیروی انتظامی پیش‌قدم شد.

در نامه قبلی رئیس‌جمهور به وزیر کشور آمده بود که «احدی حق ندارد بدون حکم قضایی یا شاکی حقوقی، در امور شخصی مردم دخالت و یا از رابطه آنان با یکدیگر استفسار نماید.... باید از اقدامات سلیقه‌ای و بعضا خشن و تخریب‌کننده شخصیت شهروندان به طور اکید جلوگیری شود». رئیس‌جمهور با این نامه، ناخوشنودی خود را از نحوه اجرای «طرح ارتقای امنیت اجتماعی» اعلام کرد.

با این حال با توجه به درپیش‌بودن انتخابات ریاست‌جمهوری خردادماه، ناظران با بدبینی و تردید نسبت به این اعلام موضع رییس‌جمهور نگاه کردند. آنان با اشاره به این‌که نزدیک به دو سال از اجرای چنین طرحی می‌گذرد و رییس‌جمهور در این مدت چنین موضعی نشان نداده، احتمال می‌دهند محمود احمدی‌نژاد انتخابات ریاست‌جمهوری خردادماه آینده را در نظر دارد و علاقه‌مند است رای جوانان و دیگر مخالفان این طرح امنیت اجتماعی را جلب کند.

103 میلیارد تومان برای امنیت ناموسی
سال 84 و پس از روی کارآمدن دولت نهم که اولین دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد بود، شهروندان تهرانی و بعد از آن شهرستان‌ها، شاهد اضافه شدن تعداد زیادی ون سبزرنگ به خیابان‌های شهرشان بودند که تعداد زیادی از پلیس‌های زن و مرد را همراه خود آورده بودند تا به گفته فرماندهان نیروهای انتظامی، «امنیت را به آن‌ها هدیه کند».

طرحی که اسماعیل احمدی‌مقدم فرماندهی نیروی انتظامی، در ابتدای اجرای آن از آن با نام «امنیت ناموسی» یادکرد و مدتی بعد نام این طرح به «امنیت ‏اجتماعی و اخلاقی» تغییر یافت.  این طرح در سال‌های 85 و86 هرروز وارد فازهای جدیدی شد و گستره وسیعی را دربرمی‌گرفت: از برخورد با زنان بدحجاب تا اعدام «اراذل و اوباشی» که از سوی نیروی انتظامی و مراجع قضایی به عنوان مخلان امنیت و نظم اجتماعی شناخته می‌شدند.

این طرح بنابر اعلام مراجع انتظامی در 2 سال گذشته ‏منجر به بازداشت هزاران نفر، اعدام ده‌ها نفر، تذکر به میلیون‌ها نفر از زنان و جوانان، و پلمب هزاران محل ‏کسب و کار و شرکت خصوصی شده است به طوری که فقط ‏در هشت ماه اول سال 85 نیروی انتظامی، یک میلیون و 300 هزار ‏مورد تذکر به بدحجابان داده‌اند. این طرح بودجه زیادی را نیز به خود اختصاص داد به طوری که پس از آغاز دور تازه طرح نیروی انتظامی، معاون حقوقی و مجلس ناجا اعلام کرد که در سال جاری در راستای ‏دائمی کردن این طرح، بودجه‌ای بیش از ۱۰۳ میلیارد تومان به طرح ارتقای امنیت اجتماعی اختصاص پیدا خواهد ‏کرد. ‏

حالا که هفت ماهی از انتخابات و پنج ماهی از استقرار دولت دهم می‌گذرد، دیگر خبری از گشت‌های ارشاد نیست. با این توضیحات امروز رییس پلیس تهران، پیداست نیروی انتظامی ترجیح می‌دهد به مشغولیت‌های دیگری بپردازد که در ماه‌های اخیر برایش اولویت پیدا کرده‌اند

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 31861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۸۸/۰۹/۳۰
    0 1
    حالا باید اعلام کنید که طرحی ندارید؟
  • بدون نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۱
    0 1
    اين طرح چندمنظوره جواب خود را به وقتش داد. در صورت لزوم دوباره آن را احيا مي‌كنند.