در گلریزان آزاد کردن چند زندانی محکوم به اعدام چه گذشت؟/حضور مولاوردی، شهاب حسینی، مهتاب کرامتی و...

شهاب حسینی، مهتاب کرامتی و سایر هنرمندانی که برای گلریزان آزاد کردن چند زندانی آمده بودند تاکید کردند آنچه همه ما لازم داریم،‌ بخشش است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،‌ دیروز هم مجتمع تجاری كوروش جمعیت زیادی را به خود دید؛ افرادی كه این بار نه از سر دلخوشی بلكه به خاطر دغدغه‌ای مهم دور هم جمع شده بودند. این افراد نیكوكار، جمعه بیست و یكم خرداد كنار هم جمع شدند تا به بهانه تماشای فیلم چهارشنبه كه درباره قصاص یا بخشش است، در یك كار خیر شریك شوند و با آزاد كردن شش زندانی، آنها را به خانواده‌هایشان برگردانند؛ جمعه‌ای برای چهارشنبه

شهاب حسینی، مهتاب كرامتی، امیرمهدی ژوله، شبنم مقدمی،‌ اندیشه فولادوند، هستی مهدوی‌فر و اكرم محمدی از چهره‌های شناخته شده هنری بودند كه با دغدغه‌ای اجتماعی،‌ آمده بودند این بار در گسترش فرهنگ بخشش نقش‌آفرینی كنند. البته چهره‌های علمی، ورزشی، ادبی، خانواده یكی از زندانیان و حتی مسئولان دولتی هم بودند مانند شهیندخت مولاوردی معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده.

شهیندخت مولاوردی در این گلریزان به نقش مهم شرایط در ارتكاب جرم اشاره كرد. او تاكید كرد: این زندانی‌ها قربانی شرایط هستند و حالا هر كدام از ما می‌توانست به جای آنها در زندان و منتظر كمك دیگران باشد اما وضعیت زندگی‌شان طوری رقم خورده كه كار آنها به پشت میله‌های زندان رسیده است.

او به اهمیت بخشش اشاره كرد و گفت: در مرحله اول باید قدردان كسانی باشیم كه از قصاص گذشت كردند و به دیه رضایت دادند، باید جای هر كدام از آنها باشیم كه بدانیم چه لحظه‌های سختی را گذرانده‌اند. بعد از آن باید سپاسگزار كسانی باشیم كه برای آزادی این زندانی‌ها قدم برمی‌دارند و برای این كار بزرگ دور هم جمع شده‌اند، كاری كه با فرهنگ از خودگذشتگی در ماه رمضان هم تقارن دارد و باید آن را به فال نیك گرفت.

بعد از شهاب حسینی كه در جملاتی كوتاه، خوشحالی‌اش را از حضور در این مراسم نشان داد و گفت افتخار می‌كنم در چنین جمعی هستم، نوبت مهتاب كرامتی رسید كه از حضور در این مراسم بگوید. این بازیگر كه پیش از این هم در انجام فعالیت‌های انسان‌دوستانه حضور چشمگیری داشته، گفت: معتقدم در جامعه ما بخشش هنوز وجود دارد و می‌توان به آن امید داشت.

مهتاب كرامتی اضافه كرد: من پیش از این هم در مراسمی مشابه این گلریزان حضور داشته‌ام و شاهد این بوده‌ام كه این حركت‌های مردمی چقدر نتیجه‌بخش است. با این حال فكر می‌كنم هنوز جا دارد بیش از اینها بر فرهنگ بخشش در جامعه تاكید كنیم و حضور ما در اینجا كنار همدیگر به همین دلیل است.

سروش محمدزاده، كارگردان فیلم چهارشنبه هم در این گلریزان گفت: وقتی اولین كلمات این فیلمنامه را روی كاغذ می‌آوردیم،‌ چنین اتفاقی آرزوی ما بود و امشب با حضور در این گلریزان آزاد كردن چند زندانی به آرزویمان رسیدیم.

نوبت به امیرمهدی ژوله كه رسید، با سخنانی طنزآمیز و در عین حال جدی، به بعضی از شرایط اجتماعی و فرهنگی اشاره كرد. او كه در ابتدا درگذشت حبیب را تسلیت گفت و صدای او را نوستالژیك خواند،‌ ادامه داد: خوشحالم در كشوری زندگی می‌كنم كه هنرمندانش مانند شهاب حسینی و مهتاب كرامتی،‌ دغدغه‌های مهم انسانی دارند و در انجام كارهای خیر مانند این گلریزان پیشقدم می‌شوند.

ژوله به شرایط سخت زندگی زندانی‌ها هم اشاره كرد و گفت: برای ساخت فیلم در حاشیه 2 به زندان سرزدیم و فضای غمبار زندگی در آنجا را درك كردیم. فارغ از این كه چه تنهایی،‌ غم و انتظاری در بین زندانی‌ها حاكم است و آنها چه تنهایی عظیمی را تجربه می‌كنند، شرایط زندگی آنها در زندان هم مناسب نیست و در وضعیت نامناسبی نگهداری می‌شوند.

این نویسنده با تشكر از خانواده‌هایی كه از حق قصاص گذشت كردند و به دیه رضایت دادند گفت: حالا نوبت ماست كه قدم بعدی را برداریم و بدانیم اگر كمك مالی می‌كنیم لطفی نیست كه در حق این زندانی‌ها انجام می‌دهیم بلكه لطفی است كه خداوند به ما كرده كه این فرصت برایمان فراهم شده و می‌توانیم افرادی را نجات دهیم. درست است كه امروز قرار است چند زندانی آزاد شوند ولی این كار فقط آنها را نجات نمی‌دهد، خانواده‌هایشان را هم نجات می‌دهد و حتی شاید نجات یك نسل‌ باشد.

اما بعد از سخنان ژوله كه چاشنی خنده و لبخند داشت، پایان این مراسم، با‌ لحظات سخت و غمباری همراه بود؛ آنجا كه مادر یكی از زندانی‌ها كه با این گلریزان از اعدام نجات پیدا می‌كرد، روی سن رفت و با بغضی از اندوه و خوشحالی گفت: جان فرزندان ما، در دست شماست.

234 42

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 545101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اکرم سادات A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 1
    دمشون گرم