ایرنا نوشت: وزیرخارجه ترکیه با حضور احزاب کرد سوریه در مذاکرات ژنو مخالفت کرد.

مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه روز دوشنبه در آنکارا گفت: ترکیه حزب کردی اتحاد دمکراتیک (پ.ی.د) و نیروهای مقاومت مردمی (ی.پ.گ) را به عنوان یک سازمان تروریستی می شناسد و مخالف حضور آن در مذاکرات ژنو برای حل بحران سوریه است.

وی این مطلب را در آنکارا در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با خانم فدرینا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ولکان بوزگر وزیر اتحادیه اروپای دولت آنکارا، در پاسخ به سئوالی در خصوص مشارکت پ.ی.د/ی.پ.گ در مذاکرات ژنو که انتظار می رود آخر این هفته شروع شود، عنوان کرد.
این کنفرانس به دنبال نشست گفت و گوی سیاسی ترکیه و اتحادیه اروپا در آنکارا برگزار شد و شبکه های خبری نیز این مصاحبه را به طور زنده پخش کردند.
وزیر خارجه ترکیه با ادعای اینکه دولت بشار اسد برخی گروههای به اصطلاح مخالف را تجمیع کرده است، گفت: اگر ی.پ.گ خیلی اصرار دارد که در مذاکرات شرکت کند، می تواند در قالب هیات مذاکره کننده دولت بشار اسد در مذاکرات حضور یابد.
وی اصرار برای مشارکت پ.ی.د (بخشی از کردهای سوریه) در مذاکرات ژنو را به عنوان تلاشی برای لوس کردن موضوع برگزاری مذاکرات دانست.
ترکیه پیشتر نیز مخالف حضور نمایندگانی از دولت بشار اسد در مذاکرات ژنو بود.
چاوش اوغلو با تاکید بر اینکه ترکیه خواهان شروع مذاکرات و برقراری آتش بس در سوریه است، مدعی شد، هر روز که این آتش بس به تاخیر می افتد شمار زیادی غیر نظامی در عملیات هوایی روسیه و عملیات نیروهای بشار اسد کشته می شوند.
او گفت: موضع ترکیه در خصوص پ.ی.د روشن است و ترکیه این گروه را یک سازمان تروریستی می شناسد. او گفت: معارضان سوری که در ریاض مستقر هستند نیز مخالف حضور این گروه در مذاکرات ژنو هستند.
وزیر خارجه ترکیه با ادعای اینکه 40 درصد خاک سوریه در کنترل گروه تکفیری داعش و بخشی هم در کنترل گروه تروریستی النصره است و اگر بنا باشد به خاطر کنترل بخشی از خاک سوریه توسط پ.ی.د این گروه به عنوان طرف مذاکره در مذاکرات ژنو قرار گیرد، آنوقت ما باید به گروههای تروریستی داعش و النصره نیز در مذاکرات جای بدهیم. این ممکن نیست.
گروه معارضان در ریاض هیات مذاکره کننده خودرا مشخص کرده است و آنها نیز به صراحت با حضور پ.ی.د در مذاکرات مخالفت می ورزند. بشار اسد هم هیات خود را مشخص کرده است. موضع ترکیه نیز روشن و صریح است و ترکیه با حضور این گروه در مذاکرات مخالف است.
او در مورد مساله حضور نیروهای نظامی ترکیه در بعشیقه موصل گفت: این موضوع در گفت و گو با جوبایدین نیز در آنکارا مطرح شد و مذاکرات در این زمینه ادامه خواهد داشت.
وزیر خارجه ترکیه گفت: آنکارا بر تمامیت ارضی عراق تاکید دارد و حضور نظامیان ترکیه در عراق برای آموزش نیروهای ملی موصل در مبارزه با داعش فعالیت می کنند.
او اضافه کرد: ترکیه اطلاعاتی را کسب کرد که داعش در صدد حمله به این پایگاه است و لذا نیروهای مضاعفی به این پایگاه اعزام کرد که این موضوع با انتشار در رسانه ها موجب بروز حساسیتهایی شد.
ترکیه پ.ی.د را به عنوان ادامه پ.ک.ک و همدست آن ارزیابی کرده و آن را یک سازمان تروریستی می داند. ترکیه همچنین اعلام کرده است که عبور پ.ی.د به غرب رودخانه فرات در خاک سوریه را خط قرمز خود می داند و با آن به هر نحو مقابله خواهد کرد.

31050

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 503223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    19 25
    ترکیه غلط میکند.
  • سمیر DE ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    16 23
    افرین ترکیه غلط کرده باجدش عربستان
  • بی نام A1 ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    24 15
    اقای بی نام.شما بیجا میکنی به یک ملت اهانت میکنی.البته فرهنگت همینقدره و نباید انتظار زیادی از امثال شما داشت.درود بر همه ملتهای ازادی خواه و حامی مظلوم و ترکیه و ننگ بر دیکتاتور ها
    • بی نام A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
      6 7
      من به یک ملت توهین نکردم. چرا که کردها با جمعیت 25 میلیونی هم جز ترکیه هستند. خودتان هم خوب میدانید که ما چه میگوییم.
  • مجید A1 ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    17 20
    کله شقی و زور گویی ترکیه و عربستان و .... فقط مردم بیچاره سوریه را بیش از پیش نابود میکند . ترکیه میخواهد مشکلات داخلی خود با کردها را در خاک سوریه حل و فصل کند که امکانپذیر نخواهد بود همچنانکه تا به امروز موفق نشده است . مگر میشود به بیست میلیون جمعیت یک کشور انگ تروریست زد .ترکیه زمانی نتیجه مثبت خواهد گرفت که دل کردهای کشورش را بدست اورد . بهتر است ملاک تروریستی بودن گروهای سوری نیز به سازمان ملل واگذار شود و اگر کشوری اعتراض داشته باشد باید با دلیل و مدرک بیان کند
  • بی نام A1 ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    18 17
    من نمیدونم ترکیه چه هیزم تری به شما فروخته. اگر در کشورهای اسلامی یه دموکراسی درست و حسابی باشه اونم ترکیه است.
  • حامد RO ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    18 14
    گروه کرد pyd در شمال سوریه عرب ها و ترکمن ها رو مجبور به کوچاندن از محل زندگیشون کرده و خودشو بر اون مناطق مسلط کرده. سازمان ملل هم در چندین بیانیه این رو گفته و این اقدامات رو جرایم جنگی اعلام کرده. این گروه که نماینده و وابسته به گروه تروریستی pkk در سوریه هست به هیچ عنوان نماینده کردهای سوریه نیست و حتی مخالف های خودشگروه های وابسته به بارزانی رو هم سرکوب میکنه
    • ایرانی A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
      5 8
      ببخشید داعش و النصره که مورد حمایت ترکیه هستن دارن چیکار میکنن؟ اصلا خود ترکیه داره چیکار میکنه؟ به بهانه تروریسم روستاها و شهرهای کردنشین و علوی نشین رو تخلیه میکنه. همین انتخابات هم نتیجه اش برای این برگشت که صندوق رای توی خیلی از مناطق نذاشتن.
  • مجید A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    10 14
    ترکیه ایکاش هیزم تر میفروخت .ترکیه شدیدا و عمدا برخلاف منافع ملی ایران عمل میکند به این جهت ما از ترکیه ناراحت هستیم در ضمن دوستانی که ترکیه را دارای دموکراسی متاسفانه شناخته اند بهتر است به انتخابات اخیر ترکیه توجه کنند در ضمن به امار زندانیان خبرنگار و .... در ترکیه مروری داشته باشند ضرر نمیکنند.
  • ایرانی RU ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    7 6
    افرین بر ترکیه گروه هایی که علنا توسط سازمان ملل جنایتکار معرفی میشن حق شرکت ندارن جنگیدن با داعش مشروعیت بخش نیست
  • بی نام IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
    3 0
    جای تعجب داره چرا بعضی از افراد بظاهر ایرانی همچین از ترکیه حمایت میکنن
  • بی نام IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
    5 0
    ترکیه ای ک شما مدعی هستین صاحب بهترین دموکراسی بین کشورهای اسلامی هست، امور یک کشور دیگه چه ربطی به اون داره ک اجازه نمیده مردمش برا خودش تصمیم بگیرن. بعدشم اگه بفرض محال دارای دموکراسی هست خوب اجازه بده همه بیان و حرفشونو بزنند نه اینکه زور بگه و اجازه نده بعضی از گروهها باشن.... اینو هم بگم ک ترکیه کشور اسلامی نیست و حکومتش لاییکه.