جزییات انهدام بزرگ ترین باند قاچاق/مدیرکل دفتر حقوقی گمرک:سامانه گمرکی خواب قاچاقچیان را آشفته کرد

ابراهیم نقدی، مدیر کل دفتر حقوقی گمرک در گفت و گو با خبر 21 جزییات تازه تری از انهدام بزرگ ترین باند قاچاق مطرح کرد. جزییاتی که حکایت از به بار نشستن سامانه جامع گمرکی در دولت یازدهم دارد و بر اساس آن عرصه بر قاچاقچیان تنگ شده است.

مديركل دفتر حقوقي گمرك ايران در این باره گفت: سامانه جامع گمركي خواب متخلفان را آشفته كرده است.

به گزارش خبرگزای خبرآنلاین نقدي گفت: از ميانه سال 92 ما با آسيب‌شناسي از تخلفاتي كه در حوزه‌هاي مختلف داشتيم متوجه شديم كه بيشترين آسيب‌هايي كه داريم در حوزه سوءاستفاده از اسناد كاغذي و روش‌هاي سنتي كه در حوزه ترخيص و در ارتباط با 21 دستگاه يا 20 سازمان‌هاي دولتي و غيردولتي كه مرتبط با فرآيند گمركي هستند، بوده است. آسيب‌شناسي‌هايي كه انجام شد ديديم كه سامانه‌هاي جزيره‌اي و پراكنده‌اي كه در اين حوزه وجود داشت نمي‌تواند با اين تخلفات و پيچيدگي‌هايي كه در اين حوزه وجود دارد برخورد كند.

وي افزود: مسئولين ارشد گمرك و سازمان‌هاي همكار ما با همكاري دانشگاه تهران به اين نتيجه رسيديم و آمديم ابتدا يك آسيب‌شناسي كرديم و يك سامانه جامع و يكپارچه‌اي را براي شفاف‌سازي اطلاعات طراحي كرديم، واقعاً در طول دوسال گذشته با زحمات بسيار فراواني توانستيم يك سامانه يكپارچه جهت شفاف‌سازي اطلاعات كه بتوانيم تمامي فرآيند ترخيص را از ابتداي حمل تا آخرين مرحله ما رصد بكنيم، پياده‌سازي كرديم.

مديركل دفتر حقوقي گمرك ادامه داد: عزيزان و تجار ما و عزيزاني كه با سلامت فعاليت مي‌كنند مي‌دانند كه چند ايستگاه در حوزه فرآيندي وجود دارد كه ما مي‌توانيم نظارت كنيم، در زمان ورود كالا به بندر يا در محوطه گمركي در زمان انجام تشريفات گمركي و حتي بعد از انجام تشريفات گمركي عملاً امكان‌پذير نيست كه ما تمامي نظارت را در حين كار انجام دهيم چون در گمرك شهيدرجايي بندرعباس روزانه در حدود 3500 تا 3700 كانتينر وارد و خارج مي‌شود. ما آمديم اين سامانه را طراحي كرديم و خوشبختانه امروزه شاهد به بار نشستن يكي از نتايج و تعامل مثبت گمرك با نيروي انتظامي در رصد اين تخلفات هستيم كه واقعاً بايد تبريك بگوييم به عزيزانمان و خسته نباشيد به عزيزاني كه در راه‌اندازي اين سامانه از سال 92 تا الان زحمت كشيدند با كمك دستگاه‌هاي همجوار و ناجا و ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز اين كار اين كار انجام شد.

نقدي در پاسخ به اينكه اين محموله قاچاق حاصل كاركرد اين سامانه جديد است، پاسخ داد: دقيقاً سامانه از سال 92 تاكنون طراحي شده با مصوبات متعددي كه در دولت و در قوانيني كه در سال 94 انجام شد، گمرك را مكلف كردند تعامل با سازمان‌ها را به‌صورت الكترونيكي دربياورد، قبلاً اگر تخلفي صورت مي‌گرفت دو تا كانتينر يا 3 تا كانتينر را نيروي انتظامي مي‌گرفت محدود مي‌شد به 3 كانتينر.

نقدي در پاسخ به اين سئوال از سال 92 تا 95 اين سيستم چقدر موفق بوده، اظهارداشت: با پيچيدگي‌هاي فراواني كه وجود داشت.
در بحث كشفيات با اجرا و پياده‌سازي كامل اين سامانه جلوي تخلف گرفته خواهد شد. اين سامانه 3 مرحله داشت، مرحله اول طراحي و پياده‌سازي براي يكپارچه‌سازي اطلاعات در گذشته ما 26 سامانه داشتيم الان يك سامانه شده. مرحله دوم پنجره واحد تجارت فرامرزي به ما الان با 21 سازمان و دستگاه ما تبادل الكترونيكي مي‌كنيم. بيشترين مشكلي كه در گذشته داشتيم مجوزهايي بود كه سازمان‌هاي ديگر مي‌دادند و در مواردي جعل مي‌كردند و تا استعلام بگيريم سه چهار ماه زمان مي‌برد، الان آنلاين گمرك مي‌تواند چك كند. بعد از اين دو مرحله ما با كشورهاي همجوار و كشورهايي كه مبادله الكترونيكي داريم با 90 بندر دنيا تعامل داريم كه اين هم دارد نهايي مي‌شود. اين را هم بتوانيم با كشورهاي خارجي هم انجام دهيم كه اين را صد درصد پوشش دهيم.

مديركل دفتر حقوقي گمرك در پاسخ به اينكه پس چرا اين كانتينرها ثبت نشده، گفت: ما در حوزه گمرك با سازمان‌هاي مختلفي مواجه هستيم مثلاً در شهيد رجايي كه منطقه ويژه اقتصادي است منطقه ويژه خارج از قلمرو گمركي محسوب مي‌شود، انباردار گمرك نيست و ليكن زماني كه كالا به گمرك اظهار شود گمرك مي‌تواند عمليات گمركي انجام دهد، اين را اصلاً در سامانه ثبت نكردند عواملي كه در آنجا مراحل تحويل گيرنده كالا بودند گمرك نبوده اصلاً ثبت نشده است. يكي از قابليت‌هاي اين سامانه اين بود كه عزيزانمان كه در ناجا با اين كالا مواجه مي‌شوند به گمرك گزارش مي‌كنند و به خاطر تعاملي كه گمرك با عزيزانمان و توافقي كه امضا كرديم نرم‌‌افزاري براي آنها تعريف كنيم كه آنلاين از ما استعلام مي‌كنند، محمولات ورودي را خوشبختانه ما بررسي كرديم و به اين تخلفات رسيديم كه 43 كانتينر را ما تاكنون اعلام جرم كرديم.

نقدي در ادامه افزود: يكي از برنامه‌هايي كه گمرك دنبال مي‌كند كاهش و از بين بردن دخالت عامل انساني است و هدف‌گذاري سامانه براي كاهش و به حداقل رساندن دخالت عامل انساني است.

نقدي گفت: اين مژده را به تجار صحيح‌العمل مي‌دهيم كه مطمئن باشند در حوزه رقابت ما اجازه نخواهيم داد كه با تخلفاتي كه در گذشته انجام شده به‌صورت كاغذي بتوانند اين تخلفات را در حوزه‌هاي مختلف انجام دهند. ما كشفيات متعددي داشتيم كه خيلي‌ها را اعلام نكرديم و اطلاعات اين كشفيات در حال تكميل است.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 558420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    18 0
    دستتان را می بوسم. مسلما کار علمی که همیشه با جمع آوری اطلاعات شروع می شود و بعد به برنامه ریزی می رسد و مسیری طولانی دارد موفق عمل خواهد کرد.
  • می اندیشم A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    23 0
    قاچاقچیان خواب نبودند که آشفته بشه،نهادهای نظارتی خواب هستند
  • بی نام A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    8 0
    منتظریم ببینیم چقدر ازین 190 میلیارد به خزانه برمیگرده و شما چقدر پوشش خبری میدین.
  • رهگذر A1 ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    0 0
    بار رو بیرون از گمرک گرفتن یعنی سامانه هیچ کاری نکرده نیروی انتظامی بار رو گرفته