اختلاف بین خانه سینما و گروه حاضر در ساختمان معاونت سینمایی پیش از انتصاب شمقدری آغاز شد و این روزها شکل تازه​ای به خود گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین، علیرضا سجادپور، رئیس اداره کل نظارت و ارزشیابی و جواد شمقدری،​ معاون امور سینمایی وزیر ارشاد، انتقادهایی را در دوره​های مختلف فعالیت محمدمهدی عسگرپور در خانه سینما متوجه این نهاد صنفی دانستند و اکنون این انتقادها شکل دیگری به خود گرفته؛​ مسئله​ای که حالا به جنجالی تازه میان این دو نهاد دولتی و صنفی بدل شده است.

نماینده خانه سینما در شورای صدور پروانه ساخت
انتصاب مسئولان جدید معاونت سینمایی در شهریور ماه سال 1388 و بیان برنامه​های جدید از سوی آنان موجب شد تا حسن برزیده از حضور در شورای صدور پروانه ساخت به عنوان نماینده خانه سینما خودداری کند و این آغاز فاز تازه​ای از بحث​ها میان مدیران دولتی و صنفی سینمای ایران بود. در آن مقطع علیرضا سجادپور برای بیان اینکه اختلافی میان این دو نهاد وجود ندارد با اشاره به حضور منوچهر شاهسواری دیگر نماینده خانه سینما در جلسات شورای صدور پروانه ساخت اعلام کرد مشکلی میان این دو نهاد وجود ندارد اما همه چیز به اینجا ختم نشد.

بعد از مدتی منوچهر شاهسواری هم از حضور در جلسات خودداری کرد و به این ترتیب معاونت امور سینمایی برخلاف انتظار که تصور می​شد از خانه سینما درخواست معرفی نماینده جدید داشته باشد، خود یک کارگردان و تهیه​کننده را در جمع شورای صدور پروانه ساخت گنجاند تا به این ترتیب گروه تکمیل و جلسات این شورا برگزار شود.

واکنش خانه سینما به این اقدام نامه​نگاری اداری با معاونت امور سینمایی بود، اما بی​پاسخ ماندن نامه​ها، موجب شد عسگرپور در گردهمایی جامعه اصناف سینمایی سخنانی انتقادی را نسبت به سیاست​های معاونت سینمایی مطرح کند و در پاسخ سه روز بعد در تاریخ 30 آبان ماه سال گذشته روابط عمومی معاونت امور سینمایی جوابیه​ای به این شرح منتشر کرد:

«آقای برزیده در سخنانی روز چهارشنبه در بین گروهی از سینماگران ارائه کار شورای پروانه ساخت را بدون حضور خود مبهم و خلاف قانون دانسته بودند. روابط عمومی خاطرنشان می‌کند که آئین‌نامه شورای پروانه ساخت مصوب شماره 21574 ت 19425 مورخ 20 خرداد‌ماه 77 هیأت محترم وزیران در ماده 2 اشعار می‌دارد 2 نفر به پیشنهاد خانه سینما و حکم نهایی معاون سینمایی در این شورا حضور خواهند داشت. در تبصره ذیل این ماده آمده است در صورت عدم‌حضور هر یک از این دو نماینده به پیشنهاد مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی و تصویب معاونت سینمایی فردی جایگزین خواهد شد. در این تبصره هیچ ذکری از درخواست برای معرفی نماینده جدید از خانه سینما نشده است. بنابراین شورا به خاطر کثرت درخواست‌های معطل مانده و صف طولانی درخواست‌کنندگان پروانه ساخت باید با ظرفیت کامل به کار خود ادامه می‌داد ضمن اینکه نماینده دیگر خانه سینما در این شورا فعالانه حضور دارد.»

تکرار تاریخ
مشکلی که همچنان برطرف نشده،​ هرچند مدتی سروصدایی به همراه نداشت، اما به تلنگری دوباره سرگشود و باز هم نامه​نگاری​های مدیران صنفی و دولتی سینما از سر گرفته شده است.

محمدمهدی عسگرپور، در نخستین جلسه مطبوعاتی خود در جمع خبرنگاران باز هم به مشکل حاضر نشدن نماینده خانه سینما در جلسه شورای صدور پروانه ساخت اشاره شد و به فاصله یک روز بعد از این اظهارات روابط عمومی معاونت سینمایی به سبک سال گذشته باز هم به سخنان مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره خانه سینما پاسخ داد.

در نامه معاون سینمایی آمده است: «پیرو مطرح شدن بحث حضور نداشتن نمایندگان خانه سینما در شورای پروانه ساخت گرچه بارها در این مورد توضیح داده شده مجدداً مواردی را به اطلاع می‌‌رساند. پس از انتصاب مدیر کل جدید ادارۀ ارزشیابی و نظارت و آغاز مجدد فعالیت شورای پروانه ساخت بعد از مدتی وقفه، جناب آقای برزیده یکی از نمایندگان خانه سینما در این شورا پس از حضور در یکی از جلسات اعلام استعفا کرد.حدود پنج هفته بعد ایشان در یک مصاحبه استعفای خود و دلایل آن را اعلام کرد. سپس هفته بعد از آن مصاحبه جناب آقای شاهسواری نماینده دیگر خانه سینما اعلام کرد که به دلیل دستور هیئت مدیره خانه سینما نباید دیگر در جلسات شورا حضور یابد.»

در ادامه این متن آمده: «از آنجا که حضور نداشتن این دو فرد به تعطیلی شورا منجر می‌شد طبق آئین‌نامه شورای پروانه ساخت مصوب هیئت وزیران به تاریخ 20/3/77 ماده(2) تبصره ذیل ماده که تصریح دارد «در غیاب نمایندگان خانه سینما دو نفر به انتخاب معاون سینمایی جایگزین می‌شود.»، دو عضو جدید دقیقاً با عنوان تهیه‌کننده و کارگردان جایگزین دو نماینده خانه سینما که تهیه‌کننده و کارگردان بودند شدند تا با عنایت به کثرت درخواست‌ها وقفه‌ای در فیلمسازی پدید نیاید، بدیهی است در دوره آتی تشکیل شورای پروانه ساخت از نمایندگان خانه سینما مجدداً دعوت به عمل خواهد آمد.»

این جوابیه​ با جوابیه​ای از سوی روابط عمومی خانه سینما در سه بند پاسخ داده شده. متن جوابیه چنین آغاز شد: «توضیحات روابط‌عمومی معاونت سینمایی در تاریخ 23 فروردین ماه در پاسخ به مصاحبه رسانه​ای مدیرعامل خانه سینما، در خصوص دعوت نکردن از نمایندگان خانه سینما در شورای صدور پروانه فیلمسازی، حاوی نکات مقلوب و نیز دور از صداقت اطلاع​رسانی است که در زیر نکاتی در توضیح این مسئله ارائه می​شود.»

در ادامه این متن آمده: « 1- همانگونه که در اطلاعیه روابط عمومی معاونت سینمایی در تاریخ یک آذر ماه آمده است آقای برزیده در اعتراض به برخی سیاست های اعلام شده در شورای پروانه فیلسازی استعفا داده​اند. بر همین اساس هیئت مدیره خانه سینما در تاریخ 20 آبان ماه از معاونت سینمایی تقاضای تشکیل جلسه​ای مشترک با مدیرکل نظارت و ارزشیابی برای بررسی مسایل پیش آمده مطرح کرد.

سوگمندانه به این در خواست هیچ پاسخی داده نشد. برخلاف این بی​توجهی عامدانه، هیئت مدیره خانه سینما در تاریخ 30 آبان ماه با برگزاری نشستی با کانون کارگردانان نماینده جدیدی برای جانشینی نماینده مستعفی خود انتخاب و به اداره کل نظارت و ارزشیابی معرفی کرد. سوگمندانه معاونت سینمایی او را نیز در دو جلسه پیش رو دعوت نکرد. پس از آن بود که خانه سینما با نامه​ای از آقای شاهسواری (دیگر نماینده جامعه اصناف) نیز تقاضا کرد که تا تعیین تکلیف دعوت از نماینده دیگر خانه سینما در شورای پروانه ساخت، به نمایندگی از جامعه اصناف در شورای یاد شده شرکت نکند. گرچه از ابتدای روی کار آمدن مدیریان جدید سینمایی جسته و گریخته به کرات شنیده شده بود که ترکیب شورای یاد شده تغییر خواهدکرد و منتظر فرصتی برای اعمال و اعلام آن هستند که البته امری طبیعی و مدیریتی است، اما کنار نهادن سهم نهادهای مدنی به عنوان نمایندگان مردم آن هم بدون شجاعت و قبول مسئولیت امری نا ممدوح و غیر اخلاقی است.

2- هیئت مدیره خانه سینما در دیداری در دفتر معاونت سینمایی(هفته نخست دی ماه سال گذشته) از جناب شمقدری تقاضا کرد تا برای شفاف​سازی مناسبات جامعه اصناف سینمایی و حاکمیت و به منظور رعایت سهم اندک جامعه سینمایی در تصمیم گیری​ها از نمایندگان جامعه اصناف برای حضور در شورای پروانه ساخت دعوت کند. ایشان نیز قول دادند برای پیشگیری از شائبه بی​احترامی به اعضای جدید، تا دو ماه دیگر این دعوت انجام می​شود. پس از آن مدیرعامل خانه سینما اواسط بهمن ماه در نامه​ای به او این قول را یادآور شد که سوگمندانه این قول نیز جامه تحقق نپوشیده است.

3- محمد پیامبر (ص) که درود خدا و همه موحدان بر او باد می​فرماید: «ایمان در سه چیز است، صداقت گفتار، وفای به پیمان و ادای امانت.» از خداوند متعال می​خواهیم که به ما توفیق دهد تا در راستای سیره و آموزه‌های او کوشا و قرین توفیق باشیم.»

پایان مبهم داستان
محمد مهدی عسگرپور، در گفت​و​گویی که روزهای پایانی سال گذشته با خبرگزاری ایسنا انجام داده بود،​ به پرداخت نشدن بودجه خانه سینما از سوی معاونت سینمایی اشاره کرده بود؛​ مسئله​ای که مشخصاً بعد دیگر اختلافات میان خانه سینما و معاونت سینمایی را به نمایش می​گذارد.

ادامه داشتن جریان اختلاف خانه سینما و معاونت بر سر نبود نماینده این نهاد صنفی در جلسات شورای صدور پروانه ساخت، می​تواند مشکلات این دو نهاد را جدی​تر و سرسخت​تر از قبل جلوه دهد.

عبدالحسن برزیده، نماینده سابق خانه سینما در شورای صدور پروانه ساخت، در گفت​و​گویی که 30 آبان ماه با خبرآنلاین انجام داده بود، مشکلات میان خانه سینما و معاونت سینمایی را چنین تشریح کرد: «تصور می‌شود از ابتدا بخش دولتی سینما علاقه‌ای به اینکه ارتباطی با جامعه اصناف سینمایی داشته باشد، نداشته است. این مسئله از عملکرد این نهاد قابل درک است. این بخش برای گفت و گو با اهالی سینما به جای آنکه از طریق خانه سینما وارد شود، مستقل وارد عمل شده و بعضی افراد را به انتخاب خود فراخوانده است و در جریان گفت و گوهایی که صورت گرفته، فریب دادن اذهان بیش از هرچیز به نظر می‌آید.»

برزیده درباره مسائلی که در شورای صدور پروانه ساخت در دوره مدیریت جدید سینما مطرح شده بود، گفت: «سیاست ارائه 300 پروانه ساخت در حالی که 45 فیلم سالانه در سینمای ایران امکان اکران به دست می‌آورند، عجیب و غیرشفاف است از سوی دیگر در این شورا در جلسات اخیری که شرکت کردم بحث‌هایی در مورد ساخت فیلم‌ها بدون پروانه ساخت مطرح شد.»

او ادامه گفت: «وقتی چنین برنامه‌ای از سوی فردی همانند سیف‌الله داد مطرح شود با توجه به پیشینه، مصاحبه‌ها و رویکردش در سینما و عملکردهای گذشته‌اش به عنوان یک امتیاز مطرح می‌شود اما وقتی کسانی که خود سال‌ها به بسیاری از اقدامات ایراد می‌گرفتند و خود اعضای سینما را به خودی و غیرخودی تقسیم‌بندی می‌کردند، چطور است که امروز چنین امتیازهایی را به اهالی سینما می‌دهند.»

سخنان برزیده در همان مقطع تصویری از شرایط کنونی نشان می​داد،​ وضعیتی که شاید در صورت همراهی معاونت سینمایی با خانه سینما بالاخره برطرف شود و دوقطبی دولتی و صنفی سینما در مسیری صحیح همکاری مسالمت​آمیز داشته باشند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 55054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =