سید حسین موسویان می گوید: توان موشکی و توان دفاعی بخشی از منافع ملی-حیاتی ایران محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید حسین موسویان عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته ای در گفتگو با «نسیم آنلاین» با اشاره به اظهارات رئیس جمهور آمریکا در این خصوص که "ایران باید در جهت اجرای روح برجام از پرتاب موشک‌های بالستیک خودداری کند" گفت: توان موشکی و توان دفاعی بخشی از منافع ملی-حیاتی ایران محسوب می‌شود و آمریکا و سایر قدرتهای جهانی حق مداخله در این بخش را ندارند. واقعیت این است که آزمایش موشکی ناقض برجام نیست.

وی ادامه داد: اما قطعنامه سازمان ملل، ایران را از آزمایش نوع موشکهای بالستیکی که قادر به حمل سلاح هسته ای هستند، منع کرده است. درعین حال آزمایشات انجام شده موشکی ایران هیچکدام ربطی به موشکهای با قابلیت حمل سلاح هسته ای نداشته است و لذا جوسازیهای آمریکاییها و اروپاییها در این مورد نامشروع است.

موسویان در ادامه گفتگوی خود با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص حفظ توان موشکی کشور گفت: فرمایش اخیر مقام معظم رهبری کاملا متین و بجاست. حرف معظم له در این جمله خلاصه میشود که: "مذاکره ، تعامل ، گفتگو و همکاری باجهان آری و صرفنظر از تقویت توان دفاعی کشور هرگز". لذا در داخل نباید هیچ مناقشته ای راجع به این اصل باشد و تمام ارکان نظام هماهنگ و متفق در جهت تقویت این اصل دست بدست هم بدهند.

وی تقویت توان دفاعی را پشتوانه محکمی برای سیاست تعامل و همکاری با جهان دانست و گفت: در غیر اینصورت در این اوضاع آشفته منطقه ای و در شرایطی که خاورمیانه در آستانه سقوط کامل است، ایران قادر به حفظ اقتدار و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود نخواهد بود. دستگاه دیپلماسی ایران باید در مذاکرات خود با قدرتهای جهانی، این اصل را تفهیم کند واطمینان هم بدهد که هدف و برنامه ما از تقویت توان دفاعی، بدنبال سلاحهای کشتار جمعی نیست. بنظر من این چهارچوبی است که مورد پذیرش جهانی خواهد بود و خدشه ای هم بر اجرای برجام وارد نخواهد کرد.

این دیپلمات سابق با اشاره به سخنان سید عباس عراقچی مبنی بر "کارشکنی‌های طرف آمریکایی در راستای رفع تحریم ها" گفت: واقعیت این است که با برجام ،از نظر قانونی تحریمها ی هسته ای یک جانبه و چندجانبه و سازمان ملل برداشته شده است. اما باز شدن کلاف پیچیده تحریمهای یک جانبه، چندجانبه و بین المللی نیازبه زمان و حوصله دارد. زیرا از اواخر سال 84 تا اوایل 92، در طی هشت سال ، شش قطعنامه تحریمی سازمان ملل و دهها مصوبه تحریم یکجانبه و چند جانبه از سوی آمریکا و اروپا علیه ایران تصویب شده که برای اجرایی شدن آن صدها ایین نامه و دستورالعمل در سطح ملی و منطقه ای و بین المللی هم از سوی سازمان ملل و آمریکا و اروپا تدوین و ابلاغ شده است.

صدها بانک و موسسات و افراد حقوقی و حقیقی بخاطر نقض تحریمهای ایران دچار مجازاتهای سنگین و بیسابقه شده اند. بانکهای خارجی محکوم به پرداخت میلیاردها دلار خسارت بخاطر کار با ایران شده اند.عادیسازی این مصیبت تاریخی که برای ایران پیش آمد، کار فوق العاده سنگین و دشواری است که علاوه بر صبر و پیگیریهای زیاد، نیاز مند همدلی و هماهنگی ملی در سطح داخلی است.

موسویان افزود: در چهار ماه گذشته بانکهای ایران به سوئیفت متصل شده، صدها فقره ال سی باز شده و تبادلات بانکی با کلیه ارزهای جهانی بجز دلار هم قانونی شده است. اکثر شرکتهای معتبرخارجی بویژه غربی قبل از برجام تمام ارتباطات خود با ایران را قطع کرده بودند. در این چند ماه بعد از برجام هزاران شرکت بزرگ و متوسط و کوچک ارتباط خود را مجددا با ایران برقرار کرده اند و صدها تفاهمنامه و قرداد نیز مذاکره و امضاء شده است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به این که "بعد از سالها تحریم، فرش ایران وارد بازار آمریکا شده و موانع صادرات پسته و صنایع دستی به آمریکا هم برطرف شده است" تاکید کرد: بعد از 35 سال، بالاخره بویینگ و ایرباس وارد مذاکره برای فروش هواپیمای مسافربری به ایران شده اند. سفر دهها هیئت عالیرتبه اقتصادی از اروپا و چین و روسیه و کره جنوبی وسایر کشوره به ایران به معنی شکستن تابوی تحریمهاست که از نظر سیاسی و اقتصادی پیام مثبت برای کار اقتصادی-سیاسی با ایران دارد. این موفقیتی برای نظام جمهوری اسلامی ایران به رهبری حضرت آیت الله خامنه ای محسوب می‌شود.

عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته ای در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه برداشته شدن تحریم ها هسته ای لازمه وجود شرایطی در ایران و طرفهای مقابل است" گفت: عملیاتی شدن لغو کامل تحریمهای هسته ای و عادی شدن کامل وضعیت مستلزم درک واقعیتهای زیر است:

اولا: آثار قانونی و روحی و روانی صدها ایین نامه و دستورالعمل ابلاغ شده در سطح ملی و منطقه ای و بین المللی از سوی سازمان ملل و بویژه آمریکا بطور کامل برطرف شود که چندماه دیگر کار دارد.

ثانیا: ترس و وحشت موسسات مالی و اعتباری جهان از مجازاتهای آمریکا ریخته شود و آنها تضمینهای لازم را از آمریکا دریافت کنند.

ثالثا: بخشی از تحریمهای مبادلات دلاری آمریکا با ایران به دوران قبل از مسئله هسته ای است که بقوت خود باقی خواهد ماند چون ربطی به برجام ندارد. لذا خلط مبحث نشود.
رابعا:آمریکا و اروپا علاوه بر تحریمهای هسته ای، تحریمهای دیگری تحت عنوان تحت عناوین تروریسم و حقوق بشر و سلاحهای کشتار جمعی داشته اند که ربطی به برجام ندارد. لذا هرنوع تحریمی را نباید به برجام ربط داد. جمهوری اسلامی هم قصدی برای ورود به مذاکره رسمی مشابه برجام در مورد اختلافات مربوط به تروریسم و حقوق بشر و اینها ندارد.

خامسا: همانطور که آقای عراقچی تاکید داشتند، شرایط داخلی ایران هم مشوق سرمایه گذاران خارجی باشد. دست اندرکاران و دلسوزان نظام به این نکنه عنایت داشته باشند که مثلث صهیونیسم و وهابیهای تکفیری و جناح بازهای غربی-آمریکایی قصد دارند به هر طریق از عادی شده روابط اقتصادی-سیاسی جهان با ایران ممانعت کنند. کشورهای خارجی برای کار اقتصادی و سیاسی با ایران به دو عامل مهم توجه دارند، یکی سیاستهای امریکا و دیگر اوضاع داخلی ایران.


سادسا: هرچند اوباما با چالشهای سخت داخلی در مورد کار باایران مواجه است اما سستی و کاهلی فعلی دولت آمریکا قابل قبول نیست و اوباما باید اقدامات جدی و شجاعانه برای اجرایی شدن کامل و جامع برجام را بعمل بیاورد، به شرکتهای خارجی برای کار با ایران تضمینهای عینی و محکم بدهد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 524424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =