مقتدی صدر. نوری المالکی توانست نزدیک به سه سال تمام، شعله های فروزان این نام را در تنور ملتهب سیاسی عراق به زیر بکشد.

ارتش مهدی او را که با شعار مرگ بر اشغالگر، ماشه های تفنگ را بروی آمریکایی ها کشیده بود، با ادعای اینکه، کشور را به اشوب کشانده،  قلع و قمع کند و با استفاده از مشت آهنین، برخی از انها را کشته، برخی را دستگیر و سایرین را خلع سلاح و به خانه نشینی بکشاند.

مالکی البته هزینه این اقدام خود را می دانست: کاشتن تخم یک  دشمنی و کینه بی پایان و شاید ابدی میان خودش و یک روحانی شیعه تند رو که حالا درست در سر بزنگاه یارکشی های سیاسی به میوه نشسته و در برابرش خودنمایی می کند.  مقتدی صدر

فرمانده سابق لشگر مهدی اما ،حالا با اجرای طرح همه پرسی برای انتخاب نخست وزیر عراق، ابتکار عمل را به دست گرفته و یک بار دیگر در تنور سیاسی داغ عراق به بلندترین زبانه تبدیل شود.

ازروز جمعه، بیش از سه هزارعراقی، داوطلب برگزاری این همه پرسی شده اند و از مردم 18 استان این کشور خواسته اند تا با حضور در مراکز درنظر گرفته شده برای رای گیری با انتخاب یک نفر از پنج نامزد مطرح برای پست نخست وزیری ، گره گشای قفل سیاسی انتخاب نخست وزیر در شرایط پس از انتخابات پارلمانی عراق باشند.

مقتدی صدر با برگزای این همه پرسی، به اهدافی دست خواهد یافت که نگاهی گذرا به مهمترین آنها نشان می دهد که او درحال تبدیل شدن به یک سیاستمدار باهوش است.

  • 1- مقتدی با برگزاری این همه پرسی، بار دیگر اسم خود را در رسانه ها و دهان ها می اندازد و پ یاد آور روزهایی می شود که او یکه تازه صحنه سیاسی و نظامی عراق پس از اشغال بود.
  • 2- جریان سیاسی الاحرار که متشکل از یاران صدیق و نزدیک به مقتدی هستند با این اقدام عملا اعلام موجودیت کردند. گرچه عمده آنها شخصیت هایی نزدیک به ائتلاف ملی به رهبری عمار الحکیم، رئیس مجلس اعلای عراق هستند اما اگر زمان یارکشی فرارسد آنها را صرفا با دستورات و خط و ربطی که صدر برای آنها تعیین می کند می توان با سایر گروه های شیعی متمایز ساخت.
  • 3- با توجه به موضع گیری قابل تامل عمار الحکیم و حمایت او از ایاد علاوی در تشکیل دولت، تکیه متدی صدر به همه پرسی و تاکید بر این موضوع که فراکسیون الاحرار تنها از فردی که اسم او از داخل رای گیری به عنوان فرد منتخب مردم در بیاید حمایت خواهد کرد، نشانه سوا کردن خرجش از ائتلاف ملی است.
  • 4- مقتدی صدر با برگزاری این همه پرسی که قانونی نیست اما کسی هم برگزاری آن را غیرقانونی اعلام نکرده، می کوشد تا نوعی جنگ روانی علیه مالکی و علاوی به راه بیندازد. تقریبا پیشبینی ها حول این محور می چرخد که اسمی که از دل این همه پرسی بیرون خواهد آمد به احتمال زیاد یکی از سه نفر بقیه یعنی عادل عبدالمهدی، سید جعفر صدر و یا ابراهیم جعفری است. در صورتیکه اینگونه شود خود به خود نام مطرح شده به عنوان منتخب یک همه پرسی غیر رسمی می تواند تاثیرات روانی زیادی بر جامعه عراق بگذارد.
  • 5- در صورتیکه هیچ یک از برنامه ها و اهداف صدر از این همه پرسی محقق نشود، او توانسته نرخ خود را در پارلمان جدید عراق بالا ببرد و به همه گروه ها بفهماند که الاحرار با داشتن 39 صندلی حساس، لزوما گوش به فرمان ائتلاف ملی نیست و می تواند به طور مستقل در وزن کشی سیاسی بعد از انتخابات برای تشکیل دولت، نقشی تعیین کننده داشته باشد.
  • 6- صدر که سابقه توسل او به سلاح، و کشاندن نزاع های سیاسی به داخل خیابان و داشتن بار اتهام به هدر دادن خون شیعیان همچنان کارنامه او را مخدوش نگه داشته در نهایت با اجرای این رفراندوم غیر رسمی و توسل به روش های دمکراتیک قصد دارد نشان دهد که با مقتدی صدر سال های گذشته تفاوت کرده است و حالا دریافته است که باید برای اداره امور قواعد بازی را رعایت کرد.
  • 7- از سوی دیگر آنچه از داخل صندوق ها و مراکز رای گیری تشکیل شده از سوی یاران صدر در استان های عراق، خارج می شود می تواند تاثیرات سیاسی کلانی بر کل فرایند انتخاب نخست وزیر داشته باشد و حتی نوعی تعیین تکلیف برای رئیس جمهور و فراکسیون های پارلمان جدید عراق بوجود بیاورد که اولی چه کسی را مامور تشکیل دولت کند و بعدی ها براساس رای مردم تشخیص دهند که با چه کسانی برای تشکیل دولت ائتلاف کنند. 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 51903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۷
    0 0
    این چه تحلیل آبگی است . ببخشید ها . اگر مقتدی قدرت داشته در قم مخفی نمی شد . جیش المهدی مضمحل شده است . مقتدی پول خوبی را برای خرج کردن دارد و یک کشور حامی برای مقاصد سیاسی