مهر نوشت: وزیر علوم گفت: اجماعی که در تصویب سند کنفرانس جهانی تغییرات آب و هوا پدید آمد، پیش از این وجود نداشت. اصل امکان چنین اجماعی نشانه آن است که مخاطرات زیست محیطی چهره خشن خود را عیان کرده است.

محمد فرهادی در سمینار بین المللی محیط زیست دین و فرهنگ ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری این اجلاس مهم در ایران گفت: موفقیت این اجلاس حاصل همکاری سازنده میان سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان، یونسکو و برنامه محیط زیست ملل متحد UNEP است که تلاش مشترکی است برای بررسی راه های تحقق دستور کار مجموعه ملل متحد برای سال ۲۰۳۰.

او گفت: وقتی موضوعی جهانی است و به همگان مربوط می شود، همگان باید به طور هماهنگ به آن بپردازند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سال گذشته، در اجلاس رهبران جهان در سازمان ملل متحد برای تصویب دستور کار ۲۰۳۰ این تعهد جمعی در میان آمد که تفاهم بین فرهنگ ها، رواداری، احترام متقابل، و حس مسئولیت مشترک حمایت و ترویج شود که رهبران حاضر یادآور شدند که جهان ما جهان تنوع طبیعی و فرهنگی است و همه فرهنگ ها و تمدنها نه تنها می توانند در روند توسعه پایدار سهیم شوند، بلکه باید چنین باشد.

او گفت: سند دستور کار ۲۰۳۰ آشکارا اعلام می کند که یک شرط لازم و اساسی برای بهره مندی همه انسانها از زندگی سعادتمندانه این است که پیشرفت های اجتماعی و فناورانه ما، با توان طبیعت سازگار باشد و با فرهنگ سازی، مدیریت پایدار منابع طبیعی و اقدام عاجل در باب مشکل تغییرات آب و هوا، کره زمین را از فرسودگی و تخریب محافظت کرد تا بتواند برای نسل حاضر و نسل های آینده همچنان مادری کند.

به گفته فرهادی، اجماعی که در تصویب سند کنفرانس جهانی تغییرات آب و هوا موسوم به COP۲۱ در دسامبر سال گذشته پدید آمد، پیش از این وجود نداشت. اصل امکان چنین اجماعی نشانه آن است که مخاطرات زیست محیطی چهره خشن و عریان خود را بیش از پیش به رخ جهانیان کشیده است.

او با بیان اینکه به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ریاست کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز بر عهده اینجانب است. این دومین باری است که طی سه دهه گذشته این مسئولیت را پذیرفته ام و فعالیت های یونسکو را رصد می کنم، گفت: در سال ۱۹۹۸، یونسکو در همایش بین المللی سیاست های فرهنگی برای توسعه در استکهلم نتیجه گرفت که شرط پایداری توسعه، انسانی بودن آن است و مدخلیت مولفه فرهنگ است که به توسعه چهره انسانی می بخشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در آخرین سال های قرن بیستم که در آن سوی جهان از برخورد تمدنها سخن گفته شد، کشور ما گفتگوی فرهنگ ها و تمدنها را در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد. سال ۲۰۰۰، به پیشنهاد یونسکو، سال جهانی فرهنگ صلح نام گرفت. در سپتامبر همان سال، یونسکو، اولین اجلاس برای گفتگوی تمدنها را در مقر سازمان ملل در نیویورک با مشارکت ایران و ۱۱ رئیس کشور دیگر، ترتیب داد. در پی پیشنهاد ایران، سال ۲۰۰۱، سال جهانی گفتگوی فرهنگ ها و تمدنها نام گرفت. در همان سال، کنفرانس عمومی یونسکو، اعلامیه جهانی تنوع فرهنگی را تصویب کرد و در سال ۲۰۰۳، کنوانسیون حفاظت از مدیراث معنوی مصوب شد. در «اهداف توسعه هزاره»، بر تنوع فرهنگی در عرصه سیاستگذاری های توسعه پایدار تاکید شد و سپس در ۲۰۱۳ دهه جهانی «تقارب فرهنگ ها» اعلام شد. رئیس جمهور ما، در اولین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۳، قطعنامه «جهان علیه خشونت و افراطی گری» (WAVE) را پیشنهاد کرد که با استقبال همگان تصویب شد.

به گفته او، مجموعه این اسناد و ابزارهای مدون و مصوب بین المللی ارزشمند در طلیعه قرن جدید، نشان می دهد که وجدان عمومی متفکران و اهل نظر در سطح جهانی، زیانهای غفلت های قرن بیستمی از نقش مولفه فرهنگ در توسعه را دریافته و در صدد راهی برای جبران آن است. برگزاری همین اجلاس ِ دیروز و امروز شما در اینجا نیز تاییدی است بر تشدید این آگاهی و عزم جهانی و همکاری نزدیک تیم تخصصی سازمان محیط زیست ما با تیم نهادهای مسئول بین المللی چون یونسکو و UNEP نشان می دهد که کشور ما تا چه میزان به جهانی بودن و فراگیر بودن این دغدغه مبارک می اندیشد.

فرهادی گفت: برای من بسیار بامعنی بود که ترویج گفتگوی فرهنگ ها برای توسعه پایدار جزء عنوان سمینار شماست. موضوع اجلاس شما خود حاکی از آن است که برای حل بحران های زیست محیطی می باید از باورهای معنوی و فرهنگی اعتقادی جوامع انسانی کمک گرفت و این راه را با گفتگوی میان فرهنگ ها هموارتر کرد. برگزیدن چنین عنوانی با همکاری دو نهاد مهم سازمان ملل، نشانه ای از آگاهی جمعی ما است با مفاهیم و مولفه هایی که در هم تنیده اند اما متاسفانه ارتباط متقابل آنها در بخش عمده از قرن بیستم مورد غفلت جامعه جهانی قرار گرفته بود. اینجا چرائی ها و چگونگی های بسیار مطرح است که من امیدوارم اجلاس شما توانسته باشد اولا اهمیت این دغدغه را روشن تر کرده و ثانیا جهت حرکت برای یافتن پاسخ های سازنده را هم بهتر نشان داده باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در میان انبوهی از نشانه های بحران های زیست محیطی زمانه ما، جای امیدواری است که هم اکنون در سطح جهانی، نگاه و رفتار ۲۰۰ ساله اخیر بشر با زمین و معنایی که از توسعه پیش روی خود نهاده بود، مورد نقادی جدی قرار می گیرد. بسیار مهم است که اصلاح الگوی زندگی اقتصادی و مصرفی کنونی جوامع بشری، همراه با زدودن نابرابری های اجتماعی و حفاظت از محیط زیست همگی با هم در سبد اندیشگی ما برای طراحی مسیر توسعه آینده جای گرفته اند.

او گفت: برای من خوشحال کننده بود که سی و هشتمین کنفرانس عمومی یونسکو در سال ۲۰۱۵ در قطعنامه شماره ۴۲ خود، از مدیر کل یونسکو خواست تا در همکاری با کمیسیون بین المللی اخلاق علمی و فناوری (COMEST) و مشورت با کشورهای عضو یونسکو پیش نویس اعلامیه ای را برای اصول اخلاقی مرتبط با تغییرات آب و هوا تهیه کند. شورای اجرایی یونسکو در اجلاس اخیر خود تصویب کرد که اولین پیش نویس این اعلامیه تا پاییز امسال در اختیار شورای اجرایی قرار گیرد و مراحل بعدی بررسی و تکمیل آن نیز طی شود.

فرهادی گفت: با افتخار اعلام می کنیم که کشور ما در یونسکو در تلاش برای ارتقای سطح توجه بین المللی به موضوع اخلاق در علم پیشگام بوده است. در سال ۲۰۰۲ جایزه جهانی ابن سینا برای اخلاق در علم به پیشنهاد ایران در یونسکو تاسیس شد که هر دو سال یکبار به برترین محقق علمی در این موضوع اعطا می شود و کمیسیون بین المللی اخلاق علمی و فناوری (COMEST) این گزینش را برعهده دارد. همین هفته های آینده کشور ما میزبان برنده سال ۲۰۱۵ این جایزه آقای پرفسور شینواری است که در مدت حضور خود در ایران، در دانشگاه های مختلف ما نتایج تحقیقات خود را عرضه خواهند داشت.

فرهادی گفت: می خواهم از همین جایگاه از همه نهادهای علمی و آموزشی رسمی کشور و نیز از نهادهای مردمی فعال در این موضوع دعوت کنم که فعالیت های خود را به گستره موضوعاتی که در اجلاس شما مورد بحث قرار گرفته و در آینده نیز تعقیب خواهد شد، پیوند دهند. من هم هم‌صدا با آقای بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام می کنم که «حفاظت از محیط زیست یک واجب اخلاقی و رسالتی مقدس برای همه وجدان های بیدار در سطح جهان از هر فرهنگ و مذهب است.»

او در پایان گفت: مقدمه این واجب، نگاهی علمی و نقادانه به سبک زندگی کنونی بسیاری از جوامع بشری است موضوعی که هم دین ما و هم فرهنگ معنوی ما بدان حکم می کند. جوهر تاکیدهای مکرر رهبر معظم ما در این ابواب نیز بر همین فلسفه استوار است.

42236

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 530355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =