رییس مرکز فرش ایران: ثبت جهانی فرش جلوگیری از دست‌درازی به میراث معنوی کشور است

در حال حاضر تعداد 40 عدد فرش ایرانی به ثبت ملی رسیده و تعدادی از جمله فرش اراک مراحل ثبت ملی را سپری می‌کنند

کارگر با اشاره به اینکه ثبت جهانی فرش در حقیقت جلوگیری از دست‌درازی به میراث معنوی کشور است و در حال حاضر تعداد 40 عدد فرش ایرانی به ثبت ملی رسیده و تعدادی از جمله فرش اراک مراحل ثبت ملی را سپری می‌کنند، بیان کرد: تا به امروز تعداد 15 نمونه از مجموعه نمونه‌های فرش ایران به ثبت جهانی رسیده است.
به گزارش خبرآنلاین ، حمید کارگر، رییس مرکز فرش ایران در آیین رونمایی از نماد ثبت جهانی فرش ساروق، گفت: هنر فرش بافی از قرن ها پیش در کل سرزمین ایران ساری و جاری بود و از گذشته تا به حال همواره در همه خرده فرهنگ ها این هنر حضور قدرتمند داشته و دارد.
وی ادامه داد: صنعت فرش بافی در ابعاد و وجوه مختلف همچون کمک به اقتصاد خانواده، حضور در صادرات غیر نفتی، در زمانی که کشاورزی و دامداری به سبب خشکسالی رونق چندانی ندارد، می تواند بسیار کارگشا باشد.
کارگر با اشاره به اینکه ثبت جهانی فرش در حقیقت جلوگیری از دست‌درازی به میراث معنوی کشور است، بیان کرد: در حال حاضر تعداد 40 عدد فرش ایرانی به ثبت ملی رسیده و تعدادی از جمله فرش اراک مراحل ثبت ملی را سپری می‌کنند و تعداد 15 نمونه از مجموعه نمونه‌های فرش ایران به ثبت جهانی رسیده است.
به گزارش خبرنگار ما، حسین بختیاری فرماندار شهرستان اراک نیز در این آیین، گفت: منطقه ساروق از کهن ترین مناطق استان مرکزی است که دارای سوابق درخشنده ای در حوزه کشاورزی، دامداری و صنعت فرشبافی است.
وی با بیان اینکه سالیان سال مردم این منطقه از فرشبافی کسب درآمد می کنند، ادامه داد: با توجه به کیفیت یالای فرش ساروق از سال های پیش اروپا و آمریکا ایران و استان مرکزی را با با نام فرش ساروق می شناسد.
بختیاری اظهار کرد: متأسفانه در 20 سال گذشته برخی بی توجهی ها به این هنر سبب شده که برخی کشورها همچون چین، هند و پاکستان گوی سبقت در این عرصه را از هنرمندان ایرانی بربایند؛ ولی با اینحال هنوز این هنر جایگاه خود را در عرصه جهانی از دست نداده است و می درخشد.
وی با اشاره به اینکه شهرت جهانی فرش در این منطقه صرفاً مختص به ساروق نبوده و کیفیت بالای فرشبافی در روستاهای همجوار مانند جیریا نیز به این نام آوری دامن می زند، عنوان کرد: از این رو شایسته است که همواره قدر زحمات بافندگان فرش و مسؤولانی که با حمایت های خود به رونق این صنعت و ماندگاری آن کمک می کنند، باشیم.
بختیاری در بخش دیگر از سخنان خود به موضوع انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت: حضور پرشور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دفاع از امنیت، آرامش، تأمین حقوق شهروندی و رفاه اجتماعی است.
وی یادآور شد از سوی دیگر حضور در این اتخابات به دشمنان و بدخواهان نظام جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که با نظامی روبه رو هستند که پشتیبان مردمی دارد که برای دفاع از آن همواره در صحنه حاضر بوده و حاضر به عقب نشینی نیستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 493519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =