مشخصات فنی ایرباسی که به صورت نمادین در مهرآباد نشست/رقیب دیرینه بوئینگ ۷۸۷

پس از سالها تحریم فرود آمدن نمادین یک ایرباس A350 خیلی از دست اندرکاران صنعت هوایی را هیجان‌زده کرده است. اما این مدل ایرباس که ایران ۱۶ فروند آن را خریداری کرده چه مشخصاتی دارد؟

ایرباس آ-۳۵۰ یک هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر و دو موتوره است که برای رقابت با هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷ و بوئینگ ۷۸۷ طراحی شد و نخستین نمونه آن در سال ۲۰۱۳ به بازار آمد.

برخی از رسانه‌ها XWB که روی بدنه هواپیمای مهمان مهرآباد در کنار نام A350 نوشته شده را به عنوان مدل این هواپیما تلقی کرده‌اند. اما A350 XWB در واقع نام خانواده مدل‌های A350 است. در سال ۲۰۰۶ شرکت ایرباس زمانی که با انتقادهایی درباره طراحی خانواده A350 از سوی مشتری‌هایش مواجه شد آن را به صورت کامل باز طراحی کرد و پسوند XWB به انتهای نام این خانواده اضافه شد. 

ده سال قبل زمانی که نخستین زمزمه های برنامه بوئینگ 787 به رسانه‌ها رسید، ایرباس برای جا نماندن از رقیب خود،طرح ایرباس 350 را رونمایی کرد. 
در فهرستی که شرکت ایرباس از ۱۱۸ فروند هواپیمای خریداری شده توسط ایران منتشر کرده آمده است که ۱۶ فروند آنها A350-1000 هستند.
هواپیمای آ-۳۵۰ نخستین هواپیمای ایرباس است که در ساخت بدنهٔ آن بجای آلیاژهای آلومینیوم سبک رایج در صعنت هواپیمایی، از پلیمر تقویت شده با فیبر کربن استفاده شده است.

این هواپیما را در سایت‌های هوانوردی در ترازوی مقایسه با بوئینگ ۷۸۷ می‌گذارند. ایرباس اما می‌گوید که مصرف سوخت و هزینه عملیاتی آن بسیار کمتر از بوئینگ ۷۸۷ است. 

مدل A350-1000 که ایران از آن خریداری کرده است دارای ظرفیت ۳۵۰ نفر برای مسیرهای بیش از ۸۰۰۰ ناتیکال مایل (۱۴۸۱۶ کیلومتر) طراحی شده است. طول این مدل از دماغه تا دم ۷۴٫۳ متر می‌باشد که بیشترین مقدار در همه هواپیماهای ایرباس می‌باشد.

ایرباس 350 در سه مدل 800، 900 و 1000 با توانایی حمل 240 تا 400 مسافر ارائه می شود که مدل 1000 می‌تواند تا 100 مسافر بیشتر از 787 با خود حمل کند و این یعنی در کلاسی مشابه بوئینگ 777 جای می‌گیرد.


ایرباس 350 همانند رقیبش بوئینگ ۷۸۷ صاحب بدنه‌ای است که عمدتاً از فیبرهای کربن تقویت شده با پلاستیک ساخته شده البته با این تفاوت که سهم مواد مرکب در بدنه A350 سه درصد بیشتر از هواپیمای رقیب است. ضمن آنکه ایرباس مدعی است که نسبت به بوئینگ دقت بیشتری در شیوه استفاده از مواد مرکب به کار برده است. ترکیب مواد به کار رفته در ایرباس A350 موجب شده تا 10 % هزینه نگهداری بدنه نسبت به هواپیمای رقیب کمتر شود.

 

ضمن آنکه هواپیما 25 درصد نسبت به هواپیماهای مسافربری امروزی سوخت کمتری هم می‌سوزاند. پهنای بال‌های هواپیما در مدل پایه خود اندکی کمتر از بوئینگ 777 است و به انتهایی باز زاویه خمیدگی 31.9 درجه ای ختم می‌شود. این در نوع خودش نخستین باری است که ایرباس از چنین الگویی در طراحی بال هواپیماهای خود استفاده می‌کند.
مسئله مهم که بازار ایرباس را داغ کرد نشت باتری‌های لیتیوم یون بوئینگ ۷۸۷ بود. ۷۸۷ بیشتر از تمامی هواپیمای گذشته روی استفاده از تجهیزات الکترونیک به جای مکانیکی تکیه دارد. ایرباس در مقابل می‌گوید A350 این شرکت کمتر به تجهیزات الکترونیکی وابسته است.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 512122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    50 13
    فقط بویینگ 777
  • بی نام IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    چنان با هواپیما عکس انداختن که انگار خودشون ساختن
    • بی نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
      35 7
      هزاز تا لایک داری
  • بی نام A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    ایشاله پرواز تهران نیویورک
    • بی نام TR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
      45 2
      آمین
  • محمد A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    89 6
    الان باز یه عده دلواپس میگن ما هواپیما میخوایم چیکار...
  • مهدی A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    41 2
    یکی از برنامه های دولت توسعه صنعت هوایی و افزایش پروازها از فرودگاه امام همچین توسعه این فرودگاه می باشد که در آینده نزدیک اثرات اون چه از نظر ورود گردشگران خارجی و چه از نظر افزایش انتخاب مسیرهای پروازی و کسب درامد ترانزیت پرواز در کشور می باشد توسعه فرودگاه امام رو به چشم میشه دید نمونش هتلی هست که با مشارکت شرکتهای فرانسوی در مراحل بهره برداری می باشد و توسعه خطوط مترو تا چند ماه دیگه به اتمام میرسه همه اینها باعث میشه ایران مبدا پروازی بسیاری از کشورها تبدیل کنه و از خروج ارز جهت تهیه بلیط شرکهای خارجی جلوگیری کنه
  • بی نام RO ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    97 6
    الان تندروها ميگن اين هواپيما براي نفوذ قبل از انتخابات وارد ايران شده
  • بی نام A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    56 2
    مباركه همه هموطنا... اميدوارم سفر ايمن و راحت داشته باشن باهاش
  • حیدری IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    31 2
    مشکل این جاست که بعضی از نظامیان داخل کشور را هم برای خرید این گونه هواپیماها راضی نمود
    • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
      30 3
      منظورت شبه نظامیانه
  • بوئين زهرا A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    24 2
    خدا قوت به سازندگان آن و ذهن هاي خلاق و مفيد در جهت تكنولوژي و سرافرازي اون كشور و در خدمت بقيه ممالك
  • بی نام IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    8 30
    مثلا آنها چه کرده اند که باینجا رسیده اند ؟‌ . و ما از آنها چه کم داریم که نتوانیم با مدیریت و برنامه ریزی چنین چیزهائی بسازیم ؟ . آنان نیز روزگاری مانند ما بودند . آیا میتوانیم بگوئیم که حتی صدسال پیش آنان چنین هواپیماهائی داشتند ؟‌ اگر نداشتند و بعدا صاحب چنین صنایعی شدند ،‌ ما نیز با خود باوری میتوانیم که اکنون که نداریم در آینده داشته باشیم . امکانات امروز ما نسبت بامکانات دیروز آنها خیلی بیشتر است .
    • فرشته A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
      26 1
      اونا قوانین و ساختار مملکتشون درست بود مهم فقط خود باوری و دانش نیست مهم پشتیبانی و برنامه ریزی درست دولت هست .
    • بی نام A1 ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
      3 0
      ثبات و امنیت اقتصادی، تضمین وجود مشتری، تضمین سرمایه گذاری ، رفاه کامل و شرایط مناسب زندگی و فرهنگ اجتماعی برای جلوگیری از فرار مغزها و خیلی عوامل ریز دیگر باید در کنار علم و تخصص و دانش جمع بشه تا بتونیم پیشرفت کنیم دوست من، اینها همه نیاز به سیاست گذاری کلان دولت داره
    • بی نام A1 ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
      9 0
      ایران140 یادمون نرفته
  • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    16 5
    مهمترین مشخصه این هواپیما چیدمان صندلی های اکونومی به صورت 333 میباشد که آسایش بیشتری را نسبت به چیدمان 242 به همرا ه دارد
  • بهروز A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    14 1
    مباركمان باشه همه بخوشى سوار بشن
  • مهدی A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    11 45
    پس از آن همه پیشرفت ایران در عرصه فضایی که حتی تأیید و تعجب سازمان ناسا را در پی داشت اکنون تحقیرآمیزتر از این نیست که کمپانی ایرباس اجازه دهد یک هواپیمای لوکسش برای دو ساعت در خاک ایران فرود بیاید تا ایرانی ها با آن عکس یادگاری بگیرند
    • سعيد A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
      4 0
      اشتباه مثبت دادم.
  • مودی IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    13 69
    انعکاس این تحقیر و خفت دادن مردم ایران ؛ که در پیش چشم مردم جهان ما را به عنوان عصر حجری هایی که یک هواپیما هم ندیده اند واقعا جای تاسف دارد. ما همان ملتی هستیم که هنگامی که خودمان را باور داریم ؛ ماهواره بر میسازیم و موجود زنده به فضا میفرستیم و در علوم هسته ای و نانو و پزشکی و سلولهای بنیادی جزو ده کشور اول جهان هستیم. حالا اون تصویر رو بزارید کنار این خفتی که شما از ملت ایران مخابره میکنید.
    • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
      32 1
      اگه قراره از هر اتفاق ریزو درشتی یه عده احساس حقارت و ذلت و خواری و ... داشته باشن اون دیگه یه مشکل اساسی در همون افراد هست.
    • بی نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
      41 0
      و البته سقوط هواپیماها و کشته شدن هوطنان موجب تحقیر و خفت دادن مردم ایران نبود چرا که ظاهرا از نگاه دلواپسان اصولا جان آدم ها ارزشی نداره
  • بی نام IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    18 13
    عین ندید بدیدها کنارش عکس انداختن زشت نیست؟؟؟
  • علي GB ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    14 28
    خوشم از اين كار نيومد،عكس يادگاري گرفتن با هواپيما،واقعا تحقير آميز،كاش مسولين با اختراع مخترعان و دانشمندان ايراني عكس يادگاري ميگرفتن
  • بی نام DE ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    15 8
    تشکر از رییس جمهور فهیم. وا ینکه اون همه آدم واستادن عکس گرفتن با یه هواپیما یعنی چی؟
  • بی نام IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    63 5
    لطفا دلواپسان سوار اين هواپيماهاي تهاجم و تجاوز غربي نشوند و با توپولف مدرن روسي طي طريق كنند.
    • بی نام GB ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
      10 48
      چقد ادم بايد وا داده و محقر باشه كه اينطور حرف بزنه
    • بی نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
      31 7
      چقدر آدم باید واداده و حقیر باشه که از هر اتفاق ریز و درشتی احساس حقارت کنه ؟
  • بی نام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    22 1
    به امید روزی که ما هم یه نمونه ایمن و مناسب بسازیم .
  • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    44 1
    آقایون خانوما این هواپیما برای یه کار تبلیغاتی و نمادین توی تهران نشسته تا خبرنگارا و مسئولان این صنعت یه بازدیدی ازش داشته باشن و خبرش و عکسش هم بین مردم پخش بشه و پرسنل مدیریتی ایرباس که با این هواپیما به ایران اومدن و رفتن کارشون هماهنگی برای انجام بهتر این کار تبلیغاتی و نمادین بوده پس انقد غر نزنید که عکس جمعی پای هواپیما تحقیر و ذلت و خواری بوده. خوار و ذلیل و بی فرهنگ کسیه که 10 ثانیه قبل از سبز شدن چراغ شروع میکنه به بوق زدن برای ماشین جلویی
  • بی نام A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    20 2
    من خودم ديروز سوار هواپيماي توپولوف بودم خيلي هم خوب بود همه ميگن بده ببخشيد گلاب به روتون پاكت هاش فقط كم بود
    • بی نام US ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
      0 5
      خوب چرا داستان ميگي.الان 5 6 سال شايدم بيشتره که توپولوف تو خطوط هوايي ايران نيست.
  • پیمان IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    9 0
    در ضمن موتور ایرباس ساخت شرکت جنرال موتورز امریکاست. هنوز مونده خیلی ها به پای صنعت امریکا برسند...
    • ناشناس DE ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
      1 0
      جنرال موتورز نه دلبندم . جنرال الکتریک ... چون جنرال موتورز فقط ماشین میسازه..
  • حمید A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 9
    سلام ای کاش بجای خرید این هواپیما دانش وتکنولوژی ساخت را خریداری کرده بودیم ولو اینکه مجبور بهای بالاتری پرداخت کنیم چون در چند سال اینده باز همین مشکلات هست دوباره اینها هم فرسوده میشوند
    • ناشناس A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۶
      0 0
      خب حالا بزار دانش وتکنولوژی ساخت خودرو روکه چهل سال پیش وارد شد رو ببتونیم باهاش یک خودروی خوب مونتاژ کنیم ساخت هواپیما پیشکشمون باشه
  • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 5
    یه دونه اوراقیش باشه بخریم میشه راحت مهندسی معکوسش کرد گوش شیطون کر البته