تسنیم نوشت: نخست وزیر رژیم اسرائیل برای اولین بار بعد از سرنگونی حسنی مبارک به مصر سفر خواهد کرد.

روزنامه الاخبار در گزارشی به بررسی روابط حکومت عبدالفتاح السیاسی رئیس جمهور کنونی مصر و رژیم اسرائیل پرداخت و نوشت: درسایه همکاری اطلاعاتی بی‌سابقه قاهره و تل‌آویو، نخست وزیر رژیم اسرائیل برای اولین بار بعد از سرنگونی حسنی مبارک به مصر سفر خواهد کرد.

روزنامه الاخبار لبنان در گزارش خود به قلم "احمد جمال الدین" نوشت: نزدیکی روابط سیاسی بین مصر و اسرائیل در آینده علنی خواهد شد. این امر در گرو شماری از اقدامات عملی اسرائیل بویژه در زمینه پرونده فلسطین است. این درحالی است که تهیه مقدمات برای استقبال از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل درقاهره درحال انجام است.این اولین دیدار نتانیاهو به قاهره از زمان سرنگونی حکومت حسنی مبارک رئیس جمهور اسبق مصر در جریان انقلاب 25 ژانویه سال 2011 میلادی است.

روند نزدیکی روابط سیاسی بین مصر و اسرائیل در حال حاضر در سطح وزارت خارجه و سفار اسرائیل در قاهره به طور گسترده درحال انجام است که بیانگر توجه و اهتمام دوطرف به از سرگیری روابط بین آنها و بازگرداندن آن به دوره قبل از انقلاب 25 ژانویه یعنی دوره حکمرانی حسنی مبارک می باشد.

روند نزدیکی روابط سیاسی بین اسرائیل و مصر که با افزایش تماس های امنیتی و هماهنگی اطلاعاتی گسترده بین دو طرف همراه بوده است، در سایه تمایل مصر برای از سرگیری همکاری مستقیم با تل آویو و عدم وجود مشکلی در نزد عبدالفتاح السیسی برای استقبال از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در آینده صورت می گیرد. این درحالی است که عبدالفتاح السیسی شرط کرده است که سفر نتانیاهو برای اعلام روند جدید مذاکرات بین اسرائیل و فلسطینی ها یا دستکم ارایه چیزی برای راضی کردن افکار عمومی در قبال مسئله فلسطین و توقف اقدامات تحریک آمیز در کرانه باختری باشد.

مسولان وزارت خارجه اسرائیل روزهای گذشته برای ملاقات با مسئولان مصری در چارچوب تماس برای رسیدن به یک توافق به قاهره سفر کردند که براساس این توافق، شرکت برق اسرائیل از غرامت مالی تعیین شده از سوی دادگاه بین المللی برای مصر صرف نظر خواهد کرد و درمقابل واردات گاز اسرائیل و صادرات آن از طریق بنادر مصر به اروپا تقویت خواهد شد.

وزارت خارجه مصر گزارشی را به نهاد ریاست جمهوری درباره آینده روابط مصر و اسرائیل ارجاع داده است که بر اساس آن، قاهره از سرگیری روابط در سطح سیاسی در برهه کنونی را یک ضرورت می داند؛ بویژه در سایه نزدیکی روابط اسرائیل و ترکیه و نیز تقویت شراکت با آمریکا و افزایش فعالیت سیاسی توافقنامه کویز[توافقنامه بین مصر و آمریکا برای تسهیل واردات کالا از مصر به بازار آمریکا] که اجازه صادرات تولیدات مصری به بازارهای آمریکایی را می دهد.

براساس محتوای درز کرده از گزارش وزارت خارجه مصر، شرایط کنونی این ضرورت را ایجاد کرده است که مصر با نگاهی متفاوت با طرف اسرائیلی برخورد کند؛ بویژه بعد از اینکه تل آویو "همکاری بی سابقه ای" در سطح اطلاعاتی و تبادل اطلاعات در صحرای سینا نشان داده است و همین امر نیز روند پیگرد عناصر تندرو در شمال این صحرا را تسهیل بخشیده است. این درحالی است که سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل واکنش مثبتی در داخل اسرائیل خواهد داشت و ارایه برخی امتیازات از سوی او برای پیشرفت در روند صلح را تضمین می کند.

وزارت خارجه مصر افزوده است: استقبال رسمی از مسئولان اسرائیلی در قاهره ، مصر را قادر خواهد کرد که فعال سازی نقش خود در سطح مذاکراتی را افزایش دهد؛ علاوه بر اهمیت مهار هرگونه رفتار احتمالی اسرائیل در حمایت از موضع اتیوپی در ارتباط با ساخت سند النهضه و ذخیره آب در دریاچه ها برای تولید انرژی برق.

براساس گزارش وزارت خارجه مصر، "از سرگیری روابط و بازگشت آن به مرحله قبل از 25 ژانویه، فواید زیادی برای طرف مصری خواهد داشت؛ بویژه بعد اینکه حازم خیزت سفیر مصر در تل آویو، استقبال سران اسرائیل را شاهد بوده است."

وزارت خارجه مصر از نهاد ریاست جمهوری خواسته است تا به طور تلویحی "در رسانه ها، مطالبی را در ارتباط با زمینه سازی برای چنین اقدامی و بیان اهمیت آن در بازیابی جایگاه منطقه ای مصر که از حوادث انقلاب متاثر شده است، مطرح کند".

این وزارتخانه آورده است: ادامه تعلیق درخواست‌های مسئولان اسرائیلی برای سفرهای رسمی به قاهره با سطح روابط کنونی متناسب نیست و ممکن است تاثیر منفی بر آن بگذارد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 505544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =