ایسنا نوشت: دادستان تهران از صدور کیفرخواست برای 22 نفر پرونده حمله به سفارت عربستان خبر داد و گفت: به زودی پرونده این افراد به دادگاه می رود.

عباس جعفری دولت آبادی در حاشیه سومین همایش قضات دادسرای عمومی و انقلاب تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رد مال در پرونده امیر منصور آریا به کجا رسیده است؟ گفت: رد مال در مورد چند بانک در این پرونده باقی مانده و در سایر اموال این کار انجام شده است.

وی درباره درخواست مرخصی نوروزی مهدی هاشمی که گویا دادستانی با آن موافقت نکرده گفت: من درخواستی در این زمینه ندیده ام.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از آنجا که امکان تغییر حکم بابک زنجانی وجود دارد آیا وی به وعده‌هایش عمل کرده گفت: تا هفته قبل پولی واریز نشده بود و تا امروز هم اطلاعی از آن ندارم. سیاست دادستانی در این گونه پرونده‌ها بازگشت وجوه بیت المال است. ما معتقدیم که احکام برای اجرا و حکم این پرونده صادر شده که مرجع تجدید نظر آن دیوان عالی کشور است و اگر تغییری در آن رخ دهد در دیوان عالی اتفاق می افتد.

دادستان تهران درباره اینکه آیا شکایتی از سوی برخی از نمایندگان مجلس از قاضی‌پور به دادسرای تهران ارسال شده است گفت: من در جریان این موضوع نیستم.

وی درباره احضار فاطمه هاشمی که مورد سئوال یکی دیگر از خبرنگاران بود گفت: این موضوع مربوط به الان نیست و پرونده مربوط به دو سال قبل است که رسانه‌ها دوست دارند آن را بر ملا کنند و به آن بپردازند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه تا چه اندازه کمک دولت به بودجه قوه قضاییه محقق شده است گفت: روابط دولت و دستگاه قضایی می‌تواند در مبارزه با جرم موثر باشد. در دو سال اخیر در سطوح مختلفی هماهنگی خوبی بین این دو وجود دارد و در یک هدف مهم تر که مبارزه با جرایم است این وفاق وجود دارد.

وی درباره برگزاری سومین همایش قضات دادسراهای عمومی و انقلاب تهران و اینکه برگزاری این همایش چه پیامی را دارد؟ گفت: می خواهیم این پیام را برسانیم که بخش اجرای احکام فصل الخطاب کار کیفری است.

وی تاکید کرد: ما در مبارزه با فساد هیچ مصونیتی برای کسی قائل نیستیم و در این راستا توانستیم متهم دکل نفتی را بازداشت کنیم و بحمدالله دادستانی در مورد این پرونده اقتصادی نیز اقدامات لازم را انجام داده است.

نظر دادستان تهران درباره شرایطی که می تواند مانع بوجود آمدن بابک زنجانی و مه‌آفرید خسروی شود 

میزان نوشت: دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت مبارزه قاطع و بدون وقفه با فساد ، سیاست اصلی این دادستانی است و در این زمینه هیچگونه مماشاتی با مجرمان بخصوص مجرمین اقتصادی صورت نخواهد گرفت و هیچ فرد و مقامی نیز در حاشیه امن قرار ندارد.
عباس جعفری دولت آبادی عصر روز سه شنبه در سومین همایش سراسری قضات دادسرای عمومی و انقلاب تهران که با حضور حجت الاسلام محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، اعلام کرد و گفت: همه مفسدان و خائنین بیت المال بدانند که دستگاه قضایی و قضات شریف این دستگاه مصمم هستند که دست های آلوده را از دامن جامعه پاک کنند و این سیاست دائمی و مستمری است.

جعفری دولت آبادی در عین حال موفقیت در این مبارزه را نیازمند همکاری همه دستگاهها و نهادها در کشور دانست و افزود: اگر دستگاهها بخصوص سیستم بانکی نظارت کامل بر عملکرد خود داشته باشد مجرمینی نظیر بابک زنجانی و مه آفرید امیر خسروی فرصت ظهور و بروز در جامعه نمی یابند.

وی اضافه کرد: از همین رو دادستانی تهران در ماههای گذشته سیاست جدیدی را در اجرای پیشگیری از جرم اتخاذ کرده که بموجب آن به عوض اینکه منتظر ارایه گزارش تخلفات از سوی دستگاهها باشیم، با استفاده از تجربیات و دانش قضات در راستای پیشگیری از جرم، نظارت بر عملکرد سازمان ها را تقویت کرده ایم که در این زمینه همکاری های خوبی نیز از سوی دستگاه های اجرایی صورت گرفته است که از جمله آنها می توان به جلسات موفقی که اخیرا با حضور وزرای بهداشت، کشور و اقتصاد و دارایی برگزار شده است، اشاره کرد.

جعفری دولت آبادی در ادامه سخنان خود به اهمیت موضوع اجرای احکام نیز پرداخت و افزود: انرژی زیادی در بخش های نظارتی ، انتظامی و متعاقبا در مراجع قضایی و محاکم صرف تشکیل پرونده ها می شود که نهایتا منجر به صدور رای در خصوص مجرمان می گردد اما اگر در اجرای احکام عملکرد خوبی وجود نداشته باشد تمامی این زحمات بی حاصل خواهد شد.

وی اضافه کرد: از همین رو در ماههای اخیر و بخصوص با توجه به قانون جدید آئین دادرسی کیفری تمرکز بیشتری بر اجرای احکام دادسراهای تهران شده است که از جمله آنها می توان به برگزاری دوره های متعدد آموزشی با حضور اساتید برجسته اشاره کرد.

جعفری دولت آبادی نظارت بر کیفیت اجرای احکام ، سرعت در اجرا ، تعیین وقت های کوتاه مدت و استفاده بهینه از فن آوری های روزآمد را از دیگر محورهای اقدامات دادستانی تهران در زمینه تقویت اجرای احکام اعلام کرد و افزود تا پایان بهمن ماه آمار محکومین دادسرای تهران حدود 17 هزار نفر بود که اغلب آنان محکومین مواد مخدر می باشند و با تعیین قاضی ویژه ، نظارت مستمری نیز در هر اجرای احکام بر این زندانیان وجود دارد.

وی همچنین به دستورات قضایی صادره در این زمینه به نیروی انتظامی نیز اشاره کرد و گفت : در جلسات هماهنگی که با پلیس در این زمینه تشکیل شده است ، سه هزار برگ جلب محکومانی که پرونده آنان به اجرای احکام واصل شده است صادر و برای دستگیری این مجرمان در اختیار پلیس قرار گرفته است.

دادستان تهران از دیگر عملکردهای این دادستانی در سال های گذشته را تخصصی کردن رسیدگی به پرونده ها اعلام کرد و افزود: امروزه دادستانی تهران با برخورداری از 12 دادسرای تخصصی نظیر دادسرای جرائم پولی و بانکی ، رایانه ، فرهنگ و رسانه و ....در این زمینه در کشور نمونه است و این اقدام نقش خوبی در مقابله موثرتر با جرائم و مجرمان حرفه ای داشته است .

جعفری دولت آبادی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع نقش دادسرا در روابط دولت و قوه قضائیه پرداخت و افزود در حال حاضر همکاری خوبی بین دولت و دستگاه قضایی وجود دارد اما با توجه به مسئولیت ها و وظایفی که بخصوص قانون جدید آئین دادرسی کیفری بر عهده دادسراها قرار داده لازم است که دولت در زمینه تامین منابع مالی برای اجرای این قانون تعامل بیشتری با دستگاه قضایی داشته باشد زیرا بعنوان نمونه در آئین دادرسی کیفری جدید برای الزاماتی نظیر مددکاری ، پلیس نوجوانان ، کارشناسی و وکیل رایگان بودجه ای در نظر گرفته نشده است.

وی یکی دیگر از مشکلات دستگاه قضایی را بهبود وضعیت معیشت قضات و کارکنان این دستگاه اعلام کرد و افزود: دولت لازم است به نحوی در این زمینه تامین منابع نماید تا قضات شریف و کارکنان محترم دستگاه قضایی بدون دغدغه های مالی و معیشتی به وظایف خود برای حفظ امنیت و آرامش جامعه بپردازند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 517688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =