۰ نفر
۲۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۲۳:۵۲

آمریکایی ها تا همین یک ماه پیش که هنوز ارزیابی دقیقی از نتایج انتخابات عراق نداشتند، برای نخست وزیری مجدد نوری المالکی دست به دعا بلند کرده بودند؛ اما حالا خبرهای بهتری برای آنها در راه است.

پیروزی ائتلاف ملی که از عمده گروه ها و احزاب شیعه عراق تشکیل شده بود، می توانست برای واشنگتن و متحدانش، یک سردرد به تمام معنی باشد. تصور نخست وزیری یک سیاستمدار نزدیک به ایران، مثل ابراهیم جعفری یا احمدچلبی دقیقا مساوی با یک شکست سیاسی بزرگ برای واشنگتن در بغداد به حساب می آمد.

با این همه آنها درک درستی از خروجی صندوق های رای نداشتند و تکیه بر ارزیابی ها و پیشبینی های رایج نیز گواه از این داشت که ائتلاف بزرگ شیعی، با نام ائتلاف ملی، قطعا می تواند راه را برای نخست وزیری یک سیاستمدار ضد آمریکایی نزدیک به ایران باز کند.

اولین خبر خوب برای آمریکایی ها قبل از برگزاری انتخابات بود و آن ، بالاگرفتن اختلاف نوری المالکی با رهبران ائتلاف ملی بود که منجر به بیرون ماندن حزب مالکی از این ائتلاف شد.

دومین خبر خوب برای آنها این بود که مالکی حاضر نشد شرایط ائتلاف ملی ها را برای پیوستن به آنها بپذیرد و با اصرار بر اینکه تنها اوست که باید دور بعدی نیز نخست وزیر باشد به تنهایی پای در مبارزات انتخاباتی گذاشت.

تفرقه، برای قدرت های بزرگی همچون آمریکا در کشورهایی که قرار است منافع زیادی از آنها را تامین کند همواره برگ برنده ای مناسب و قابل اتکاست.

مالکی به نفوذی که در میان قبایل و مردم عراق به دست آورده بود ایمان داشت و ارزیابی خوبی از اوضاع به دست آورده بود. او این دورنمای درست را از نتایج شگفت انگیزی که درانتخابات استانی به دست آورده بود داشت و می دانست که بدون کمک سایر احزاب شیعی از جمله صدری ها و یا مجلس اعلایی ها نیز می تواند به ییروزی ولو نسبی در انتخابات دست پیدا کند. تا اینجا مالکی برده بود چون هوشمندتر از رقبای دیگر شیعی خود عمل کرده بود.

اما آنچه نه ائتلاف قانون مالکی و نه ائتلاف ملی حکیم باورش نمی کردندو حتی آمریکایی ها نیز کوچکترین تصوری از آن نداشتند، رای آوردن یک ائتلاف متشکل از شیعیان سکولار، بعثی های درجه دو و سه و سنی های متعصب در انتخابات بود  که در دور قبلی حتی این فرایند دموکراتیک را تحریم کرده بودند.

حالا خبرهای خوش برای آمریکایی ها این است که صحنه گردان دولت ائتلافی بعدی عراق نه مجلس اعلایی های ضد آمریکایی و نه حتی نوری المالکی معتدل و تقریبا جانبدار آمریکا، خواهدبود، بلکه در صورت ادامه یافتن برتری ولو اندک فهرست العراقیه در انتخابات عراق، این ایاد علاوی سکولار و حتی ضد ایرانی خواهد بود که شرایط تشکیل دولت حاکم را به دست خواهد گرفت و در این صورت می تواند سکان قدرت در این کشور را کاملا به سمتی که آمریکایی ها دوست دارند بچرخاند.

درچنین شرایطی، همان هایی که به پیروزی مجدد نوری المالکی در انتخابات رضایت داده بودندو حتی برای آن خدا خدا می کردند، با شنیدن اخبار جلو افتادن ولو - به قول خودشان- چند اینچی ایاد علاوی، به کمتر از نخست وزیری او رضایت نمی دهند و از الان برای مالکی، شرط و شروط تعیین می کنند.

امروز، قطعا افسوس خوردن به زمانی که هم مالکی و هم رقبای دیگر شیعه اش می توانستند بر سر قدرت نگرفتن سکولارها، با یکدیگر کنار بیایند و یک ائتلاف قوی برای باقی ماندن در قدرت،تشکیل دهند، فایده ای ندارد؛ اما می توان امیدوار بود که اگر مالکی با چند اینچ اختلاف از ائتلاف علاوی، اکثریت نسبی پارلمان را به دست آورد، این بار فرصت را از دست نداده و صرفا با ائتلاف ملی ها تشکیل دولت دهد، نه با سکولارهای ضد ایرانی و متمایل به کاخ سفید.

باید دید اگر مالکی با چنین شانسی روبرو شد،چگونه از آن برای احیای قدرت شیعیان در عراق استفاده خواهد کرد

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 50447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۱/۰۱
    0 0
    فکر میکینم این جناب کارشناس شناختی از سکولارها نداره . سکولار با همه گروها هم خونی داره .این از خوشناسی یه ملته که سکولارها سر کار با شن . دیگه شعیه و سنی و کرد و ... با هم راحت تر کنار می ایند . . دیگه دوره مذهب حکومت گرا ها در دنیا مثل کمونیست رو به افوله. انشا الله
  • علی IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۱/۰۱
    0 0
    محض اطلاع دوست عزیز باید بگم که این سکولارها هستند که همیشه به کشورشون خیانت میکنن!تاریخ بخونید لطفا!مطالعه کنید.
  • amir IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۱/۰۱
    0 0
    اقای بدون نام پس صبر کن تا دولت پیروز شود ماهم منتظر می مانیم تا شکست سوکولار ها را در امریکا ببینیم بهتر است کمی اطلاعات بیشتری کسب کنی در امریکا تمام قدرت دست مذهبی های یهودی است
  • بدون نام CZ ۰۹:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۱/۰۱
    0 0
    انشالاتو بخورم مشتی!!!
  • هاشم العطیه CZ ۰۹:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۱/۰۱
    0 0
    انشالله به فضل خدا نخواهیم گذاشت سکولارهای دزدی چون علاوی بر سرمان مسلط شوند. اگر گروه های شیعی دست از لجاجت و خودخواهی بر می داشتند هم اکنون با اختلاف بالایی از سکولارها پیش بودند.
  • آرش IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۱/۰۲
    0 0
    تلوزیون ایران از شروع انتخابات عراق تا همین 2 روز پیش میگفت مالکی با اختلاف زیاد پیشتاز است و شبکه های خبری دیگرمثل صدای امریکا از رقابت نزدیک علاوی و مالکی و سپس پیشی گرفتن ایاد علاوی خبر میداد که حالا معلوم شد کی راست میگفته!
  • امیر IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۱/۰۲
    0 0
    حالا هم دنیا به آخرنرسیده،ائتلافی با اختلاف رای بسیار کم به پیروزی رسیده ومجبوراست برای تشکیل دولت با سایرگروهها همکاری کند،انتخابات بعدی هم با گروهها وائتلافهای جدید فراخواهدرسید،این معجزه دموکراسی است اگرقدرش را بدانند!
  • مهدي IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۱/۰۲
    0 1
    اين نتيجه خودخواهي امثال نوري مالكي است كه تشنه قدرت بوده و هستند من ايراني ام و فارس ولي خوشحالم كه مردم عراق گول حكومت ديني ظاهري را نخوردند
  • Dr.Rostami AM ۱۸:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۱/۰۲
    0 0
    hamin bala be noe digari darad sare ma miayad.yadetan rafte ke hame ma shie hastim.haddeaghal anha baham be tavafogh naresideand. ma ke hamdigar ra .....
  • مهدی جدی نیا US ۱۱:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۱/۰۳
    0 0
    تحلیل بسیار خوب و منطقی است
  • سلام IQ ۱۸:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۱/۰۵
    0 0
    جالبترين موضوعى كة در اين مقالة بحث نشدة شركت 80 درصدى كردها بودة كة دومين تشكل سياسي را تشكيل ميدهند
  • بدون نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۱/۰۸
    0 0
    فکرمی کنم مسئله عمیق ترازلجبازی یاخودخواهی است.مالکی اگرچه چون علاوی یک سکولارتمام عیارنیست ولی چندان سنخیتی باگروههایی چون صدریون هم ندارد.نویسنده مقاله اوضاع راازنگاه یک ایرانی تحلیل کرده است درحالی که اقای مالکی به عنوان یک عراقی-نه یک شیعه-عمل کرده است.درواقع حاضرنشده اختلافات بنیادی سیاسی رابالعاب مذهب وطایفه بپوشاند
  • حمد IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۱/۰۹
    0 0
    مقاله عالي و تحليلي و به زبان خوبي نوشته شده بود