ایسنا نوشت: وزیر امور خارجه میانمار برای توصیف جمعیت مسلمانان غرب این کشور از واژه "روهینجا" ، از واشنگتن خواست تا از این واژه استفاده نکند.

وزیر امور خارجه میانمار که قدرتمندترین فرد در این کشور آسیایی محسوب می‌شود، با انتقاد شدید از سفیر آمریکا به دلیل استفاده از واژه "روهینجا" برای توصیف جمعیت مسلمانان غرب این کشور، از واشنگتن خواست تا از این واژه استفاده نکند.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، آنگ سان سوچی، فعال سیاسی، مدافع حقوق بشر، از مخالفان حکومت نظامی میانمار و برنده جایزه صلح نوبل است که پس از سال‌ها انزوای سیاسی سرانجام با تغییر قوانین، حزب وی موسوم به لیگ ملی برای دموکراسی توانست اکثریت آراء را در پارلمان به دست آورد. این حزب سپس یکی از معتمدین سوچی را به عنوان رئیس‌جمهور تعیین کرد و اکنون قدرت عملا در دست سوچی قرار دارد.

وی 15 سال در حبس خانگی به سر برد و گمان می‌رفت که پس از آزادی از حامیان گروه‌های اقلیت باشد اما در مقابل خشونت‌ دولت علیه این اقلیت مسلمان موسوم به روهینجا سکوت اختیار می‌کند.

یکی از مقام‌های وزارت خارجه میانمار گفت: آنگ سان سوچی، رهبر دولت دموکراتیک میانمار همانند دولت قبلی خونتا به اقلیت مسلمان در کشور روهینجا نمی‌گوید چون آنها را شهروندان خود نمی‌داند. ما تنها 135 گروه مذهبی داریم که روهینجا جزوی از آن نیست. به نظر ما استفاده از چنین واژه ای برای نامیدن اقلیت مسلمانان در غرب کشور از روند سازش ملی و حل مشکلات حمایت نمی کند. او به سفیر آمریکا توصیه کرده که از این واژه استفاده نکند.

در واکنش به این سخنان، رهبر جامعه روهینجا در استان راخین گفت:‌ آنگ سان سوچی هیچ چیز درباره روهینجاها و حقوق مذهبی و بهداشت آنها در داخل میانمار نمی گوید. او به عنوان برنده جایزه صلح نوبل چرا در مقابل این مسائل سکوت می کند؟

روهینجاها اقلیت مسلمان در میانمار هستند که دولت این کشور آنها را شهروند خود نمی داند و از هرگونه داشتن آزادی و حقوق آنها را منع کرده است. سفارت آمریکا در میانمار به دلیل استفاده از واژه روهینجا برای ابراز تسلیت بابت مرگ دست‌کم 20 تن از این اقلیت در پی واژگونی قایقی در ساحل راخین در تاریخ 19 آوریل 2016 مورد انتقاد دولت این کشور آسیایی قرار گرفت.

31050

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 534283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    3 0
    اسم این زن و میذاریم آنگ سان سورچی...