«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان با بیان اینکه داشتن «کانال ارتباطی» منجر به حل مساله 10 تفنگدار آمریکایی شد، گفت: اگر اختلافات کنار گذاشته شود، جهان بهتر خواهد شد.

 

 

 




به گزارش خبرانلاین به نقل از ایرنا، رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در ویژه برنامه «ولف بلیتزر» سی.ان.ان گفت: دراین ماجرا چنانچه کانال ارتباطی روشنی با ایران نداشتیم، نمی دانستیم با چه کسی باید تماس می گرفتیم؛ شاید با سوئیسی ها و شاید هم با انگلیسی ها.

 

مجری سی.ان.ان دراین ویژه برنامه از کری پرسید: «شما خود پیشتر در نیروی دریایی آمریکایی خدمت کرده اید، زمانی که تصاویر 10 ملوان آمریکایی که زانو زده و دست های خود را به بالا برده بودند، دیدید، آیا این تصاویر برای شما کافی نبود تا ایران را تهدید کنید و به جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بگویید، چنانچه این افراد فوری آزاد نشوند، آمریکا از توافق (هسته ای) خواهد گذشت؟»
کری پاسخ داد: باید بگویم که مایل نیستم وارد چنین لحنی شوم.
وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال افزود: این را روشن کنم که پس ازدیدن این تصاویر، ناامید و سرخورده شدم و این را برای ایرانی ها کاملا روشن ساختم که نیاز است این افراد بازگردانده شوند.


مجری برنامه ولف بلیتزر سی.ان.ان که سعی داشت کری را تحت فشار قرار دهد، از وی پرسید: چه اتفاقی روی می داد اگر (ایران)، آنها (تفنگداران) را باز نمی گرداند؟
کری پاسخ داد: فکر نمی کنم قصدی وجود داشت؛ همتای من، ظریف بی درنگ پاسخ داد، وی وخامت اوضاع را درک کرد و روحانی (رئیس جمهوری اسلامی ایران) و دیگران در این قضیه وارد شدند و این امر (رهایی تفنگداران آمریکایی) صورت گرفت، کاری که تا پیش از این روی نمی داد.
وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال اذعان کرد: چنین کاری را نمی توانستیم تا یکسال، دوسال و یا سه سال پیش انجام دهیم. نمی دانستیم با چه کسی باید تماس بگیریم، شاید با سوئیسی ها ، شاید با انگلیسی ها. قضیه می توانست به یک گروگانگیری بزرگ منجر شود و می توانست وضعیت بسیار خطر ناک باشد.
کری ادامه داد: اما بخاطر اینکه ما یک کانال ارتباطی داشتیم ، بخاطر آنکه ما (با طرف ایرانی) مذاکرات هسته ای داشتیم، قادر شدیم این مساله را حل کنیم، و داشتن کانال ارتباطی (دیپلماتیک) خیلی مهم است.

 مجری سی.ان.ان از کری پرسید: اگر کارها در مسیر درست پیش روند، آیا شما عادی سازی روابط با ایران و بازگشایی سفارت آمریکا در تهران را، آنچنان که در سال گذشته در کوبا انجام دادید، می بینید؟
وزیر امور خارجه آمریکا محتاطانه پاسخ داد: می توانم آنرا در برهه ای از زمان ببینم، اما نمی توانم درمورد آن گمانه زنی کنم. ما تاکنون مذاکراتی دراین خصوص (با طرف ایرانی) نداشته ایم.
کری افزود: پیش از آنکه این مورد را بر روی میز داشته باشیم، نیاز است تا به مسائل جدی دیگر پرداخته شود.
وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: اگر اختلافات کنار گذاشته شود، جهان بهتر خواهد شد بخصوص اگر بتوانیم تنش بین کشورهای منطقه خلیج (فارس) با ایران را کاهش دهیم؛ چرا که ایران رفتار خود را به واقع تغییر داده است.


22دی ماه برابر با 12ژانویه، 10 تفنگدار آمریکایی که وارد آب های تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در سه مایلی جزیره فارسی شده بودند، توسط پاسداران منطقه دوم نیروی دریایی سپاه دستگیر شدند و پس از مشخص شدن سهوی بودن این اقدام در آب های بین المللی، رها شدند.

کری: 53 میلیارد دلار به ایران می رسد

در همین زمینه واحد مرکزی خبر گزارش داد: وزیرخارجه آمریکا به سی ان ان گفت: پولی که از لغو تحریم ها به ایران می رسد 53 میلیارد دلار است، نه 100 یا 150 میلیارد دلار.
شبکه تلویزیونی سی ان ان، جان کری در گفتگوی اختصاصی با این شبکه گفت: ما مدتها قبل از فرا رسیدن روز اجرای توافق هسته ای به این توافق دست یافته بودیم.
وزیر خارجه آمریکا گفت: به صورت مرتب در رسانه ها و جاهای دیگر مطرح می شود که 100 میلیارد یا 150 میلیارد دلار داده می شود.
این رقم حدود 53 میلیارد دلار است که در طول زمان به ایران داده خواهد شد اما باید توجه داشت که ایران مبلغ کلانی یعنی میلیاردها دلار به چین و کشورهای دیگر بدهکار است.
کری افزود: بنابراین، پولی که به ایران می رسد بسیار کمتر است. البته باید بگویم که این پول بسیار زیاد است اما ایران حدود یا بیش از 500 میلیارد دلار نیاز دارد تا ظرفیت استحصال نفتی اش را احیا کند و کارهای دیگری در حوزه زیرساختها انجام بدهد. ایران نیازهای بسیار زیادی دارد.

31049

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 500996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =