۰ نفر
۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۵

ایرنا نوشت: قانونگذاران میانمار روز سه شنبه یکی از دستیاران نزدیک و دوست قدیمی 'آنگ سان سوچی' را به عنوان نخستین رئیس جمهور غیر نظامی این کشور پس از چند دهه حاکمیت نظامیان برگزیدند.

به گزارش ایرنا، انتخاب 'تین کیاو' دستیار ارشد 'آنگ سان سوچی' رهبر حزب 'جبهه ملی برای دمکراسی' به عنوان نخستین رئیس جمهوری غیرنظامی، یک لحظه تاریخی برای مردم میانمار است که قبلا حکومت نظامی را تجربه کرده اند.
'تین کیاو' 69 ساله موفق به کسب 360 رای از 652 آرای دو مجلس میانمار شد و جایگزین 'تین سین' می شود که ماه آینده باید سکان هدایت کشور را به فرد دیگری بسپارد.

براساس گزارش شبکه خبر آسیا، 'ماینت شو' نامزد نظامیان برای ریاست جمهوری میانمار که در حال حاضر سروزیر منطقه یانگون و نماینده یک اقلیت قومی در پارلمان است نیز به عنوان معاون رئیس جمهور تعیین شد.

'هنری وان تیائو' دیگر نامزد ریاست جمهوری نیز به عنوان معاون دیگر رئیس جمهور میانمار انتخاب شد.
براساس قانون اساسی میانمار هر یک از دو مجلس نمایندگان و سنا و گروه نمایندگان نظامی در کل سه نامزد را برای ریاست جمهوری معرفی و رای گیری بین کل نمایندگان برای انتخاب رئیس جمهور انجام می شود.

نامزدی که بالاترین رای را کسب کند رئیس جمهور و دو نفر دیگر به عنوان معاون وی انتخاب می شوند.
کارشناسان پیش بینی کرده بودند آنگ سان سوچی، رهبر حزب 'جبهه ملی برای دمکراسی' که حزبش بیش از 80 درصد کرسی های مجلس را کسب کرد رئیس جمهور میانمار شود، اما با محدودیت های قانون اساسی، وی نتوانست نامزد ریاست جمهوری شود.
قانون اساسی میانمار به فردی که همسر و یا فرزندی با تابعیت غیرمیانماری داشته باشد اجازه نمی دهد رئیس جمهور شود.
وی به دلیل این محدودیت 'تین کیاو' 69 ساله و راننده سابق و دستیار نزدیک خود را به عنوان رئیس جمهور بعدی این کشور جنوب شرق آسیا معرفی کرد و امروز رای لازم را کسب کرد.

وی جایگزین 'تین سین' رییس جمهور کنونی می شود و سکان هدایت این کشور را تا 31 مارس (12 فروردین) از وی تحویل می گیرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 519438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =