۰ نفر
۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷

حمید کارگر

سفر رییس محترم جمهوری اسلامی ایران به ایتالیا با حواشی متعددی روبه‌رو شد و خرده‌گیرانی که گشایش تازه سیاسی و اقتصادی را باب میل خود نمی‌دیدند بر چیره ساختن حاشیه بر متن کوشیدند.

یکی از «مذاکره زیر سم اسب فاتح ایران» سخن گفت و دیگری از «امضای تفاهم‌نامه زیر مجسمه اسبی که نماد غلبه بر ایرانیان است» نوشت و آن یکی ندای «رنجش خاطر مردم» را سر داد. آنان که فرجام یافتن برجام را خوش نمی‌دارند و آغوش گشودن غرب بر ارتباط با ایران را تاب نمی‌آورند، همه دستاوردهای سیاسی و اقتصادی این سفر را به یک‌سو نهاده و از بزرگنمایی جزییاتی مبهم دریغ نکردند تا «امپراتور فیلسوف» را در نقش «سردار فاتح» جا بزنند.

برای اهالی «طره» این پرسش برجا ماند که چگونه حضور غالب و استوار فرهنگ و هنر ایرانی در آیین‌ها و نشست‌وبرخاست‌های این سفر را و به‌ویژه فرش دستباف ایرانی را ندیدند و روایتی مبهم از یک سردار رومی را بازتاب دادند. (آن‌هم همان گروه‌ها و رسانه‌هایی که در دولت پیشین بر قصورهایی عیان‌تر ازجمله نشستن رییس دولت زیر عبارت مجعولی در وصف خلیج‌فارس لب فروبسته بودند!)
به‌هرروی سفر حسن روحانی به کشوری که خود در عالم هنر زبانزد است، با عرض‌اندام فرش ایرانی همراه بود.

چه آن هنگام که سرجیو ماتارلا رییس جمهوری ایتالیا در محوطه کاخ ریاست جمهوری آن کشور برای استقبال رسمی از رییس دولت تدبیر و امید از فرش ایرانی بهره برد و چه آن هنگام که در درون کاخ، سران دو کشور بر فرش دستباف ارزشمند دیگری پای گذاردند و چه هنگامی‌که ماتئو رنتسی در کاخ کامپیدولیو از روحانی پذیرایی کرد و همه قراردادهای کلان بازرگانی را بر فرش‌های دستباف شورانگیز و غرورآفرین ایرانی امضا کردند.

این حضور پررنگ و درخور توجه فرش دستباف ایرانی که در بسیاری از قاب‌بندی‌های عکاسان و اصحاب رسانه جای‌گیر شد و همه خبرگزاری‌های جهان آن را منتشر کردند، برای جامعه فرش ایران ارزشمند است و وقتی در نظر آوریم که ایتالیا در این سال‌ها از مشتریان خوب دستبافته‌های ایران بوده و یکی از بازارهای هدف صادراتی ما در حوزه فرش به شمار می‌رود، این ارزش فزاینده می‌شود.

بر پایه آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در ۹ ماهه ابتدایی امسال بیش از ۹۰ تن فرش دستباف به ارزش بیش از ۵ میلیون دلار از کشور ما به ایتالیا صادر شده است و آن کشور در رده هشتمین کشور واردکننده فرش ایرانی قرار دارد.

طره امیدوار است که با لغو تحریم‌های اقتصادی کشور و کمرنگ شدن پیامدهای منفی این تحریم‌ها صادرات فرش دستباف ایرانی به کشور چکمه‌پوش بیش‌ازپیش افزایش یابد.

*رییس مرکز ملی فرش ایران 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 505332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سها A1 ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    29 1
    مولوی هم همینو قبلا گفته بود خدابیامرز حکایت این دوستانه
  • بی نام A1 ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    33 3
    بابا این حرفها را ول کنید کشور نیاز به سازندگی ایجاد شغل کاهش تورم وگرانی وارتقا ارزش پول ملی وتامین رفاه برای مرذم دارد این حرفهایی که دو طرف میزنند برای مردم نان وآب نمیشود
    • اسمال طلا A1 ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
      6 0
      حالت خوبه؟ رییس مرکز ملی فرش ایران داره میگه ایتالیا هشتمین وارد کننده فرش دستباف ایرانه. صادرات فرش ایران باعث رونق صنعت فرش کشور میشه. باعث اشتغالزایی و رونق اقتصادی میشه بعد تو میگی این حرفا برای مردم نون و اب نمیشه؟ نکنه منظورت اینه دولت بیاد سر کوچه تون نونوایی بزنه؟
  • بی نام IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    6 0
    واقعا درست گفتید. البته من فرشها را دیدم اما نمی دانستم که ایرانی هستند.