۰ نفر
۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۰

فرصت‌امروز نوشت:صنعت هواپیمایی ایران که از سال‌ها پیش متحمل سنگین‌ترین فشارها شده و تحریم‌ها هر اقدام جدیدی را در آن ناممکن کرده بود، این روزها فرصتی دوباره پیدا کرده تا تغییراتی جدی در اوضاع خود به وجود بیاورد.

هرچند با انتخاباتی شدن فضای کشور در هفته‌های گذشته، توافق‌های اقتصادی بین‌المللی از کانون توجهات خارج شده، اما اوضاع و احوال یک صنعت با دیگر بخش‌ها به طور کلی متفاوت است، صنعتی که سال‌ها درجا زده و حالا با تمام توان جبران مافات می‌کند. صنعت هواپیمایی ایران که از سال‌ها پیش متحمل سنگین‌ترین فشارها شده و تحریم‌ها هر اقدام جدیدی را در آن ناممکن کرده بود، این روزها فرصتی دوباره پیدا کرده تا تغییراتی جدی در اوضاع خود به وجود بیاورد، اوضاعی که عمر میانگین 20 ساله برای هواپیماهای فعال و زمین‌گیر بودن بیش از 40 درصد از کل ناوگان کشور تنها بخشی از شرایط نامطلوبش به حساب می‌آید.

تغییر در این اوضاع از نخستین روزهای پس از برجام کلید خورد. آمدن بزرگ‌ترین گروه هتلداری و بزرگ‌ترین مشاور فرودگاهی جهان به فرودگاه امام و عقد قراردادی بزرگ برای خرید 118 ایرباس جدید تنها بخشی از اتفاقاتی است که صنعت هوایی ایران پس از مدتی بسیار طولانی به خود دیده است؛ قراردادی که هرچند صرف اجرایی شدن آن می‌تواند روحی تازه به صنعت هوایی ایران بدمد اما به نظر می‌رسد ابعاد دیگری نیز دارد، ابعادی که این بار نام کشور را نه در عرصه کشورهای صاحب ناوگان بزرگ هوایی که در فهرست محدود سازندگان هواپیما ثبت می‌کند.

هرچند پیش از این نیز برخی گروه‌های صنعتی در ایران رویای ساخت هواپیما را امتحان کرده‌اند اما محدودیت‌ در دسترسی به فناوری‌های نوین از یک سو و تجارب نه چندان موفق سال‌های گذشته از سوی دیگر باعث شد این روند ادامه نداشته باشد تا این بار و پس از اجرای برجام، وزارت راه شانس کشور را برای ورود به این عرصه در گفت وگو با شرکت‌های بزرگ هواپیماساز پیگیری کند، خبری که رئیس‌جمهوری آن را به طور رسمی تایید کرد.

دکتر روحانی در جریان مراسم سالگرد تاسیس ایران‌ایر با بیان اینکه فقط قرار نیست خریدار هواپیماهای ایرباس باشیم، گفت: در سفر پاریس به رئیس شرکت ایرباس گفتم که تنها خریدار نخواهیم بود و بخشی از ایرباس‌ها را ایران خواهد ساخت و قرار بر این است بخشی از بال و بدنه هواپیما به دست ایرانیان ساخته شود. این صحبت‌های رئیس‌جمهوری که باید در چارچوب قراردادهای آتی ایران با شرکت ایرباس شکلی نهایی پیدا کرده و در عمل اجرا شود، گامی مهم برای صنعت هواپیمایی ایران خواهد بود که این بار مسیر دشوار حرکت به سمت هواپیما‌سازی را از طریق رسمی و با همکاری غولی مانند ایرباس آغاز کند، مسیری که شاید حضور در آینده به مشارکت در ساخت موتورهای هواپیما نیز بینجامد.

صرف خرید هواپیما منطقی نبود

معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است غول‌های هواپیماساز دو دسته مشتری دارند؛ گروهی مانند ایرلاین‌های حاشیه خلیج‌فارس که بیشتر تمرکزشان حول محور خرید است و گروهی که تلاش می‌کنند در فرآیند ساخت هواپیما نقشی کلیدی ایفا کنند، ایران جزو دسته دوم خواهد بود و این انتخاب کاملا منطقی است.

علیرضا منظری به اهمیت استفاده حداکثری از توان داخلی اشاره کرد و گفت: ما در طول سال‌های گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی در عرصه‌های تعمیر و نگهداری هواپیما داشته‌ایم و می‌توانیم در این بخش‌ها پس از اجرایی شدن برجام نیز تاثیر‌گذار باشیم. این موضوع از سوی دولت در مذاکرات اخیر با ایرباس مورد توجه قرار گرفته و می‌تواند برای آینده صنعت هواپیمایی بسیار تاثیر‌گذار باشد.

وی با بیان اینکه منطق‌فنی می‌طلبد که ایران در آغاز این مسیر در حوزه‌های ساده‌تر ورود کند، تاکید کرد: بحث ساخت موتور هواپیما جزییات پیچیده‌ای دارد که قطعا باید برای رسیدن به آن زمان بیشتری بگذرد. ابتدا شاید بهترین گزینه ورود به عرصه‌های جانبی باشد و از این رو صحبت از ساخت بال و بدنه هواپیما انتخابی هوشمند محسوب می‌شود.

استفاده از توان متخصصان داخلی نیز امری دیگر است که صاحب نظران روی آن تاکیدی ویژه دارند. علیرضا بحیرایی کارشناس صنعت هواپیمایی در گفت‌و‌گو با «فرصت امروز» به این مسئله اشاره کرد و گفت: تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که در سال‌های گذشته علیه صنعت هواپیمایی ایران به وجود آمده بود تنها در سایه توان متخصصان داخلی مدیریت شد و اگر این توان نبود صنعت هوایی ایران با چالش‌هایی بیشتر مواجه بود.

وی با اشاره به معضل بیکاری به وجود آمده در بین متخصصان این حوزه، تاکید کرد: این افراد در صورتی که فضای کار وجود داشته باشد می‌توانند بسیاری از نیازهای کشور را بر طرف کنند و البته در عرصه ساخت هواپیما نیز کارگشا باشند.

به گفته بحیرایی، با لغو تحریم‌ها و فضای به وجود آمده پس از اجرای برجام، جای آن وجود دارد که از توان شکل گرفته در بین متخصصان بیشترین استفاده صورت گیرد و جایگاه ایران در عرصه هوایی ارتقا یابد. امیدواری‌های شکل گرفته در فضای پس از اجرای برجام، خیلی زود صنعت هواپیمایی ایران را در برگرفته و از صف طولانی سرمایه‌گذاران جدید گرفته تا تلاش برای ارتباط گرفتن با اصلی‌ترین قطب‌های این صنعت مانند ایرباس و بویینگ به خوبی نشان از روشن بودن افق پیش روی این صنعت بسیار مهم دارد.

وزیر راه معتقد است کوتاه‌ترین مسیر برای توسعه مناطق کوچک کشور رشد و ارتقای صنعت هوایی است و به نظر می‌رسد پس از سال‌ها توقف بار دیگر مقدمات لازم برای حرکت در این مسیر فراهم شده است.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 514520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • psdk A1 ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    51 16
    اشتباهی دیگر. بدلیل فقدان تفکر استراتژیک در کشور و عدم شناخت درست مزیت های رقابتی ایران همه چیز را می خواهیم خودمان بسازیم. از خودرو تا هواپیما، از زیردریایی تا کشتی و ....و همه اینها یعنی فقدان استراتژی و فقدان تمرکز استراتژیک.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    57 9
    شما همونقدر که تونستین خودرو بسازین کافیه. جون مادرتون این توهم خود بزرگ بینی رو بذارین کنار
  • شمس تبریزی A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    14 29
    اگر آقای روحانی این برنامه را به جد دنبال کند خیلی عالی میشه.
  • مرتضی A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    38 5
    ایران 140 رو دیدیم چی بود کسانی که 30 سال پراید تولید میکنند چطوری هواپیما میخوان بسازند بودجه میلیاردی در اخر یه توپولوف رو مونتاژ میکنند هر زمانی ماشین خوب و با کیفیت ساختیم میتونیم به ساخت هواپیما فکر کنیم
  • بی نام IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    44 15
    آرزو میکنم روزی ایران هواپیما ساز شود مانند ایرباس
  • بی نام RO ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    37 2
    بازی جدید با جان مردم ، به خدا خودرو و هواپیما کلید شروع مجدد نداره بعد مردن سرنشیناش بزنید .
  • بی نام A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    36 0
    خداکند مثل هواپیمای یاک 140 ویا همانند صنعت ایران خودرو نشود
  • محمد A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    48 0
    خدا به خير كنه همين مونده بود ايرباس وانت توليد كنيم.
  • نام A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    41 1
    یا امام زمان ....حالا دیگه پراید هواپیما بسازییید.....
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    16 1
    بیشین بابا. موتورت رو بساز تو اول
  • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    2 11
    حداقل منتاژ و رنگ که می تونستیم بکنیم
  • کوروش IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    18 0
    تو رو خدا دست بردارین. آخه قرار نیست همه چیز رو خودمون بسازیم. شما همین صنعت خودرو سازی رو دریاب، هواپیما پیشکش
  • عبد الله ایرانی A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    18 9
    هم میهنان عزیز و ارجمند گاه مطلبی را به عنوان شوخی بیان می کنیم مثل برخی از دیدگاه های درج شده در این صفحه خُب شوخی است و به خنده ای می انجامد. اما شایان ذکر است که ساختن بخش هایی از هواپیما یا حتا هر محصول دیگر باید تحت نظارت و رعایت اصول کیفی سازنده و طراح اصلی و نیز سازمان های گواهی کننده ی سطح کیفیت انجام گیرد. هم میهنان ارجمند قیاس وضعیت آتی صنعت هواپیمایی با آن چه که در خود رو سازی رخ نموده به نظم مع الفارق است. وضعیت خود رو سازی بازتاب شرایط انحصاری وجودمافیای قدرت در صنعت و تحریم های سخت است. امید دارم اتخاذ تدابیر و سیاسیت های بخردانه در زمینه ی صنعت هواپیمایی از سوی دولت جلوی بروز این شرایط را در اینده ی این صنعت در کشور بگیرد.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    0 1
    یکی از مشکلات صنعت خودرو سازی ایران تیراژ است یعنی این تعداد تولید خودرو به صرفه نیست حالا این موضوع در مورد صنعت هوایی وسیع تر هم هست به همین دلیل است که شرکتهای هواپیما سازی محدودند اینست که در بهترین حالت تولید کننده پراید هوایی خواهیم بود اصول اقتصاد از میل ما پیروی نمی کنند متاسفم
  • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    4 1
    چرا اینقدر نگرانید ، اگه با صنعت مونتاژ و تحت لیسانس و با نظارت یکی از شرکتهای معتبر هواپیمائی شروع بشه مثل ایر باس و بوئینگ و . . . قرارداد بسته بشه خیلی هم ایمنه و امیدوار کننده است .
  • علی A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    0 1
    دور خیز بلند ایران برای پر کردن جیب چینی ها از طریق جدید هواپیما سازی واقعا فکر میکنید قضیه خودرو هستش که بتونید با چند تا پیچ و ببخشید تف کردن خودرو سر هم بکنید و بدید دست مردم ؟؟ کشور مثل فرانسه با اون همه امکانات و تکنولوژی و از هم مهم تر اراده و عزم و وجدان کاری باز بیش تر 50 درصد قطعات رو از آمریکا میخره اون وقت ایران میخواد هواپیما تولید بکنه به چه قیمتی ؟ و از چه طریقی ؟
  • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    4 0
    یا ابولفضل
  • هوانورد IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    1 0
    اگر از هواپیما در محدوده ایکه برای آن تعریف شده استفاده شود قاعدتا حادثه ای پیش نخواهد آمد و به همین دلیل اگر از مدرنترین هواپیما ها خارج از توان و محدوده تعریف شده بهره برداری شود امکان حادثه وخطر وجود دارد لذا تکنولوژی بخودی خود خطر ساز نیست واین انسانها هستند که با تخطی از مقررات موجب حادثه می شوند این مسئله در مورد آنتونف 140 نیز مصداق داشت وسازنده آن مقصر نبود بلکه بهره بردار واپراتور خطا کرد ومطمئن باشید برای ساخت بدنه هواپیما در حال حاضر توان وظرفیت تخصصی خوبی در داخل کشور وجود دارد لیکن نقایص مدیریتی موجب عدم رشد این پتانسیل ارزشمند شده است .
  • محمدی IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    3 7
    مانمی تونیم چوب بستنی بسازیم ازخارج واردمی کنیم اینقدرجوک نگین
  • حسندوست A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    3 1
    1 بعضی از برادران و خواهران من یه جوری می نویسن که انگار تصمیم گیرنده ی نهایی اند 2 آقا یون و خانم ها اگه یه سرمایه گذار خارجی بی یاد و کمک کنه تا امکان ساخت بعضی قطعات یا بخش های هواپیما تو ایران راه بی افته بده؟ 3 اگه دست بالا یک تولید کننده در دنیا بی یاد و بخواد تو ایران شعبه بزنه یا کارخونه ی مشترک هواپیما سازی, بده؟ 4 اگه ما هم مثل چین یا بعضی کشورای دیگه محصولی کاربردی و به روز رو تحت لیسانس تولید کنیم بده؟ 5 به نظرم نه از قبل همه چیزو بد ببینیم و نه همه چیز رو خوب اگه سیاست کلی تعریف بشه و هدف گذاری و در ضمن طرح استراتژیک با برنامه ی استراتژیک فرق داره خیلی یم خوبه...