۰ نفر
۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱
ایستگاه‌های زنجان در انتظار اتوبوس

روزنامه همشهری زنجان نوشت: ناوگان حمل ونقل عمومی این روزها تبدیل به یک اپیدمی در جامعه نوین جهانی شده است. از یک طرف به سبب افزایش خودروهای شخصی که ترافیک شهری را افزایش داده است و از طرف دیگر برای کاهش آلودگی هوا، وسایل نقلیه عمومی اهمیتی دو چندان پیدا کرده است.

در حالی که روز به روز در جهان شاهد رونق روزافزون وسایل عمومی مانند مترو، اتوبوس، قطار هوایی و تاکسی‌های سریع السیر هستیم اما وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی در زنجان مطلوب نیست. اتوبوس‌های موجود نیز خدمات کیفی خوبی ندارند. تأخیر در رسیدن به مقصد و فرسوده بودن ناوگان که موجب آلایندگی هوا می‌شود از جمله مشکلات است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری زنجان کمبود اتوبوس را اصلی‌ترین مشکل درون سازمانی این ناوگان می‌داند و می‌گوید: سازمان‌های حمل ونقل عمومی شهرداری و بخش خصوصی 4 - 5 سال است که دیگر یارانه‌ای از دولت دریافت نمی‌کنند. هزینه خرید یک اتوبوس 460 تا 570 میلیون تومان است و چون دولت دست کمک خود به سازمان را در کل کشور قطع کرده است، توانایی خرید دستگاه‌های نو به صورت کامل وجود ندارد. چندی پیش سخنگوی دولت طی نامه‌ای اعلام کرد که دولت آمادگی تحویل اتوبوس‌های گازی دارد اما تاکنون در عمل چیزی مشاهده نشده است.

تأخیر در رسیدن
از مهم‌ترین مشکلاتی که مردم در استفاده از اتوبوس دارند، تأخیر زمان رسیدن به مقصد است. این موضوع دلیلی شده تا بسیاری از شهروندان رغبتی برای استفاده از این نوع وسایل نداشته باشند. « ناصر سلطان محمدی» دلیل تأخیر اتوبوس‌ها را ترافیک شهری بیان می‌کند و می‌افزاید: برای هر اتوبوس باتوجه به مقدار کیلومتر راهی که طی می‌کند زمان مشخص کرده‌ایم. این دستگاه‌ها به GPS متصل هستند و توسط 10 نفر کنترل می‌شوند. از طرفی دیگر رانندگان تحت نظارت سرویس گشت و بازرسی نیز قرار دارند. این سرویس حتی به نوع برخورد رانندگان با مسافران نیز توجه دارد ولی باتوجه به وسعت شهر و امکانات ضعیف گاهی این کنترل از دست خارج می‌شود.

دستگاه‌های کارت خوان
چندی پیش سازمان اتوبوسرانی تحولی در زمینه پرداخت هزینه‌های مسافرت با اتوبوس ایجاد کرد. نصب دستگاه‌های کارت خوان و ورود کارت بلیت‌های الکترونیکی مشکلات بسیاری از جمله کمبود پول خرد و آلودگی‌های حاصل از حمل پول را رفع می‌کرد. ولی پس از مدتی شاهد خرابی یا معیوب شدن دستگاه‌های کارت خوان در تعداد قابل توجهی از اتوبوس‌ها شدیم.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی معتقد است به علت الکترونیکی بودن این دستگاه‌ها نباید انتظار داشت که همیشه سالم باشند. اگر دستگاهی هم خراب شود رانندگان می‌توانند به پایانه مراجعه و این دستگاه‌ها را تعمیر و در صورت نیاز تعویض کنند. اگر هم تأخیری در تعویض آن وجود دارد، به این دلیل است که شرکت تولیدکننده دستگاه‌های کارت خوان در تهران فعالیت می‌کند و این زمان تلف شده به دلیل مسافت تهران تا زنجان است. سلطان محمدی تعداد محل‌هایی که می‌توان در آن کارت بلیت‌ها را شارژ کرد 12 مکان در زنجان اعلام می‌کند.

نوسازی و توسعه ناوگان
یکی از مزیت‌های راه اندازی ناوگان حمل و نقل عمومی کمک به کاهش آلودگی هواست. این موضوع در زنجان متفاوت است، چراکه برخی از اتوبوس‌های موجود به سبب فرسودگی، خود عاملی برای آلودگی هوا شده‌اند و جلوه بدی به منظر شهری داده اند.
سلطان محمدی در خصوص نوسازی اتوبوس‌ها با اشاره به این‌که در امسال 10 دستگاه به ناوگان اتوبوسرانی زنجان اضافه خواهد شد، به همشهری می‌گوید: در برنامه‌هایمان برای سال جدید از 4 کارخانه بازدید کرده‌ایم و برای خرید آنها منتظر تزریق بودجه هستیم. دریافت تسهیلات منوط به دستور دولت یا تصمیم‌گیری شورای شهر است. با رای اعضای شورای شهر دستگاه‌ها خریداری و به بخش خصوصی تحویل داده می‌شود.

بازسازی فرسوده‌ها
گرانی دستگاه‌های اتوبوس، قطع یارانه‌های پرداختی از سوی دولت به شرکت‌های خصوصی و کمبود بودجه سازمان از جمله مسائلی است که موجب می‌شود اتوبوسرانی در نوسازی و توسعه ناوگان خود عملکرد موفقی را نداشته باشد. ولی برای این‌که ناوگان اتوبوسرانی سرپا باقی بماند این سازمان مجبور است در زمان‌های مشخص اقدام به بازسازی دستگاه‌ها کند.
سلطان محمدی در این مورد می‌گوید: در سال گذشته 30 دستگاه بازسازی شده است. همچنین در آغاز سال جدید 3 دستگاه را تعمیر کرده‌ایم و چون از نظر تعداد اتوبوس‌های فعال دارای کمبود هستیم، این دستگاه‌ها باید به ترتیب از خط خارج شوند.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی با بیان این‌که بازرس‌های سازمان اگر مشاهده کنند اتوبوسی وضعیت نامناسبی دارد، پس از ابلاغ به راننده، آن را برای بازسازی به واحد‌های مخصوص می‌فرستند اظهار می‌کند: اگر راننده‌ای از دستور تمرد کرد و اتوبوس خود را برای تعمیر تحویل سازمان نداد، طبق دستورهای قانونی که در دست داریم و مربوط به فعالیت‌های بخش خصوصی در تقابل با شهرداری‌هاست، از فعالیت او جلوگیری می‌کنیم.
وی ادامه می‌دهد: اگر اتوبوس‌ها در تملک سازمان باشند، هزینه‌های بازسازی آنها با اتوبوسرانی و اگر برای بخش خصوصی باشد، توسط شرکت مالک پرداخت می‌شود. این در حالی است كه تملک 82/5 درصد اتوبوس‌ها با سازمان اتوبوسرانی است.

شکایات مردمی
همواره ارتباط نزدیک با مردم موجب کمتر شدن مشکلات می‌شود و از طرفی دیگر این افزایش ارتباط میزان رضایت مردم را نیز به دستگاه‌های دولتی بالا می‌برد. مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی علاوه بر سامانه شکایات مردمی در شهرداری یعنی شماره تماس 137 بر حضور بازرسان در کیوسک‌های بازررسی مستقر در پایانه سبزه میدان تأکید دارد و می‌گوید: شهروندان در صورت مشاهده تخلف یا کاستی می‌توانند این مسائل را به ناظران در این کیوسک‌ها ارجاع دهند.

ناوگان تاکسیرانی
تاکسیرانی یکی از مهم‌ترین خدماتی است که توسط شهرداری‌ها نظارت و کنترل می‌شود.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی مهم‌ترین مشکلی را که این سازمان با آن مواجه است مسافربران شخصی اعلام می‌کند، چراکه علاوه بر امنیت اجتماعی، امنیت بهداشتی مسافران را به خطر می‌اندازند.
«مشهود میرابی» در این زمینه به همشهری می‌گوید: رانندگان تاکسی برای ورود به چرخه مسافربری از فیلترهای مختلفی مثل معاینه پزشکی، عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد رد می‌شوند، درحالی که مسافربرهای شخصی وضعیتی نامشخص دارند. همچنین سواری‌های شخصی علاوه بر این‌که به صنف تاکسی صدمه وارد می‌کند، گاهی اوقات باعث مشکلاتی برای همشهریان می‌شود. میرابی می‌افزاید: برای مثال اگر شیء در تاکسی‌ها مفقود شود به راحتی می‌توان آن را یافت و به صاحبش بازگرداند یا اگر راننده‌ای رفتار نامناسبی با مسافر داشته باشد با تماس و گزارش به سازمان با او برخورد می‌شود، اما در سواری‌های شخصی این‌گونه نیست. رانندگان تاکسی قبل از صدور مجوز، در کلاس‌هایی که برگزار می‌کنیم تحت آموزش قرار می‌گیرند و توجیه می‌شوند که چگونه با مسافران خود برخورد کنند.

میزان آلایندگی تاکسی‌ها
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با اظهار این‌که تاکسی‌ها از نظر آلایندگی در سطح استانداردی هستند در گفت‌وگو با همشهری توضیح می‌دهد: در زنجان صددرصد تاکسی‌ها با سوخت گاز کار می‌کنند. حتی خودروهایی که نوسازی‌ نشده‌اند هم سوخت سی‌ان‌جی دارند.
وی ادامه می‌دهد: مشکل اساسی ترافیک شهری است که باعث آلودگی هوا می‌شود. البته رفع این مسئله در دست یک ارگان نیست، بلکه دستگاه‌های مختلف ازجمله استانداری، فرمانداری و شورای شهر با هماهنگی شورای ترافیک استان باید وضعیت ترافیکی برخی نقاط زنجان را ساماندهی کنند.

توسعه تاکسیرانی
میرابی در زمینه توسعه و نوسازی ناوگان تاکسیرانی با بیان این‌که نیاز به نوسازی 700 دستگاه داریم، می‌گوید: پس از فراخوانی که داده‌ شد 360 نفر ثبت نام کردند. سازمان برای امسال در نظر دارد 27 دستگاه ون و تاکسی جدید به ناوگان تاکسیرانی اضافه کند.

ناوگان حمل ونقل عمومی زنجان در یک نگاه
زنجان از جمله استان‌های توسعه نیافته در زمینه ناوگان حمل و نقل عمومی است. به گفته مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری زنجان، این شهر دارای 146 دستگاه اتوبوس و 10 دستگاه میدل باس فعال است. درضمن این تعداد در مواقع لزوم به 160 دستگاه نیز می‌رسد. رئیس سازمان تاکسیرانی نیز در این زمینه اظهار می‌كند: 2500 دستگاه خودرو زنجان را پوشش داده است. از این تعداد 2365 تاکسی و 175 دستگاه ون در حال فعالیت است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 526095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =