سخنگوی کاخ سفید گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس در ابتدا با منطق رویکرد دیپلماتیک درباره ایران تردید داشتند.

 

 

 

به گزارش خبرآنلاین به نقل از واحد مرکزی خبر، سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد توافق هسته ای ایران امنیت ملی کشورهای عرب خلیج فارس را تقویت کرده است.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری درباره مسئله ایران در سفر اوباما رئیس جمهور آمریکا به عربستان  گفت سال گذشته رئیس جمهور آمریکا اولین اجلاس مشترک آمریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس  را در کمپ دیوید برگزار کرد.

کمپ دیوید جای بسیار مهمی است طوری که بسیاری از رهبران جهان به آنجا دعوت نمی شوند اما برگزاری این اجلاس در آنجا نشان داد رئیس جمهور چه قدر به روابط آمریکا با شرکایش در آن منطقه از جهان اهمیت می دهد. اینکه در کمتر از یک سال او در اجلاس دیگری با آن کشورها شرکت می کند، نشان می دهد او به پیگیری بحثها و تصمیمات اجلاس کمپ دیوید پایبند است. رئیس جمهور درباره تاثیر توافقنامه بین المللی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی صحبت کرده است.


بخشی از صحبتهایی که ما درباره این توافقنامه با شرکایمان در منطقه داشته ایم این بوده است که این توافقنامه منافع مهم برای امنیت ملی آنها خواهد داشت، البته این کشورها در ابتدا با منطق رویکرد دیپلماتیک درباره ایران تردید داشتند.

دیدیم که درستی استدلال ما ثابت شد. از جمله موقعیت امنیت ملی عربستان سعودی تقویت شده است زیرا یکی از رقبای اصلی آنها در منطقه، به طوری که قابل راستی آزمایی باشد دنبال سلاح اتمی نیست. این مسئله ای خوب برای عربستان سعودی است.


این مسئله امنیت آنها را تقویت می کند. اگر آمریکا رهبری تلاشهای دیپلماتیک را برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح اتمی برعهده نداشت، چنین پیشرفتی ممکن نبود. درباره یمن نیز نگرانی پادشاهی عربستان سعودی درباره اوضاع امنیتی در آن کشور قابل درک است زیرا عربستان سعودی مرزی طولانی با یمن دارد. آمریکا به عربستان سعودی حمایت لجستیک گسترده ای ارائه کرده است که برای توانایی آنها به منظور اعمال فشار نظامی به شورشیان و تندروهای یمن حیاتی بوده است. آمریکا و عربستان سعودی به منظور اعمال فشار بر توطئه گران القاعده در یمن همکاری داشته اند.

اینها تندروهای خطرناکی هستند که نه فقط برای حمله علیه منافع مشترک آمریکا و عربستان سعودی در منطقه نقشه دارند بلکه برای حمله به منافع آمریکا در سراسر جهان هم نقشه دارند.
ما درباره این تهدید و خطر نگران هستیم و با سعودیها به شکلی موثر برای مقابله با این تهدید همکاری کرده ایم.


ما همچنین با عربستان سعودی و شرکایمان در شورای همکاری خلیج فارس همکاری داشته ایم تا منابع مهمی را به نبرد علیه داعش اختصاص دهیم. این منابع فقط شامل کمکهای مهم نظامی هم به شکل عملیات نظامی و هم مساعدت نظامی به نیروهای زمینی در حال نبرد نبوده است ، بلکه ما مساعدت های مهمی را از عربستان سعودی در مقابله با تلاشهای داعش به منظور جذب نیرو در اینترنت و ترویج بنیادگرایی دریافت کرده ایم. ما از نزدیک با سعودی ها و اماراتی ها و دیگر شرکایمان در شورای همکاری خلیج فارس به منظور خنثی کردن تلاش های داعش برای تامین مالی عملیاتهای خود، همکاری کرده ایم.

برخی از کشورهایی که رئیس جمهور قرار است با رهبران آنها دیدار کند، پایتختهای آنها مرکز مالی منطقه ای است از این رو متوقف کردن یا دست کم مقابله با توان داعش برای دسترسی به خدمات مالی در آن پایتخت ها برای موفقیت درازمدت ما مهم است.

به علت همکاری این کشورها با آمریکا و به علت حمایت آنها از ائتلاف ما ، پیشرفتهایی در این زمینه داشته ایم . بنابراین به اشکال مختلف شراکت آمریکا با عربستان سعودی تحت رهبری رئیس جمهور اوباما به نفع آمریکا ، امنیت ملی کشورمان و همچنین امنیت داخلی آمریکا خوب بوده است.

این مسئله همیشه در کانون توجه رئیس جمهور بوده است و او در چنین تصمیم گیریها و چنین دیپلماسی هایی به این مسئله توجه ویژه ای دارد.
این ها نمونه های بارزی از تمرکز رئیس جمهور روی هدف دنبال کردن زمینه های مشترکی است که به نفع مردم هر دو کشور آمریکا و عربستان  باشد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 529134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =