مهمترین تاثیر کاهش نرخ سود سپرده‌ها از نگاه مخاطبان خبرآنلاین خروج منابع از بانک ها خواهد بود. اما مروری بر آمار اقتصادی بانک مرکزی نشان می دهد با کاهش دو درصدی نرخ سود سپرده ها از سال قبل، جذب سپرده‌ها نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش هم یافته است.

خبرگزاری خبرآنلاین در خصوص مهترین تاثیر کاهش نرخ سود سپرده‌ها نظرسنجی ترتیب داد. طی ۲۴ ساعت گذشته 15918 نفر در این نظرسنجی شرکت کردند.

از این تعداد حدود 41.1 درصد معتقد هستند کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی کاهش سپرده‌گذاری در بانکها و خروج منابع را به دنبال خواهد داشت.

علیرغم اینکه حدود نیمی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی معتقد بودند کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی به خروج سپرده ها از بانک‌ها منجر خواهد شد واقعیت این است که بررسی مقایسه‌ای مقدار سپرده‌گذاری در شبکه بانکی کشور طی ۴ سال گذشته نشان می دهد هیچ رابطه مستقیمی میان نرخ سود سپرده‌ها و مقدار سپرده‌گذاری در بانک‌ها وجود ندارد چنانکه با وجود کاهش نرخ سود سپرده‌ها از ۲۰ به ۱۸ درصد در آبان‌ماه ۹۴ شاهد افزایش ۳۴ درصدی سپرده‌گذاری در بانک‌ها بودیم.

حدود  33.2از شرکت‌کنندگان نیز افرادی هستند که کاهش نرخ سود سپرده‌ها را زمینه‌ساز رونق سفته‌بازی و دلالی در بازارهای مختلف مانند ارز ، طلا و سکه می‌دانند اما این دسته نیز دچار اشتباه تحلیلی هستند.

چرا که رونق رفتارهای سفته‌بازانه در صورتی رخ خواهد داد که شاهد خروج منابع از بانک‌ها در پی کاهش نرخ سود باشیم در صورتی‌که همانگونه که اشاره شد چنین اتفاقی نیفتاده است.

13.7 از این مخاطبان اما معتقد هستند با خروج منابع از بانک‌ها این منابع به سمت رونق در ساخت و ساز و تولید خواهد رفت. البته باید گفت افزایش ساخت و ساز و رونق مسکن تنها در صورتی می‌تواند یکی از پیامدهای کاهش نرخ سود سپرده‌ها باشد که دولت بتواند سازوکاری فراهم آورد که منابع خارج شده از شبکه بانکی را به سمت بازار مسکن سوق دهد. البته اگر همچنان اصرار داشته باشیم کاهش نرخ سود سپرده‌ها به خروج منابع از بانک‌ها منجر خواهد شد.

در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی در شرایط فعلی اقتصاد ایران به دو دلیل تغییر چشمگیری بر منابع بانکی و سایر حوزه‌های اقتصادی نخواهد کرد؛ نخست به این دلیل که هیچ بازاری در شرایط فعلی جذابیت و زمینه لازم را برای سوق یافتن منابع بانکی ندارد. به عبارت دیگر سپرده‌گذاری در بانک ها همچنان تنها شیوه قابل توجیه برای صاحبان نقدینگی است.

دلیل دوم نیز افت چشمگیر نرخ تورم طی سال های گذشته است. صاحبان نقدینگی با مقایسه نرخ تورم با نرخ سود سپرده ها به روشنی می بینند که حتی با وجود کاهش نرخ به ۱۵ درصد همچنان اختلاف معناداری میان نرخ تورم و نرخ سود بانکی وجود دارد که میتواند نگهداشتن پول در بانک را منطقی کند.

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 549193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    65 0
    چرا تورم چهل درصد بود سود 45 درصدی ندادن؟
  • بی نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    4 1
    تو مملکتی که هیچ سرمایه گذاری جواب نمیده اگه نرخ سود 5 درصد هم بشه مردم باز هم سپرده گذاری میکنن
  • فریبرز A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    2 0
    با احیا اقتصاد و آغاز اقتصاد مولد در کشور ما مردم هم باید نگرششان به کار و درامد تغییر کند . شغلهای کاذب کم شود و شغل واقعی و مولد ایجاد شود . این شکایتها ناشی از عادت کردن به شرایطی است که در مجموع به تفع مردم نبود ... اینکه مردم سود بالای بانکی بگیرند و نرخ بهره وام 30 درصد باشد و تورم بالای بیست درصد در یک گردش ساده جیب ملت و مملکت را خالی می کند و سفره طبقه متوسط به پایین را کوچک و کوچکتر می کند ... اشتغال را از بین می برد و رشد اقتصادی کارش به اما و اگر می رسد ... برابری ارزش دلار و ریال را نامتعادل می کند و باعث شوکهایی وحشتناک به اقتصاد خانواده ها می شود ... چشمها را باید شست جور دیگر باید دید .... هر چه دیر تر واقعیت ها را ببینییم بیشتر از قافله عقب می مانیم
  • بی نام A1 ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    26 1
    فرض تحلیل مقاله بر این هست که بازار رقیبی برای بانک نیست،ولی ولی بد بحال بانکها اگه شرایط انتخابات آمریکا به سود ترامپ بچرخه یا غول مسکن بیدار بشه،هرچی با اینکاراشون ظلم در حق مستاجر ضعیف که دلخوش به رهن بود و تولید کننده که چشم بهراه کاهش سود تسهیلات ولی خیری ندید،یهو حاصل این ظلمشونو با خروج سپرده ها از بانکها میبینن
    • رضا GB ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
      3 1
      دوست عزیزهیچ وقت هیچ پولی ازبانک خارج نخواهدشد؟چرا؟.........به این علت که این پولهادرنهایت ازبانکی به بانکی دیگریاازحالت سپرده 15درصدی به روزشمار8درصدی تبدیل خواهدشد.یک مثال بزنم شمایک اپارتمان داریدمی فروشید300میلیون می رویدیک خانه 400میلیونی می خریدایاشماان 300میلیون و400میلیون رودرگونی تحویل گرفته وتحویل می دهیدمسلماامکان این کاروجودنداره شمادرحقیقت پولی راازحساب بانکی خودبه حساب بانکی دیگری انتقال می دهید.همین .اتفاقادرصورت انفجارقیمت مسکن بزرگترین برنده بانکهاهستندچون سودکمتری به این پولهاپرداخت می کنندبه علت اینکه مردم حساب بلندمدت بازنمیکنن
  • بی نام IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    30 0
    افزایش سپرده گذاری در بانکها در یک سال اخیر ارتباطی با کاهش دو درصدی نرخ سود نداشت. بلکه به خاطر رکود سنگین در فضای کسب و کار بوده و ملت ترجیح دادند که پولشون رو در بانک بذارن حتی با سود کم.
  • بی نام A1 ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    31 0
    زمانی خارج میشوند که یک اقتصاد پایدار داشته باشیم نه اقتصادی که نمیشه هیچ کجاش سرمایه گذاری کرد
  • بی نام IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    2 0
    اما از نظر مدت زمان بازدهی سرمایه گذاری ،سفته بازی در اولویت است
  • کامین A1 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    2 0
    شب دراز است و .....، خدمتتون عرض خواهم کرد ، دو ماه دیگر بانک مرکزی آمار ارائه دهد.
  • مصیب A1 ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    2 0
    پس اگه بازاری غیر از بانک ها برای جذب نقدینگی نیست دلیل کاهش نرخ سود چیست.
  • بی نام A1 ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    کاهش سودوتورم دوکفه ترازو
  • هادی A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    29 0
    نمیدونید چرا افزایش پیدا کرده؟ اولا مردم چند روز قبل از کاهش نرخ سود حسابشون رو یکساله تمدید کردند با 22 درصد دوما پول دیگه هم اگر داشتند گذاشتند روش یه سال باید بگذره تا سر رسید شه این حسابا بعد بیرون کشیده خواهد شد
    • محمد A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
      0 0
      این دوستمون درست میگه ... بانکها یه برنامه ریزی مفصل کردن که مطمئن بشن پولی خارج نمیشه، تازه افزایش منابع هم با دادن سودهای ترجیحی خواهند داشت...
  • بی نام US ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    29 0
    اخه عزیزه من آمار بی حساب و کتاب و جعلی خوب معلومه نظر عموم جامعه رو جلب نمیکنه
  • کورش IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    26 0
    خروج منابع از بانکها در صورتی واقعا اتفاق خواهد افتاد که همانطور که گفته شد « بازاری » برای آن مهیا باشد . وقتی هیچ بازاری مهیا نیست پولها همچنان در بانک خواهد ماند . به عبارت دیگر وقتی ریسک غیر سیستماتیک بالا است مردم از بیرون آوردن پول خود از بانکها پرهیز می کنند حتا اگر سود بانکی چند درصد پایین بیاید . در بازار ایران بازگشت سرمایه خیلی دیر انجام می شود و مردم که بیشتر خواهان سود آنی هستند حاضرند سود کمتر داشته باشند ولی « تضمین شده » باشد . سرمایه گذاری در بازاری که دچار رکود است به نظر خیلی از مردم « ریسک » بالایی دارد و همه کس موافق وارد شدن به حیطه این ریسک نیست . تنها کسانی وارد می شوند که حاضرند ریسک را بپذیرند و این اشخاص نسبت به کل سپرده گذاران در بانک نسبت کمی هستند .
  • بی نام A1 ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    13 16
    هیچ تغییری حاصل نخواهد شد اگر سود بانکی صفر درصد هم شود یعنی فقط بانکها سرمایه را بدون اینکه سودی بدهند و فقط نگهدارند باز هم هیچ رونقی اتفاق نخواهد افتاد چون وقتی تورم در کار نیست امن ترین جا برای سرمایه مردم بانک اسا حتی بدون سود
  • حسین A1 ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    34 0
    میگم یه کمکی به ژاپن بکنیم. طفلکیها همش نرخ تورمشون منفیه ...
    • بی نام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
      2 0
      پیشنهاد بسیار خوبی است.یه چند تا از این مدیران و وزرای میلیاردر رو بفرستیم ژاپن ،اونجا رو هم مثل ایران آباد کنند بیایند.
  • عبدالله DE ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    3 0
    پس یعتی به زبان بی زبانی میگویید که دولت و بانکها از شرایط فعلی اقتصاذی جامعه سواستفاده کرده و از ناچاری مردم برای اینکه پولشان را در بانک بگذارند به نفع بانکه بهره برداری میکنند اینست مفهوم ارزش کرامت انسانی؟ از بدبختی مردم بهره ببر الخی کوفتتان بشه. فقط بفکر پرکردن جیب خودتان هستید.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
    5 0
    اگه روی اجاره مسکن هم بررسی بشه و بیاد پایین مشکلی نیست چون خیلیها با سود پولشون توی بانک اجاره خونه میدن
  • حسام A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
    4 0
    نرخ تورم مطلقا برای مردم عادی ملاک نیست که صفر باشد یا 10 یا 40 برای مردم آنچه مهم است ترخ کالا ها و خدمات عمومی و دولتی است که همه ماهه افزایش پیدا می کند و کسی هم پاسخگو نیست.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
    2 0
    مردم چاره ای به جز در بانک ماندن ندارن...بیرون پر از گرگ است
  • بی نام A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
    3 0
    چرا بهره وام ها کاهش پیدا نمی کنه حتما به صرفه نیست؟