ایسنا نوشت: منابع مخالف سوری اعلام کردند که احتمالا لیست نهایی مخالفانی که قرار است در مذاکرات ژنو شرکت کنند در نشست آتی وزرای خارجه روسیه و آمریکا اعلام می‌شود.

 خبرگزاری اسپوتنیک گفت: هنوز توافقی درباره لیست شرکت کنندگان صورت نگرفته است. این موضوع بررسی خواهد شد و احتمالا لیست نهایی هیئت مخالفان در مذاکرات ژنو3 در نشست سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و جان کری، وزیر خارجه آمریکا در بیستم ماه جاری میلادی تهیه و اعلام می‌شود.

این منبع افزود: فکر می‌کنم که لیست هیئت مخالفان از دو مجموعه تشکیل می‌شود یکی گروهی که در نشست ریاض پیشنهاد آن داده شد و دوم گروهی که مسکو و قاهره پیشنهاد آن را داده‌اند.

روسیه و آمریکا بر اهیمت آغاز روندی سیاسی که به حل و فصل بحران در سوریه بینجامد دیدگاه مشترکی دارند اما آمریکا می‌گوید که هرگونه روند سیای باید به برکناری بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه بینجامد هرچند که در دوره اخیر موضع آمریکا در این باره کمی ملایم‌تر شده است. روسیه اما می‌گوید که این مردم سوریه هستند که آینده کشور و رهبری خود را تعیین می‌کنند.

وزارت خارجه روسیه پیشتر اعلام کرده بود که هیئت پیشنهادی در نشست ریاض نماینده تمامی گروه‌های مخالف سوری نیستند.

از سوی دیگر منابعی به شبکه الجزیره گفتند که مخالفان سوریه اسامی تیم مذاکره کننده خود را برای حضور در مذاکرات ژنو3 که 25 ژانویه برگزار می‌شود، تعیین کرده‌اند.

به گفته این منابع تیم مذکور شامل 45 نفر از جمله 15 مذاکره کننده اصلی هستند. این 15 مذاکره کننده اصلی عبارتند از: پنج تن از ائتلاف مخالفان سوریه، پنج تن از گروه‌های نظامی، سه تن از هیئت هماهنگی و دو شخصیت مستقل.

دولت سوریه نیز اخیرا آمادگی خود را برای شرکت در مذاکرات به شرط اطلاع یافتن از اسامی هیئت مخالفان و تعیین لیست گروه‌های تروریستی اعلام کرده است.

این درحالی است که گروه‌های مسلح مخالف در بیانیه‌ای مخالفت خود را با شرکت در مذاکرات پیش از "اجرای بندهای مربوط به ارسال فوری کمک‌های انسانی به تمامی مناطق محاصره شده مندرج در قطعنامه 2245 شورای امنیت و آزادی بازداشت شدگان و توقف حمله به غیرنظامیان" اعلام کردند.

اسامه ابوزید، مشاور حقوقی ارتش آزاد سوریه گفت: ما در امکان موفقیت مذاکرات در سایه حملات روسیه در سوریه و هدف قرار دادن ارتش آزاد تردید داریم.

31049

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 500231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =