۰ نفر
۲۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۲

با حکم سید مسعود میرکاظمی، مشاور سابق وی در وزارت بازرگانی مسوولیت یکی از کلیدی ترین معاونت های وزارتخانه نفت را به دست گرفت .

 وی که از همان روزهای ابتدایی حضور میرکاظمی در نفت به این وزارتخانه اسباب کشی کرده است تا اواخر اسفندماه سال گذشته به عنوان مشاور وزیر نفت در امور سازماندهی مشغول به فعالیت بود که با وخامت حال بخشیان معاونت امور انسانی وزارت نفت ،  به عنوان جانشین این مدیر نفتی بر جای وی تکیه زد .

دیروز نیز وزیر نفت با ابلاغ حکمی حضور سیدعلیرضا میر محمد صادقی  را در معاونت منابع انسانی به عنوان معاون وزیر تثبیت کرد  این در حالی است که این مدیر هیچ شناختی از بدنه نفت ندارد اما مهمترین مسوولیت وی در این وزارتخانه شناخت نیروهای فعال و متخصص و اداره امور منابع انسانی است .

از سویی دیگر ، گفته می شود این مدیر به عنوان یک عضو هیات مدیره شرکت های زیر مجموعه وزارت نفت در جلسات این شرکت ها حضور مستمر دارد که به عنوان مثال می توان به حضور وی به عنوان عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی اشاره کرد .

از سویی گفته می شود میرمحمدصادقی  شناخت کاملی از بدنه نفت ندارد و اکثر پیشنهاداتش نیز مورد مخالفت متخصصین نفت قرار می گیرد اما در عین حال وی یکی از معتمدین و تاثیرگذارترین افراد در تصمیم گیری های نفتی محسوب می شود.

این در حالی است که افزایش میانگین سنی افراد متخصص این وزارتخانه به بالای 52 سال و رسیدن موعد بازنشستگی آنها  و گرایش نیروهای متخصص این وزارتخانه به سمت شرکت های خارجی از جمله بحران هایی است که این روزها به یکی از دل نگرانی های اصلی مدیران نفتی و کارشناسان قرار گرفته است و ضروری است تا هر چه زودتر با شناخت نیروهای متخصص و ایجاد حاذبه هایی برای حفط انها از ایجاد یک بحران جدی در صنعت نفت ایران جلوگیری کرد .

بنابراین به نظر می رسد استفاده از یک مدیر بازرگانی در نفت آنهم در یک مدیریت چنین کلیدی بر این بحران دامن بیشتری خواهد زد  چرا که پیش از اینها نیز ثابت شده که نفت یک بدنه کاملا تخصصی است که برای شناخت با آن در بهترین حالت یکسال زمان نیاز است .بنابراین حضور یک مدیر بازرگانی آنهم با نگاه تجاری در یکی از کلیدی ترین بخش های این وزارتخانه که نیاز به نگاه کاملا تخصصی دارد می تواند بر بحران های موجود دامن بزند .این مدیر بازرگانی در حال حاضر مشاور وزیر در امور سازماندهی و معاون وزیر در امور منابع انسانی است که بر اساس تشریح وظایف وی در احکام جداگانه شناسایی جوانان و نخبگان مومن و با نشاط صنعت نفت مورد تاکید قرار گرفته است که البته وزیر نفت نیز در این حکم ها بر استفاده از نیروی های معرفی شونده از سوی این معاونت در بخش های مختلف نفت تاکید کرده است .

همچنین مسوولیت تدوین طرح جامع نیروی انسانی صنعت نفت به عنوان یکی ازمهمترین وظایف معاونت فعلی امور انسانی مورد تاکید قرار گرفته است.

نظارت و حصول اطمینان از اجرای دقیق قوانین، مقررات، تصویب نامه ها و دستورعمل های مربوط به منابع انسانی در صنعت نفت؛بررسی و ارائه راهکار مناسب جهت بازنگری و اصلاح ساختار سازمانی بر اساس برنامه اعلام شده و سیاست های مدون؛ سیاست گذاری و تدوین راهکارهای مدیریتی در جهت افزایش انگیزه کارکنان و تقویت روحیه همبستگی سازمانی و حرفه ای از جمله کارهایی است که قرار است این مدیر بازرگانی در نفت انجام دهد .

در این بین بسیاری از کارشناسان ابراز نگرانی می کنند که استفاده از مدیران بازرگانی در نفت می تواند نگاه توسعه ای نفت را به سمت نگاه تجاری تغییر دهد و همین امر بحران بزرگی برای این وزارتخانه کلیدی کشور محسوب خواهد شد .این کارشناسان تاکید دارند : درست است که باید مدیرانی را برروی پست های کلیدی گمارد که بتوانند سیاست های رییس جمهور را به درستی اجرا کنند ولی آیا در یک وزارتخانه ای چون نفت که بیش از 18 هزار پرسنل دارد نمی توان کسانی را یافت که سیاست های دولت دهم را بتوانند به درستی اعمال کنند.متاسفانه طی شش ماه گذشته برخی از  مدیران مستعد نفتی به حاشیه رانده شده اند و به جای آنان از مدیرانی استفاده شده که هیچ شناختی و یا وابستگی به نفت ندارند.

این در حالی است که این روزها نگرانی از انتخاب نیروهای فعال و متخصص توسط یک غیر نفتی به یکی از بحران های اصلی مدیران و متخصصین نفتی درآمده است .برخی از مدیران نفتی در گفت گو با "خبرآنلاین " تاکید دارند : در شرایطی که یک مشاور از نفت هیچ گونه شناختی ندارد و نمی تواند فرد متخصص و غیر متخصص در این حوزه را از هم تشخیص بدهد چرا باید انتخاب نیروهای مستعد در این وزارتخانه و زیر مجموعه هایش به آن سپرده شود. ؟   

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 54720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =