چطور پدیده، نتیجه انتخابات در مشهد را تغییر داد؟

فواد شهیدی

برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفند سال 94 از چند نظر جالب توجه بود. از یکسو انتخاب لیست 30 نفره اصلاح‌طلبان در تهران آن هم در شرایطی که بسیاری از نامزدهای اصلی آنها نتوانسته بودند مجوز حضور در رقابت‌های مجلس دهم را کسب کنند، تحلیل گران را شگفت‌زده کرد و از سوی دیگر نتایج متفاوت انتخابات در شهرهایی چون مشهد که همه کرسی‌هایش به اصولگرایان رسید، اما و اگرهایی را مطرح کرد.

نتایج متفاوت انتخابات در مشهد از آن جهت حائز اهمیت بود که مشهدی‌ها در جریان انتخابات ریاست جمهوری 92 با وجود حضور دو نامزد مشهدی در عرصه انتخابات، بیشترین رأی را به حسن روحانی دادند. در چنین شرایطی این سوال مطرح است که در این دو و نیم سال چه بر رأی دهندگان مشهدی گذشته که رأی آنها کمتر به سبد نامزدهای حامی دولت ریخته می‌شود؟

تحلیل این وضعیت آن هم در آستانه برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس دهم، شاید بتواند معادلات انتخاباتی در برخی دیگر از حوزه های انتخابیه را نیز روشن کند.

احتمالات مطرح درباره رأی مشهدی‌ها

چند احتمال درباره چرایی رأی پایین حامیان دولت در مشهد (به‌ویژه به نسبت تهران و برخی دیگر از کلانشهرها) وجود دارد.

1)    اولین احتمالی که در این رابطه مطرح می‌شود، تفاوت سبک زندگی تهران‌نشینان به نسبت شهرهایی دیگر چون مشهد است. نفوذ بالای شبکه‌های اجتماعی در تهران و نیز تاثیرپذیری بیشتر تهرانی‌ها از شیوه‌های نوین ارتباطی باعث شده تا برخی احتمال دهند که شهروندان مشهدی چنان که باید تحت‌تاثیر پیام‌های اصلاح‌طلبانه در شبکه‌های مجازی قرار نگرفته‌اند. این احتمال درحالی مطرح می‌شود که پژوهش خاصی درباره نفوذ پایین شبکه‌های اجتماعی در مشهد نسبت به تهران، اصفهان و یا یزد و تبریز وجود ندارد و بررسی‌های اولیه نیز حاکی از بی‌توجهی نسل جوان‌تر و طبقه متوسط مشهد نسبت به این شبکه‌ها نیست.

2)    احتمال دیگر معطوف به پایگاه اجتماعی سنتی جریان اصولگرا در مشهد است. این احتمال درحالی مطرح می‌شود که رای اول مشهدی‌ها در انتخابات 92 به نامزدی غیراصولگرا بود و در انتخابات مجلس ششم که در تهران اصلاح‌طلبان رأی اول را به‌دست آوردند هم پنج منتخب اول مشهد، اصلاح‌طلبان بودند.

3)    احتمال شایع دیگر مربوط به حاشیه شهر مشهد بود. حاشیه‌ای که قریب به یک‌سوم شهر مشهد را به خود اختصاص داده و اصلاح‌طلبان به‌طور سنتی در این بخش شهر رأی کمتری داشته‌اند. البته انتخابات 92 این پیش‌فرض که روستاییان و حاشیه‌نشینان به اصلاح‌طلبان اقبالی ندارند را تغییر داد، با این وجود برخی هنوز معتقدند پیروزی اصولگرایان در کرسی‌های مشهد در مجلس دهم ریشه در شکاف‌های طبقاتی داشته و اصلاح‌طلبان نتوانسته‌اند رأی این بخش از شهر را به خود اختصاص دهند. در برابر طرح این احتمال، برخی با استناد به آمارهای غیررسمی صندوق‌های مختلف شمارش شده مشهد گفته‌اند که رای اصلاح‌طلبان اتفاقا در مناطق کم‌برخوردار بیشتر بوده و هنگامی که نوبت به غرب مشهد رسیده، جایگاه نامزدهای اصلاح‌طلب افول کرده است.

4)    احتمال دیگری نیز مطرح شده مبنی بر اینکه عدم ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرایان میانه‌رو حامی دولت در مشهد باعث شکسته شدن آرا شد و پیروزی اصلاح‌طلبان را ناممکن کرد. ائتلاف اصولگرایان میانه‌رو و اصلاح‌طلبان در تهران یکی از دلایل مهم پیروزی لیست امید بود و این اتفاقی است که در مشهد نیفتاد. با این همه جمع آرای برخی نامزدهای شاخص اصولگرای میانه‌رو و اصلاح‌طلبان نشان می‌دهد که حتی با فرض ائتلاف هم نمی‌توان به طور قطعی گفت کرسی‌های مشهد در اختیار حامیان دولت قرار می‌گرفت.

5)    و در نهایت، بعضی از تحلیل‌گران درباره علت شکست حامیان دولت در مشهد، فهرست ضعیف اصلاح‌طلبان در این شهر را مورد توجه قرار داده و گفته‌اند که ضعف تشکیلاتی، عدم ساماندهی مطلوب ستادهای تبلیغاتی و ناشناخته بودن نامزدها در مشهد عامل این شکست بوده است. این درحالی است که در تهران هم نامزدهای اصلاح‌طلب عمدتا ناشناخته بوده و حجم تبلیغات محیطی اصلاح‌طلبان به‌نسبت اصولگرایان کمتر بود، اما این مانع پیروزی لیست امید، نشد.

تحلیل انتخابات مشهد در چارچوب پارادایم اقتصاد سیاسی

از میان پنج احتمال شایع مطرح شده، دو فرض اول، ریشه جامعه‌شناختی داشته و دو احتمال آخر نیز خواستگاهی سیاسی دارد. احتمال سوم نیز با پیش‌فرض طبقاتی، هرچند ممکن است مانند چهار احتمال دیگر، تاثیراتی بر آرای مشهدی‌ها داشته باشد، اما در ادوار مختلف به‌طور یکسان عمل نکرده است و اصولا اگر قرار باشد حاشیه‌نشین‌ها عامل باخت اصلاح‌طلبان شوند، جمعیت این طیف در تهران و تبریز، کمتر از مشهد نیست.

بنابراین به‌نظر می‌رسد باید یک فرضیه دیگر را درباره عامل شکست حامیان دولت در انتخابات مجلس دهم در نظر گرفت. فرضیه‌ای که اولا فقط مخصوص مشهد باشد (تا بتواند تفاوت نتایج انتخابات در مشهد نسبت به سایر شهرهای بزرگ را توضیح دهد)، ثانیا در 5/2سال اخیر رخ داده باشد (تا بتواند چرایی رأی مشهدی‌ها به روحانی در سال 92 و رآی آنها به منتقدان او در سال 94 را توضیح دهد). به‌نظر می‌رسد مهمترین عاملی که هر دو ویژگی را دارد، اتفاقاتی است که در یکی دو سال اخیر در رابطه با سهام پدیده شاندیز و وضعیت سپرده‌گذاران میزان و ثامن رخ داد.

سقوط سهام پدیده و بعد ممنوعیت خرید و فروش آن از یک‌سو و بحران بدهی موسسات میزان و ثامن باعث شد تا طیف وسیعی از طبقه متوسط شهری مشهد که به‌طور معمول رأی‌شان را در سبد رأی اصلاح‌طلبان می‌ریختند، از دولت روحانی به‌دلیل ناتوانی در مدیریت بحران سهام‌داران و سپرده‌گذاران دلگیر شده و رأی خود را یا به صندوق‌های رأی نریزند و یا به دیگر نامزدهایی رای دهند که شعار حمایت از دولت نمی‌دادند.

به گفته برخی منابع، 110هزار سهام‌دار پدیده، یک میلیون سپرده‌گذار میزان و میزان مشابهی سپرده‌گذار ثامن (که بخش مهمی از آنها شهروندان مشهدی هستند) انتظار داشتند دولت مانع از زیان آنها شود. هرچند بحران مربوط به موسسات مالی و اعتباری ربطی به دولت یازدهم ندارد ولی فضای روانی نارضایتی از دولت (که حتی در تجمع‌های اعتراضی در تهران نیز دیده می‌شد) باعث شد تا بخش مهمی از طبقه متوسط مشهد برخلاف معمول به اصلاح‌طلبان رأی نداده و با خارج کردن آرای خود از سبد رأی دولت، حامیان روحانی را مجبور به وداع با پنج کرسی پارلمانی مشهد کنند.

اصلاح‌طلبان باید در مشهد از این هوشمندی برخوردار می‌بودند که به‌جای مانور دادن بر حمایت از دولت، به نقد سیاست‌های اقتصادی دولت و ریشه‌یابی بحران موسسات مالی غیرمجاز و معطوف کردن آن به دولت قبل کنند؛ با این حال تقلید اصلاح‌طلبان در همه شهرها از الگوی تهران باعث شد تا طبقه متوسط مشهد نتواند به نامزدهای حامی دولت اعتماد کند. این البته به معنای این نیست که آنها الزاما به اصولگرایان رأی داده‌اند، بلکه به آن معنی است که حاضر نشدند از گفتمان اعتدال حمایت کنند. اگر این فرض درست باشد، آنگاه شایعه پایین بودن رأی اصلاح‌طلبان در صندوق‌های غرب مشهد (که ساکنان آن جزو طبقه متوسط شهری هستند) قابل توضیح است و می‌تواند نشان دهد چرا رأی‌دهندگان به روحانی، پشت حامیان دولت را در مشهد خالی کردند.

اگر حامیان دولت بررسی لازم را بر روی فرض تاثیر بحران موسسات مالی غیرمجاز بر انتخابات هفتم اسفند صورت ندهند، شاید این بحران در سال 96 تبعات انتخاباتی بیشتری برای دولتمردان داشته باشد.

1727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 530821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    27 0
    پارامتر استاندار رو هم نباید نادیده گرفت
    • بی نام IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
      8 0
      چطور میشه که همه شهرهای خراسان رضوی اطراف مشهد به اصلاحطلبان رای دادند اونوقت مشهد هر 5تا نماینده میشه اصولگرا؟
  • رستم A1 ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    18 3
    در رابطه با انتخابات مشهد لازم به ذکرا است که عللی چون شبکه های اجتماعی حتی ذکرش هم خنده دار است. نزدیک ترین و منطقی ترین علت علت سوم است شهر مشهد یکی از پر حاشیه نشین ترین شهر های ایران است . متاسفانه حاشیه نشینانی که با توجه به در آمد های پایین راه برون رفت را در اصول گرایی می بینند و در باره این که چرا در دوره های پیش این طور نبوده علت افزایش هر روزه تعداد جمعیت این حاشیه نشینها و روستاهای اطراف مشهد است . ضمنا بسیاری از رای دهندگان در مشهد نیز با توجه به اعتماد سازی که از طرف عده ای و برخی موارد به صورت سازمان یافته در سطح شهر و بیشتر همان مناطق حاشیه ای و باز خاصه افراد مسن تر صورت گرفته برای اولین بار به صورت لیستی رای داده اند .
  • ناشناس A1 ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    8 4
    با حدس و گمان اظهار نظر نکنید لطفاًبا منطق و عقلانی حرف بزنید
  • حسین A1 ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    16 4
    خیلی جالبه که اصلاح طلبان و حامیان دولت این موضوع بسیار ساده و در عین حال بسیار مهم را نفهمیدند . خیلی از مردم مشهد و خانواده هایشان سهامدار پدیده هستند . ضعف شدید و سوءمدیریت دولت در قضیه پدیده کاملا آشکار بود . و استاندار خراسان رضوی به خاطر این سوء مدیریت باید برکنار شود . حتی همین الان هم که برای پدیده مدیر عامل انتخاب شده کارها به صورت حلزونی پیش می رود . اصلاح طلبان و حامیان دولت فراموش نکنند که در انتخابات سال 92 آقای روحانی رای خیلی بالایی رو نیاورد و اگر مشکل پدیده در اسرع وقت حل نشود مردم مشهد دلیلی برای رای دادن به ایشان در انتخابات بعدی ندارند .
  • بی نام A1 ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    13 2
    جواب این سوال که چطور مردم مشهد که به حضرت آقای دکتر روحانی رای دادند اکنون در انتخابات مجلس به اصول گرایان رای دادند؟ واضح است زیرا وقتی بنابر مبنای مصباح یزدی اصلا رای مردم در نظام اسلامی جایگاهی ندارد و مسئولان مشهد نیز داعیه دار این تفکر هستند در انتخابات مجلس هر کسی را می خواهند به اسم اسلام به عنوان نماینده مجلس به مجلس روانه کنند ولی در ریاست جمهوری نمی توانند.
  • رضا A1 ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    5 36
    فکر می کنید رای تهران از روی عقلانیت و انتخاب صحیح بوده؟ که مشهد را به آن می‌سنجید، خیر اشتباه می‌کنید وقتی تهران بقول فرموده حضرت امام مرفهین بی‌درد پای صندوقها می‌آیند چون فقط به فکر شکم و ... هستند چشم و گوش آنها به ماهواره و ... است اصلا دنبال انقلاب و ارزش‌های آن نیستند لذا بخاطر امیال دنیوی ... می‌بوسند و می‌گذارند کنار و فقط یکشنبه‌ها می‌روند کلیسا، خدا عاقبت ایران را با این بی‌بصیرتی تهرانیها بخیر کند.
    • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
      11 0
      بابا بصیر.......
    • بی نام A1 ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
      10 0
      رضا جان مشکل امثال شما اینه که مردم رو فاقد شعور میدونین و فکر می کنین چشم بسته به اراجیف ماهواره گوش می کنن و خودشون تحلیلی روی مسائل ندارن و برای همینه که از امثال شما بیزارم، از این نوع تفکرتون که فکر میکنین فقط شما و همفکرانتون می فهمین و بقیه هیچی حالیشون نیست
  • بی نام IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    12 5
    دقیقا درست گفتی، اگه تا 23 ماه دیگه مشکل پدیده حل نشه قطعا این عقده از دولت در دل مردم متوسط مشهد و سایر شهرستانها تا سالها آنها را از اصلاح طلبان منزجر خواهد کرد.
  • رضا A1 ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    14 12
    سلام من بعنوان يك شهروند تحليل تون رو قبول دارم چون معتقدم دولت در قضيه پديده مقصر هستش وعامل سقوط سهام پديده وساير موسسات دولتيها بودن ومن وخيلي هاي ديگه مطمئنا در انتخابات بعدي هم به اين دولت راي نخواهيم داد. چون واسه پديده مشكل سازي كردن .
  • بی نام A1 ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    8 1
    احتمال قریب به یقین چیزیه که در ایت متن بهش اشاره نشده. دلیل سف ناگهانی وزیر کشور به مشهد...
  • محسن IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    21 0
    به عنوان یک مشهدی یک گزینه اضافه می کنم 6 پس از انتخابات 92 حداقل تمامی مرکز شهرهای کشور، تغییر دولت را در کشور احساس کردند اما در مشهد پس از یک زمان طولانی از روی استحصال آقای رشیدیان به عنوان استاندار انتخاب گردید که در عمل هیچ سنخیتی با دولت امید ندارد و در تفکر به دولت قبل خیلی نزدیک است که سند این ادعا انتخاب مدیران عالی و میانی استان می باشد. بخصوص اوضاع در شهر مشهد به خاطر شورای شهر که اکثریت مطلق جبه پایداری هستند تشدید شده است. مردم مشهد در این 2 سال تغییری احساس نکردن که انگیزه برای شرکت در انتخابات یا رای به حامیان دولت داشته باشند.بنظر من مقصر خود دولت تدبیر و امید با انتخاب این استاندار می باشد. البته اصولگرایان در مشهد پایگاه همیشگی خود را دارا هستند.
  • حسین A1 ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    26 3
    مردم مشهد هم مثل همه مردم ایران در انتخابات سال 92 به جای اینکه به همشهری خود آقای قالیباف رای بدهند به آقای روحانی رای دادند ، اما متاسفانه پاسخ خوبی از ایشون نگرفتند . مشهدیها و سهامداران پدیده به طرق مختلف صدای خودشون رو به مسئولین رساندند و خواستار این شدند که هرچه سریعتر مشکلاتشان حل شود ارسال پیام در صفحات اجتماعی آقای رئیس جمهور ، رئیس دولت اصلاحات ، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، آقای سید حسن خمینی و دیگر مسئولین و حامیان دولت نمونه این پیگیری ها بود . به عنوان مثال حتی خود بنده در صفحه اینستاگرام سید احمد خمینی فرزند سید حسن رفتم و از ایشون خواستم مشکل سهامداران پدیده رو به پدرشون منتقل کرده تا شاید از طریق پدر بزرگوارشون به گوش آقای رئیس جمهور برسد اما گوش شنوایی پیدا نشد
  • امید IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    9 10
    تحلیلی می تونه منطقی باشه، اما نکته جالب این که هموطنان عزیز مشهدی از این به بعد پیگیر مطالبات خود از جناب آقای علم الهدی و نمایندگان محترم نزدیک به ایشون باشند.
    • ایرانی A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
      4 2
      نوشته ٰ کنایه هست ولی انگار جدی گرفته شده
    • یکی IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
      9 1
      مگه ما مشهدی ها به علم الهدی رای دادیم که ازش درخواستی داشته باشیم؟ ما حتی به این به اصطلاح منتخبین هم رای ندادیم.
  • lمحسن A1 ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    3 13
    مردم مشهد هم با شبکه ای اجتماعی سروکار دارند هم تحلیلگران خوبی هستند اولا نمایندگان اصلاح طلب انهم سر لیست مشهدی نبود دوما مشهد یک کلان شهر مذهبی است هرکه مذهبی تر باشد رای بیشتری دارد.سومااصلاح طلبان شاید کمی طلابکارانه وارد انتخابات نمایندگی شدند انتخابات ریاست جمهوری با نمایندگان فرق اساسی دارد.
  • بی نام RO ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    2 14
    هر کی فقط یک بار مشهد بره تفاوتو احساس خواهد کرد. مشهد جذب کننده اقشار مذهبی از سراسر کشور بوده. همچنین خراسان همیشه تاریخ به شریعت پابندتر بوده، چه در زمان های دور که مذهب اکثریت تسنن بود و چه بعد از سربداران.
  • بی نام A1 ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    7 10
    تو مشهد فعالیت هیت های مذهبی و جلسات روزه که خانومها برگزار می کنند، در بخش اعظم شهر بجز بخش های مدرنتر بسیار زیاده، بطور مثال در محله ما در ماه حداقل 5 مجلس روزه برگزار میشه که حدود 80 درصد خانمها در اون شرکت می کنن، ضمن اینکه همین تجمعات در مساجد با درصد پایینتر برای آقایان هم هست، با اطمنیان کامل و مستند به دریافت اطلاعات از نزدیکان خودم، در اکثر لیست اصولگراها به خانمها و آقایان پیشنهاد شده بود که بدیل نفوذ روحانیون در این مجالس، اکثرا بدون در نظر گرفتن اینکه این موضوع سوء استفاده از احساسات دینیه ، بدون تحقیق به نفرات لیست رای دادن، این کار چنان سازماندهی کاملی داشت که در همه لیست های داده شده در تمام مجالس مشابه بود که برای اولین بار اتفاق افتاد.
  • فرزاد IR ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    17 0
    من به عنوان یک سهامدار پدیده تا حاصل دسترنج سالها زندگیم برنگردد پای صندوق رای نمیروم، نمایندگان و رییس جمهوری که همچین مشکلی نمیتوانند یا نمیخواهند حل کنند امید را در وجود هزاران ایرانی کشته اند
  • بی نام A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    10 3
    داداش تحلیلت خیلی آبکی بود ابطال صندوق ها عامل اصلی تغیر رای در مشهد بود. هیچیک از این برادران در مشهد رای نداشتند. دیگه اینقدر اعلام رای ها تو مشهد تابلو بود که هیچ تحلیل بر این آرا نیست
  • yaser IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    14 7
    اصلاح طلبان پیروز قاطع انتخابات در سراسر ایران هستند چرا که در یک جدال بسیار نابرابر و باتوجه به حذف چهره های اصلی و حتی دست دوم و سوم در واقع اصلاح طلبی باقی نماند تا مردم بشناسند و رای بدهند. مسخره است که اصولگرایان دم از پیروزی میزنند
  • بی نام A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    14 1
    به این میگن تحلیل آبکی. شما اول ببین میزان مشارکت در انتخابات در مشهد چقدر بوده و سهم گروهی که الان کرسی ها را به خود اختصاص داده از این میزان رأی چه اندازه بوده است. جستجو در خبرهای انتخابات نشان می دهد استاندار خراسان رضوی در نشستی خبری پس انتخابات شمار واجدان شرایط رأی دادن را در مشهد 2 میلیون و 317 هزار نفر اعلام کرده و آرای اخذ به صندوق ریخته شده 1 میلیون و 350 هزار فقره بوده است. یعنی مشارکت حدود 58 درصد بوده و با در نظر گرفتن آرای کسب شده توسط نفر اول فهرست اصولگرایان که 384 هزار رأی بوده براحتی می توان محاسبه کرد که اصولگرایان تنها 28 درصد از آرای به صندوق ریخته شده را در مشهد کسب کرده و میدان دار شده اند. با این وصف هم مشارکت پایین مشهدی ها و هم شکسته شدن آرا به کام اصولگرایان شده
    • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
      6 0
      موافقم
  • بی نام IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    9 1
    واقعا احسنت به این تجزیه و تحلیل. چیزی غیر از این نمی تواند باشد.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    1 14
    ارتباطی با پدیده نداره لیست اصلاح طلبان مریخی بود هیچ کدام را نمی شناختیم حداقل یک نفر شان باید چهره مطرح می بود
  • حامد A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    3 0
    ثامن الحجج نه ثامن
  • حسن RO ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    3 5
    ... چه ربطی داره به شقیقه ، بر فرض هم اینکه شما نوشتی درست باشه ، حق رای برای همین موقع هاست.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    5 18
    احتمال ششم:مشهدی ها از دولت قبل هیچ خیری ندیدن ، سال 92 به اصلاح طلبان رای دادن،ولی دیدن این دولت هم مثل دولت قبل یا شاید هم بدتر از دولت قبل کار کرده . . .
  • بی نام A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    2 5
    اینا همه داستان نیست؟
  • یکی IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    29 4
    ما مردم مشهد خیلی خوب میدونیم که هیچ یک از این داستانها نیست. ما خوب میدونیم داستان چی بوده و چی هست. رای مشهد چند روز بعد از رای گیری و با تاخیر اعلام شد. حتی بعد از تهران با اون حجم رای. دهنمون بسته است ولی کلی حرف داریم. گوشی نداریم که براش ناله کنیم.
  • حسین A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    12 4
    سلام در مشهد در روز انتخابات در کوچه های اطراف حرم و در نزدیکی حوزه های رای توسط برادران و خواهران بسیج لیست اصول گرایان به مردم داده میشد
  • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    7 15
    این احتمالاتو بذارین کنار ناکارامدی دولتو روحساب کنید لطفا
  • حسین A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    9 2
    سلام من مشهدی هستم لازم است اینجا چند نکترو درج کنم اول اینکه توی تمام بنر های تبلیغاتی شهر تنها اصولگرایان دیده میشدند و هیچ خبری از لیست اصلاح طلبنان نبود یعنی شما از هر شهروند مشهدی بپرسی بگی لیست اصلاح طلبان چی بود از ده نفر نه نفرشون نمیدونن. دوم دلیل شکاف طبقاتی ایجاد شده در مشهد هست که متاسفانه اصلاح طلبان محبوبیتشون از دست دادن بین طبقات حاشیه مشهد و در انتخابات آتی این به ضرر دولت کنونی خواهد بود. سومین مورد تبلیغات وسیع اصولگرایان بود که از تریبون های هیئت ها مساجد آموزشگاها برای تبلیغشون استفاده کردن
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    3 5
    پس حالا فهمیدیم زمین کج بوده است.
  • حسین A1 ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    6 0
    استاندار خراسان رضوی مقصر است