تسنیم نوشت: یک منبع آگاه شرکت هلنیک پترولیوم یونان اعلام کرد: گروهی از مقام‌های این شرکت روز جمعه با مقام‌های ارشد نفتی ایران دیدار و در خصوص واردات نفت خام رایزنی خواهند کرد.

به گزارش  رویترز، یک منبع آگاه تاکید کرد: مقام های شرکت هلنیک پترولیوم بزرگترین شرکت پالایشگاهی یونان قرار است روز جمعه با مقام‌های نفتی ایران دیدار و در خصوص واردات نفت خام گفتگو کنند.

این دیدار در شرایطی انجام خواهد شد که تحریم‌های بین المللی علیه ایران به تازگی لغو شده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی روز شنبه تایید کرد که ایران به تعهدات خود برای کاهش فعالیت‌های هسته‌ای در چارچوب توافقنامه با قدرت های جهانی عمل کرده است.

این مساله موجب شد تا با آغاز رسمی اجرای برجام، تحریم‌های بین المللی علیه ایران لغو شود. ایران و قدرت های جهانی 23 تیرماه امسال به توافقنامه جامع هسته ای دست یافتند که این توافقنامه رسما اجرایی شده است. با اجرای برجام، تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران لغو شده است.

هلنیک پترولیوم یکی از مشتریان بزرگ نفت ایران به شمار می رود و پیش از اعمال تحریم‌ها بیش از 20 درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین می کرده است.

تحریمهای بین المللی موجب شد تا صادرات نفت ایران از 2 میلیون بشکه در روز پیش از اعمال تحریم‌ها به کمی بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد. روز دوشنبه ایران دستوری را برای افزایش 500 هزار بشکه ای تولید نفت اعلام کرده است.

این مقام آگاه افزود: با توجه به لغو تحریمها، شرکت هلنیک پترولیوم می تواند اکنون مذاکره برای قرارداد احتمالی واردات نفت را با ایران آغاز کند.

البته این شرکت نفتی یونان به خاطر خریدهای قبلی خود از ایران 550 تا 600 میلیون دلار بدهکار است. یک منبع نزدیک به مذاکرات ایران و یونان گفت: به خاطر تحریمهای بین المللی، شرکت هلنیک پترولیوم نتوانسته است بدهی خود را به ایران بپردازد.

قرار است امیرحسین زمانی نیا معاون وزیر نفت ایران و مقام های شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی روز جمعه به آتن سفر کنند تا با مدیران ارشد شرکت هلنیک پترولیوم دیدار و گفتگو نمایند.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 500933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =