یکی از کاربران سرویس مشکلات مردم درباره استخدام کارگران افغان در ایران گلایه کرده و نوشته همه فرصتهای شغلی در اختیار کارگران افغان قرار گرفته و جوانان بیکار شده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بازگشت پناهجویان افغان به کشورشان، موضوعی است که بارها از سوی دولت ایران و نماینده کمیساریای عالی پناهندگان مستقر در تهران پیگیری شده است.
بارها شهروندان درباره حضور کارگران افغان در ایران گلایه کرده اند و اکنون نیز یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم که خود را مقدم معرفی کرده در این باره، شکواییه اش را اینطور نوشته: مگر قرار نبود افغانها برگردند؟؟؟؟؟ شما را به خدا از مسولان وزارت کشور سوال کنید بازگشت افغانها چرا رها شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ روز به روز تعداد افغانها در ایران بیشتر میشود . من در مرکز خریدی در شمال تهران کار می کنم نصف افرادی که در قنادی و رستوران ها و فروشگاه آنجا کار می کنند افغانی هستند . هر روز بیشتر و بیشتر می شوند . چند تا جوان شهرستانی مظلوم برای کار آمده بودند قنادی این مرکز خرید اما استخدام نشدند و سریع چند تا افغانی دیگر استخدام کردند . اوضاع اسف بار است . شما به تجاری های منطقه زعفرانیه سر بزنید . وزارت کشور و کار مدام می گویند افغانهای در ایران مشاغل پستی را دارند که ایرانی ها حاضر به انجان نیستند . اما دروغ می گویند . افغانی ها شده اند صاحب کار در ایران.

از وزارت کار بپرسید در مملکتی با این اوضاع بیکاری چه تعداد کارت کار به خارجی ها داده است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ از وزارت کشور بپرسید چرا افغانها در ایران مدام بیشتر و بیشتر میشوند؟؟؟؟؟؟؟ تهران شهر افغانها شده است . وجود این همه افغانی در تهران آیا منطقی و عقلانی است؟ چرا وزارت کار مدام می گوید افغانها در ایران مشاغل پست دارند؟ پس این همه شغل تخصصی ساختمان سازی در دست افغانها چه می گوید؟ خودتان جستجویی کنید . این همه افغانی در بازار تهران چه می کنند؟ افغانها در همه مشاعل وارد شده اند

واقعیت حضور کارگران خارجی در بازار کار ایران
باید به این واقعیت توجه کرد که در صورت مجاز بودن مهاجر خارجی در کشور، قانون کار به کارگماردن این اشخاص را ممنوع نکرده است. ولی آنطور که از قرائن پیداست بسیاری از خارجیان به خصوص اتباع کشور افغانستان دارای مجوز تردد و کار در ایران نیستند و به صورت غیرقانونی و به قول معروف، قاچاقی در ایران کار می کنند.
قانون برای مجازات کارگر خارجی غیرقانونی و کارفرمایی که این اشخاص را به کار گمارده، مجازاتهایی تعیین کرده است. از جمله اینکه کارگر غیرمجاز (در اینجا افغانها) به عنوان ورود غیرقانونی در کشور بازداشت و پس از آن، در مرز به مرزبانی کشور همسایه تحویل داده می شود. همچنین جرایمی برای آنها مقرر شده که بعضا دریافت این جرایم به دلیل مشخص نبودن وضعیت آنها، مقدور نیست.
از سوی دیگر قانون برای به کارگماردن کارگر خارجی غیرمجاز، مقرر کرده است مجازاتهایی مانند زندان و جریمه نقدی برای کارفرمایان در نظر گرفته شود.
مطابق قانون، کارفرمایان مکلفند قبل از اقدام به عقد هرگونه قراردادی که موجب استخدام کارشناسان بیگانه می شود ، نظر وزارت کار و امور اجتماعی را درمورد امکان اجازه اشتغال تبعه بیگانه استعلام نمایند.
همچنین کارفرمایانی که اتباع بیگانه را که فاقد پروانه کارند و یا مدت اعتبار پروانه کارشان منقضی شده است به کار گمارند و یا اتباع بیگانه را در کاری غیر از آنچه در پروانه کار آنها قید شده است بپذیرند و یا در مواردی که رابطه استخدامی تبعه بیگانه با کارفرما قطع می شود مراتب را به وزارت کار و امور اجتماعی اعلام نکنند، باتوجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به مجازات حبس از 91 تا 180 روز محکوم و همچنین به ازای هر روز به کار گیری این اشخاص، 55 هزار تومان جریمه خواهند شد.


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 501986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بینام A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    11 7
    وبازهم گلایه های الکی و بهانه درآوردن تا کی میخایم از خواب غفلت بیدار شیم شما تیتر زدین فرصت شغلی رو مردم افغان گرفتن کدوم فرصت شغلی همش کارگری هستش مثل گچکاری و چاه کنی و غیره حدوده هشتاد درصدشون طبق اخرین خبر مجوز و کارت کار دارن و مالیات های سنگین میدن ولی اون دسته که که غیر قانونی هستن باید به شدت برخورد بشه
  • بینام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    7 2
    خداشاهده میگم کسی که دنبال کار باشه کار هست.....ولی مردم ما چه جور کاری میخوان؟؟؟؟کارگری میخوان؟؟؟چاه کنی میخوان؟؟؟؟به قول معروف عملگی میخوان؟؟؟؟نه داداش من مردم ما فقط دنبال بهانن وگرنه حاضرم قسم بخورم هیچکدوم از هموطنام حاضر نیستند کاری که کارگای افغان انجام میدن رو حتی طرفش برن.....داداش گلم اگه کارگری میخای از قدیم گفتن هر وقت بخوای کارگرب بوده بوده و تا ابد خواهد بود مشکل ما اینه فقط کار رو تو کارگری میبینیم وگرنه یه خورده فک کتین میتونین برا خودتون کاسبی راه بندازین
  • مهدی A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    9 5
    سلام: من یک افغانستانی هستم. بازهم افغانستانیهای بیچاره آخر کدام کار؟ چاه کنی؟ عملگی؟ روده پاک کنی؟ یا... کدام یک را حاضراست یک ایرانی انجام دهد؟ برادران اسلام حدومرز ندارد اگر یک افغانستانی مسلمان و شیعه توانست با هزار مشکل یک مغازه برای خود فراهم کند چه اشکالی دارد؟ هر افغانستانی بالای 18سال سالانه حدود 600 تا 700 هزار تومان بابت حق کار در ایران میپردازد این جدای از پولی است که بابت مدارک هویتی حدودا 300 تومان میپردازند حال اینکه ایرانیها ماهانه 45هزار تومان بنام یارانه دریافت میکنند. چرا نمیتوانیم برادرانه در کنار هم زندگی کنیم؟ افغانستانی ها همه در درجه اول مسلمانند دوم شیعه هستند سوم انسان هستند..
    • بی نام IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
      3 4
      سلام آفا مهدی... من به عنوان یک ایرانی می گم، فدمت روی چشم.. خوش اومدی... تشکر هم می کنم بابت زحماتی که برای کشور من می کشی..
  • علی A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۶
    0 0
    من تولید کننده مبل هستم الان حدود چند ماهه که افغانیا اومدن توصنف ما مبل تولید میکنن و مبلی که دوملیون برا خودش تموم میشه رو با صد تومن سود به مشتریای من میده این درسته...؟ نه مالیات میده نه دارایی میده کارگراشم افغانین بیمه هم که نمیخاد بکنه شما جای من بودید چه میکردید الان دیگه هیچ بازاری ندارم