همه چیزهایی که باید درباره مشخصات فنی اولین موتور توربوجت ایران بدانید/ایران در جمع ۸ کشور جهان

به گزارش تسنیم،همزمان با 31 مرداد روز صنعت دفاعی در مراسمی که به همین مناسبت با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، نخستین موتور توربوجت ملی هواپیما با نام اوج رونمایی شد. این موتور اما چه مشخصاتی دارد و چرا تولید آن مهم است؟

سردار دهقان در جمع خبرنگاران در تشریح این دستاورد درخشان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طی سخنانی گفت:با نهایی شدن ساخت این محصول علاوه بر قطع رشته های وابستگی به اینگونه موتورهای هوایی، جمهوری اسلامی ایران در زمره 8 کشور صاحب دانش طراحی و فناوری ساخت این دسته از موتورها قرار گرفت.

وی با بیان اینکه موتور هواپیما قلب پرنده محسوب می‌شود، اظهار داشت: نخستین موتور توربوجت ملی، قابلیت عملکرد پروازی تا ارتفاع 50 هزار پا را دارا بوده و مجهز به سامانه های متعددی است که در شرایط مختلف عملیاتی و محیطی از توانمندی بالایی برخوردار است و قابلیت نصب بر روی انواع پرنده‌های با وزن برخاست حداکثر 10 تن را دارا می باشد.

وزیر دفاع گفت: موتور توربو جت اوج با بیش از 14 هزار قطعه و با فناوری بسیار پیچیده موجب ایجاد یک جهش بلند در دانش طراحی و فناوری ساخت در صنعت هوایی کشور گردیده و به عنوان یک پلتفرم مرجع می تواند زمینه ورود کشور به فاز طراحی و ساخت موتورهای توربوفن و توربوشفت نیمه سنگین و سنگین کلاس هوایی و صنعتی را فراهم کند.

سردار دهقان اضافه کرد: دستیابی به فناوری تولید پره های توربین به روش ریخته گری دقیق در خلاء را از مهمترین فناوری های حاصل شده در روند ساخت اولین موتور توربوجت ملی عنوان کرد که بومی سازی برخی از سوپر آلیاژهای کلاس هوایی از دیگر دستاوردهای نخستین موتور بومی توربوجت ملی «اوج» می باشد.

وی با حائز اهمیت توصیف کردن دستاورد رونمایی شده گفت: دستیابی به دانش بومی طراحی و فناوری ساخت قطعات گردنده موتور توربوجت شامل محور اصلی، دیسک های توربین، اسپول های جلویی و عقبی کمپرسور و دیسک کمپرسور با همت و تلاش دست اندرکاران و متخصصان صنایع هوایی میسر گردیده است.

سردار دهقان با اشاره به اینکه با طراحی و ساخت نخستین نمونه موتور توربوجت ، جمهوری اسلامی ایران از نظر علمی و فناوری های نوین از جایگاه رفیعی در سطح منطقه و جهان برخوردار می شود تصریح کرد، افزایش باور و اعتماد به نفس ملی نسبت به دانش فنی جوانان این مرز و بوم و تلاش در جهت تسریع روند پیشرفت های دفاعی به منظور صیانت از حریم هوایی و منافع ملی کشور و نیز الهام بخشی و امید آفرینی به عنوان الگوی اسلامی پیشرفت از مشخصه های بارز و دستاوردهای کلان طراحی توربوجت ملی اوج محسوب می گردد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 570174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • مهدی IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    35 2
    موتور اقتصادی مملکت کی میچرخه ما جونا بریم سرکار خونه زندگی بسازیم ؟
  • بی نام IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    28 3
    کپی به روز شده از j85. ولی همینکه دارن تلاش می کنن از تکنولوژی آمریکایی کپی کنن و نه روسی، امیدوار کننده است. حتی باور ۳۷۳ هم بعضی قطعاتش مثلا لانچر، آدم رو یاد پاتریوت می ندازه و نه اس ۳۰۰.
    • بی نام IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
      23 8
      بعد این همه سال یک موتور نمونه ساختیم که اونا 50 سال پیش بهترشو ساختن موقعه ای ساختش مهمه که واقعا تو یک هواپیما بزارن و تو شرایط عملیاتی کار کنه و تولید انبوده کنن نه که یک نمونه اسباب بازی ساختن میان تلوزیون همش نشون بدن مثل خیلی دیگه اسلحه هایی که ساختیم ولی هرگز تو دنیای واقعی ندیدم ازش استفاده بشه
  • بدون نام ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    19 63
    قابل توجه غرب زده هاوخودباخته های داخلی که دانش بومی راباورندارندوخودشان رادست کم میگیرندپیغمبرما فرمود:بخدا قسم اگرعلم درثریا باشدمردانی ازفارس به ان دست پیدامیکنندعلیرغم نامردیهای امریکاواروپاوتحریمها اگربخواهیم میتوانیممممممممممممممممممم
  • ت ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    42 6
    هر چند اين خبرگزاري خودشيرين منتشر نمي كند اما عادت به نوشتن دردها داريم و مهم هم نيست ..... همه اش داريم دروغ ميشنويم شما اگر راست مي گيد و مدام دم از پيوستن به هشت كشور جهان مي زنيد اون وضع دو خودروساز برتر كشور نميشه كه يك پرايد ابروبر قالب كردني رو مي ندازه به مردم، اون وضع فضاحت بار توليد وانت نيسان به هر قيمتي نميشه، به فرض اين موتور جتتون هم درست باشه، ايا اين امر با اين مافياي خودروسازي و رونمايي از خودروهاي بومي دروغكي جور درمياد? ايا ميتونيم باور كنيم?
    • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
      9 19
      وضعیت خودروسازی بده ولی این ربطی به این بحث نداره حوزه نظامی حوزه ای متفاوته چون هزینه زیاد توش مهم نیست اینکه نیسان و پراید داغونن به این دلیله که شرکت هاشون میخان کمترین هزینه رو بکنن و توانایی تولید با هزینه پایین رو ندارن
  • بی نام A1 ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    30 9
    چین هم نتونسته موتور تمام بومی جنگنده بسازه با اون همه نیرو و مونتاژ هواپیماهای روسی اونوقت شما انتظار داری ما باور کنیم خبر منتشر کن
    • بی نام IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
      6 10
      هشت تا کشور از جلمه چین توربوجت می سازن. محدودیت توربوفن البته بیشتره.
  • بی نام IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    11 6
    هواپيما سواري با موتور چيني
  • امیر IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    57 7
    دروغه مثل همون موتور ملی سمند که بعدش مشخص شد طراحی المان
    • بدون نام ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
      8 56
      اگه دروغه توبروبامنافقین وامریکاخوش باش ولی راسته یه وقتی سکته نکنی.
  • ایرانی A1 ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    7 19
    درود بر شما ، آفرین به شما و همه دست اندرکاران. درود بر شرفتان. امیدوارریم که بزودی خبرهای بهتر از این هم از شما عزیزان بشنویم. درود بر همه ایرانیان
  • عباس A1 ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    10 4
    سلام،ما می توانیم.توانا بود هر که دانا بود.
  • بی نام IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    21 5
    یکی موتور پراید می سازیم وحالا پیشرفت کردیم وموتور هواپیما می سازیم جاجی این هم مونتاژهست
  • بی نام IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    22 3
    با سلام لطفا بفرماييد که اين موتور مهندسي معکوس کدام موتور توليد خارج است؟
  • فرهاد US ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    48 4
    امیدوارم مثل جنگنده فوق پیشرفته قاهر نباشه که بعدا معلوم شد ماکت مقوایی بوده..
  • بی نام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    32 5
    یعنی الان باید باور کنیم ؟؟ ۳۰ ساله نتونستیم موتور یه اتومبیلی که برای ۴۰ سال پیش هست رو مهندسی معکوس کنیم ،حالا میگن توربو جت تولید کردن
  • مهدی IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    24 1
    محصولات فناوری که در فضای رانتی و غیر رقابتی ساخته بشوند عاقبتی بهتر از وضعیت خودروسازی نخواهند داشت. و تعریف و تمجیدهای شعاری و غیر فنی هم چیزی را عوض نمی‌کند.
  • بی نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
    11 1
    مطمئنم دروغه اگه ساختن چرا برا این فن آوری ها التماس آمریکا میکنن توربین تو صنایع نفت و گاز و برق و صنایع هوایی کاربرد خیلی زیادی داره و در ثانی مهمتری چیز فن آوری متریال می باشد که ما نداریم تواناییش هست مدیرتش نیست