همشهری نوشت: کوچه‌ای بن‌بست با سقفی از چترهای رنگی و زیبا، برای همه آن روزهایی که باران نیامده‌است. فرقی نمی‌کند نامش در نقشه‌ها «مهرناز» باشد یا هر چیز دیگر.

اين روزها همه به نام كوچه‌ «چترها» مي‌شناسندش؛ كوچه‌اي در حوالي ميدان انقلاب، كه حتي در روزهاي آلوده تهران، آسمان آن تكه كوچك از پايتخت خاكستري را رنگين كرد و به يادمان آورد حتي اگر باران نبارد، آسمان تهران گاهي مي‌تواند زيبا باشد. كوچه «چترها» بخش كوچكي از ساماندهي ميدان انقلاب بود؛ طرحي كه تقريبا يك‌ماه از پايان فاز اول آن بيشتر نمي‌گذرد.

حالا نوبت ميدان بهارستان است. قرار است قباي تازه‌اي به تن اين ميدان پير شهر دوخته شود؛ قبايي زيبا و مناسب. آنگونه كه عليزاده مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران مي‌گويد: «ايران دومين كشوري در آسيا ست كه به حكومت مشروطه دست يافت و اين نكته در بازپيرايي ميدان بهارستان مورد توجه خواهد بود.»

معاون خدمات شهري شهرداري تهران هم با بيان اينكه ساماندهي و پيرايش ميدان بهارستان از محل ساختمان وزارت ارشاد تا سرچشمه اواخر سال‌95به پايان مي‌رسد، گفت: برنامه‌اي براي پياده راه‌سازي در ميدان بهارستان نداريم.مجتبي عبداللهي به تأكيد شهردار تهران بر توجه به بافت تاريخي در منطقه‌12 و ساماندهي ميدان بهارستان اشاره و اظهار كرد: بعد از اتمام ميدان انقلاب، طي 3‌ماه گذشته در ميدان بهارستان برداشت‌هاي ميداني انجام شده، به‌طوري كه ساماندهي تمامي بناها و مغازه‌ها و همچنين ابنيه اين ميدان قديمي تهران را آغاز كرده‌ايم.

معاون خدمات شهري شهرداري تهران با بيان اينكه درنظر داريم اطراف ميدان بهارستان و خيابان مصطفي خميني تا سرچشمه، هر دو طرف را همانند ميدان انقلاب ساماندهي كنيم، خاطرنشان كرد: از زمان آغاز اين پروژه در ميدان بهارستان به‌مدت يك سال دور و اطراف ميدان و جداره‌ها تا سرچشمه ساماندهي خواهد شد. عبداللهي با بيان اينكه برنامه‌اي براي پياده راه‌سازي در ميدان بهارستان نداريم، افزود: درصورت موافقت و ارائه مجوز معاونت‌هاي مختلف شهرداري، كفسازي‌ و سنگفرش كردن ميدان بهارستان انجام مي‌پذيرد چراكه اين موضوع منوط به تصويب اين معاونت‌هاست.

نگاهي به كاركرد ميدان‌ها در گذشته

ساماندهي ميدان‌هاي شهر تهران بارها مورد توجه شهرسازان و معماران كشور قرار گرفته است. محمد مهدي حجت قائم مقام سابق سازمان ميراث فرهنگي و عضو هيأت علمي دانشگاه تهران با اشاره به نقش ميدان در شهر، حيثيت انساني را مهم‌ترين كاركرد ميدان دانست و گفت: نقش ميدان در شهر تا زماني كه خودرو به شهر اضافه نشده بود براي شهروندان محلي مهم قلمداد مي‌شد چرا كه انسان‌ها در شهرها از كوچه‌هايي كه در آن زندگي مي‌كردند گذر كرده و به گشودگي و فراخي مي‌رسيدند كه امكان پيوستگي كوچه‌هاي ديگر را ممكن مي‌ساخت به‌طوري كه در آنجا انسان‌ها بيشتر از ديگر محل‌ها با يكديگر ارتباط داشتند.

شخصيت دادن به ميدان‌ها

صمد ذواشتياق، مجري طرح ساماندهي ميادين تهران اما ديدگاه متفاوتي دارد. او كاركرد ميدان‌ها را زماني مي‌داند كه تقاضا براي تقاطع ترافيك در پايتخت شكل گرفت. ذواشتياق گفت: در واقع ميدان از اول مفهوم تجمع مردمي نبود. به همين جهت تنها كاري كه مي‌توان براي «شخصيت شدن» ميدان‌ها انجام داد، اين است كه مقداري شكل و ظاهرش را بهبود بخشيد.

او كاركرد برخي ميدان‌ها را فراتر از پايتخت دانست و گفت: ميدان انقلاب در راستاي يكي از خيابان‌هاي مطرح كشور است. اين ميدان از مسير غرب به شرق كرج را به دماوند متصل مي‌كند و اين اتصال كشوري را برقرار مي‌كند. مسلم است هرگونه دخل و تصرف در اين ميدان و گرفتن عملكرد ترافيكي آن كار آساني نيست. مجري طرح ساماندهي ميادين تهران در ادامه افزود: خيابان انقلاب يك آدرس ملي است.

يك نشاني كشوري است. در تمام مسير از خيابان آزادي تا دماوند، اين خيابان اين شخصيت را دارد. به گفته اين شهرساز و طراح شهري اگر بخواهيم ميدان انقلاب را از دسترس عمومي حذف كنيم، مسلما اتفاق بحراني خواهد افتاد. اين ميدان بايد در تمامي ابعادش مورد توجه و بازپيرايي قرار گيرد.

نورپردازي مجلس قديم، بهمن امسال

ساماندهي ميدان بهارستان آغاز شده‌است. هم‌اكنون پيرايش كف ميدان به‌طور كامل اجرا شده‌است و 9ساختمان ديگر نيز در ميدان و محدوده آن در حال بهسازي هستند. عيسي عليزاده مدير‌عامل سازمان زيبا‌سازي شهرداري با اشاره به اينكه در ساماندهي كف ميدان 80مترمربع به پياده‌رو ميدان اضافه شده افزود: ان‌شاءالله تا آخر بهمن از مجموع 12ساختمان پيرامون ميدان 8ساختمان را بهسازي خواهيم كرد و مابقي ساختمان‌ها نيز بعد از عيد سال‌95بهسازي خواهند شد.

۱۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 498386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =