شرق نوشت:بعیدی‌نژاد، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، در یادداشتی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده،در باره تحریم های بانکی قبل از برجام توضیحاتی داده است.

وی نوشت : «در زمان تحریم‌ها تمامی ارتباطات بانکی ایران با بانک‌های اروپا و آسیا به‌تدریج یکی پس از دیگری قطع شدند و فقط چند بانک خیلی محدود که چون هیچ‌گونه مراوده خارجی نداشتند، حاضر بودند هرگونه ریسکی را در کار با ایران بپذیرند. این بانک‌ها که واقعا بانک‌هایی بودند که به‌اصطلاح همکاران بانکی، بانک‌های زیرپله‌ای محسوب می‌شدند در اثر کار با ایران البته به ثروت‌های میلیاردی رسیدند ولی خب اثر آن ایجاد فساد اداری در ایران هم بود که از جمله به ظهور میلیاردرهای جوان انجامید».
یکی از مهم‌ترین این فسادها، پرونده بابک زنجانی در ایران و شریکش، رضا ضراب، در ترکیه بود که به بهانه دورزدن تحریم‌ها و فروش نفت ایران، میلیاردها دلار به وزارت نفت بدهکار است و سیستم قضائی بعد از چندین‌ماه کش‌وقوس قضائی برای او حکم اعدام صادر کرده ‌است. اگرچه هنوز از بازگرداندن پول کشور به بیت‌المال خبری نیست.  
در سال‌های تحریم ایران که مقامات وقت مدعی بودند کاغذپاره است، بسیاری از بانک‌های جهان به دلیل کار با ایران جریمه شدند که حمید بعیدی‌نژاد در فهرستی ١٣ مورد از این بانک‌ها را برشمرده‌ است.
١- بانک HSBC به دلیل کار با ایران، سودان، برمه، عراق و مکزیک در سال ٢٠١٣، جریمه به میزان یک میلیارد و ٩٠٠ میلیون‌دلار.
٢- بانک آلمانی کومرتزبانک، جریمه به میزان ٥/١ میلیارد دلار در سال ٢٠١٥ به اتهام کار با ایران.
٣- دویتچه‌بانک از آلمان در سال ٢٠١٥ جریمه به میزان ٢٥٨ میلیون دلار به اتهام کار با ایران و سوریه.
٤- بانک فرانسوی پاریبا در سال ٢٠١٤ به اتهام کار با مؤسسات تحت تحریم جریمه به میزان وحشتناک هشت میلیارد و ٩٠٠ میلیون‌دلار.
٥- بانک انگلیسی استاندارد چارتر انگلیس به‌ترتیب در سال‌های ٢٠١٢ و ٢٠١٤ جهت کار با ایران، سوریه، برمه، لیبی و سودان، جریمه به میزان ٦٠٠ و ٦٧ میلیون دلار و همچنین ٣٠٠ میلیون دلار، که پرونده هنوز هم باز است.
٦- بانک فرانسوی کردیت اگریکول در سال ٢٠١٤ به اتهام کار با ایران و سودان، جریمه به میزان تقریبی یک میلیارد‌دلار.
٧- بانک ژاپنی توکیو میتسوبیشی در سال‌های ٢٠١٣ و ٢٠١٤ به اتهام مربوط به کار با ایران به‌ترتیب جریمه به میزان ٢٥٠ میلیون‌دلار و ٣٥٠ میلیون دلار.
٨- بانک انگلیسی RBS به اتهام کار با ایران، سودان، برمه و کوبا در سال ٢٠١٣ جریمه به میزان صد میلیون‌دلار.
٩- بانک انگلیسی لویدز به اتهام کار با ایران، لیبی و سودان در سال ٢٠٠٩ در دو مقطع جریمه به میزان ٣٥٠ و ٢١٧ میلیون‌دلار.
١٠- بانک انگلیسی بارکلیز در سال ٢٠١٠ به اتهام کار با ایران، لیبی و کوبا، جریمه به میزان حدود ٣٠٠ میلیون دلار.
١١- بانک هلندی ABN/AMRO در سال ٢٠١٠ به اتهام کار با ایران، لیبی و سودان، جریمه به میزان ٥٠٠ میلیون دلار.
ک- بانک سوئیسی کردیت سوئیس به اتهام کار با ایران در سال ٢٠٠٩، جریمه به میزان ٥٣٦ میلیون دلار.
١٢- بانک سوئیسی UBS در سال ٢٠٠٦ به اتهام کار با ایران، کوبا و لیبی، جریمه به میزان ٤٤٠  میلیون دلار.
١٣- بانک هلندی ING در سال ٢٠١٢ به اتهام کار با ایران و کوبا، جریمه به میزان حدود ١٧ میلیون دلار.
اين عضو تیم مذاکره‌کننده در همین زمینه توضیح داده: «بدیهی است که این بانک‌ها این جریمه‌ها را برای این پرداخته‌اند که کماکان دسترسی به تجارت و سیستم بانکی آمریکا را از دست ندهند. بر این اساس این بانک‌ها قبل از ریسک دیگری در تصمیم به کار با ایران مایل اند که با انجام مشورت‌ها و کار بیشتر با آمریکا از این کشور درباره تعریف کار خود با ایران به تعریف مشخصی برسند. این گفت‌وگوها شروع شده و هم‌اکنون در سطوح مختلف بین ایران، اروپا و آمریکا در جریان است و این یک مطالبه جدی از سوی ایران است که بانک‌های اروپایی و آسیایی باید ضمانت‌های کافی برای کار با ایران را به دست آورند. این کار البته ممکن است به دلایل مسائل پیچیده فنی که دخیل در موضوع است، به زمان معقولی نیاز داشته باشد؛ اما یک مطالبه جدی از سوی ایران و اروپاست که در این موضوع با یکدیگر موضع مشترک دارند. بی‌شک پیگیری این موضوع از اولویت‌های مهم و اصلی مذاکرات ایران با کشورهای ١+٥ در چارچوب اجرای برجام است».
اعضای ستاد پیگیری برجام موظف اند که این مشکلات را حل کنند تا اقتصاد ایران به شرایط پیش از تحریم بازگردد؛ مشکلاتی که نه آنها به عنوان اعضای تیم مذاکره‌کننده، نه دولتی که در آن کار می‌کنند و نه برجام، هیچ‌کدام در ایجادش مؤثر نبوده‌اند؛ بلکه تنها مسئول پاک‌کردن میراث ناخوشایند مصیبت تحریم هستند.  

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 524499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    12 4
    کسانی فکر میکنند برجام باید مانند وردی جادویی یکشبه تمام مشکلات کشور رو حل کنه. اما برجام تازه غل و زنجیر رو از پای اقتصاد کشور باز کرده و بهش مجال حرکت داده. تا روابط اقتصادی کشور که مدتها قطع بود دوباره احیا بشه، تا بنگاه های اقتصادی شروع به فعالیت کنند، تا جابجایی های مالی روان بشه، تا تجارت رونق بگیره، تا تولید بهبود پیدا کنه... مدتی زمان میبره. باید به اقتصاد فرصت داد. پاره شدن بندها به معنی رسیدن به خط پایان نیست، به معنی شروع به دویدنه.
  • بی نام IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    9 3
    مخالفان برجام همان کاسبان تحریمند، چه از بعد اقتصادی و چه از بعد سیاسی.
  • بی نام IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    9 3
    می دانند خوب هم می دانند اما این را هم می دانند که برجام باعث شکستشان در انتخابات شد به همین خاطر کینه شدیدی دارند
  • منتقد A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    2 14
    چقدر هم که آمریکا مطالبات ایران را پرداخت کرد و سر تعهداتش ماند این برجام امامزاده ای است که کور میکند و لی شفا نمیدهد حالا باز هم برجام برجام کنید.
  • بی نام A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    8 2
    عالی بود ، ممنون .
  • ناشناس IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    2 11
    بازم توجیه خدایی خسته نشدید شماها که اینها رو میدونستید چرا اینقدر وعده های دروغین به مردم دادید
  • بی نام A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    7 2
    معلومه كه اين بانك‌ها تا اين جريمه‌ها رو كه به خاطر ما پرداخت كردند از ما نگيرند با ما روابط برقرار نخواهند كرد و اين مدت خيلي زيادي مي‌خواهد. كجا هستند اونهايي كه تحريم‌ها رو كاغذ پاره خواندند و اموال مردم و اين مملكت رو بر باد دادند. خدايا به ما عقل و شعور عطا فرما.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    11 4
    بله مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید میترسه ولی جناب بعیدی نژاد آدمی که خودش رو بخواب زده نمیشه بیدار کرد. اینها دلشون برای رانتها تنگ شده
  • بی نام IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    7 5
    کل دنیاماروتحریم کرد،اجرای واقعی شدیدترین تحریمها درتاریخ انقلاب ازاسفند91شروع شد؛درمسیرنفت دربرابرغذاقرارگرفتیم،براستی شانس آوردیم که 3سال بابرجام زمان خریدیم،اصلا کی می خواهیم به جامعه جهانی بپیوندیم،اینهایی که مرتب ازدولت انتقاد می کنند "نان به نرخ روزخورانند" "منافع شخصی دارند"بگذارید ایران نفس بکشد.
  • بی نام IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    8 7
    اگر مخالفان برجام از این واقعیتها ناآگاه بودند حالا باید دانسته باشند و اگر آگاه باشند و به دشمنی با برجام ادامه دهند حتما خیانتکار هستند.
  • بی نام IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    1 0
    متاسفانه عده ای که فقط حسادت می کنند و منافع ملی را نمی سنجند و فقط به اینکه در اثر لغو بعضی از تحریم ها فعلا و بعدها کل تحریمها نانشان آجر شده به دولت و تیم مذاکره کننده حمله می کنند مردم حرفشان را به اینها در انتخابات محلس و ریاست جمهورز زدند اما این عده آنقدر پول به مذاقشان خوش آمده است که به قیمت تهمت هم که شده میخواهند منافع خویش و رانت خواریشان را حفظ کنند انقلاب برای این بود که از رژیم فاسد پهلوی و رانت خوری هایشان و اینکه مردم را بحساب نمی آوردند جلوگیری شود
  • سر ظریف کلاه رفت US ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    وقتی آقای ظریف بدون داشتن یک مشاور ارشد اقتصادی بین المللی به جنگ تیم امریکا رفت.. خبر نداشت.. تحریم دلار برداشته نشود .. بانک های اروپا قادر به همکاری با ایران نیستند.. ابهامی در کار نیست. اگر تحریم دلار برداشته نشود.. اثر برجام به چای 100 به 20 هم در اقتصاد ما نخواهد رسید..
  • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    کو برجام اصلا برجامی انجام شد