«چهارشنبه‌»ات را ببخش/ عفو، جایگزین قصاص با حضور شهاب حسینی، مهتاب کرامتی، امیرمهدی ژوله و ...

یک بار دیگر قرار است هنرمندان و افراد نیکوکار، کابوس عذاب‌آور اعدام و زندان را از چند زندانی بگیرند.

فهیمه حسن‌میری: چهارشنبه، شاید برای ما روز چندان مهمی نباشد و مثل بقیه روزهای هفته به آن نگاه كنیم،‌ اما برای خیلی‌ها روز مهم و سرنوشت‌سازی است؛ روزی كه می‌تواند آنها را با زندگی دوباره پیوند بدهد یا پایانی باشد بر مسیر زندگي‌شان. چهارشنبه‌، روزی است كه غالبا محکومان به اعدام در ایران در آن روز قصاص می‌شوند و به گفته سروش محمدزاده،‌ كارگردان فیلم سینمایی «چهارشنبه» انتخاب نام این فیلم به همین دلیل بوده است.

«چهارشنبه» كه فیلم برگزیده بخش «هنر و تجربه» سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر شناخته شد و جایزه بهترین كارگردانی این بخش را به دست آورد، به موضوع قصاص می‌‌پردازد. در این فیلم با ماجرای خانواده‌ای مواجهیم كه قرار است برای قصاص قاتل پدرشان تصمیم بگیرند؛ موضوعی اجتماعی كه از سویی بخشش و از سوی دیگر انتقام را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد.

 سروش محمدزاده، كارگردان این فیلم، در گفت‌وگو با خبرآنلاین می‌گوید: می‌دانیم كه در فیلم‌های دیگری هم به این موضوع پرداخته شده اما در این داستان تلاش كردیم از زاویه خودمان به موضوع نگاه كنیم. از همان ابتدا بنا داشتیم فیلمی با تاثیرگذاری اجتماعی بسازیم و در شرایطی كه خیلی از ما حتی در مسائل كوچك و پیش پا افتاده منتظر انتقام گرفتن هستیم، بخشش را یادآوری كنیم.



او تاكید می‌كند: آنچه دوست داشتم در لایه زیرین فیلم «چهارشنبه» نشان دهم مسئله خشونت ذاتی است که در جامعه وجود دارد. ما کشوری هستیم که در همسایگی‌مان بیشتر کشورها در حال جنگ هستند و نسلی هستیم که همیشه درگیر خشونت منطقه بوده‌ایم. شاید این سوال پیش بیاید كه چگونه می توان از کودکانی که در چنین خشونتی بزرگ و وارد جامعه شده‌اند انتظار فرهنگ بخشش داشت؟ فكر می‌كنم این فیلم می‌تواند تلنگر کوچکی باشد تا درون خودمان بگردیم و به دنبال روزنی از بخشش باشیم. این موضوع جزو انگیزه‌های ما از ساخت این فیلم بود.

محمدزاده همچنین اشاره می‌كند: تمام هدفم از ساخت این فیلم و پرداختن به قصه قصاص این بود که شاید بتوانم روی حتی یک خانواده تاثیر بگذارم. موضوع قصاص یکی از پرتکرارترین داستان‌های این چند ساله و شاید دهه‌ اخیر بوده و تمام این تکرار و تاکید‌ها از آنجا نشأت می‌گیرد که جان انسان بسیار با ارزش است.

و حالا علاوه بر این تاثیر اجتماعی كه به صورت كلان هدف سازندگان فیلم چهارشنبه بوده،‌ قرار است گام ملموس‌تری هم برای ترویج فرهنگ بخشش برداشته شود؛ با مراسم گلریزاني كه برای آزادی چند زندانی برگزار مي‌شود. محمدزاده درباره هدف از اجرای این مراسم گلريزان می‌گوید: این تجربه پیش از این هم انجام شده و نتایج خوبی به همراه داشته است. معتقدم چنین اقدام‌هایی علاوه بر آزادی چند زندانی،‌ تاثیر بزرگتری هم دارند و آن این كه جامعه را به سمت دوری از خشونت هدایت می‌كنند.

كارگردان فیلم چهارشنبه همچنين در توضيحات بيشتري درباره اين مراسم مي‌گويد: این كار با همكاری انجمن حمایت از زندانیان مرکز و سینمای هنر و تجربه، جمعه 21 خرداد ساعت 21 در پردیس سینمایی کوروش برگزار می‌شود و قرار است شهاب حسینی، مهتاب کرامتی، امیرمهدی ژوله و چهره‌های شناخته‌شده ورزشي و هنري و خیرین و نيكوكاران حضور داشته باشند. امیدواریم همانطور كه مساله ما در این فیلم تصمیم‌های لحظه‌ای است که می‌تواند در سرنوشت آدم‌ها تاثیر بگذارد، تصمیم‌های خیرین حاضر در این مراسم هم بتواند جان چند زندانی را نجات دهد و آنها را به خانواده‌هایشان برگرداند.

او درباره بعضی انتقادها نسبت به گسترش فرهنگ بخشش هم می‌گوید: این كه مطرح می‌شود این بخشش‌ها ممكن است خشونت را در جامعه بیشتر كند قبول ندارم، چه كسی به خاطر این احتمال كه ممكن است از قصاص او صرف نظر شود دست به جنایت می‌زند؟ اتفاقا معتقدم جامعه ما نیاز به اینگونه بخشش‌ها دارد تا به ما یاد بدهد افرادی هستند كه وقتی خیلی از ما حاضر نیستیم از كوچكترین حقی در زندگی روزمره بگذریم، بزرگوارانه از حقوق بزرگترشان می‌گذرند یا افراد بخشنده‌ای هستند كه سخاوتمندانه از منافع اقتصادی‌شان می‌گذرند تا جان انسانی را كه بر اثر اشتباه، جرمی را مرتكب شده، نجات دهند.

محمدزاده البته از شرایط زندانیانی كه قرار است این گلریزان جان آنها را نجات دهد اظهار بی اطلاعی ‌می‌كند؛ اما ظاهرا یكی از این افراد، زن جوانی است كه در یك درگیری زناشویی، ناخواسته مرتكب قتل همسرش شده و با این كه دادگاه بدوی، قتل را شبه عمد اعلام می‌كند، بعد از ارجاع به دیوان عالی، رای نقض شده و به قصاص محكوم می‌شود.


عفو، جای انتقام را می‌گیرد؟

آمارهای قوه قضائیه نشان می‌دهد در‌سال ٩٢، ٣٧٥، در ‌سال ٩٣، ٣٩٥ مورد رضایت اولیای دم از قصاص اتفاق افتاده و تنها در نیمه اول‌سال ٩٤، ٢٥١ مورد بخشش از قصاص وجود داشته است. اما این اعداد كه نشانگر افزایش بخشش خانواده‌های داغدیده دارای حق قصاص هستند چطور ارزیابی می‌شوند؟

سعید خراط‌ها، جامعه‌شناس، در این زمینه می‌گوید: در سال‌های گذشته و رفته‌رفته گروهایی برای رضایت‌گرفتن دست به کار شدند و بعد از آن هنرمندان، چهره‌های فرهنگی و ورزشی اضافه شدند و به نوعی این موضوع به فرهنگ تبدیل شد. ازطرف دیگر خانواده‌هایی بوده‌اند که با بخششی که انجام داده‌اند، توانسته‌اند مسیر یک‌طرفه اعدام را متوقف کنند و به نوعی این فرهنگ را دوسویه کنند. بنابراین هم از طرف مردم این فرهنگ ایجاد و تقویت شده و هم هنرمندان پا پیش گذاشته‌اند. نقش رسانه‌ها، تلاش مردم و این تکریم بخشش و ستایش مردم و اهالی محل هم باعث شده که بخشش به یک فرهنگ تبدیل شود و درمجموع حرکت خوبی درحال شکل‌گیری است.

او ادامه می‌دهد: البته دراین‌باره موانعی هم وجود دارد؛ مثلا بعضی از خانواده‌ها در قبال پرداخت دیه رضایت می‌دهند اما خانواده قاتل این امکان مالی را ندارد و مسیرهای تعیین‌شده و مشخصی نیست که دولت بتواند کمک کند و این ضعف حل شود.

و البته عبدالصمد خرمشاهی، حقوقدان، تاكید می‌كند: نمی‌توانیم خودمان را فریب دهیم. کمتر خانواده‌ای بوده است که هیچ پولی را در مقابل بخشش محکومان، مطالبه نکند. رسانه‌ها باید مردم را تشویق کنند که لااقل اولیای دم، مبالغ کمتری را در ازای بخشش، مطالبه کنند. اگر خانواده مقتولان، مبلغ مشخص شده قانوني دیه را هم مطالبه کنند می‌توان به آینده امیدوار بود اما گاهی میزان مبالغ پیشنهادی بسیار فرا‌تر از اینهاست.

این وكیل دادگستری درباره این كه چقدر می‌توان به گسترش فرهنگ بخشش امیدوار بود معتقد است: بر اساس حکم اسلام، قصاص حق اولیای دم است و در قرآن هم آمده که این حق اولیای دم است که مجرم، قصاص شود؛ اما در قرآن همچنین بر اهمیت بخشش نیز تاکید شده و خداوند در قرآن فرموده است که اگر محکوم را ببخشید، ما این عفو را کفاره گناهان شما قرار می‌دهیم. ما باید این سوی قضیه یعنی بخشش محکومان را مورد توجه قرار دهیم. باید به اشکال مختلف، بخشش را تبلیغ کرد. باید کاری کرد که فرهنگ خشونت و انتقام‌گیری از جامعه رخت بندد.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 544138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هلیا A1 ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    15 2
    اصلا نمیخوام بگم طرفدار قصاص هستم حتی از شنیدن خبر بخشش و عفو متهمان بسیار خوشحال هم میشوم ولی یک نکته ایا عزیزانیکه اینگونه در این مسیر خوب و زیبا گام بر میدارند و احاد مردم را به بخشش دعوت میکنند اگر خدای ناکرده خودشان روزی درگیر چنین ماجرای تلخی بشوند ایا باز هم اینگونه سخن میگویند یا نه؟؟ اینده پاسخ این پرسش را خواهد داد ...
    • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
      11 0
      هلیا خانم من با این گونه افراد برخورد داشتم،طرف می گفت من با اعدام و قصاص به هر دلیلی شدیدا مخالفم و هر کسی که قصاص می کرد را شدیدا محکوم می کرد ولی همین بلا سر خودش امد و یکی از عزیزانش کشته شد،طرف تقاضای قصاص کرد و قاتل را اعدام کرد وقتی هم می پرسیدیم پس اون حرف هایی میزدی چی بود می گفت مورد ما با بقیه مردم فرق داره و این که من خانواده ام را از سر راه نیاوردم که قصاص نکنم و بدم طرف را ریشه یابی کنند
    • بی نام US ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
      0 16
      تا یه اتفاقی می افته ملت میگن اگه واسه خودت اتفاق می افتاد. اصلا عاشق همچین مغلطه ای هستن . اصلا به شما چه ؟ اصلا بزار اتفاق بیفته بعد. مگه شما خدا هستین که در مورد مردم اظهار نظر می دین و حکم هم می کنین؟ ملت عجیبی داریم . کلا به بیماری سادیسم دچار شدن انگار. اگه فلانی با خواهر مادر تو این کار رو می کرد چی می کردی ؟؟ عجب ملت جالبی هستیم ها واقعا شما چیکار به خواهر مادر مردم دارین ؟؟؟ فکر خودت باش . لازم نکزده این نسخه هاتو واسه بقیه بپیچی
    • بی نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
      3 1
      بی نام 12:06:08 از امریکا،خودد تو داری مغلطه می کنی،جواب برده اگر این بلا سر خودتون بیاد چه کار می کنید،چرا تا همچین سوالی از تون میشه جوش میارید و عصبانی میشید،اگر به حرفاتون واقعا معتقید و میگید حرفمون پشتش منطق هست باید میگید می بخشید و میدید قضیه ریشه یابی میشه،چرا شما فقط برای دیگران نسخه می پیچید و تا به خودتان می رسه خواهان اجرای همان احکامی هستید که در ظاهر باهاش مخالفید،چرا خودتان و خانواده تان را بالاتر از بقیه مردم می بینید،چرا خودنتان را برتر از بقیه می دانید مثل قضیه ای که بی نام اول اشاره کرد که طرف تا نوبت خودش رسید خواهان قصاص طرف شد
  • بی نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    15 3
    ان شاء الله همه آدمکش ها قصاص شوند
    • بی نام A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
      5 1
      الان کشور هایی که اعدام را لغو کردند می خواهند دوباره این مجازات ها را برگردانند ولی از ترس مجامع به اصطلاح حقوق بشری که تحریمشان نکنند فعلا دست نگه داشتند،یک امار جالب بگم که در زمان لغو مجازات اعدام بیش از 70 درصد مردم موافق اعدام بودند ولی طرفداران لغو اعدام در حالیکه مجلی و ریاست جمهوری را در دست داشتند بدون پرسیدن نظر مردم و خلاف اصول دموکراسی بر خلاف نظر اکثریت مردم اعدام را لغو کردند و در حال حاضر 87 درصد مردم فرانسه موافق بازگشت اعدام هستند
  • حسین IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    17 3
    اقا چرا همه برای مجرمین تلاش میکنن؟ چرا هیچ کس به فکر کسایی که شرافت مند زندگی میکنن و همین مجرمین اونهارو به خاک سیاه میشونن نیست؟ چرا فکر میکنید نباید غده های چرکین اجتماعی را جراحی کرد؟ یه بار گفتید معتاد مجرم نیست بیماره .آمار اعتیاد چند برابر شد. و ما باید تاوان دزدی ها و زورگیریهاشونو بدیم. این سناریو از طرف کدوم اجنبی به ایران نوشته شده که اینهمه امتیاز به مجرمین میده؟ چرا مجرمین اینقدر خواهان پیدا کردن ؟ چرا یکی از شما ها به فکر افرادی که کمرشون زیر بار مشکلات شکسته اما سالم زنگی میکنن نیست؟ بخدا من از قانون هم ناامید شدم .مجرم شبها راحت تر از من تو این کشور سر به بالش میزاره . تو رو بخدا بس کنید این کارا رو.
    • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
      7 1
      حسین جان من شدیدا باهات موافقم،عده ای دارند با سو نیت این حرف ها را جا می ندازند تا جامعه را به تباهی بکشند همانطور که اشاره کردی همین اهتیاد جرم نیست،بیماریست را جا انداختند که باعث شد اعتیاد چندین برابر بشه حالا می خواهند با امتیاز دادن به مجرم ها جرم و جنایت را زیاد کنند،اگر دقت کنی کسانی که این حرف هارا می زنند خودشان و خانواده شان اقامت کشور دیگری را دارند و بیشترشان در این کشور ها زندگی می کنند و در ایران زندگی نمی کنند ئ اگر هم الان ایرانند اقامت اون ور را دارند و سریع می توانند مهاجرت کنند،که دلسوز مردم باشند هدفشان یا تباهی جامعه است یا این که کسب اعتبار در مجامع به اصطلاح حقوق بشر در خارج از کشور برای شغل و مافع شخصی خودشان
    • بی نام A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
      1 8
      اشتباه لحظه اي است ولي بخشش يك عمر زندگي ساده و درست هديه مي دهد . همگي ما عصبي شديم و كار ناصواب كرديم . ما بايد كمك كنيم . بهترين كمك به تغییر در آموزش و پرورش است انقلاب فرهنگي كه اصلاحات همراه با اصول روانشناسي و ايمان باشه . بابا آموزش و پرورش داره فرزندان مان را از آموزش و تحصيل با برخورد غلط و انتقامجويانه مي گيره بايد اين راه كه دولت داره نخبه هاي زير 1000 كنكور را دبيري مي گيره و هر 50هزار نفر فقط يك نفر شانس داره دبير بشه مانند گذشته نيست كه از ترس خدمت طرف مي رفت معلم مي شد
    • بی نام A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
      6 0
      حسن جان میزان جرایم در کشور هایی که اعدام را لغو کردند به طور نجومی زیاد شده،مثلا در برزیل بعد از لغو اعدام میزان قتل و تجاوز رشد نجومی داشته،قبلا میزان تجاوز به 8 هزار مورد هم نمی رسید ولی با این بحث که اعدام نتونسته جلوی این کار را بگیره اعدام را برای این کار لغو کردند که در حال حاضر بنا بر امار دولتی میزان تجاوز به بیش از 47 هزار مورد در سال رسیده و دولت هم امار واقعی را اعلام نمی کنه چون نمی خواد به اشتباهش اذعان کنه
  • بی نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    0 0
    در سرزمینی که خدا رو گم میکنیم و با سر به قهقرای گناه میریم و ادعای روشنفکردی اما به واقع کور دلی میکنیم این میشه وضعیت خودمون و عقوبت اعمالمون که تا ابدالدهر گریبانگیرمونه. با تمام وجود گناه کردیم ، نه نعمتش را از ما گرفت و نه گناه مارا فاش کرد اگر اطاعتش کنیم چه می کند ؟؟
  • شهره IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    3 0
    دقیقا منم فکر میکنم باید از بخششهای کوچیک شروع کنیم و ببینیم که چقدر زندگی بهتر میشه، توی رانندگی، توی کارهای اداری و انواع صفها، توی مراودات خانوادگی ... همه یه طوری شدیم انگار باورمون شده "بخور تا خورده نشی" درسته، در حالی که اینجا جنگل نیست و ما هم حیوان نیستیم، انسانیم ناسلامتی