رییس اتاق بازرگانی تهران در نشست مشترک با رییس کنفدراسیون صنعت هند گفت: اقتصاد ایران و هند در زمینه‌های بسیاری مکمل یکدیگر بوده‌اند؛ اگرچه در سال‌های گذشته روابط تجاری دو کشور از 15 میلیارد دلار فراتر نرفته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مسعود خوانساری در نشست مشترک با رییس کنفدراسیون صنایع هند اظهار داشت: ایران روابط دیرینه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی با هند داشته و روابط این دو کشور یک الگوی خوب بین‌المللی است.

وی با بیان این‌که اقتصاد هند رشد سریع و نوظهوری داشته است، افزود: اقتصاد دو کشور در زمینه‌های بسیاری مکمل یکدیگر بوده‌اند؛ البته در سال‌های گذشته روابط تجاری دو کشور از 15 میلیارد دلار فراتر نرفته است.

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان این‌که هند در دوران تحریم روابط خود را با ایران قطع نکرد و در کنار ایران ایستاد، عنوان کرد: ایران توجه ویژه‌ای به هند خواهد داشت، چون در دوران سخت نیز در کنار ایران بوده است.

خوانساری با تاکید بر گسترش و توسعه روابط دو کشور، عنوان کرد: ما نباید به تجارت و مبادله کالا بسنده کنیم، بلکه باید روابط دو کشور با زیرساخت صنعتی و تکنولوژی گره بخورد.

وی متذکر شد: ما باید در میدان‌های گازی و سرمایه‌گذاری در نفت و گاز، پتروشیمی، داروسازی و همکاری بندری در مناطق آزاد به خصوص چابهار، همکاری بلندمدت داشته باشیم.

سوراب کومار، سفیر هند در ایران نیز در این نشست گفت: اهمیت زیادی برای روابط با ایران قایل هستیم و می‌توانی روابط اقتصادی و فرهنگی دو کشور را توسعه داد.

وی افزود: نشست‌های متعددی وزرای هند با وزرای ایران داشتند و هر کدام نیز نتایج مفیدی در بر داشت؛ به خصوص نشست وزیر نفت و گاز هند با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران که اتفاقات خوبی را با خود به همراه داشت. همچنین وزیر نفت و گاز هند با اکبر ترکان در چابهار دیدار کرده بود.

سفیر هند عنوان کرد: در رابطه با 6 میلیارد دلار بدهی‌های هند به ایران صحبت کرده‌ایم و در اولین فرصت به ایران باز می‌گردانیم؛ به محض این‌که مسایل فنی در آینده نزدیک حل شود.

کومار متذکر شد: منطقه آزاد چابهار زیرساخت‌های خوبی دارد و ما ترجیح می‌دهیم شرکت‌های پتروشیمی هندی در این زمینه فعالیت داشته باشند.

نوشاد فوربس، رییس کنفدراسیون صنعت هند نیز در ادامه گفت: ما رشد اقتصادی 6.5 درصدی داشته‌ایم که می‌خواهیم آن را به 10 درصد برسانیم.

وی تصریح کرد: هند تمرکز کرده که روابط خود را با ایران بهبود ببخشد و توسعه روابط بین دو کشور به سود هر دو طرف خواهد بود؛ به خصوص اگر در بخش‌های خصوصی با یکدیگر همکاری کنند.

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 530565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =