وزیر راه و شهرسازی: استان‌های ساحلی جنوب کشور باید دارای قدرت رقابت با بنادر جنوب خلیج فارس باشند

وزیر راه و شهرسازی گفت: ما فکر می‌کنیم استان‌های ساحلی جنوبی کشور در واقع باید دارای قدرت رقابتی با تمام بنادر جنوبی خلیج فارس باشند و از این رو حفظ وجهه رقابتی بنادر کشور در جنوب قابل چشم پوشی نیست.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين از هرمزگان، عباس آخوندی در هفتمین نشست شورای اداری استان هرمزگان ضمن ابراز خرسندی از حضور در استان هرمزگان طی هفته دولت، با بیان اینکه هرمزگان استانی استراتژیک است، عنوان كرد: امنیت دریایی و اقتصادی ایران از طریق هرمزگان تامین می‌شود و ‌این استان مستقیما از سیاست‌های دولت متاثر است.

وی گفت: ما فکر می‌كنیم استان‌های ساحلی جنوبی كشور در واقع باید دارای قدرت رقابتی با تمام بنادر جنوبی خلیج فارس باشند و از این رو حفظ وجهه رقابتی بنادر کشور در جنوب قابل چشم پوشی نیست.

وزیر راه و شهرسازي با بیان اینکه باید بتوانیم از طریق حضور فعال در بازار جهانی سهم ملت را از این بازار به دست آوریم، ادامه داد: این هدف هدفی یک‌پارچه است که بخشی از آن در دستگاه دیپلماسی و بخشی دیگر از آن در بخش‌هایی همانند بنادر و سایر بخش‌ها صورت می‌گیرد.

آخوندی با بیان اینکه در استانی همانند هرمزگان، بیش از هر استانی مفهوم مبادله کالا درک مي شود، یادآور شد: رقمی که برای انتقال کانتینرها بعد از رفع تحریم‌ها پرداخت می‌شود به نسبت قبل از تحریم‌ها بسیار جای تامل و تفکر دارد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه كرد: آن چیزی که در دولت تدبیر و امید انجام شد این بود که دولت با حفظ عزت و اقتدار ایران، راه کشور را به بازار جهانی تسهیل کرد.

وي با اشاره به رویه تدوین و نهایی شدن برجام، اضافه کرد: مجموعه دولت با استفاده از سرمایه‌های ملی، توانست موقعیت ایران را در سطح جهانی بهبود ببخشد و در این راستا بنادر دارای ساز و کاری جهانی و بین‌المللی است و وظیفه بهبود وضعیت جایگاه ایران در حوزه حمل و نقل جهانی را بر دوش دارد که در این میان باید با تقویت زیرساخت‌های انسانی و تجهیزاتی موقعیت بنادر و اسکله‌ها را در بعد رقابتی نگه داشت.

این عضو کابینه دولت یادآور شد: وقتی که شنیده می‌شود 14 خط کشتیرانی مطرح دنیا سفر دوره‌ای و منظم به بندر شهید رجایی دارند، این نشان از باز شدن راه‌های تعامل است.

آخوندی اظهار امیدواری کرد که میزان عملیات کانتینری کشور که به شدت در دوره قبل رفع تحریم‌ها کاهش یافته بود تا پایان سال به 2.2 میلیون teu  بازگردد.

وی به طرح‌های توسعه‌ای بندر شهید رجایی از جمله فاز سه و توسعه فازهای موجود اشاره كرد و گفت: در پی این هستیم که عمق آبخور فاز سوم بندر شهید رجایی را دو متر بیشتر از آبخور فاز دوم ببینیم تا شرایط پهلوگیری کشتی‌های بزرگتر فراهم شود.

آخوندی به تجهیز فاز دوم بندر شهید رجایی اشاره و افزود: در حال حاضر تنها از یکی از یال‌های فاز دوم استفاده می‌شود که برای استفاده از تمامی ظرفیت‌ها مذاکراتی را شروع کرده‌ایم که امور مناقصه برگزار و امیدواریم ظرف 18 ماه آینده فاز دوم را به صورت كامل تجهیز کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت سایر بنادر استان هرمزگان، تصريح كرد: بنادر جاسک،‌ سیریک، تیاب و سایر بنادر از مباحث مهمی است که می‌توانند دارای نقش‌هایی در ارتباط با بندر شهید رجایی باشند.

آخوندی به طرح توسعه بندر چابهار و جاسک اشاره كرد و افزود: از توسعه بنادر مهمتر آن چیزی است که بنادر را به صرفه‌تر می‌کند كه ایجاد زیرساخت‌ها در پسکرانه‌های بنادر است.

وزیر راه و شهرسازي به اهمیت حمل و نقل ترکیبی اشاره كرد و بيان داشت: باید به دنبال افزایش استفاده از ریل با رویکرد فعال‌سازی حمل و نقل چهار بعدی باشیم.

وی با اشاره به افزایش فعالیت های فرودگاه بندرعباس و خطوط هوایی منتهی به این فرودگاه، اضافه كرد: باید از ارقام کنونی و موجود فراتر برویم و باید با رویکرد افزایش کیفیت در بندرعباس این شهر را به رقیب جدی برای شهرهای همسایه در کشور‌های جنوبی تبدیل کنیم.

آخوندی گفت: بندرعباس به عنوان یک ایران‌شهر و به عنوان شهری که معرفی کننده ایران در  جنوب به واسطه ورود از طرف دریاست، باید دارای شاخص‌های استاندارد معیشی باشد که در همین راستا در قالب طرح‌های جامع شهری باید به سمت برنامه‌های محله‌محور پیش برویم.

وی خواستار تشکیل ستاد بازآفرینی شهرها در هرمزگان شد و افزود: در این ستاد باید هر بار یک طرح نوسازی داشته باشیم.

آخوندی افزود: افزایش خرید مردم در بازار مسکن یکی از رویکردها بوده است که در این مسیر به سمت واگذاری تسهیلات رفتیم.

وی به طرح احداث هزار کیلومتر راه روستایی در هرمزگان در مدت زمان سه سال اشاره و گفت: در سال گذشته 12 هزار کلیومتر راه در کشور احداث کرده‌ایم و برای امسال امیدواریم که این میزان را به 15 هزار کیلومتر برسانیم.

به گفته وی با افتتاح تونل علوی، فاصله شهر علوی با بندر شهید رجایی به 12 کیلومتر کاهش پیدا می‌کند که می‌تواند به یک شهر اقماری با کیفیت بالا در کنار بندرعباس تبدیل شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 571717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =