وزیر دفاع گفت: طرف روسی، فروش سامانه موشکی اس ۴۰۰ را به ایران پیشنهاد کرد، برنامه‌ای برای خرید این سامانه نداریم.

به گزارش خبرآنلاین سرار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح امروز شنبه در نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت استقرار و تحویل سامانه دفاعی  S ۳۰۰ اظهار کرد: ما قرارداد قبلی که در این خصوص با روسیه داشتیم و آن قرارداد از طرف روس ها به بهانه قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل به صورت یک طرفه لغو شد باعث شد تا ما شکایتی را در مراجع بین المللی مطرح کنیم.

وی افزود: در دولت یازدهم در بالاترین سطوح سیاسی دو کشور مسائل مختلفی مورد بحث قرار گرفت که یکی از این مسائل موضوع قرارداد S ۳۰۰ بود که هم از طرف روس ها و هم از طرف ما مورد تاکید قرار گرفت و در نشست های روسای جمهور دو کشور یکی از موارد بحث مساله تحویل سامانه S ۳۰۰ بود.

اهم اظهارات وزیر دفاع را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

*بعد از تصدی بنده در وزارت دفاع در سفری که برای شرکت در یک کنفرانس دفاعی به مسکو داشتم بحث S ۳۰۰ را مطرح کردم و قرار بر این شد که وزیر دفاع روسیه کار را به نتیجه برساند، سپس در دومین کنفرانسی که در مسکو حضور یافتم وزیر دفاع این کشور اعلام کرد که لغو تحویل سامانه S ۳۰۰ به ایران توسط رئیس جمهو روسیه منتفی اعلام شده است و تصمیم رئیس جمهور قبلی این کشور مبنی بر عدم تحویل S ۳۰۰ به ایران لغو شده است.

*البته در یک چارچوب توافق شده قرار شد، زمانی که طرف روسیه قرارداد تحویل S ۳۰۰ را به نحو کامل اجرا کنند ما شکایت خود را پس بگیریم که با تحویل این سامانه آن شرط حاصل شد و ما شکایت خود را پس گرفتیم و همچنین این حق را برای خود قائل شدیم که در ادامه اجرای این قرارداد اگر مشکلی به وجود آمد ما طرح دعوی در مراجع بین اللملی را داشته باشیم.

*{در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا مذاکراتی که برای تحویل سامانه s۴۰۰ با روسیه داشته اید یا خیر}: موضوع تحویل سامانه s۴۰۰ تاکنون مطرح نبوده البته طرف روس آن زمانی که ماجرای لغو قرارداد S ۳۰۰ پیش آمد پیشنهاد تحویل سامانه ۲۵۰۰ anti  را به ما کرد  اما ما اصرار داشتیم سامانه S ۳۰۰ را تحویل بگیریم.

*تاکنون از طرف ما اصراری برای تحویل و انعقاد قراردادی در خصوص سامانه s۴۰۰ مطرح نبوده است و ما بنای پیگیری این مساله را هم نداریم.

*{در پاسخ به سوال دیگری در خصوص خرید اسلحه های کلاشینکف}: در ۱۰ سال گذشته به دلیل اولویت دهی به صنایع هوافضا تولیدات ما در حوزه سلاح های سبک نیازهای ما را کفایت نمی کرد به همین دلیل نیاز به سلاح سبک بیشتر در حوزه دفاعی بیشتر احساس شد، اما امروز به یک ظرفیتی دست پیدا کردیم که حوزه تولیدات سلاح های سبک می توانیم نیازهایمان را تامین کنیم.ما سلاح های سبک و انفرادی را داخلی سازی کردیم و به طور کامل می توانیم در تیراژهای بالا این نوع سلاح ها را تولید کنیم.

*{ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با توجه به تغییر سیاست های منطقه ای ترکیه این امکان وجود دارد که این کشور به جمع کشورهای مبارزه کننده واقعی با تروریسم منطقه ای اضافه شود؟}: واقعیت این است که همه شاهد تحولاتی هستیم که شاید بتوان شاخص های آن را چند عنصر دانست .یک اتحاد سه گانه عربی، آمریکائی و اسرائیلی در منطقه عمل می کرد و اینها عموماً یک جبهه واحدی را در مقابل جریان مقاومت تشکیل داده بودند.

* آنچه در چند سال اخیر و بعد از بیداری اسلامی در منطقه و کشورهای عربی و اسلامی رخ داد، این سه گانه را شکل داد تا به نوعی جلوگیری کنند از نزج گیری و اعتلای این حرکت و جلوگیری از تحقق اهدافی که جریان مقاومت و جریان مقابله با نظام سلطه در جهت آزادسازی اراضی و استقلال سیاسی داشتند.

* اقدامات و برنامه های این مثلث سه گانه عملاً پاسخ منفی نسبت به آنچه که دنبال می کردند، دریافت کردند. طبیعی است که رویکرد عملگرایی این اقتضا را دهد که آنها با توجه به تحلیلی که از شرایط دارند، مواضع خود را اصلاح کنند. آنها در آینده مقصرین را هم از میان همین مثلث پیدا خواهند کرد.

* در تاریخ اثبات شده است کسانی که تصمیمات راهبردی اشتباه در مقاطع خاص می گیرند، بازخوردهای منفی و بلندمدت آن را به طور طبیعی خریداری کرده اند. امروز این مسئله را در منطقه شاهد هستیم و از یک طرف عربستان در تمامی جنگ های سیاسی، امنیتی و نظامی و تهاجمی که به یمن کرده است، شکست خورده تلقی می شود و در یک باتلاقی گرفتار شده که خروج از آن برایش متصور نیست. هم پیمانان عربستان در منطقه یک به یک در حال فاصله گرفتن از آن هستند و در درون حاکمیت سعودی، اختلافات جدی به وجود آمده است.

* ارتش پوشالی عربستان که از سلاح های پیشرفته آمریکائی بهره می برد، با بدترین تهاجماتی که می توانسته انجام دهد، ناموفق است، ملت مسلمان عرب و دست خالی یمن در واقع سد محکمی را در مقابل این تجاوز و این حمله ددمنشانه به وجود آورده اند. عربستان را به واقع با شکست مواجه کردند.

* وقتی در سوریه جریان های تکفیری، صهیونیستی، اقدام به حرکت های نظامی بر علیه نظام سیاسی مشروع سوریه کردند، ترکیه از آنها حمایت کرد، حتی ترکیه پشتیبانی های جدی را صورت داد. شاید بتوان گفت یکی از پایگاه های جدی حمایت از جریان داعش بود. با این دید که آنها قادرند در کوتاه مدت حکومت سوریه را ساقط کنند و در آنجا یک حاکمیت به اصطلاح اسلامی را برپا کنند.

* البته شدت اقدامات ترکیه در عراق نسبت به سوریه بسیار کمتر بود. آنها امروز دیدند روی آنچه که سرمایه گذاری کرده اند برباد رفته و از یک طرف منجر به پذیرش خطر، ناآرامی و جریان های بی ثبات ساز در داخل خود ترکیه شدند. انفجاراتی که امروز در ترکیه صورت می گیرد، اعتراض به سیاست های دولت ترکیه است و از طرف دیگر برای برانگیختن ترکیه برای حمایت های بیشتر است.

* دولت ترکیه با درک واقعیت ها و پذیرش اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال جریان های تروریستی، سیاست درستی است، عملاً به نوعی می خواهند گذشته را جبران کنند؛ گذشته ای که نه تنها برای آنها منفعتی نداشت بلکه خسارت های جدی را به مردم منطقه، زیرساختهای کشورهای منطقه و کمک به حضور بیگانگان در منطقه کرد. به ویژه اینکه سرمایه ای که از دنیای اسلام در حال پرداخته شدن است، به نوعی امنیت اسرائیل را فراهم می کند زیرا این ظرفیت ها با هم درگیر شده و ظرفیت هایی که باید بر علیه اسرائیل به کار گرفته می شد، بر علیه خود کشورهای اسلامی به کار گرفته می شود.

* از طرف دیگر شاهد نزدیکی و یا حل کردن مسائل فیمابین بین ترکیه و اسرائیل هستیم و همچنین بحث نزدیکی اسرائیل با عربستان نیز مطرح است.

*{با اشاره به حمایت عربستان سعودی از منافقین}: از اینجا این پیام را به نااهلان و جاعلان حاکم بر عربستان می دهم که منافقین آنقدر پستی، فرومایگی و نحوست دارند که با هر کسی که پیوند برقرار کنند، این نحوست را به آن منتقل می کنند؛ آنچه در گذشته بین منافقین و صدام تجربه کردیم و ملت ها نیز شاهد آن بودند. منافقین امروز نوکری و جاسوسی از ملت ایران برای عربستان را بر عهده گرفته اند که این هم نه تنها سودی برای آنها ندارد بلکه یک لکه ننگی بر حرکات آنها در قبال ملت ایران و نقطه ضعفی برای عربستان است.

* شرایط منطقه خوب است و شاهد تغییرات اساسی است. دولت عراق در حال پیدا کردن انسجام خود است و جریان داعش در این کشور روزهای پایانی عمر خود را طی می کند. با آزادشدن موصل، تقریباً اراضی اشغال شده توسط داعش در عراق به پایان خواهد رسید.

* در سوریه نیز نتایج اقدام مشترک ایران، سوریه، جریان مقاومت و روسیه، فضای عمومی را هم به لحاظ میدانی و هم به لحاظ فتح سیاسی، مورد تغییر قرار داده است. شرایط جهانی نیز به بهتر شدن این فضا کمک می کند و نکته مهم در آن نیز بحث انتخابات پیش رو در آمریکا خواهد بود. به طور طبیعی آنها به یک نوعی منفعلند اما می خواهند فعال برخورد کنند.

*{ در خصوص همکاری‌های نظامی بین ایران و روسیه در دوره جدید}: سیاست کلی نظام، ارتقای سطوح همکاری با روسیه در سطح راهبردی است. نشانه‌ها و علائم خیلی جدی را در این وادی شاهد هستیم. در طول دو و نیم سال گذشته حداقل پنج ملاقات با وزیر دفاع روسیه داشته‌ایم و بحث سند همکاری‌های دفاعی در سطح ملی را امضا کرده‌ایم.

*در خصوص بحث سوریه نیز بحث‌های راهبردی جدی را با روسیه داشته‌ایم، امروز هم همکاری ما در امر مبارزه با بی‌ثباتی و ناامنی و در سایه صلح و امنیت در سطح منطقه و ریشه‌کن کردن ترور و تروریسم در منطقه، یک همکاری راهبردی است. به طور طبیعی همکاری‌هایمان را خیلی جدی، سازمان‌یافته و با برنامه انجام می‌دهیم.

*{ با اشاره به حضور هواپیماهای روسی در ایران}: این اقدامات در همین راستاست. تسهیلات یا همکاری‌های متقابلی است که برای هدف قرار دادن تجهیزات، امکانات و اقدامات جریان تروریستی انجام می‌شود؛ این اقدامات به خواست دولت سوریه و همکاری مشترک است.

* در اجلاس سه‌جانبه‌ای که بین وزرای دفاع ایران، سوریه و روسیه در تهران برگزار شد و در آینده نزدیک هم در مسکو نیز تکرار خواهد شد، تجلی پیدا کرد و انشاءالله در آینده نزدیک و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نقطه هدف خواهیم رسید و آن چیزی جز از بین بردن توانمندی‌ها و ریشه‌کن کردن جریان تروریستی و صهیونیستی که در منطقه بوجود آمده، نیست.

*{ در خصوص امکان اختلال در روند توسعه برنامه موشکی ایران با توجه به اظهارات مقامات غربی}:همواره ما در همه سطوح حاکمیتی و تصمیم‌گیری در جمهوری اسلامی ایران و با اتکای به دکترین دفاعی خود اعلام کرده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران نیاز به اینکه کسی به او اجازه بدهد یا او را منع کند از تقویت بنیه دفاعی خود ندارد. ما با توجه به تحلیلی که از شرایط و فضای عمومی امنیتی در سطح منطقه و جهان داریم، متناسب با آن، خود را در قبال تحمیلی که محتمل است، تجهیز خواهیم کرد.

* در تجهیز و دستیابی به امکانات هیچ حد و حصری برای خود لحاظ نمی‌کنیم، مگر اینکه کفایت از قدرت بازدارندگی ما کند. تلاش ما بر این است که نیروهای مسلح و کشور را در یک موضع بازدارندگی مؤثر و فعال قرار دهیم. مباحث موشکی از این خواست نشأت می‌گیرد و ما در برد موشک‌ها، قابلیت تأثیر، دقت، ماندگاری و تاکتیکی کردن آنها، هیچ نقطه پایانی قائل نیستیم و آن چیزی که ما را محدود می‌کند، تهدید، منطقه‌ تهدید و عنصر تهدیدکننده است.

* آن چیزی که غربی‌ها اعلام می‌کنند نه تنها منعی برای ما ایجاد نمی‌کند بلکه انگیزه ما را برای تقویت خود افزایش می‌دهد. چیزی که دشمن از آن می‌ترسد و نگرانی خود را از آن اعلام می‌کند، قاعدتاً نقطه‌ قوتی است که ما داریم؛ همچنین نقطه آسیبی است که طرف مقابل دارد. پاسخ ما به اظهارات آنها، تلاش در جهت افزایش هر چه بیشتر نگرانی آنها خواهد بود و این یعنی بازدارندگی.

* در بحث موشکی و برنامه‌های موشکی، ما کار خود را با قدرت ادامه خواهیم داد، ما در هم جنبه کمی و هم جنبه کیفی، برنامه‌های جدی را داریم.

* در دوره اخیر سلاح‌های جدیدی در اختیار داعش قرار گرفته و فناوری‌های جدیدی در حوزه مواد منفجره، تله‌های انفجاری و بمب‌های مختلف در اختیار آنهاست. امروز داعش از پیشرفته‌ترین تانک‌ها، نفربرها و توپخانه‌های زرهی برخوردار شده و تبدیل به یک ارتش نسبتاً منظم شده است. این سرمایه‌گذاری است که حامیان جریان داعش انجام می‌دهند برای اینکه داعش بتواند از طرف او، اهدافش را در منطقه تأمین کند. آن هدف عدم حضور آمریکایی‌ها به طور مستقیم و تأمین امنیت اسرائیل با هزینه کشورهای منطقه و ایجاد بستر آینده برای حضور آنها است. خاورمیانه بزرگ، هدف غایی آمریکایی‌ها است. ملت‌های منطقه با تمام توان با این خواسته پلید نظام سلطه و اسرائیل مقابله خواهند کرد.

* {در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا قرار است سامانه S۳۰۰ بومی شود یا خیر؟}: ما می‌خواهیم این ذهنیت را از جامعه پاک کنیم که بنا داریم یک S۳۰۰ بومی تولید کنیم؛ یعنی قرار نیست که S۳۰۰ را مهندسی معکوس کنیم، بلکه در بحث پدافند هوایی در ارتباط پست، متوسط و بلند قصد داریم سامانه‌های مختلفی را طراحی و تولید کنیم. ما امروز این توفیق را داریم که تمامی سامانه‌ها اعم از توپخانه و موشکی در برد کوتاه و متوسط و همچنین برد بلند را طراحی و تولید کنیم. سامانه بومی شده S۳۰۰ که در یک مقطعی در خصوص آن مطالبی مطرح شد، در فضایی بود که روس‌ها حاضر نشدند سامانه S۳۰۰ را به ما تحویل دهند؛ به همین دلیل ما گفتیم یک نمونه مشابه S۳۰۰ را خواهیم ساخت.

* نگفتیم که یک سامانه S۳۰۰ می‌سازیم، بلکه اعلام کردیم سامانه‌ای را خواهیم ساخت که تمام توانمندی‌های سامانه‌ای مثل S۳۰۰ را در خود دارد و اسم آن را «باور ۳۷۳» گذاشتیم.

*{ از عملیاتی شدن سامانه «باور ۳۷۳» طی امسال خبر داد}: ما تمامی سیستم‌های راداری و پرتاب این سامانه را ساخته‌ایم و هیچ مشکلی در خصوص آن نداریم و فردا این بخش از کار را معرفی خواهیم کرد.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 569461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =