۰ نفر
۷ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۶

فکر می‌کنید چطور می‌توان یک صفحه کتاب صحافی شده را در کسری از ثانیه اسکن کرد؟ پژوهشگران ژاپنی با استفاده از دوربینی به سرعت 500 فریم در ثانیه، کتابی 200 صفحه‌ای را در کمتر از 1 دقیقه اسکن می‌کنند.

محمود حاج‌زمان: آزمایشگاه پرفسور ایشی‌کاوا کومورو در توکیو، بیشتر شهرت خود را مدیون دست‌های روباتی است که قادرند توپ بیسبال را بگیرند و پرتاب کنند یا مداد را بین انگشتانشان بچرخانند. اکنون محققان این آزمایشگاه از فناوری حسی پرسرعت خود استفاده کرده‌اند تا به کمک آن، اطلاعات کتاب‌های کاغذی را به صورت الکترونیکی درآورند.

به گزارش وایرد، کتاب‌ها با دیگر انواع رسانه مانند موسیقی و فیلم فرق دارند. هیچ فناوری معادل سی.دی یا دی.وی.دی برای کتاب‌ها وجود ندارد و بنابراین، وارد کردن اطلاعات آنها به رایانه خیلی سخت است. این موضوع اگرچه سرقت ادبی را کار بسیار پرزحمتی می‌کند، اما همچنین مانعی برای تبدیل کتاب‌های شما به نسخه الکترونیکی آنها یا همان ای‌بوک‌ها محسوب می‌شود.

اما اسکنرهای پرسرعت جدید می‌توانند این روند را تغییر دهند. تاکاشی ناکاشیما و یوشی‌هیرو واتانابه توانستند با استفاده از یک دوربین پرسرعت که در هر ثانیه 500 بار عکس‌برداری می‌کند، یک کتاب 200 صفحه‌ای را در کمتر از یک دقیقه اسکن کنند. برای این منظور کافی است که کتاب را زیر دوربین نگه دارید و مانند بُر زدن یک دسته کارت بازی، کتاب را ورق بزنید. دوربین با استفاده از پردازش تصویر، تصاویر کج و معوج ثبت شده را به تصاویر صاف تبدیل می‌کند که می‌توان فناوری تشخیص نوری کاراکترها یا همان OCR را برای آنها اعمال کرد.

اگرچه وارد کردن اطلاعات یک کتاب با ورق زدن آن در جلوی دوربین لپ‌تاپ یا اسکن کردن آن خیلی کار طاقت‌فرسایی است، با این وجود بعید است که این فناوری به این زودی‌ها به خانه‌های کاربران راه پیدا کند. اما این فناوری مطمئنا می‌تواند سرعت پروژه‌های بزرگ اسکن کردن کتاب‌ها مانند پروژه کتاب گوگل را به طرز چشم‌گیری ارتقاء دهد.

برای مشاهده فیلم فعالیت این دستگاه تصویربرداری جدید در یوتیوب، اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 51104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۱/۰۷
    0 0
    باز دزدی !!!! چرا ننوشتی از کجا اوردی ؟؟؟؟