۰ نفر
۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۰

ژاپنی‌ها می‌خواهند تا ده سال دیگر، روبات‌هایی بسازند که بتوان آن‌ها را با ذهن کنترل کرد. چنین روباتی می‌تواند بهترین کمک برای افرادی باشد که توانایی جسمانی کافی برای انجام کارهای خود ندارند.

فریبا فرهادیان: این بار اشتهای سیری‌ناپذیر ژاپنی‌ها درباره روبات‌ها و فناوری‌هایی که بتوانند ذهن آدم را بخوانند، دست به دست یکدیگر داده و به یک مشارکت دولتی- خصوصی تبدیل شده‌اند تا در کمتر از 10 سال دیگر، روبات‌هایی تولید شوند که بتوان آن‌ها را با ذهن کنترل کرد.

این خبر را پاپ ساینس به نقل از یک منبع موثق بدون نام اعلام کرد و بنابراین، هنوز جزییات فنی این کار خیلی روشن نیست. اما چیزی که قطعی به نظر می‌رسد، این است که چنین وسیله‌ای باید شامل یک دستگاه باشد که روی سر قرار می‌گیرد و مجهز به حسگرهایی است که برای آنالیز کردن سیگنال‌های الکتریکی و الگوی جریان خون مغز کاربر استفاده می‌شوند.

فقدان مشخصات کامل فنی این وسیله باعث نشده که صاحبان ذهن‌های علمی-تخیلی بی‌کار بنشینند. آن ها معتقدند چنین روبات‌هایی باید بتوانند پیام‌های متنی کاربر را از فکر او بخوانند و تایپ کنند. همچنین یک مسیریاب خودرو داشته باشند که بتواند وقتی راننده به شکم خالی خود فکر می‌کند، فکر او را بخواند و آدرس نزدیک‌ترین رستوران را به او بدهد و یا این که با احساس گرما و یا سرما توسط کاربر خودبه‌خود سیستم تهویه را با بدن کاربرش تطبیق دهد. این روبات‌ها باید بتوانند ذهن افراد مسن و معلولان جسمی را بخوانند و در مواقعی که نیاز به کمک دارند، به کمکشان بشتابد. به هرحال تمامی این موارد چیزهایی هستند که با استانداردهای موجود امروز به یک پروژه عظیم تبدیل شده‌اند.

به گزارش پاپ ساینس، به احتمال زیاد این پروژه یک همکاری بزرگ بین شرکت‌های تویوتا، هوندا و هیتاچی و مراکز دانشگاهی مانند موسسه ملی فناوری اطلاعات دانشگاه اوزاکا و موسسه بین‌المللی تحقیقات پیشرفته ارتباطات از راه دور خواهد بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 58791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =