استاندار ایلام با تاکید بر اینکه هفته‌ی دولت فرصتی برای تشریح خدمات نظام است، گفت: وضعیت کلی استان در زمینه‌ی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را نسبت به سال‌های گذشته مطلوب‌تر است و شاهد این مدعا شاخص‌هایی است که ارتقاء یافته‌اند.

به گزارش ایرنا، محمدرضا مروارید در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته دولت اظهار کرد: در طول سه سال گذشته تلاش دامنه داری برای تعیین تکلیف طرح های نیمه تمام و در دست اجرای استان صورت گرفته و به جرات می توان گفت هم اکنون هیچ طرحی در استان که رها شده باشد یا اجرایی نشده باشد وجود ندارد.
به گفته وی، تنها در بحث اتصال استان ایلام به شبکه راه آهن سراسری مشکلاتی ایجاد شده بود که با رایزنی های گسترده با قرارگاه خاتم الانبیاء امیدواریم تا پایان سال جاری عملیات اجرایی این طرح نیز آغاز شود.

* تخصیص 95 اعتبارهای عمرانی در سال 93

وی افزود: میزان تخصیص اعتبارات عمرانی استان در سال 91 تنها 13 درصد بود که در سال 92 این مقدار به 38 درصد رسید و در سال 93 بیش از 10 هزار میلیارد ریال اعتبار به استان اختصاص یافت که 95 درصد این اعتبار تخصیص یافت که در تاریخ استان یک رکورد محسوب می شود.
استاندار ایلام ادامه داد: میزان درآمدهای نفتی کشور با توجه به کاهش قیمت نفت امسال در خوشبینانه ترین حالت ممکن به 30 میلیارد دلار خواهد رسید در حالیکه این مقدار در سال های گذشته تا 120 میلیارد دلار نیز رسیده بود و در این شرایط کمبود درآمد دولت سال 92 تمامی پروژه های بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی استان به اتمام رسیده و در جریان سفر سال 93 هیات دولت به استان نیز 36 طرح جدید تعریف شده و به تصویب رسید، رویکرد دولت تدبیر و امید آن است که تا زمانیکه اعتبار مورد نیاز پروژه تامین نشود، هیچ طرح جدیدی را آغاز نکند.

* افزایش زمین های آبی کشاورزی استان ایلام به 200 هزار هکتار

مروارید یادآور شد: اختصاص 27 هزار میلیارد ریال برای توسعه بخش کشاورزی استان که در نتیجه رایزنی های گسترده با وزرای نیرو و جهاد کشاورزی صورت گرفت از موفقیت های مسئولان استان در طی سه سال اخیر بوده بطوریکه با بهره برداری از طرح سامانه گرمسیری و اجرای 14 ایستگاه پمپاژ سطح زیرکشت اراضی آبی استان به حدود 200 هزار هکتار افزایش خواهد یافت که انقلابی بزرگ را در تولید محصولات کشاورزی و رونق اشتغالزایی در این بخش ایجاد خواهد کرد.
وی تاکید کرد: 120 روستای استان برای تامین آب با مشکل روبرو هستند که از محل صندوق توسعه ملی تا پایان سال آینده زمینه آبرسانی به 100 روستا فراهم خواهد شد ، ضمن اینکه کلنگ احداث ناحیه صنعتی هلیلان نیز با 15 میلیارد ریال اعتبار بزودی به زمین زده خواهد شد.

* تخصیص 80 میلیون مترمکعب آب به سد چناره

استاندار ایلام همچنین از تخصیص 80 میلیون متر مکعب آب به سد چناره خبر داد که می تواند در آبی کردن زمینه های کشاورزی منطقه بسیار تاثیرگزار باشد.
مروارید با اشاره به دیدار سفیر اتریش از استان طی ماه های گذشته گفت: شرکت های اتریشی خواهان سرمایه گذاری برای توسعه میدان نفتی چنگوله هستند که امیدواریم با تعیین تکلیف قراردادهای نفتی در مجلس شاهد اجرایی شدن آن باشیم ، ضمن اینکه قرارداد احداث پتروشیمی مهران نیز با چینی ها منعقد شده است.

* آغاز برداشت روزانه 35 هزار بشکه نفت از میدان اذر تا آبان ماه

وی اظهار کرد: وجود میادین نفتی آذر و چنگوله از مزیت های استان در حوزه انرژی است و با توجه به سرمایه گذاری وزارت نفت برای برداشت از این میادین تا آبان ماه برداشت 35 هزار بشکه نفت از میدان آذر آغاز خواهد شد و در صورت بهره برداری نهایی از این میادین روزانه 130 هزار بشکه نفت از این مناطق برداشت خواهد شد.
استاندار ایلام یکی از مزیت های استان را وجود رودخانه بزرگ سیمره برشمرد و تاکید کرد: 65 کیلومتر خط ساحلی در مسیر این رودخانه وجود دارد که بهترین ظرفیت برای پرورش آبزیان است و هم اکنون طرح پرورش ماهی در قفس در شهرستان بدره آغاز شده و با توجه به موفقیت انجام این کار دومین واحد تولید این ماهی نیز راه اندازی شده است و در صورت توسعه این فعالیت می توان زمینه اشتغال حداقل یک هزار نفر را در این حوزه فراهم کرد.
مروارید یادآور شد: حمایت از بانک های عامل به منظور پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی استان از دیگر برنامه های اجرا شده در این مدت بوده بطوریکه منابع بانک های ایلام از 12 هزار میلیارد ریال در سال 92 به 36 هزار میلیارد ریال در سال گذشته رسیده است.
معاون امور عمرانی استاندار ایلام نیز در این نشست گفت: ۳۷۳ طرح عمرانی و زیربنایی همزمان با هفته دولت در این استان به بهره برداری رسیده یا کلنگ زنی می شود که 338 طرح افتتاح شده و 35 طرح نیز کلنگ زنی خواهد شد که در مجموع سه هزار و 375 میلیارد ریال برای اجرای این برنامه ها سرمایه گذاری می شود.

* تخصیص یک هزار و 53 میلیارد ریال اعتبار جبران خسارت های سیل به استان ایلام

شاپور پولادی ادامه داد: همچنین در نشست عصر امروز هیات دولت یک هزار و 53 میلیارد و 810 میلیون ریال بابت جبران خسارت های ناشی از وقوع سیل استان ایلام در سال گذشته اختصاص یاف.
وی یاداور شد: 643 میلیارد و 810 میلیون ریال از این اعتبار در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای پرداخت کمک بلاعوض لوازم خانگی و معیشتی، تعمیر واحدهای مسکونی و تجاری، بازسازی واحدهای مسکونی شهری و روستایی و خدمات فنی و پشتیبانی آواربرداری و حمل مصالح و صدور پروانه ساختمانی و 307 میلیارد ریال نیز در اختیار سازمان برنامه و بودجه به صورت تملک دارایی های سرمایه ای برای بازسازی تاسیسات زیربنایی، عملیات آبخیزداری، بازسازی راه ها و ابنیه فنی و بازسازی و ساماندهی مسیل ها و تأسیسات کشاورزی قرار می گیرد.
معاون عمرانی استاندار ایلام با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای برگزاری آیین های اربعین و تردد زائران از مرز بین المللی مهران تاکید کرد: 700 دستگاه اتوبوس برای جابه جایی زائران اربعین از مرز به مهران نیاز است که هماهنگی های لازم در این زمینه انجام شده است.
پولادی با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای تکمیل تونل قلاجه گفت: پیمانکار این طرح حتی یک ریال نیز از کارفرما طلب ندارد که در این زمینه نسبت به سایر پروژه ها کم نظیر است ولی به بهانه های مختلف از انجام تعهد خود خودداری می کند که پس از نشست با مدیرعامل شرکت جنرال مکانیک 48 ساعت به آنان مهلت داده شد تا وضعیت را روشن کنند که در نتیجه بحث ماده 46 و خلع ید این شرکت با نظر وزیر راه و شهرسازی مطرح شد و هم اکنون نیز مسئولان این شرکت اعلام کرده اند که این تونل را تکمیل خواهند کرد.

* افزایش 27 درصدی اعتبارهای عمرانی استان ایلام

وی با اشاره به تخصیص اعتبارهای عمرانی استان گفت: سال 91 تنها 13 درصد اعتبارهای عمرانی تخصیص یافت که این مقدار در سال 92 به 38 و در سال 93 به رقم کم سابقه 95 درصد رسید.
معاون عمرانی استاندار ایلام اضافه کرد: امسال نیز سه هزار و 150 میلیارد اعتبار عمرانی به استان اختصاص یافته که در مقایسه با سال گذشته 27 درصد افزایش را نشان می دهد.
معاون سیاسی ، امنیتی استاندار ایلام نیز در این نشست گفت: 10 تفاهم نامه طی سال های اخیر در راستای تسهیل تردد زائران از مرز بین المللی مهران منعقد شده و مجوز لازم برای پروازهای بین المللی از فرودگاه ایلام با توجه به اینکه به عنوان مرز هوایی تعیین شده نیز اخذ شذه که امیدواریم در ایام اربعین شاهد پروازهای ایلام به نجف برای جابجایی زائران باشیم.

* پیش بینی افزایش 40 درصدی زائران اربعین حسینی

حسین کلانتری افزود: با توجه به کارشکنی های رژیم عربستان سعودی در ممانعت از تشرف زائران ایرانی به سرزمین وحی پیش بینی می کنیم در ایام اربعین امسال شاهد افزایش 40 درصدی عزیمت زائران برای شرکت در کنگره اربعین باشیم که باید با هماهنگی بیشتر زمینه رفاه حال زائران و ایجاد امکانات بیشتر برای عزیمت آنان را فراهم کنیم.
وی یادآور شد: رایزنی های گسترده ای نیز برای تردد زائران از مرز چیلات در ایام اربعین صورت گرفته که امیدواریم امسال محقق شود که در کاهش بار ترافیکی از مرز مهران بسیار تاثیرگزار خواهد بود.
معاون استاندار ایلام ادامه داد: با توجه به بروز حوادثی در ایام برگزاری انتخابات دوره های گذشته در این استان همواره نگرانی هایی نسبت به اجرای انتخابات در ایلام وجود داشت که با برگزاری موفقیت آمیز انتخابات سال گذشته و امسال در استان ، ایلام در اطلس امنیتی وزارت کشور در شرایط سفید قرار گرفته است.
کلانتری تاکید کرد: یکی از مسائل مبتلا به استان طی سالیان گذشته پدیده خودکشی بود که با بهره گیری از نظرهای کارشناسان و اساتید دانشگاهی شاهد کاهش بروز این مسئله در استان هستیم و آمارها از کاهش 17 درصدی وقوع خودکشی های موفق در این استان خبر می دهند.

* کاهش رتبه بیکاری استان ایلام به 15 کشور

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار ایلام نیز در این نشست گفت: یکی از موفقیت های استان طی سه سال اخیر کاهش رتبه بیکاری بوده است بطوریکه از جایگاه 29 کشور از نظر تعداد بیکاران هم اکنون در رتبه 15 قرار داریم.
حشمت الله عسگری افزود: روئیکرد دولت طی این مدت دخالت نکردن در بازار و ایجاد نکردن عومال تنش زا بوده و در سایه این برنامه تنظیم بازار و قیمت ها نیز بخوبی انجام شده ولی در کنار این موضوع نظارت مستمر بر نحوه فعالیت مراکز ارائه دهنده خدمات را نیز فراموش نکرده ایم.
وی ورود بیش از 50 گروه سرمایه گذاری داخلی و خارجی به استان طی این مدت را از برنامه های اجرا شده برشمرد و تاکید کرد: فرآیند جذب سرمایه گزار زمانبر است ولی تاکنون موافقت نامه 300 میلیون یورویی احداث نیروگاه برق مهران منعقد شده و مطالعات استان برای سرمایه گزاری به زبان های انگلیسی و عربی نیز تکمیل شده است.

* اجرایی شدن هشت طرح بزرگ صنعتی در ایلام تا اوایل سال آینده

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار ایلام اظهار کرد: هشت طرح بزرگ صنعتی در راستای بحث اقتصاد مقاومتی در استان ایلام در حال انجام است و هم اکنون حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند که بر اساس برنامه ریزی ها تا سه ماه نخست سال 96 به بهره برداری خواهند رسید.
عسگری با اشاره به طرح احیای واحدهای صنعتی و تولیدی راکد استان گفت: 116 واحد قابل احیا در استان وجود دارد که تاکنون زمینه آغاز بکار 30 واحد فراهم شده و تا پایان سال جاری شرایط را برای تولید دوباره این واحدها با تزریق اعتبارهای ویژه فراهم خواهیم کرد.
وی در خصوص منطقه آزاد مهران گفت: اگر با نگاهی کارشناسی به این موضوع نگریسته شود افزایش منطقه آزاد مهران نه تنها بار مالی برای دولت ایجاد نمی کند، بلکه باری نیز از دوش دولت بر می دارد.
معاون استاندار ایلام ادامه داد: از 15 میلیارد دلار واردات کالاهای قاچاق بخش بسیار ناچیری مربوط به مناطق آزاد است که در این میان با توجه به ویژگی صادراتی مهران از این نظر نیز نگرانی وجود ندارد.

* افزایش 50 درصدی صادرات کالا از مرز مهران

عسگری از افزایش 57 درصدی صادرات کالا از مرز مهران طی سال گذشته خبر داد و گفت: میزان صادرات کالا از مرز بین المللی مهران طی چهار ماه نخست سال 95 نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 50 درصد افزایش را نشان می دهد.
وی با اشاره به سفر هفته گذشته امام جمعه اصفهان به مهران و کلنگ زنی ایجاد مرکز اقامتی زائران توسط اصفهانی ها در این شهر گفت: 10 هکتار زمین برای ایجاد این مرکز تعیین شده بود که گروه سرمایه گزار خواستار حدود 75 هکتار زمین شده بود که امکان واگذاری این مقدار زمین وجود نداشت ولی با رایزنی ها صورت گرفته توافق حاصل شده و بزودی عملیات اجرایی این طرح نیز آغاز خواهد شد.

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 570391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =